8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    du burde jo kjørt shootout hos Hato .....:D
    He he, det tror jeg kunne blitt en flau affære for Skramstad;)

Edit: Dette var en spøk for de som ikke forsto det, men det hadde jo vært artig å sammenlignet litt. Bygger jeg flere av disse er Grevl mannen og ta en shootout hos. Han er passe nysgjerrig, åpen og positiv til ting som funker.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du burde jo kjørt shootout hos Hato .....:D
    He he, det tror jeg kunne blitt en flau affære for Skramstad;)

Edit: Dette var en spøk for de som ikke forsto det, men det hadde jo vært artig å sammenlignet litt. Bygger jeg flere av disse er Grevl mannen og ta en shootout hos. Han er passe nysgjerrig, åpen og positiv til ting som funker.
    Det er vi begge to
    Derfor vi har jobbet så bra i team gjennom prosjektet vårt

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Greit at den måler bra
    Frågan er hvordan den spiller
    Uansett spennende

• Liker
    Reaksjoner: Bx

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Forberedelsene er gjort og det er tilgang til det aller helligste. Har kutter et rektangulært hull med 15 grader koning. Lokket blir presset på plass med et meget godt monteringslim når siste finpuss er gjort. Da blir det hel ved igjen.
    DSC_2575 (2).JPG

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Greit at den måler bra
    Frågan er hvordan den spiller
    Uansett spennende
    Ja det synes jeg også, for når det gjelder subber henger det veldig ofte godt sammen med hvordan det spiller.

Ganske sikker på at dette er helt på høyde med hornet til både hato og deg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Spennende saker. :) Hva blir de utvendige målene disse kassene?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vil det være mulig å tilpasse subbene til rommet via luken i toppen?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Hvor høyt deler du mellomtonene dine, Shy? Og hvor var den forvrengningsmålingen du postet? Jeg klarte ikke å finne den i dag.

Jeg har fått grønt lys fra kona til å bygge så store høyttalere jeg vil. "det er ikke størrelsen det kommer an på" sa hun. De må se bra ut og høres bra ut. Men hun har ikke noe imot at høyttalere synes. Er jeg heldig eller hva? Så nå fikk jeg lyst til å lage en to veis line array, som etterhvert skal suppleres med subber.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Hvor høyt deler du mellomtonene dine, Shy? Og hvor var den forvrengningsmålingen du postet? Jeg klarte ikke å finne den i dag.

Jeg har fått grønt lys fra kona til å bygge så store høyttalere jeg vil. "det er ikke størrelsen det kommer an på" sa hun. De må se bra ut og høres bra ut. Men hun har ikke noe imot at høyttalere synes. Er jeg heldig eller hva? Så nå fikk jeg lyst til å lage en to veis line array, som etterhvert skal suppleres med subber.
    Morel mellomtonene deles ved 3500 hz. Hvilken forvrengningsmåling?

Godt oppdratt kone:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Jeg mener du viste en måling med nivå på harmonisk forvrengning i riggen din nå nylig....?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det som skjer under det topplokket er en av tingene som er konfidensielt så det er nok ferdig limt når subben prøves ut hos deg
    Det har jeg skjønt, men nå tenkte jeg mer på om du har sånne muligheter i ettertid?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Jeg mener du viste en måling med nivå på harmonisk forvrengning i riggen din nå nylig....?
    Siste måling jeg gjorde med REW og som har med forvrengnindplottet er i innlegg 2929. Dette er bare av middbassene
    Du forveksler meg kanskje med OMF?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Det som skjer under det topplokket er en av tingene som er konfidensielt så det er nok ferdig limt når subben prøves ut hos deg
    Det har jeg skjønt, men nå tenkte jeg mer på om du har sånne muligheter i ettertid?
    Må vel si nei til det. Denne blir tunet så bra det er mulig, det vil si at den bør måle best mulig utendørs. Det er det beste utgangspunkt for de fleste rom.
    Er rommet trøblete må det jobbes med akustikk og DSP/EQ

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Siste måling jeg gjorde med REW og som har med forvrengnindplottet er i innlegg 2929. Dette er bare av middbassene
    Det var i alle fall noe sånt jeg hadde sett, selv om denne var eldre enn jeg trodde. Takk skal du ha. Har du målt mellomtonene også?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Det var i alle fall noe sånt jeg hadde sett, selv om denne var eldre enn jeg trodde. Takk skal du ha. Har du målt mellomtonene også?
    Det er fryktelig lenge side, og med en gammel REW som ikke hadde den funksjonen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Utgangspunkt og etter, bare for å bli ferdig med det. Grønn er foran hornåpning før noe er gjort. Gul er summering av port element etter dagens økt. Målt på ca 15 cm
    utgangspunktog sluttresultat.jpg

Måling på 1,5 meter
    måling 1 m.jpg

I mine øye kan ikke dette bli bedre og jeg ser ingen grunn til å fortsette å tune. Noe vil kanskje reagere at fallet er på 10 db ned mot 20 Hz, men jeg kan trøste dere med at det er ca 6 db mindre fall en de lukkede kassene jeg vet er målt ute. De trenger ingen EQ i bunnen

Alt er målt ute i friluft og alt er uglattet.

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Fantastisk resultat ! Blir spennende og høre hvordan dere liker gjengivelsen - kapasitet blir det neppe manko på !

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ...og dette er Kvålsvoll's design tatt til nye høyder?
    Litt av en luring den Ålesund karen.:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Fantastisk resultat ! Blir spennende og høre hvordan dere liker gjengivelsen - kapasitet blir det neppe manko på !
    Takk for det:) Kan ikke se noen grunn til at dette ikke vil høres bra ut. Bassen hørtes meget stram og fin ut på sveipen, og vi kjørte en test med tre basstoner samtidig. Det pleier å skille klinten fra hveten for å si det sånn. Det gikk veldig fint:)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Må ærlig innrømme - jeg var litt reservert mht horn på en såpass "tung" driver , men all respekt for skikkelig håndverk.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Må ærlig innrømme - jeg var litt reservert mht horn på en såpass "tung" driver , men all respekt for skikkelig håndverk.
    Det skal du få lov til, er vel et par tre andre som også har lagt sin tvil til dette prosjektet. OSB funker jo ikke for de som mener Carbon er viktig;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du putter penga i det som teller..
    drit i bling, kirurgisk stål og carbon.
    kjøpte noen bling kompresjonsdrivere og ble mildt sagt skuffet...de gikk rett til Hanoi...:rolleyes:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Har kikket litt på denne subben og sammenlignet med de jeg har i lukket. En i horn mot en i lukket. Hornet tilfører til over 80 hz og fra 50 og ned er det minst en dobling (6db)

De to hornbassene vil da skal kunne hamle opp med 16 stk 12".

Etter hva jeg har forstått, skal de store elementene pluss hornet koble bedre til luften så det vil føles ennå råere. Det jeg merket meg ute på terrassen når vi kjørte sinusfrekvenser i den lave enden, 20-50 Hz, var at den fysiske følelsen rett foran hornet var mye mer kroppslig en bare litt ut til siden. Fikk følelsen av at lyden ble "skutt " på en. Tror det kan bli tøft dette:)

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har 12 stk. 12" + 2 stk. 13" i dag og mangler likevel nok "trøkk", så det blir som sagt utrolig spennende å teste ut disse to. Målingene og uttalelsene her gjør jo ikke akkurat til at forventningene minker ;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.051
    Sted
    Langesund
    Jeg har 12 stk. 12" + 2 stk. 13" i dag og mangler likevel nok "trøkk", så det blir som sagt utrolig spennende å teste ut disse to. Målingene og uttalelsene her gjør jo ikke akkurat til at forventningene minker ;)
    Det som vil være vesentlig her er at denne subben kan brukes fra 15 til godt over 100 Hz. Det er vel SVS du har nå er det ikke? Er ikke min favoritt og egentlig bare egnet for bulder i kinosammenheng. Drar på meg litt fallhøyde nå hehe.:) Måler jo innenfor +/- 0,7 db fra 60-145 Hz på en meters avstand Under 60 Hz faller den meget jevnt og nærme det et rom som regel gir i hjelp

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette virker å være imponerende saker - blir spennede å følge med videre :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Kanskje du mangler trøkk på feil frekvenser og har for mye på feil frekvenser. Hvis det er snert og fraspark du savner så må du ha ordentlig skyv og nivå rundt 200 Hz. Det gjerne der det svikter i en del oppsett.

Du kan i hvertfall ikke skylde på dypbassen når disse tassene settes i arbeid.;D

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det som vil være vesentlig her er at denne subben kan brukes fra 15 til godt over 100 Hz. Det er vel SVS du har nå er det ikke? Er ikke min favoritt og egentlig bare egnet for bulder i kinosammenheng. Drar på meg litt fallhøyde nå hehe.:) Måler jo innenfor +/- 0,7 db fra 60-145 Hz på en meters avstand Under 60 Hz faller den meget jevnt og nærme det et rom som regel gir i hjelp
    Det er SVS ja. Fint med litt fallhøyde ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje du mangler trøkk på feil frekvenser og har for mye på feil frekvenser. Hvis det er snert og fraspark du savner så må du ha ordentlig skyv og nivå rundt 200 Hz. Det gjerne der det svikter i en del oppsett.

Du kan i hvertfall ikke skylde på dypbassen når disse tassene settes i arbeid.;D
    Jeg hadde mye mer trøkk i mitt forrige rom og da hadde jeg "bare" 4 stk. SVS'er. Jeg har også prøvd et annet merke som skulle gi mer trøkk oppover i frekvensene enn SVS, men det ble ikke noe bedre. Jeg har også hatt hjelp med kalibrering her og det virker som at rommet gir en del problemer...

Jeg gleder meg uansett til å få testet disse tassene og har veldig troa på at dette blir bra :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    du putter penga i det som teller..
    drit i bling, kirurgisk stål og carbon.
    kjøpte noen bling kompresjonsdrivere og ble mildt sagt skuffet...de gikk rett til Hanoi...:rolleyes:
    Hva drivere? Hva var galt med de?

Mvh
    oks

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn