8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Teak fliser fra 60 tallet - 7 cm x 21 cm. Opprinnelig tykkelse ca 15mm. Er nå i underkant av 10 mm noen steder

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Ja, det er hun. Det er vel bare Liv som hadde holdt ut dette oppussingsprosjektet - tatt alt for lang tid. Vanligvis har damer den greia med at det skulle vært ferdig i går. Gjør alt selv (snekring, sparkling, maling, muring, flislegging, gulvsliping,og(hysj) det elektriske) og prøver å gjøre det så billig som mulig, men ser slutten nå.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    vakkert gulv, slik de ikke lager de lenger....
    Ja synes det var verdt å ta vare på. det var faren til Liv som la dette en gang i tiden. Langt fra strøkent lagt men det har sin sjarm. Skjønner veldig godt at det var plundrete å legge, det fordi tre bredder er tre mm mindre enn en lengde. Han begynte visst med fiskebeinsmønsteret men måtte over på tre og tre snudd. Stua er delt sånn ca i to.

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja klart jeg maser! Jeg sitter jo og tvinner tommeltotter her kveld etter kveld, mens jeg venter på å få hentet disse subbene ;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Da er det på tide å reklamere litt for han som har den største æren for at dette prosjektet ser ut til å bli meget vellykket - nemlig Kvålsvoll disign.

Legger ut to estimeringer som sier litt om hvor viktig den siste tuningen av kasser og kanaler er. Kan se ut som jeg ligger meget godt ann til å få en subb med perfekt respons fra under 15 Hz til over 100Hz

Før og etter at tryllestaven er svingt på en av hans egne subber. Alt dette kan leses på Kvålsvolls hjemmeside.

Før
    før.png

Etter
    etter.png

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Ja, dette er imponerende saker. Fikk du hjelp av Øyvind til å beregne kabinettene?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Den -10dB dip’en rundt 80Hz for driver, krever denne noe særlig forsterkerkraft for å nulle ut?
    Tenker på headroom problematikk.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Den -10dB dip’en rundt 80Hz for driver, krever denne noe særlig forsterkerkraft for å nulle ut?
    Tenker på headroom problematikk.
    Hadde du giddet å fulgt med litt så hadde du sikkert fått med deg at dette ikke var sluttresultatet, men kan vel ikke forlange all verden fra folk der opptrer mest i kabeltråder.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Sorry for at jeg kommenterte uten å lese tråden fra perm til perm. Skal unngå dette fremover.
    Det var et spørsmål, ikke kritikk.
    Siden innspillet ikke var konstruktivt så har jeg fjernet abonnementet.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Ingen fare skjedd.
    Skriver vel litt utydelig. Vedrørende den dippen, hvis den skulle blitt der for godt, noe den ikke vil bli, ville vel den bare satt maks nivå ned til rundt 120 db.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Det er lite som skjer før søndag, men kan jo oppdatere litt likevel. Har skrudd hjul under subben noe som gjør jobben med å flytte den meget enklere.
    Har også hele tiden kontakt med det master-subkonstruktør. Dette, ser på dette tidspunkt, akkurat slik det bør, og i løpe av helgen blir resonanse borte og tilbake står en subb som kan konkurrere med hva det skulle være. Noen vil vel si at dette ikke er en ekte hornsubb, og det har de helt rett i, den er bare så mye bedre;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Et horn i siden til hornfolket
    Faktisk ikke men ytelsene på denne fortjener litt oppmerksomhet - horn elle ei. Denne tilhører vel også den store divisjonen og jeg er ikke redd for å sammenligne den med alt av det Skramstad har konstruert.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hjul under subbene høres veldig praktisk ut for meg når de veier 160kg...;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Faktisk ikke men ytelsene på denne fortjener litt oppmerksomhet - horn elle ei. Denne tilhører vel også den store divisjonen og jeg er ikke redd for å sammenligne den med alt av det Skramstad har konstruert.
    var ment som et ordspill.....:rolleyes:
    er vel ingen som har noe å "være redd for" uansett....

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    var ment som et ordspill.....:rolleyes:
    Var vel forsåvidt klar over det, og svaret var ikke surt ment. Synes denne type konstruksjon er så spennende at det hadde vært artig å sammenlignet litt direkte med anerkjente ting i den store divisjonen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Fortsetter og messe litt om denne subben. Er som sagt bare tatt en rå-måling uten noe form for tuning av det som tunes kan. Denne er jo bygd på en finurlig måte og det samme kan en vel si om det som må til innvendig for et optimalt resultat. Her må en være pinlig nøyaktig med hva en gjør.
    Legger ut en GD fra målingen som viser at det er en liten resonans fra å være tett på det perfekte Den fjerner vi i morgen
    gd subb.jpg

Ønsket GD:)
    ønsket GD.jpg

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Gøy dette ser så lovende ut! Er jo en enormt kompakt løsning i forhold til kapasitet. Var hornet designet spesielt for dine 24" eller er det en oppskalert versjon av "compact subvoffeen"?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Kult dette her - skal du ha 2 slike for å erstatte scenebassenen...?

De målingene er tatt ute i friluft...?

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Sendte data av elementet til Kvålsvoll og fikk svar tilbake at dette var et element som passet. Mener bestemt størrelsen på hornstart, hornmunnin, lengder, volum og div, er beregnet ut i fra dette elementet.

Tok en sjanse og begynte å bygge. Har ikke sett på følsomheten ennå men regner med rundt elementets følsomhet ved 100 Hz (100db/W) og 5-7 db mindre ved 15 Hz
    To slike vil da ha en følsomhet på nesten 100 db/W ved 15 Hz ute!!!!!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Hei!
    Kult dette her - skal du ha 2 slike for å erstatte scenebassenen...?

De målingene er tatt ute i friluft...?

Mvh
    OMF
    Det var ikke meningen i utgangspunktet, er veldig fornøyd med det som står, men en vet jo aldri.

Målingen er i friluft ja.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Sendte data av elementet til Kvålsvoll og fikk svar tilbake at dette var et element som passet. Mener bestemt størrelsen på hornstart, hornmunnin, lengder, volum og div, er beregnet ut i fra dette elementet.

Tok en sjanse og begynte å bygge. Har ikke sett på følsomheten ennå men regner med rundt elementets følsomhet ved 100 Hz (100db/W) og 5-7 db mindre ved 15 Hz
    Det må vel være mer enn innafor fra ett par små nusselige sub'er ;)
    Tøfft og ambisiøst prosjekt er det i hvert fall, husker jeg hadde Kvålsvoll sin løsning oppe til vurdering for et par år siden (før jeg til slutt gikk for en annen løsning), har trua på dette.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund

Tøfft og ambisiøst prosjekt er det i hvert fall, husker jeg hadde Kvålsvoll sin løsning oppe til vurdering for et par år siden (før jeg til slutt gikk for en annen løsning), har trua på dette.
    Denne er mer passe for hjemmekinopublikummet og fanger nok ikke slob-fantastene;). Det ville jo vært krise hvis de hadde kunnet konkurrere i den ligaen. Kostpris på denne med litt enkel finish runder vel neppe 15K + jobb og hemmeligheter, hehe.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.916
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel vel, nå skal ikke jeg legge skjul på at jeg er slob-fantast, men når det er nevnt har jeg faktisk hatt noe i tankene som jobber under mine miniSLOB for å få fullfrekvent lyd.
    Det blir en annen historie som i så fall blir et stykke fram i tid.

Bøyer meg i hatten for både det du gjør, og Kvålsvoll, ikke minst.
    Tidsklemma blir ikke så trykkende fremover, så jeg skal nok omsider få til Langesund tur.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6

Denne er mer passe for hjemmekinopublikummet og fanger nok ikke slob-fantastene;). Det ville jo vært krise hvis de hadde kunnet konkurrere i den ligaen. Kostpris på denne med litt enkel finish runder vel neppe 15K + jobb og hemmeligheter, hehe.
    Det kan hende, jeg kan ikke si noe for har ikke hørt de. Men imponerende data, og resultater, er det uten tvil. Det vil jeg tro alle er enige i :)

Kommer du til å teste det i eget oppsett og sammenligne med det bass systemet du har?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Langesund
    Vi håper vel på å pynte litt på resultatet imorgen. Slob er i mine øye det beste man kan få for penger fra 40 til noe over 100 Hz, så den kampen ser jeg for urealistisk, men at dette kan bli en meget god subb der har bøttevis av dypbass sammen med bra smekk oppover, det tror jeg.

Hjemme har jeg passet på at dørene er for smale, ellers hadde det vært moro og prøvd. Men de skal nok få testet seg grundig i et av de mest trøblete rommene jeg har vært inni. Dolbytor er kanskje en framtidig bruker av disse.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du burde jo kjørt shootout hos Hato .....:D

• Laster inn…