Tenkte å skrie noen linjer her inne om besøket i går. Det forundrer meg endel når folk som ikke har vært der eller kjenner 8x12 kommer med "råd" og hentydninger. Også når det kommer fjøsnisser som snakker om "vant til rør-vreng" osv. Det er viktig og for fan-boys som har vært der FØR , at det var FØR, ikke nå.. 8x12 setter nå opp noe nytt, rommet skal rebygges og mye er i en overgangsfase. Så da er det som blir nevnt ifra besøket her kun et kort tidsvindu inn i en imponerende prosess ifht bygging og søking etter gode løsninger for 8x12.
En kan kanskje "skylde" på en rett kurve, kalde amper og dotter i øra for å slippe unna med noe overfladisk tjas ? Nei, jeg tror ærlighet er det som skal til, både for en selv. Men også 8x12 vil ha inntrykk gitt utifra de preferanser en selv har.
Oppsettet har kapasitet som overgår det meste av det jeg har hørt før, også oss endel store hornrigger. Da tenker jeg rett og slett på effekt og mulighet for dette i de nedre registre. MEN , det spilles ikke dundrende høyt til vanlig. Så når 8x12 sier at jeg nok spiller like høyt som han til tider ser jeg hva han sier. At det er lite maskering er såklart et gode, men ikke når en får en unaturlig betoning i gitte frekvenser. Som vi pratet på opplevdes tidvis dame vokal med litt flust av energi. Dette KAN på enkelte opptak oppfattes rett ut sagt som slitsomt. Og det uavhengig hvordan det måler. Som ANM har vært inne på så er det lite problem med små-skala musikk. Men hvilke anlegg sliter med dette ? Detaljene er uansett enda mer tilstede . Om dette er noe en liker eller ikke ska jeg ikke si noe om, jeg finner det tidvis fasinerende.
En PA forsterker i det meste kritiske området, hvordan fungerer så det ? Skeptisk javel, men og åpen for å bli overrasket. Jeg landet vel litt sånn midt i mellom. Intet var galt, men jeg følte ting bandt seg litt ifht det å slippe fri i klangfarger og nyanser. Bandt seg fordi jeg ønsket sikkert å høre mer av opptaket og mindre av høyttalerne.
Jeg tror det er en vei fortsatt å gå for 8x12,og jeg vet ha vil gå den. Nå skal vel snart Trompet nedover, og det blir en spennende kombo , hva de to kan få til.
Altialt, lærerikt, annerledes,trøkk til Dovre faller og mulighet for å endre , hvis 8x12 vil det. Det hele koker ned til preferanser og ønsker. Og i så måte har 8x12 tydelige og sterke slike. Der har han min fulle respekt. At han har hørt mye og er en ærlig fin fyr gjør at det var ingen verdensmester som tok i mot oss i går. Snarere en som både kan lære, og gi fra seg lærdom. Hvis noen synes det jeg skriver er medhårs, så er det deres problem, jeg hadde det fint igår! Takk igjen 8x12, det var trivelig. Og når du føler det sitter, da vil jeg høre på nytt.