8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Ikke la det ødelegge helgen din du. Som sagt, spøk til side.

Men jeg mener oppriktig at noen ganger er det ikke den uvante lyden som er utfordringen, det er den skjeve preferansen.
    Og at det ikke er noe galt med å ha hverken uvant lyd eller skjev preferanse, men å søke å forstå objektivt god lyd vs subjektivt god lyd.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Innlegget til Emo er vel det mest brobyggende her, polariseringen er det andre som står for - enkelte også som såvidt jeg vet ikke har hørt oppsettet heller.

Mvh
    OMF

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Men jeg mener oppriktig at noen ganger er det ikke den uvante lyden det er noe som er utfordringen, det er den skjeve preferansen.
    Og at det ikke er noe galt med å ha hverken uvant lyd eller skjev preferanse, men å søke å forstå objektivt god lyd vs subjektivt god lyd.
    Tror vi har større sjanse for enighet - hvis det er målet - om emokid kan redegjøre for definisjoner av:)

- uvant lyd
    - skjev preferanse
    - objektivt god lyd
    - subjektivt god lyd

Ser umiddelbart greie ut, IMO, men fint med en felles forståelse.

A

ANM

Gjest
    Innlegget til Emo er vel det mest brobyggende her,
    Mvh
    OMF
    Temmelig sikker på at forskjellene i vår virkelighetsoppfatning ikke bare er begrenset til det lydmessige.

Opplever du dette som brobyggende også?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    La inn svar i rødt.

Men jeg mener oppriktig at noen ganger er det ikke den uvante lyden det er noe som er utfordringen, det er den skjeve preferansen.
    Tror vi har større sjanse for enighet - hvis det er målet - om emokid kan redegjøre for definisjoner av:)

- uvant lyd - Lyd som er anderledes enn den man er vant til fra sit eget eller tilsvarende anlegg.
    - skjev preferanse - Tillært lydpreferanse som resultat av å lytte til sitt eget anlegg over tid - på godt og vondt. Mange systemer man kan like, subjektiv sett, kan ha grove feil/mangler
    - objektivt god lyd - Vanskelig å definere, men høy kapasitet, evne til å ha likt lydbilde når man spiller lavt og høyt, god detaljeringsgrad og jevn frekvensrespons kan vel sies å være grunnleggende gode egenskaper.
    - subjektivt god lyd - Det enhver person liker, både med større og mindre skavanker i referansen. Som under skjef preferanse. Jeg har opplevd at mange kommer med tilbakemelding ala "njaa, det låter ikke sånn her hjemme", hvorpå personens eget anlegg og preferanse har store objektive mangler i området.

Ser umiddelbart greie ut, IMO, men fint med en felles forståelse.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mer interessant enn denne "hvem har rett og hvem tar feil"-greia, mener jeg er å diskutere hva som er årsakene til de ulike preferansene. Og hva det egentlig dreier seg om. (og for å ta det med en gang: ja, jeg har veldig lyst å besøke anlegget til 8X12_Tom jeg også! bor bare på feil side av landet)

Et lite bidrag:
    Jeg er for eksempel ikke helt sikker på hva det egentlig betyr med "separasjon mellom instrumenter". Betyr det rett og slett ekstrem pinpointing, at man kan peke på hvor de ulike elementene på den virtuelle scenen mellom høyttalerne befinner seg? I så fall er det noe jeg setter veldig pris på hjemme hos meg selv, i hvert fall. For at jeg skal få til det med mine monitorer+sub, må jeg sitte i nærfelt - den absolutte max-grensa er to meter fra høyttalerne. Helst nærmere. Hvis jeg sitter lenger borte enn det, blir det en graut, der elementene på den virtuelle scenen mister fysisk avgrensning, og jeg bare får "retning", men ikke plassering. Og ja, også hos meg kan jeg plassere instrumentene klart og tydelig også høyt opp i volum og på kompleks musikk. Men jeg har erfart at jeg ikke liker dette like godt på alle musikk-sjangre. På symfonisk klassisk musikk er det et eller annet med dette som ikke stemmer, uten at jeg kan sette helt fingern på hva. Da foretrekker jeg å plassere meg selv lenger fra høyttalerne. Det gjør at det blir mindre pinpointing, og mye mer refleksjoner og rombidrag, men også at lydbildet blir større og alt flyter mer sammen.

Noe tilsvarende har jeg erfart som konsertgjenger i Grieghallen. Jeg liker å være langt fremme i hallen, sånn at jeg kan plassere bidraget fra de ulike instrumentgruppene med stor tydelighet. Flere av mine andre klassisk-interesserte venner, derimot, foretrekker å sitte lenger bak, der alle instrumentene summerer seg opp til én stor helhet.

Er det dette det dreier seg om? At ANM (og kanskje andre) foretrekker et lydbilde som ligner på det man får lenger bak i Grieghallen, der de ulike instrumentgruppene ikke kan plasseres helt tydelig? Mens 8X12_Tom - og kanskje jeg selv - foretrekker lydbildet man får lenger framme i salen, der man lett hører hva de ulike instrumentgruppene og instrumentene bidrar med inn i helheten?

A

ANM

Gjest
    Er det dette det dreier seg om? At ANM (og kanskje andre) foretrekker et lydbilde som ligner på det man får lenger bak i Grieghallen, der de ulike instrumentgruppene ikke kan plasseres helt tydelig? Mens 8X12_Tom - og kanskje jeg selv - foretrekker lydbildet man får lenger framme i salen, der man lett hører hva de ulike instrumentgruppene og instrumentene bidrar med inn i helheten?
    Nei, du misforstår litt. Har ingenting med plassering av instrumenter i lydbildet. Om det slik andre tolket det har jeg tydeligvis vært utydelig. Har gitt min tilbakemelding og har ikke mer å tilføye.

8

8x12_TOM

Gjest
    Nei det er ikke ekstrem pinpoint, det er bare det at du lett kan følge de forskjellige instrumentene hver for seg. Blir vel kanskje litt sterilt for mange.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    ANM, du burde få deg en tur til TrompetN, det tror jeg er nær ditt ideal.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Av og til, men ikke ofte:) Det er vel sånn det er å være musikker:)
    Det stemmer det hadde jeg glemt;)

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Jepp, sikker på at MåleMicMafiaen skal få knekt den gutten. Han er snart nede hos deg igjen med notatblokk og meter.:)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er interessante betraktninger innimellom all forbi-snakkingen her. Eksempelvis tror jeg ANM taler for manges preferanse når han merker at han ikke liker for mye detaljer i lyden, kanskje det for mange kan oppleves som støy? Helt irrelevant fra 8X12_TOMs anlegg tror jeg at jeg kan forstå hva han mener. Eller i det minste kan jeg fortelle hva jeg tror han mener;

Det er fullt mulig å oppleve et orkester som støy, det er bare å stå midt inni flokken og bli overveldet av detaljer i alle retninger. For de fleste vil det være bedre å ta noen steg bak og la lyden samle seg i en herlig grøt før det når øret slik at de individuelle instrumentene i orkesteret blir en helhet. Det blir mindre detaljert, men alle lydene kombinerer til å gi en større fylde og varme i tillegg til å gi "mening" til lydene i en større sammenheng. Musikk.

Jeg har aldri tenkt på det på denne måten før, men takket være diffus og ærlig tilbakemelding fra deg, ANM, har jeg åpnet øynene litt for en potensiell forklaring på at mange synes for mye detaljer og oppløsning rett og slett kan være en negativ ting.

Vi mennesker er begrenset på den måten at vi ikke er særlig kapabel til å fokusere på mange ting samtidig, og når vi prøver å gjøre det blir vi fort veldig slitne. Kanskje det samme gjelder musikk, at dersom vi blir gjort oppmerksomme på mange ting samtidig i lydbildet så jobber vi så mye med informasjonen ubevisst at vi rett og slett blir fryktelig sliten? Jeg tror forklaringen like godt kan ligge i det psykologiske spekteret som i de tekniske parameterne.

Samtidig synes jeg emokid er inne på noe veldig vesentlig, nemlig vår utrolig evne til å tilpasse oss de mest absurde ting for å hele tiden ha en virkelighetsoppfattelse vi er komfortable med. Derfor er det viktig å teste ting over tid, la hjernen få tid til å tilpasse seg før man former sin fasit. De som tester hifi-produkter er klar over dette og tester derfor over tid før grunnlaget for konklusjoner er godt nok.

Jeg er glad for at jeg var nysgjerrig nok til å stikke innom her for å lese inntrykkene fra HCS og ANM, for det fikk meg til å åpne øynene litt og se etter det større bildet.

A

ANM

Gjest
    Det blir dessverre mye tolking frem og tilbake, men jeg besøkte ikke 8x12 for å gi en review av hans anlegg. Hva jeg liker eller ikke liker er egentlig kun nyttig for meg. Det var som sagt en åpenbaring for meg og er takknemlig for at Tor ga meg sjansen til å høre anlegget hans.

8

8x12_TOM

Gjest
    Det blir dessverre mye tolking frem og tilbake, men jeg besøkte ikke 8x12 for å gi en review av hans anlegg. Hva jeg liker eller ikke liker er egentlig kun nyttig for meg. Det var som sagt en åpenbaring for meg og er takknemlig for at Tor ga meg sjansen til å høre anlegget hans.
    Jeg synes det er spennende å høre forskjellige vinklinger av denne hobbyen, og du skal ikke se bort i fra at jeg står og dundrer på døra nede i Østfolden en gang

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke din opplevelse eller Tors anlegg som var vesentlig i forhold til hva jeg skrev, men ordene du brukte for å forklare opplevelsen. Se på det som en undrende tankerekke mer enn noe annet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er nok en øvelse å bli presentert for et anlegg som ikke maskerer detaljer hvis man ikke er vant med å prosessere store mengder med inntrykk fra musikk. Noen tror det er en bragd å kunne følge ett instrument igjennom et musikkstykke, men det som er vanskelig er å konsentrere seg tilstrekkelig til å følge musikken som en hel struktur. Mulig 8x12tom sitt anlegg setter de fleste på prøve?

A

ANM

Gjest
    Jeg synes det er spennende å høre forskjellige vinklinger av denne hobbyen, og du skal ikke se bort i fra at jeg står og dundrer på døra nede i Østfolden en gang
    Velkommen er du, spise Napoleonskake og høre på Kraftwerk!;D

A

ANM

Gjest
    Det er nok en øvelse å bli presentert for et anlegg som ikke maskerer detaljer hvis man ikke er vant med å prosessere store mengder med inntrykk fra musikk. Noen tror det er en bragd å kunne følge ett instrument igjennom et musikkstykke, men det som er vanskelig er å konsentrere seg tilstrekkelig til å følge musikken som en hel struktur. Mulig 8x12tom sitt anlegg setter de fleste på prøve?
    Skulle holdt kjeft og holdt inntrykkene mellom meg og de 4 andre til stede.

8

8x12_TOM

Gjest
    Skulle holdt kjeft og holdt inntrykkene mellom meg og de 4 andre til stede.
    Ja det hadde kanskje vært det beste. Blir mye styr og analyser på et så uferdig oppsett her. Kan da trøste leserne av tråden min at detaljenegraden skal bli bedre og de skal stå ennå tydligere fram når jeg er ferdig. Det tonale skal også forandres litt og lydbilde skal bli mer helstøpt. Har en målemetode jeg med meget godt hell brukte på DEQX'en som også skal brukes under måling meg Audiolense.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    ANM, hvorfor det? Jeg synes dette er spennende, Tor's anlegg er ekstremsport, her får du mulighet til å høre hvor langt man kan gå i den retningen.

8

8x12_TOM

Gjest
    Velkommen er du, spise Napoleonskake og høre på Kraftwerk!;D
    Napoleonskake er godt, men Kraftwerk gidder jeg ikke høre på anlegget ditt..........mye bedre med noe musikk.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror at å høre forbi den enkeltes musikksmak fort kan bli en utfordring under lyttebesøk. Jeg hadde garantert slitt og opplever også hvor store forskjellene er når jeg har besøk. Skal foten gå ihvertfall, så må jeg ha på 'min' type musikk.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenkte å skrie noen linjer her inne om besøket i går. Det forundrer meg endel når folk som ikke har vært der eller kjenner 8x12 kommer med "råd" og hentydninger. Også når det kommer fjøsnisser som snakker om "vant til rør-vreng" osv. Det er viktig og for fan-boys som har vært der FØR , at det var FØR, ikke nå.. 8x12 setter nå opp noe nytt, rommet skal rebygges og mye er i en overgangsfase. Så da er det som blir nevnt ifra besøket her kun et kort tidsvindu inn i en imponerende prosess ifht bygging og søking etter gode løsninger for 8x12.

En kan kanskje "skylde" på en rett kurve, kalde amper og dotter i øra for å slippe unna med noe overfladisk tjas ? Nei, jeg tror ærlighet er det som skal til, både for en selv. Men også 8x12 vil ha inntrykk gitt utifra de preferanser en selv har.

Oppsettet har kapasitet som overgår det meste av det jeg har hørt før, også oss endel store hornrigger. Da tenker jeg rett og slett på effekt og mulighet for dette i de nedre registre. MEN , det spilles ikke dundrende høyt til vanlig. Så når 8x12 sier at jeg nok spiller like høyt som han til tider ser jeg hva han sier. At det er lite maskering er såklart et gode, men ikke når en får en unaturlig betoning i gitte frekvenser. Som vi pratet på opplevdes tidvis dame vokal med litt flust av energi. Dette KAN på enkelte opptak oppfattes rett ut sagt som slitsomt. Og det uavhengig hvordan det måler. Som ANM har vært inne på så er det lite problem med små-skala musikk. Men hvilke anlegg sliter med dette ? Detaljene er uansett enda mer tilstede . Om dette er noe en liker eller ikke ska jeg ikke si noe om, jeg finner det tidvis fasinerende.

En PA forsterker i det meste kritiske området, hvordan fungerer så det ? Skeptisk javel, men og åpen for å bli overrasket. Jeg landet vel litt sånn midt i mellom. Intet var galt, men jeg følte ting bandt seg litt ifht det å slippe fri i klangfarger og nyanser. Bandt seg fordi jeg ønsket sikkert å høre mer av opptaket og mindre av høyttalerne.

Jeg tror det er en vei fortsatt å gå for 8x12,og jeg vet ha vil gå den. Nå skal vel snart Trompet nedover, og det blir en spennende kombo , hva de to kan få til.

Altialt, lærerikt, annerledes,trøkk til Dovre faller og mulighet for å endre , hvis 8x12 vil det. Det hele koker ned til preferanser og ønsker. Og i så måte har 8x12 tydelige og sterke slike. Der har han min fulle respekt. At han har hørt mye og er en ærlig fin fyr gjør at det var ingen verdensmester som tok i mot oss i går. Snarere en som både kan lære, og gi fra seg lærdom. Hvis noen synes det jeg skriver er medhårs, så er det deres problem, jeg hadde det fint igår! Takk igjen 8x12, det var trivelig. Og når du føler det sitter, da vil jeg høre på nytt. :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Må takke for tilbakemeldingen, selv om jeg ikke ble spesielt klokere Eneste jeg får bekreftet er at vi står veldig forskjellig, uten at det setter noe demper på det sosiale.

Ikke vanskelig å lese ut i fra det du skriver at dette ikke passet deg, og når eneste "positive" tilbakemelding er at det har kapasite og kan spille til dovre faller, kan vi heller ikke kalle dette en spesielt medhårs tilbakemeldig. Siden jeg er helt klar på at det allerede nå er mange meget gode kvaliteter i anlegget, er jeg litt overrasket over at tilbakemeldinger om det uteblir helt. Gleder meg i så henseende til at Atle T kommer, han er virkelig en mann jeg har hatt stor utbytte av å ha på besøk, konstruktiv til fingerspissene, og er også helt sikker på at har har evnen til å sette fingeren på enkelte gode sider også:)
    Du er likevel hjertelig velkommen på på en ny runde når jeg er mere fornøyd, men at jeg stiller med lyd som passer deg, det gjør jeg mest sannsynelig ikke.

Tor

A

ANM

Gjest
    Jeg vet en ting jeg definitivt sitter igjen med Tor, bortsett fra øreverk i venstre øre, er inspirasjon til nye akustiske tiltak og en endelig avgjørelse om å supplere anlegget med mer membranareal.

Må oppfordre alle som har fått en invitasjon til å studere monsteret til the great 8x12.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du vet Tor, det å skrive noe her er ikke lett. All tid det er fan-boys, sure folk som vil fremheve sitt eget stæsj og generelt besserwissere. Nei, det er ikke bare kontroll nedover som er imponerende. Etter min smak ville jeg ha valgt en annen kurve enn spiker rett. Jeg tror Atle kan komme med gode innspill, slik at du får det nøyaktig som du vil. Graden av skreddersøm er unik for anlegget ditt. I såmåte er det få, om noen, anlegg i kongeriket som har gjort det så gjennomført . Jeg tenker da med rom, høyttalere og integrering av løsninger.

At den mest skriveføre av oss ikke har kommet på banen viser og hvor vanskelig det er å mene noe her. Burde la være sikkert å skrive noe som helst, da det gjerne blir tatt i verste mening...

Uansett, blir trivelig med tur til sommeren. Det gleder jeg meg til :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Uansett, blir trivelig med tur til sommeren. Det gleder jeg meg til :)
    Du må ikke tro at jeg ikke har lagt merke til at dere snakker og snakket forbi meg når dette temaet var/er oppe.
    Ikke vår skyld at du skal ned på Tysklands svar på Titano festivalen senere på sommeren.. Ville gjerne hatt deg med til messa vi.. ;)

A

ANM

Gjest
    Ååh, jeg klarer fint å komme meg til München off season også jeg. Har en suite med mitt navn, på "Fire Årstider" og ei slede som frakter meg dit i underkant av 13 timer.

• Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn