8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.837
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synest også targetkurven til 12tom ser litt lys ut.
    Men HUSK! dette er et oppsett som ikke er horn.
    Ser derfor aldeles ikke vekk ifra at kurve kan vere veldig riktig for 12tom sin smak, hans system og rom.

    Med såpass erfaring tenker jeg godeste 12tom veit hva han baler med!

    Også tror jeg ikke det er noen fasit med targetkurver bortsett fra generelle veiledninger og utdiskuterte tema om hva en helst ikke skal finne på.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det jeg har lagt ut er en klar overdrivelse av de forandringene jeg ønsker i forhold til den targeten jeg bruker nå(merket med svart) Jeg ønsker altså litt mer bass fra ca 40 hz og nedover, og har oppdaget at det er for mye energi i store deler av mellomtonen(300 - 800 Hz) Siden jeg hører mye direktelyd fra høyttaler vil jeg også prøve og kompensere for den 6 db utfasingen som oppstår pga kamfiltereffekten rundt hode. Kjører jeg en sinussveip fra høyre hyttaler med en kalibrert rett kurve mellom 1000 og 2500 hz, hører jeg et klart tap av nivå der venstre øret ligger en halv bølgelengde lengre unna enn høyre øret. Her er viktig å ha nesen rett fram. Fenomenet forsvinner når jeg snur hode i retning av høyttaler

    Men før alt dette skal prøves ut skal jeg ha en måling som er utført etter BX sine anbefalinger det vil si at alt innenfor en meter fra mikrofonen skal dempes/ nøytaliseres så det ikke fanges opp som uheldige utslag på frekvensresponsen. I mitt rom, som er såpass dempet og det høres så mye direktelyd er dette meget viktig.
    Har tidligere lagt ut målinger der med litt forandring på avstand til stolrygg viser forskjeller på over10 db i enkelte frekvensområder - mikrofon i samme stilling, men bare vippet stolryggen 20 cm lengre bakover

    Den målingen jeg har som grunnlag for kalibrering nå er meget tvilsom og det kan meget godt hende det er kalibrert for store måleutslag som egentlig ikke skulle vært kalibrert for.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som trodde du prøvde å kompensere for en gammel skuddskade, men den hadde vel ligget høyere opp i frekvens:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis du mener å vinkle mer inn i mot lytter, så er jeg nok litt låst der. Tror vel egentlig ikke det er der det ligger heller
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hvis hver enkelt driver/seksjon egentlig er lineære innenfor sitt område - hver driver/seksjon henger bra sammen og nivået dem imellom er riktig - blir ikke resten bare kos ? en stor platebunke og litt dsp justering med ekte musikk , virker på meg som rommet ditt burde være liten bekymring.

    Men ting er gjerne enkle sett fra utsiden, før en sitter med nok info !
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mellomtone og diskant seksjon sitter som et skudd, mens jeg sliter litt med og lineærisere middbass seksjonen. Dypbassen er grei - litt tull rundt 40 Hz

    De små svakhetene skal ordnes opp i før ny kalibrering. Når alt dette sitter innenfor +/- 3 db blir det å gjennomføre en korrekt og god måling - gjøres gjerne om natten da støynivået er lavest. Etter det igjen, blir det å finne ut av riktig target og hvor "hardt" en vil korrigere.

    Alt dette er fane ikke så enkelt som det høres ut;) Regner med at DSP kurset med BX vil være meget opplysende.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Det er ikke lett, men så er det få som tar det så langt og har så fokus på gode målinger, akustikkforhold og implementering som deg heller. Og deg gir resultater. Blir moro å følge veien videre.

    PS, jeg og Håkon har LANGE armer.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Så millimeterne var på deres side og intet måtte demonteres…:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er ikke lett, men så er det få som tar det så langt og har så fokus på gode målinger, akustikkforhold og implementering som deg heller. Og deg gir resultater. Blir moro å følge veien videre.

    PS, jeg og Håkon har LANGE armer.
    Jo takk, har vel kanskje litt for stor fokus på målinger noen ganger, men det har hjulpet meg en god del. Håper du med "gode målinger" tenker mer på hvordan den er gjort, enn hvordan den ser ut.

    Hvis lange armer er eneste probleme etter denne sjauen, vil jeg vel si at dere kom heldig ut av det :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    De siste innleggene fra emo og Roald er litt kryptiske - kan man forklare :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg kan vel si så mye at det er basket på plass to gigantiske hornsubber i en kjeller i Skien. 70x140x210 cm ned gjennom kjellertrappen.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Så millimeterne var på deres side og intet måtte demonteres…:)
    Tegningene av kjellernedgang og hornbass stemte, 1cm klaring ved sving inn kjellerdøra og hele 6.5mm oppunder taket ved oppreising fra liggende til stående.
    Hadde vi driti oss ut hadde problemet vært større enn demontering, hornet er helmontert, sparklet og lakket.

    Regner med det blir besøkelsesverdig:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du husket å installere WDM driveren til JRiver...?

    Mvh
    OMF
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    13.572
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om JRiver har blitt oppdatert siden sist du brukte wdm driveren, kan det hende du må gå inn i options å velge den på nytt.
    Er ikke sikker, lenge siden jeg har brukt den.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Om JRiver har blitt oppdatert siden sist du brukte wdm driveren, kan det hende du må gå inn i options å velge den på nytt.
    Er ikke sikker, lenge siden jeg har brukt den.
    Fikk ikke noe greie på dette. Har restartet alt og haket av for wdm opp til flere ganger. Ingenting skjer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spill av noe fra YouTube. Se om det står lcp ( husker ikke helt hva som skal stå i avspilling vinduet til Jriver. Men det er noe på tre bokstaver. Du kan også høyreklikke på høyttaler ikonet i Windows, velge volum mixer og mute alle andre kanaler enn Jriver og nettleseren din. Kommer det fremdeles lyd er alt ok.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hva med å bare velge jriver som selve avspilling i Windows, og heller bare la tidal stå på default lyddriver? Sett jriver som standard ved å høyreklikke på lydikonet nede i høyre hjørnet og velge avspillingsenheter. Sett deretter jriver som "bruk som standard".

    I Windows 10, som jeg har, kan heller ikke volum være 0 på den av en grunn. Likt volum uansett hva ellers, men ved 0 så muter Windows hele inngangen.

    Er det kun ved tidal du har dette problemet? Jeg kan sikkert prøve å fjernstyre og hjelpe via teamviewer om det skulle fortsette å gå skeis.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Teamviewer med deg synes å være en god ide, er det ikke ca 2000,- i timen for slik support:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Teamviewer med deg synes å være en god ide, er det ikke ca 2000,- i timen for slik support:)
    Joa, såpass må det være:cool: men fra spøk til revolver. Vi kan sikkert få til det :) er sikkert bare en filleting.

    Fungerer YouTube?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Teamviewer med deg synes å være en god ide, er det ikke ca 2000,- i timen for slik support:)
    Joa, såpass må det være:cool: men fra spøk til revolver. Vi kan sikkert få til det :) er sikkert bare en filleting.

    Fungerer YouTube?
    Nei, kun lyd når det spilles filer lagret på pc eller ekstern harddisk.
    Ok. Da er det WDM driveren som kødder med et eller annet. Det finner vi ut av. Dukker jriver opp som et alternativ på avspillingsenheter i windows?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Teamviewer med deg synes å være en god ide, er det ikke ca 2000,- i timen for slik support:)
    Joa, såpass må det være:cool: men fra spøk til revolver. Vi kan sikkert få til det :) er sikkert bare en filleting.

    Fungerer YouTube?
    Nei, kun lyd når det spilles filer lagret på pc eller ekstern harddisk.
    Ok. Da er det WDM driveren som kødder med et eller annet. Det finner vi ut av. Dukker jriver opp som et alternativ på avspillingsenheter i windows?
    Er ikke hjemme nå, så det er jeg ikke sikker på. Kommer hjem i morgen kveld og skal se litt mer på det da.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.827
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    96
    Det jeg har lagt ut er en klar overdrivelse av de forandringene jeg ønsker i forhold til den targeten jeg bruker nå(merket med svart) Jeg ønsker altså litt mer bass fra ca 40 hz og nedover, og har oppdaget at det er for mye energi i store deler av mellomtonen(300 - 800 Hz) Siden jeg hører mye direktelyd fra høyttaler vil jeg også prøve og kompensere for den 6 db utfasingen som oppstår pga kamfiltereffekten rundt hode. Kjører jeg en sinussveip fra høyre hyttaler med en kalibrert rett kurve mellom 1000 og 2500 hz, hører jeg et klart tap av nivå der venstre øret ligger en halv bølgelengde lengre unna enn høyre øret. Her er viktig å ha nesen rett fram. Fenomenet forsvinner når jeg snur hode i retning av høyttaler

    Men før alt dette skal prøves ut skal jeg ha en måling som er utført etter BX sine anbefalinger det vil si at alt innenfor en meter fra mikrofonen skal dempes/ nøytaliseres så det ikke fanges opp som uheldige utslag på frekvensresponsen. I mitt rom, som er såpass dempet og det høres så mye direktelyd er dette meget viktig.
    Har tidligere lagt ut målinger der med litt forandring på avstand til stolrygg viser forskjeller på over10 db i enkelte frekvensområder - mikrofon i samme stilling, men bare vippet stolryggen 20 cm lengre bakover

    Den målingen jeg har som grunnlag for kalibrering nå er meget tvilsom og det kan meget godt hende det er kalibrert for store måleutslag som egentlig ikke skulle vært kalibrert for.
    Sinustoner og sveiper er en meget god måte å finne lyden på. Jeg ville forsøkt å finne en kurve som gjør at sinustoner faller svakt, men jevnt (viktig), fra 130 Hz og opp. Her er det bare å forberede seg på kjedelige økter, men jeg mener du ville fått betalt om du får til det. Å evaluere med lytting på sinustoner sikrer også at du får en lyd dine ører passer for, og ikke en mikrofon. En mik er paddeflat i "hørselen" sin, det er definitivt ikke vi. En kurve som måler perfekt etter en idè, vil ikke oppleves slik grafen viser. Dette er grunnen til at så mange sliter med å finne riktig kurve. Man ser bare på en skjerm og stoler på mikken. Helt feil vei å gå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.827
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    96
    Det er jo den beste referansen man kan ha.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det jeg har lagt ut er en klar overdrivelse av de forandringene jeg ønsker i forhold til den targeten jeg bruker nå(merket med svart) Jeg ønsker altså litt mer bass fra ca 40 hz og nedover, og har oppdaget at det er for mye energi i store deler av mellomtonen(300 - 800 Hz) Siden jeg hører mye direktelyd fra høyttaler vil jeg også prøve og kompensere for den 6 db utfasingen som oppstår pga kamfiltereffekten rundt hode. Kjører jeg en sinussveip fra høyre hyttaler med en kalibrert rett kurve mellom 1000 og 2500 hz, hører jeg et klart tap av nivå der venstre øret ligger en halv bølgelengde lengre unna enn høyre øret. Her er viktig å ha nesen rett fram. Fenomenet forsvinner når jeg snur hode i retning av høyttaler

    Men før alt dette skal prøves ut skal jeg ha en måling som er utført etter BX sine anbefalinger det vil si at alt innenfor en meter fra mikrofonen skal dempes/ nøytaliseres så det ikke fanges opp som uheldige utslag på frekvensresponsen. I mitt rom, som er såpass dempet og det høres så mye direktelyd er dette meget viktig.
    Har tidligere lagt ut målinger der med litt forandring på avstand til stolrygg viser forskjeller på over10 db i enkelte frekvensområder - mikrofon i samme stilling, men bare vippet stolryggen 20 cm lengre bakover

    Den målingen jeg har som grunnlag for kalibrering nå er meget tvilsom og det kan meget godt hende det er kalibrert for store måleutslag som egentlig ikke skulle vært kalibrert for.
    Skal her prøve å sette fokus på hvor viktig det er å ha en godt gjennomført måling for at Audiolense skal korrigere for riktige feil i responsen

    Her er tre målinger fra lytteposisjonen med den gamle tøystolen med høy rygg. Det er også et ikea "saueskinn" lagt over ryggen Ganske tykt.

    Svart og rød måling er utført med mikrofonen i en avstand på henholdsvis 20 og 40 cm fra rygg. Husker ikke hvilen som var hvem.
    Lilla måling er gjort med en 15 cm glavaplate mellom mikrofon og stolrygg. Husker heller ikke her om ryggen var 20 eller 40 cm i fra mikrofonen
    I alle målingene er med mikrofonen i nøyaktig samme posisjon, det er stolryggen som er vippet bakover.

    Ikke vanskelig å forstille seg at det kan bli veldig forskjell i lyd hvis det er gjort kalibrering i forhold til svart eller rød måling.

    Det og f.eks legge mikrofonen på ryggen av en skinnsofa for så å bruke den målingen til kalibrering, det er ikke bra - går greit i bassen men blir veldig galt i mellomtone diskant.
     

    Vedlegg

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes dette ser rett og slett farlig ut ! å begynne å kompensere for det der kan jo like gjerne skape problemer som å løse det ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.014
    Antall liker
    4.455
    Det jeg har lagt ut er en klar overdrivelse av de forandringene jeg ønsker i forhold til den targeten jeg bruker nå(merket med svart) Jeg ønsker altså litt mer bass fra ca 40 hz og nedover, og har oppdaget at det er for mye energi i store deler av mellomtonen(300 - 800 Hz) Siden jeg hører mye direktelyd fra høyttaler vil jeg også prøve og kompensere for den 6 db utfasingen som oppstår pga kamfiltereffekten rundt hode. Kjører jeg en sinussveip fra høyre hyttaler med en kalibrert rett kurve mellom 1000 og 2500 hz, hører jeg et klart tap av nivå der venstre øret ligger en halv bølgelengde lengre unna enn høyre øret. Her er viktig å ha nesen rett fram. Fenomenet forsvinner når jeg snur hode i retning av høyttaler

    Men før alt dette skal prøves ut skal jeg ha en måling som er utført etter BX sine anbefalinger det vil si at alt innenfor en meter fra mikrofonen skal dempes/ nøytaliseres så det ikke fanges opp som uheldige utslag på frekvensresponsen. I mitt rom, som er såpass dempet og det høres så mye direktelyd er dette meget viktig.
    Har tidligere lagt ut målinger der med litt forandring på avstand til stolrygg viser forskjeller på over10 db i enkelte frekvensområder - mikrofon i samme stilling, men bare vippet stolryggen 20 cm lengre bakover

    Den målingen jeg har som grunnlag for kalibrering nå er meget tvilsom og det kan meget godt hende det er kalibrert for store måleutslag som egentlig ikke skulle vært kalibrert for.
    Skal her prøve å sette fokus på hvor viktig det er å ha en godt gjennomført måling for at Audiolense skal korrigere for riktige feil i responsen

    Her er tre målinger fra lytteposisjonen med den gamle tøystolen med høy rygg. Det er også et ikea "saueskinn" lagt over ryggen Ganske tykt.

    Svart og rød måling er utført med mikrofonen i en avstand på henholdsvis 20 og 40 cm fra rygg. Husker ikke hvilen som var hvem.
    Lilla måling er gjort med en 15 cm glavaplate mellom mikrofon og stolrygg. Husker heller ikke her om ryggen var 20 eller 40 cm i fra mikrofonen
    I alle målingene er med mikrofonen i nøyaktig samme posisjon, det er stolryggen som er vippet bakover.

    Ikke vanskelig å forstille seg at det kan bli veldig forskjell i lyd hvis det er gjort kalibrering i forhold til svart eller rød måling.

    Det og f.eks legge mikrofonen på ryggen av en skinnsofa for så å bruke den målingen til kalibrering, det er ikke bra - går greit i bassen men blir veldig galt i mellomtone diskant.
    Det der har jeg ikke sett før - bra jobba. Ingen tvil om at det har stor betydning for sluttresultatet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn