VISITT HOS 8X12TOM
Michelin-guidens stjerne- og bedømmingssystem beskriver stjernerestaurantene slik:
(*) 1 stjerne: A very good restaurant in its category
(**) 2 stjerner: Excellent cooking, worth a detour
(***) 3 stjerner: Exceptional cuisine, worth a special journey
Et slikt stjernesystem kan kanskje brukes om hifianlegg i elitedivisjonen også?
For å gå rett på sak: 8X12TOM stiller i trestjernersklassen, dvs. anlegg som er verdt en spesiell reise.
Det rare med trestjernersrestauranter er at enkelte synes maten der er dårlig; den faller ikke i smak. Og så sier de at de ikke føler seg helt hjemme der; "selv mor koker bedre og jeg får hetta av hele settingen".
8X12TOMs anlegg faller utenfor alle kategorier. Her er det bygd opp en egen scene med 8 ganger 24 tommers basser. Foran denne scenen står stablet blant annet 6 mellombasser à 15 tommer. Med andre ord er membranarealet i dette oppsettet ulikt alt annet jeg har vært borti. Da jeg kom inn i rommet tenkte jeg: "Jøje meg, her blir det faseproblemer og mange andre problemer i forsøket på å skape en helhet".
Men så ble musikken satt på, og alle bekymringer ble borte. Fra lytteposisjonen kunne jeg spille den ene kjente låta etter den andre fra minnepinne og stadig ble den samme informasjonen presentert på et vis jeg ikke har hørt før. Der hvor det før var "flatt", var det som om det nå var rundhet og mer å ta tak i. Illusjonen levde.
Så mye mer er det egentlig ikke å si. All musikk ble presentert på naturlig vis. Kvinnestemmer som kan høres anmasende ut på andre anlegg, føltes normale og interessante. Dårlige opptak hørtes ok ut, eksempelvis frøken Houstons "How will I know". Dette er i særklasse det mest interessante oppsettet jeg har vært borti. Lydbildet er det største jeg har erfart. Alt er tenkt ut og realisert av 8X12TOM; helt umulig å kopiere til andres rom og stuer. Don't try this at home...
I og med at jeg allerede har konkludert med tre stjerner, tåler både eier og lesere å få servert de negative sider ved oppsettet. Her er de:
=> Det er litt støy i anlegget som det estetisk sett ville vært fint å få fjernet. Støyen høres imidlertid ikke når volumet kommer opp i 40-50 dB.
=> Når du går ut av lytteposisjonen, faller illusjonen sammen. Tidligere besøkende, som ikke har vært fornøyd med lyden, satt kanskje ikke bare i lytteposisjonen når de vurderte oppsettet? Dette oppsettet MÅ vurderes fra lytteposisjon. Men hadde smørøyet vært større, hadde det kanskje vært enda bedre i noens ører?
=> DSP-avhengig? Så store konstruksjoner som 8X12TOM har, blir kanskje DSP-avhengig? Jeg er usikker på hvor helhetlig og koherent dette hadde hørt ut uten DSP. Jeg er ingen motstander av DSP, men det finnes mange som ikke vil ha det.
Det er beundringsverdig at noen realiserer slike prosjekter som 8X12TOM har gjort. At man får anledning til å komme og høre, gir en innsikt i illusjonsmakeriets kunst man ikke kan få andre steder.
Løp og hør!