8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MarkusH

Gjest
    Vært trofast mot Be Quiet, så det ble denne. 850W
    Unngå for all del EVGA sin G2-serie, den ene av mine to 1300 watt G2 gikk føyken med et smell. Nå sitter "reserven" i PCen. :)
    850watt / 1300watt!? Ganske voldsomme PSU'er for å drive en stakkars musikkserver!?

Ikke ment som kritikk, men man kan vel strengt tatt klare seg med noe langt "snillere" og (forhåpentligvis) mer "stillegående" powere? Det skal jo ikke så rare effekten til for å snurre noen disker, og grafikkortet i en slik sammenheng krever vel ikke all-verden. Med mindre det er snakk om er "verstingutgave" av en gamer-PC da?

Kommentaren er i stor grad utløst av en smule nysgjerrighet rundt temaet PC / server, ikke minst fordi jeg nylig har gjort en aldri så liten oppgradering sjøl, og endte langt på vei opp med noe som stygt nærmer seg en gamingmaskin. Uforskyldt vil jeg si, ettersom sjappa jeg bestilte varene hos (hovedkort, ram, graf.kort og cpu), ikke hadde varene på lager, og dyttet på meg bedre og en god del dyrere komponenter enn hva jeg hadde bestilt, til samme pris. Men fortsatt tusler alt greit rundt med et gammelt Chieftec-power på 550watt, hvor den temperaturstyrte vifta tusler rundt på tomgang. Selv ved ekstreme tester av maskinen. (Passmark Performance Test).
    For å starte denne historien tror jeg det er best å skrive slik at jeg "gikk gjennom" 4-5 kabinetter før jeg la inn bestilling på et LD PC-V8 fra USA (lages opprinnelig i europa, men prisene VAR mye hyggeligere der borte), i korte trekk er dette et beist og en tanks av et kabinett (kommer også i en utgave med fasekjøler). Alt i aluminium, to farget og ekstremt robust. Dette fylte jeg til randen med radiatorer og vifter (3x 480 (4x 120 mm) og 1x 420 (3x 140)), putta inn fire skjermkort av typen R9 290X (noe av det som trekker absolutt mest strøm) og en 4930K (6-kjerna CPU overklokka til 4,8 -4,9 Ghz, fra 4,0). Ram ble Corsair Dominator Platinum, to EVGA G2 1300W (fordi dette drar noe ekstremt mye strøm). 15 vifter av typen Corsair SP120 med viftekontrollere via disse gamle hdd-strøm kontaktene. Har prøvd litt forskjellig, nickelbelagte kopperrør og plastrør, bøyd begge deler og litt div. Testa alt dette med én EVGA G2 1300W som slo seg av ved spilling i 4K selvfølgelig, så da ble det en til, overklokka alt dette en del og dette dro 1800-1900 watt under last. Modda kabinettet litt i meste laget, men bare vannkjølinga koster nok mer enn en middelmådig pc nå i dag. Hovedkortet var av typen ASUS, en "spesiell" utgave laget i sort, med Supreme FX innebygget (oppgradert lydkort). Smokka inn 3 stykk 3TB HDD og 2 stykk SSDer (klona 1 TB HDD til SSD slik at jeg har full back-up av "clean windows 7"). Dro litt 3d mark og andre benchmarks, men det var gaming som stod i fokus. Plutselig synes jeg ikke lyden var bra nok så handla med en NAD D1050 og et par Pioneer S-DJ08 (8" studiomonitorer), dette på spill var morro. Har også gama litt med 3 stykk 1080p skjermer med Dirt 3 sammen med "ratt og pedaler", morro, men dyrt.
    "End of the line" - solgte alle skjermkorta + litt jeg hadde liggende, gikk ferdig på skolen og satt den sammen igjen nå i sommer (ubrukt i 3 1/2 år) og fyrte opp igjen med en gang. Denne gangen bytta ut litt div. vannblokker og bøyd noen gamle plastrør jeg hadde liggende, fikk også et skjermkort av en kompis så da får jeg spilt litt på den også.
    8943c775_DSC_0439.jpeg

Omtrent slik den ser ut i dag også, sitter på jobb og det var det beste jeg kunne finne på nettet (ligger en byggetråd av denne pcen på OCN.net fra 2015). ;)

Nok OT nå, sorry.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Tro det eller ei, MarkusH: "Been there, done that", bare i litt mindre målestokk. Kravene var ikke så store for 12-15 år siden, rett og slett for at såpass avanserte PC-komponenter ikke var produsert enda. Men vi overklokket så det holdt allikevel, og "alt" var vannkjølt med blokker og utstyr som vi lagde sjøl! Legg merke til at PSU og Northbridge også er vannkjølt, også grafikkortet...…

Vannkjøling.JPG
    Blokk.jpg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det eneste man kunne høre, var knatringa fra IDE-diskene. Og ja, vannpumpa kunne støye litt, og da var det snakk om litt 50Hz brum. Det lot seg imidlertid løse, ved at tank og pumpe ble plassert på et lydabsorberende underlag. Om titter på det øverste bildet, så kan du se løsningen.
    Radiatorvifte(r) og kabinettvifta gikk selvsagt med redusert hastighet, vha seriekoblede motstander på 12v linja.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Ok, ble mye snikk-snakk rundt et lite spennende tema for min del. Har nå, i hvert fall en god nok pc, og kan kose meg med at den sender digitale signaler til dac'en min, minst like bra som et driverk til en million. Da blir jo ikke 13k så dyrt likevel

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Jada, PC'n er utvilsomt god nok! :cool:
    Da avslutter i alle fall jeg mitt "PC-snakk", samtidig som at det er veldig behagelig med nok en bekreftelse på at en slik løsning som du bruker, fungerer (minst) like bra som et drivverk til en hinsides pris. Kos deg! ;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Takk! og skulle du forville deg helt ned hit, så er du hjertelig velkommen på en middels god kaffe:)

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Tro det eller ei, MarkusH: "Been there, done that", bare i litt mindre målestokk. Kravene var ikke så store for 12-15 år siden, rett og slett for at såpass avanserte PC-komponenter ikke var produsert enda. Men vi overklokket så det holdt allikevel, og "alt" var vannkjølt med blokker og utstyr som vi lagde sjøl! Legg merke til at PSU og Northbridge også er vannkjølt, også grafikkortet...…

Vis vedlegget 506835 Vis vedlegget 506836
    Det øverste bildet minnet meg mer om hvordan teknisk rom hos oss ble seende ut etter at vi monterte luft-vann varmepumpe enn en pc :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Har noen problemer med å registrere firmaet mitt på Rampa sine Tyske sider. De har en felt der det skal fylles inn vat nummer. Har prøvd med organisasjonsnummeret mitt uten hell. Noen som kjenner til dette?

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.350
    Torget vurderinger
    1
    Overklokking ja :cool: -er ikke helt ferdig med det enda. Vannlekkasjer, RAM som kortslutter, kondiser i PSU'er som ryker, korrupte RAID osv....

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.624
    Har noen problemer med og registrere firmaet mitt på Rampa sine Tyske sider. De har en felt der det skal fylles inn vat nummer. Har prøvd med organisasjonsnummeret mitt uten hell. Noen som kjenner til dette?
    har du prøvd orgnrMVA?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Har noen problemer med og registrere firmaet mitt på Rampa sine Tyske sider. De har en felt der det skal fylles inn vat nummer. Har prøvd med organisasjonsnummeret mitt uten hell. Noen som kjenner til dette?
    har du prøvd orgnrMVA?
    Tror jeg har prøvd alle variasjoner med og uten NO og MVA, store og små bokstaver, med og uten mellomrom, Kommer ikke på flere måter.

Denne dukker opp hele tiden.
    vat.png

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Fra pc'er til noe som er nesten like lite viktig.....altså forsterkere. Min filosofi er så rett i gjennom som mulig uten ekstra harmonier.

Boulder 860 er en anerkjent amp
    boulder 860.jpg

Dynamic Precision er en annen
    Dpa1b.JPG

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.624
    DP er på en måte målestokken for meg. Men hvordan kommer klasse D greiene du har brukt ut her?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Hadde det bare vært så enkelt ! Skulle vært morsomt å hørt de der med justerbar tilbakekobling - ala cary 805, og sett hva du hadde valgt - hjerte eller hjerne !

• Liker
    Reaksjoner: HCS

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Skal ikke være enkelt og for min del synes jeg det er ok at vi mener forskjellige ting

Har hørt litt Cary, men ikke nok for å sette to streker under svare for det merket.

Husker veldig godt da Tor Aamodt fra lyric hadde trio i det ene store rommet på Hortenmessen. Der ble det spilt på Cary den ene dagen og Accuphase den andre.

Brukte mye tid på det rommet og var den gangen helt klar på at jeg likte lyden fra Accuphase best. Synes Cary var noe rar på fløyene, og jeg synes ikke det låt naturlig.

Har jo hatt Dp (nesten) hele livet så kanskje jeg har ødelagt det med å lytte med hjerte. Overhørte forresten LMC og hans meninger - du kan jo gjette på hva han mente:)

Husker veldig godt den dagen jeg hørte DP for første gang. Det var første gangen jeg hørte noe som hadde noe naturlighet over seg gjennom en høyttaler

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Tok frem Cary som eksempel , siden denne har justerbar tilbakekobling. Da blir jo et valg mht mer/ mindre forvrengning som den enkelt lytter kan avgjøre selv, grunnkonstruksjonen må selvsagt være riktig uansett, hadde ikke det vært en fin feature som flere burde ha ?

Fortsatt brukes slike eksempler som markedsføring/ garanti for bra lyd , usikker på om det er det.

Dp hadde jo en annen filosofi i gamle dager, så kom denne smarte koblingen som nærmest fjernet forvrengning - fint for noen , kjedelig for andre.

Hadde det vært mulig for kunden å gjøre individuelle grep hadde man hatt en dobbel kjøpergruppe :)

Kanskje det handler om image blant forsterkerprodusenter - et perfekt effekttrinn som ikke har egenlyd eller forvrengning - bare forsterker signalet perfekt i enhver last .
    Da blir det litt rart at det er såpass stor forskjell på perfekte produkter der ute .

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Fint du har dine tanker og menighet på forskjellige ting, men det blir ganske uinteressant for meg siden jeg ikke opplever det samme som deg

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Velkjente saker jeg tar opp her, ikke noe Dp kritikk.

Det er vel slik med hifi interessen , en snoker litt overalt , mye spennende og masse kunnskap rundt om .

Var kun ment som et vennskapelig apropos , helt tydelig for meg at noen forsterkerfabrikanter tuner sine produkter med akkurat dette - balanserer mellom lav forvrengning og musikalitet.

Ha en fortsatt trivelig helg !

mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.624
    Shy,

Jeg har litt den samme opplevelsen med dp.

Vi hadde innbrudd i heimen for noen år siden. Da forsvant en EC forsterker som jeg dengang ikke hadde problemer med å like. Men istedet for å kjøpe en ny kjøpte jeg en brukt dp 6.12. Jeg kjøpte den uhørt, basert på to eller tre tester i den kulørte presse. Og det var en åpenbaring, for å si det forsiktig. Virkeligheten overgikk testene med klar margin. Så mye mer dynamisk, så mye større kontraster, så mye bedre kontroll på kompliserte lydbilder, så mye renere i toppen, så mye bedre fraspark i basen, så mye mer musikalsk det som kom ut av høyttalerne.

Den sagnomsuste softstarten holdt på å sette fyr på huset for en 10 års tid siden, men jeg kjente lukten av brent elektronikk før jeg gikk på jobb den dagen og fikk koplet den fra før det ble helvete. Og siden har den funket helt fint med nytt rele, ny motstand og et par ledninger som erstattet utbrendte print-baner...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Det gjør oss veldig samstemte på den biten:).........men tror også vi er samstemte på andre ting - vi hører vel perfekt antagelig;)

• Liker
    Reaksjoner: Bx

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Tar det første og et meget viktig skudd i morgen tidlig. Langesund sover og det er meldt 1 sekundmeter - helt ideelt og klart for å ta målingen som legger grunnlag for en god kalibrering. Deretter blir det å prøve ut forskjellige ting. Blir nok lyd i morgen, men hvor bra er vanskelig å spå.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er det opp 04:30 med kaffekoppen og fyre av en byge før kirkeklokkene starter opp, og vinden drar sjøen inn på svabergene.
    Spent på hva du klarer å trylle frem:)
    Nå har jo Shy vert her å kalibrert ørene sine ;) så dette haler han iland raskt tenker jeg. Ser frem til tur ned dit. Han har lovet meg en tur eller to til andre i området også. Blir ei helg om ikke så lenge.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Shy,

Vi hadde innbrudd i heimen for noen år siden. Da forsvant en EC forsterker som jeg dengang ikke hadde problemer med å like. Men istedet for å kjøpe en ny kjøpte jeg en brukt dp 6.12. Jeg kjøpte den uhørt, basert på to eller tre tester i den kulørte presse. Og det var en åpenbaring, for å si det forsiktig. Virkeligheten overgikk testene med klar margin. Så mye mer dynamisk, så mye større kontraster, så mye bedre kontroll på kompliserte lydbilder, så mye renere i toppen, så mye bedre fraspark i basen, så mye mer musikalsk det som kom ut av høyttalerne.

Den sagnomsuste softstarten holdt på å sette fyr på huset for en 10 års tid siden, men jeg kjente lukten av brent elektronikk før jeg gikk på jobb den dagen og fikk koplet den fra før det ble helvete. Og siden har den funket helt fint med nytt rele, ny motstand og et par ledninger som erstattet utbrendte print-baner...

Ser du adresserte innlegget til Shy.

Hva slags ec forsterker forsvant ?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Kalibrering, eller det å få en godkjent måling som utgangspunkt er ikke så lett når en er smågal i hode. Ble faktisk sittende å lure på om jeg ikke må ta et nytt tak i "problemene" i bassen. det er jo tross alt hele 7 db fra den dypeste dal til den høyeste topp på råmålingen av subbene - sammen. Tar litt frokost og en kopp urtete i håp om at det vil hjelpe, og det får passere som godt nok:)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he... blir jo rene DP menigheten denne tråden.:). Min erfaring tilsier: Setter du inn et DP trinn i kjeden, som kun forsterker signalet og beholder signalets dynamikk, og det låter dårligere. Da er problemet ikke DP, men et annet sted i kjeden. Det låter tydligere dårlig! Løsningen da er å finne problemet - ikke å dekke det til. Premien for å avdekke problemet er ekstrem nyansering, kontroll, dynamikk, avslappet og musikalsk gjengivelse.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    Går sakte fram så elementer og lignende overlever. Skulle spille litt musikk i går, bare for å se om alt virker. Gjorde de innstillingene i JRiver jeg husket, og glemte et par ting - internt volum og den "normsaliser filtervolum" (hvilket ord er normsaliser?) Dro volumsliden nesen helt ned å satte på litt musikk. Lyste kraftig gult og noe røde i meterne til Lynxen - det var vel fult nivå inn. Godt jeg hadde ventet med å slå på forsterkerne.

I dag når første målesveip skulle kjøres satte jeg den ned til -50 db av 60 mulige. Det vekket kjerringa to etasjer over. Kjørte et par til med maks dempet volum.

Der og ville det godt galt hvis jeg bare hadde dempet f.eks 30db. Klok av skade var det bare subbene som var slått på - de tåler en støyt.

Hvorfor det er sånn er jeg usikker på.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.545
    Sted
    Langesund
    He he... blir jo rene DP menigheten denne tråden.:). Min erfaring tilsier: Setter du inn et DP trinn i kjeden, som kun forsterker signalet og beholder signalets dynamikk, og det låter dårligere. Da er problemet ikke DP, men et annet sted i kjeden. Det låter tydligere dårlig! Løsningen da er å finne problemet - ikke å dekke det til. Premien for å avdekke problemet er ekstrem nyansering, kontroll, dynamikk, avslappet og musikalsk gjengivelse.
    Snappet opp noe spennende under seansen vår, Du får låne ut, så får vi se hva han mener i eget oppsett.;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.624
    Shy,

Ser du adresserte innlegget til Shy.

Hva slags ec forsterker forsvant ?
    100 watt effekt anno midt på 90-tallet

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Da var det kanskje ikke så rart at du fikk en opptur.
    Jeg hadde en modifisert Lc audio patriot , denne hadde en litt lysere klangbalanse ifht dp, mindre effekt ( 100 w) , men parkerte 6.5 på normale lyttenivåer , spesielt på spilleglede og attakk

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Går sakte fram så elementer og lignende overlever. Skulle spille litt musikk i går, bare for å se om alt virker. Gjorde de innstillingene i JRiver jeg husket, og glemte et par ting - internt volum og den "normsaliser filtervolum" (hvilket ord er normsaliser?) Dro volumsliden nesen helt ned å satte på litt musikk. Lyste kraftig gult og noe røde i meterne til Lynxen - det var vel fult nivå inn. Godt jeg hadde ventet med å slå på forsterkerne.

I dag når første målesveip skulle kjøres satte jeg den ned til -50 db av 60 mulige. Det vekket kjerringa to etasjer over. Kjørte et par til med maks dempet volum.

Der og ville det godt galt hvis jeg bare hadde dempet f.eks 30db. Klok av skade var det bare subbene som var slått på - de tåler en støyt.

Hvorfor det er sånn er jeg usikker på.
    Jeg kjører alltid mastervolumene i lynx mixeren ned til 0 når jeg har fiklet med noe, også spiller jeg musikk, og når jeg ser at at det er liv i de ulike "Play 1,2,3,4,5,6 osv", så skrur jeg opp master volumene.

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn