8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elemental

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Antall liker
    160
    Hifi er ikke lett, all den tid det er så stor forskjell på hva vi vil oppnå og hvilke referanser vi har. Også sitter vi her på forumet og forsøker å diskutere hvordan å få best mulig lyd, når vi ikke er i nærheten av enige om hva det vil si. Ikke rart det blir mye "krangling"! :)

Når man driver med DIY er det ekstremt viktig å komme seg ut på besøk og oppdatere lydhukommelsen sin, og ikke mist å få folk på besøk til seg selv, som gir ærlige og konstruktive tilbakemeldinger. Men det er klart man må bruke et tykt filter for hva man faktisk tar til følge. Tilbakemeldingene til folk med helt ulike referanser enn seg selv må naturligvis filtreres ut.

Syns selv det er mye lettere hvis jeg har vært hjemme hos de jeg får på besøk, for da vet jeg hvor de kommer fra og kan dermed lettere forstå tilbakemeldingen.

8

8x12_TOM

Gjest
    Det som er litt tankevekkende er at andre med meget gromt utstyr har nevnt på en noe for varm lyd på enkelte kvinnestemmer, og det på akkurat samme innstilling.
    Vi begynte jo på litt kalde amper med Eva Cassidy Blues alley på over middels volum.
    Litt senere i seanse med ANM i ss og Renè Marie i aksjon var det faktisk antydninger til positive innspill.

Sistemann kan jo skrive litt han også, men det er kanskje best og vente til neste korsvei - har var faktisk interessert i en oppfølging.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hifi er ikke lett, all den tid det er så stor forskjell på hva vi vil oppnå og hvilke referanser vi har. Også sitter vi her på forumet og forsøker å diskutere hvordan å få best mulig lyd, når vi ikke er i nærheten av enige om hva det vil si. Ikke rart det blir mye "krangling"! :)

Når man driver med DIY er det ekstremt viktig å komme seg ut på besøk og oppdatere lydhukommelsen sin, og ikke mist å få folk på besøk til seg selv, som gir ærlige og konstruktive tilbakemeldinger. Men det er klart man må bruke et tykt filter for hva man faktisk tar til følge. Tilbakemeldingene til folk med helt ulike referanser enn seg selv må naturligvis filtreres ut.

Syns selv det er mye lettere hvis jeg har vært hjemme hos de jeg får på besøk, for da vet jeg hvor de kommer fra og kan dermed lettere forstå tilbakemeldingen.
    Enig i mye av hva som sies her.
    Når jeg er på besøk hos andre så foretrekker jeg alltid lyden i mitt eget anlegg (på min musikk), så denne vanen skaper en bias som ikke (nødvendigvis) må sammenblandes med objektiv korrekt lyd ut fra høy naturtrohet. Typiske attributter vil være nærfælt vs rundstråle, mørk eller lys klangkarakter, listening fatigue, mm. Man kan vanskelig avkoble sitt eget lydideal, men er man bevisst dette momentet så er det lettere å sette opplevelsene i rett kontekst både når man beskriver disse og til hjelp for både eier og en selv underveis i ens streben etter godlyden.

Ta Zlatan som mente at Ødegaard burde bli mer selvstendig og kutte båndene til faren. Dette bunner jo i Zlatan sin egen erfaring under oppveksten og det fortoner seg derfor nokså meningsløst at dette skulle passe for Ødegaard, som kommer fra en helt annen bakgrunn med helt andre behov.
    Moralen er at ens egne preferanser ikke må pådyttes andre som den eneste sannhet, men må tas ut av ligningen eller redegjøres for når dommen faller slik at de fremstår i rett perspektiv.

Merk at dette er generelle betraktninger og ikke ment som noe stikk til noen.

A

ANM

Gjest
    Litt senere i seanse med ANM i ss og Renè Marie i aksjon var det faktisk antydninger til positive innspill.
    Helvete Tor, når jeg satt bak i rommet og merket rommet flytte lydløst på seg og buksebeina vibrerte, koste jeg meg stort. Gi meg noen døgn alene med riggen og jeg skal love deg jeg finner en stor bunke plater jeg ikke vil nyte på samme måte på annet anlegg. Misunnelig som faen jeg, du bygger drømmen og vekker interesse blant dine brødre, jeg sitter med et anlegg som ikke utmerker seg på annen måte enn å være over snittet dyrt i nabolaget.

8

8x12_TOM

Gjest
    Helvete Tor, når jeg satt bak i rommet og merket rommet flytte lydløst på seg og buksebeina vibrerte, koste jeg meg stort. Gi meg noen døgn alene med riggen og jeg skal love deg jeg finner en stor bunke plater jeg ikke vil nyte på samme måte på annet anlegg. Misunnelig som faen jeg, du bygger drømmen og vekker interesse blant dine brødre, jeg sitter med et anlegg som ikke utmerker seg på annen måte enn å være over snittet dyrt i nabolaget.
    Tenkte mer på når denne damen sang for deg, ikke det tulle med å bevise hvor mye luft dette amlegget kan flytte.

A

ANM

Gjest
    Det er mulig det er tull for deg, men jeg bet merke i det jeg var interessert i vettu. Vet du kanskje ønsker å distansere deg fra bilstereo og bumpibump, men man trenger ikke 400 elementer til å få ei syngedame til å låte intimt og spektakulært. Ja, jeg nikket og smilte når jeg hørte på enkle blues fremføringer, men når hele spektret skulle ut i mere kompliserte verk, opplevde jeg det kanskje litt som jeg hørte på 4 forskjellige anlegg samtidig.

8

8x12_TOM

Gjest
    Blir kanskje slik når en er vant med at kompleks musikk skal låte som en difus lydball;). Og dette mase som til stadighet dukker opp, om at enkel musikk, det klarer alle anlegg, det er noe av det største pissprate jeg veit om.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Sa ikke alle anlegg, men kvinnestemmer begynner vel rundt 150Hz og har man skjeve hornhinner er det utrolig hva briller får frem av detaljer. Jeg er ikke så tunghørt som deg kanskje...;D - ikke han gamle stakkaren som satt med tørkepapir i øra heller. Nei, som sagt gi meg noen døgn med riggen, så er jeg sikker på at jeg har en deilig spilleliste bare for meg. :) Blues og syngedamer er for pyser.:p

Ps! Og du husker hva jeg sa om at ørene mine begynte å bli numne og at den avrullingen gjorde underverker? Og det ikke en spøk at jeg knasker ibux og paracet grunnet øreverk....

8

8x12_TOM

Gjest
    Atmosfæren og klangbilde rundt en syngedame kan gå helt ned til 10 Hz og der er jeg alle dere totalt overlegen - har trent mange år:cool:

8

8x12_TOM

Gjest
    Ps! Og du husker hva jeg sa om at ørene mine begynte å bli numne og at den avrullingen gjorde underverker? Og det ikke en spøk at jeg knasker ibux og paracet grunnet øreverk....
    Helt enig med deg i at det er for mye energi i øvre mellomtone og oppover et stykke og når en har et system som ikke firer en tomme når volumet er der oppe, ja da kan det være lurt å ta noen grep.
    Det er gode ting jeg fikk ut av beskøet
    Ps! den øreverken skyldes nok gjennomtrekken;)

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Hadde vært jævlig kjipt om alt var perfekt med en gang, hva skulle du gjort da? Som jeg har skrevet flere steder, jeg fikk svært mye ut av den turen, ikke minst at du var hyggelig å henge med til tross for at du snøt meg for Napoleonskake.

8

8x12_TOM

Gjest
    Våre veier møtes garantert igjen, og da vet jeg hva jeg skylder. Liker karer med sterke meninger og kan vel spare meg for diltere. Du er nok en jeg kunne drukket noen øl sammen med.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Hadde vært interessant å vite noen av låtene som ble spilt, og omtrent hvor høyt dere spilte...?

Mvh
    OMF

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God kveld til deg Tor, og takk for sist! Det var en veldig hyggelig tur og et virkelig hyggelig besøk. Jeg kommer tilbake med noen tanker, grunnen til at jeg har vært stille, er rett og slett at den delen av livet som leves utenfor hfs er hektisk om dagen. Platen jeg anbefalte deg er forresten Santanas "Moonflower".

8

8x12_TOM

Gjest
    God kveld til deg Tor, og takk for sist! Det var en veldig hyggelig tur og et virkelig hyggelig besøk. Jeg kommer tilbake med noen tanker, grunnen til at jeg har vært stille, er rett og slett at den delen av livet som leves utenfor hfs er hektisk om dagen. Platen jeg anbefalte deg er forresten Santanas "Moonflower".
    Det kan du gjøre. Dess mer info en får i kværna dess bedre tror jeg sluttresultatet blir. Du kom jo med noe spennende i forhold til det du har opplevd hos Petter Dale Jr.

Takk for musikktips, gleder meg til å høre denne

8

8x12_TOM

Gjest
    Hei!

Hadde vært interessant å vite noen av låtene som ble spilt, og omtrent hvor høyt dere spilte...?

Mvh
    OMF
    Det ble ganske variert volum, men skal vi ta Eva Casiddy, noe jeg husker du spilte for meg, så var vi vel 10-15 db over det. Noe ble spilt høyere enn det også og noe litt lavere. Under den verste bass galskapen ymtet impuls om akutt kvalme.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, høres ut som et sjøslag dette Tor! :) :) :)
    øreverk, kvalme, tørkepapir i øra og 4 forskjellige anlegg.
    Håper jeg får oppleve mkII selv en gang ;)

8

8x12_TOM

Gjest
    Hehe, høres ut som et sjøslag dette Tor! :) :) :)
    øreverk, kvalme, tørkepapir i øra og 4 forskjellige anlegg.
    Håper jeg får oppleve mkII selv en gang ;)
    Det høres nok værre ut enn det var.

Du bor vel ikke lengre unna enn at det er mulig, men ta for sikkerhets skyld med deg verneutstyr

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den nederste grafen ser litt komprimert ut, 10Hz og 10.000Hz er tettere sammen.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.862
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo bare å prøve, du får brutal tilbakemelding hvis det er feil:)

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva i huleste er dette for slags target???
    Hengekøye med spretthopp?
    Tatt for mye tran eller?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Her har jeg komponert en ny target som vil løse alle problemer. Ser helt jævelig ut men faktisk en jeg har lyst til å prøve
    Gammel target er omtrent som den sote linjen.
    Hva er det du prøver å oppnå, 8x12?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Han prøver å oppnå oppmerksomhet.
    Kjeder seg vel på hytta......:p

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for sist, Tor! Det var et skikkelig hyggelig besøk, og jeg har jo forstått såpass at det forventes en tilbakemelding på lydopplevelsen.. Det er vel ingen overdrivelse at vi nærmer oss avspilling av musikken vår på relativt forskjellige måter. Jeg bruker Single Ended forsterkeri, trioderør, horn, vinyl og fysisk format. Alt er plassert i stua, som selvfølgelig brukes til langt flere ting enn lytting. "Akustikktiltakene" er i form av bøker, tepper og møbler, ingenting annet. det er ikke en lydfil i sikte, for ikke å snakke om DSP. Det skal ikke mye fantasi til for å se for seg at det er et godt stykke fra din til min tilnærming.
    Jeg opplevde at anlegget ditt spiller med totalt uuttømmelige kraftreserver, helt ulikt noe annet jeg har lyttet til før. Dynamisk sett er det nærmest som å trå på en landmine, bassen er så maktfull og grenseløst fysisk at det nærmest var et angrep på sanseapparatet når du spilte som høyest. Jeg kan levende forestille meg hva det må ha kostet av dedikasjon og monetære reserver å realisere et så gjennomført oppsett. Dette anlegget spiller fullstendig utvunget, digert og brutalt fysisk.
    Det er selvfølgelig imponerende i seg selv. Der jeg synes det er litt å hente, er som jeg nevnte på finesse og homogenitet i mellomtonen, samt på tredimensjonalitet, utklinging og nærvær. Vi spilte antageligvis ikke på gjennomvarme amper, og noe kan ligge der. Ta det for det det er, noen tanker om forskjeller. I beste mening, selvsagt. Dette er jo for pokker ingen mannjevning.
    Du er forøvrig velkommen til å høre min tilnærming om du er på disse kanter.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Takk for sist, Tor! Det var et skikkelig hyggelig besøk, og jeg har jo forstått såpass at det forventes en tilbakemelding på lydopplevelsen.. Det er vel ingen overdrivelse at vi nærmer oss avspilling av musikken vår på relativt forskjellige måter. Jeg bruker Single Ended forsterkeri, trioderør, horn, vinyl og fysisk format. Alt er plassert i stua, som selvfølgelig brukes til langt flere ting enn lytting. "Akustikktiltakene" er i form av bøker, tepper og møbler, ingenting annet. det er ikke en lydfil i sikte, for ikke å snakke om DSP. Det skal ikke mye fantasi til for å se for seg at det er et godt stykke fra din til min tilnærming.
    Jeg opplevde at anlegget ditt spiller med totalt uuttømmelige kraftreserver, helt ulikt noe annet jeg har lyttet til før. Dynamisk sett er det nærmest som å trå på en landmine, bassen er så maktfull og grenseløst fysisk at det nærmest var et angrep på sanseapparatet når du spilte som høyest. Jeg kan levende forestille meg hva det må ha kostet av dedikasjon og monetære reserver å realisere et så gjennomført oppsett. Dette anlegget spiller fullstendig utvunget, digert og brutalt fysisk.
    Det er selvfølgelig imponerende i seg selv. Der jeg synes det er litt å hente, er som jeg nevnte på finesse og homogenitet i mellomtonen, samt på tredimensjonalitet og nærvær.Vi spilte antageligvis ikke på gjennomvarme amper, og noe kan ligge der. Ta det for det det er, noen tanker om forskjeller. I beste mening, selvsagt. Dette er jo for pokker ingen mannjevning.
    Du er forøvrig velkommen til å høre min tilnærming om du er på disse kanter!
    Er helt enig med deg, og har vært litt rundt igjen. Må samle litt intrykk igjen og på de få oppsettene jeg har hørt nå i det siste er det mye mindre energi i den delen av melomtonen som jeg har senket på kurven over. Ikke sikkert det bare ligger der. Har jo også kalibrert etter en måling som langt i fra er gjort optimalt.
    Blir nok en del prøving og feiling framover, men er ganske klar på at dette skal bli vesentlig bedre. Du er da velkommen igjen.
    Kommer gjerne å hører på oppsettet ditt, selv om det kanskje ikke er den rette fasiten for meg på alt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.248
    Torget vurderinger
    96
    Jeg ville forsøkt med en klassisk BBC dip, mellom 1000 og 4-5000 Hz.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg får til å komme med en spørrende kommentar: Er det så sikkert at den slags finjustering av targetkurver har så mye for seg? Jeg mistenker at det er helt andre årsaker til at man liker eller ikke liker et anlegg som det 8x12Tom har bygget opp. Hvis man flytter hodet sitt 40 cm den ene eller andre veien, så vil frekvensresponsen etter all sannsynlighet forandre seg en del. (med mindre rommet er helt anekoisk da, og det er kanskje lytterommet til Tor, hehe... som jeg skammelig nok ennå ikke har fått besøkt! )

Men når man lytter til musikk, merker man stort sett ikke slike ting. Man tenker ikke over: "Åh, nå flyttet jeg hodet mitt, hva i all verden var det som skjedde med lyden?" Hørselen og hjernen tilpasser seg, rett og slett. Jeg tror derfor at anlegget Tor har bygget opp fortsatt vil høres ut som det samme anlegget, uavhengig av om det er 1-2 db opp/ned på det ene eller andre stedet i spekteret.

Det er på en måte målemafiaens versjon av tweake-mani, dette, å holde slik på med frekvenskurvene... Men min hunch er at det ikke er der det ligger. Den fundamentale karakteren til et anlegg-i-rom merker tror jeg man merker uavhengig av flikking på targetkurver.

Tenker vel heller slik: Til lags åt alle kan ingen gjera! Dette anlegget virker ekstrem-analytisk på meg, og det er jo ikke alles kopp te. Jeg mistenker derimot at jeg kunne blitt veldig begeistra. Så får jeg bare komme meg over fjellene og dra på lyttebesøk.

8

8x12_TOM

Gjest
    Hvis jeg får til å komme med en spørrende kommentar: Er det så sikkert at den slags finjustering av targetkurver har så mye for seg? Jeg mistenker at det er helt andre årsaker til at man liker eller ikke liker et anlegg som det 8x12Tom har bygget opp. Hvis man flytter hodet sitt 40 cm den ene eller andre veien, så vil frekvensresponsen etter all sannsynlighet forandre seg en del. (med mindre rommet er helt anekoisk da, og det er kanskje lytterommet til Tor, hehe... som jeg skammelig nok ennå ikke har fått besøkt! )

Men når man lytter til musikk, merker man stort sett ikke slike ting. Man tenker ikke over: "Åh, nå flyttet jeg hodet mitt, hva i all verden var det som skjedde med lyden?" Hørselen og hjernen tilpasser seg, rett og slett. Jeg tror derfor at anlegget Tor har bygget opp fortsatt vil høres ut som det samme anlegget, uavhengig av om det er 1-2 db opp/ned på det ene eller andre stedet i spekteret.

Det er på en måte målemafiaens versjon av tweake-mani, dette, å holde slik på med frekvenskurvene... Men min hunch er at det ikke er der det ligger. Den fundamentale karakteren til et anlegg-i-rom merker tror jeg man merker uavhengig av flikking på targetkurver.

Tenker vel heller slik: Til lags åt alle kan ingen gjera! Dette anlegget virker ekstrem-analytisk på meg, og det er jo ikke alles kopp te. Jeg mistenker derimot at jeg kunne blitt veldig begeistra. Så får jeg bare komme meg over fjellene og dra på lyttebesøk.
    Ganske uenig med deg her. En god måling og riktig target har veldig mye å si. Ikke det at jeg kan skru dette til å låte som f.eks LMC sitt, men det er heller ikke meningen. Da begynner jeg heller å samle på glansbilder.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Ganske uenig med deg her. En god måling og riktig target har veldig mye å si. Ikke det at jeg kan skru dette til å låte som f.eks LMC sitt, men det er heller ikke meningen. Da begynner jeg heller å samle på glansbilder.
    Hehe:) Hvis jeg "kjenner" deg rett, ville det blitt den mest gjennomarbeide glansbilde-samlingen i hele Norge!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Targetkurvene er selvsagt utrolig viktig, og en feil target - feks slik som den 8x12 har vist lenger opp ( :cool:), vil låte slitsomt og dårlig.

Det jeg derimot har funnet ut den siste tiden - og nå må dere følge med for dette er litt komplisert....Mellom en god og en dårlig target kurve, så hører man lett at den dårlige kurven farger lyden - man hører anlegget. Og her er det mye å hente på å finne rett kurve.

Derimot så er forskjellen mellom to gode kurver annerledes - du greier på en måte ikke å skille ut hva som er forskjellen mellom kruver og og hva som er opptak. Begge kurver låter bra, men likevel forskjellig.

Ellers har jeg også hatt lyst til å lage litt slike kurver med litt ekstra trøkk i mellombassen, litt ekstra energi på stemmer, litt ekstra for luft osv osv osv. Hver kan du løfter et området, så maskerer du de som ikke blir løftet. Løftet ditt er også alt for stort. Lag deg en rett kruve i Audiolense, og lek litt med slike betoninger med EQ funksjonene i JRiver.

Mvh
    OMF

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Synes Tor gjør veldig rett i å eksperimentere med targetkurver. Tror det er lurt å senke terskelen for hva som er "lov" og ikke. Ikke minst å bli vant til å trikse mellom flere kurver. Gjør man ikke det faller på en måte poenget med fleksibiliteten man har opparbeidet seg bort. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn