8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Sett den til å spille på noen dritt ht
    Er det likt i begge kanaler? Problemområde: noe de har felles
    Prøv å pirke rundt i den med en tre spisepinne.
    Kanskje du klarer å påvirke/ trigge feilen
    Kan være en kaldlodding som responderer på mikrovibber eller en komponent på vei til de evige jaktmarker

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Som sagt tidligere har den vært oppe hos meget kyndige folk - RJEL. Kan vel nesten mer om disse forsterkerne en konstruktøren.
    Der ble den teste hardt i tre uker i strekk, men påsatte målepinner over alt, uten så mye som et lite "feilslag", likevel byttet han ut en del komponenter på utgangskortet som hadde litt avvik fra ideelt
    Målte en del bedre etter dette. Så og si umulig å finne riktig diagnose. Detter er ingen enkel forsterkerkonstruksjon, og det kreves faktisk at feilen oppstår noen ganger under test for å sette den diagnosen.
    Definitivt ikke noe jeg skal fikle med selv.
    Løsningen nå blir eventuelt å bytte alle de kritiske komponentene på kortet. Ble gjort på en av forsterkerne til Kai fra Mo i Rana. En forsterker med noe av de samme symptomene. Den er friskemeldt.

Enn så lenge skal jeg spille til den kutter en gang til, og det kan ta tid;) Ga den to timer i morres - helt ok

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er feilen i begge kanaler?
    mener ikke at du skal fikse den selv, men siden feilen er periodisk, kan det tyde på kaldlodding med periodisk dårlig kontakt eller komponentfeil og da kan det kanskje lokaliseres med pirking.
    skal du betale noen for å gjøre dette, blir det pissedyrt
    at de setter den i benk med masse måleprober, behøver ikke avsløre en dritt....de må jobbe aktivt for å fremprovosere det...
    mvh
    L

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Bare venstre kanal. Jeg velger å tro at Rune Juul har kontroll og gått over det som er av loddinger sist den var der oppe(Bodø) og ikke er han spesielt dyr heller.
    Ellers skjønner jeg problemstillingen du legger fram. Vakkel i en kaldlodding er kanskje ikke så lett å se.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    periodiske feil er helvete....
    de skulle hatt reservekort og bare satt inn...anyway...håper de finner ut av det...sykt irriterende...jeg holdt på i flere mndr med en Studer...holdt på å bli helt gal...

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Som sagt tidligere har den vært oppe hos meget kyndige folk - RJEL. Kan vel nesten mer om disse forsterkerne en konstruktøren.
    Der ble den teste hardt i tre uker i strekk, men påsatte målepinner over alt, uten så mye som et lite "feilslag", likevel byttet han ut en del komponenter på utgangskortet som hadde litt avvik fra ideelt
    Målte en del bedre etter dette. Så og si umulig å finne riktig diagnose. Detter er ingen enkel forsterkerkonstruksjon, og det kreves faktisk at feilen oppstår noen ganger under test for å sette den diagnosen.
    Definitivt ikke noe jeg skal fikle med selv.
    Løsningen nå blir eventuelt å bytte alle de kritiske komponentene på kortet. Ble gjort på en av forsterkerne til Kai fra Mo i Rana. En forsterker med noe av de samme symptomene. Den er friskemeldt.

Enn så lenge skal jeg spille til den kutter en gang til, og det kan ta tid;) Ga den to timer i morres - helt ok
    Ja min ene A1s gav nok RJEL litt hodebry :( Men mitt issue var kun ved påslag... aldri noe problem midtveis under drift. MEN lik din, bare i en kanal.
    Det er nå et år siden jeg fikk den tilbake, og har "monitorert" varmen på den aktuelle forsterkeren siden da ved påslag, og ikke hatt noen issues siden da.

Og ja, som du nevner, A-serien er langt mer avansert oppbygd enn de foregående dp'ene, som igjen gir utfordringer, spesielt ved periodiske feil.

Men det står jo en tilsynelatende strøken PA400 i sverige (blocket.se) til 10 (svenske-)høvdinger.. :) Du har vel en eller flere slike fra før?

mvh Kai

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    periodiske feil er helvete....
    de skulle hatt reservekort og bare satt inn...anyway...håper de finner ut av det...sykt irriterende...jeg holdt på i flere mndr med en Studer...holdt på å bli helt gal...
    Bli gal.....Er vi ikke mer eller mindre det da? noen sef mer en andre
    men de gale har det godt sies det.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Sånn middbassene står nå trenger jeg 30db gain og minst 1000 watt i spiss ved 3 ohm.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Østfold
    Rettelse: 3 stk NC502MP siden du har 6 drivere og ikke 8 som jeg først tenkte. (Takk OKS)

Problemet med en slik løsning er at den er så mye bedre enn det du har fra før at det blir en indre kamp om hvilket frekvensområde som skal få nyte godt av den ;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Husk på at jeg begynner å bli gammel og leter etter den berømte musikaliteten. Forresten ganske høy forvrengning på de hypex modulene.
    På dp'en har jeg dokumentasjon på THD+N på 0,0008%

Hjelper jo lite når den er helt tyst

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Hjelper jo lite når den er helt tyst
    joa men da har du også null forvregning :rolleyes:

Ville den ikke spille etter å ha fått litt hvile?

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Foreløpig spiller den som den ikke skulle ha gjort annet.
    satser på at den oppfører seg pent
    Insh Allah
    om jeg truer med å kommer streiker den garantert, så er det bare å sitte klar med måleutstyret :D

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Har et par- tre besøk som er ventet i nærmeste framtid. Bare venter på dager som passer. Murphys lov er det noe som heter:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Tre stykk 8 ohm AE TD15M(link i innlegg 6813)i parallell. En slags U-baffel, altså åpne bak.
    høyttaler.jpg

bakside-3.jpg

Impedanse på et element

Har lagt på to svarte streker - en for 30 og en for 10 Ohm. Elementet bikker akkurat under 10 Ohm

impedanse.jpg

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Østfold
    Se der ja!

Jeg regnet litt på det. Det ser ut til at 250W pr driver er ganske optimalt og vil gi deg bøttevis av headroom. 500W pr driver virker egentlig totalt bortkastet.

Men, du har en dyp U-baffel. For meg ser det ut til at den er rett under 50cm dyp. I en ideell simulering har du full utfasing fremover og bakover ved 350Hz. Absolutt øvre punkt for deling vil da være 250Hz. Bredden på baffelen spiller også inn i praksis, men i og med at det er såpass begrenset med demping bak vil det ikke være altfor langt fra sannheten. Med 480mm dybde får jeg i den ideelle simuleringen 60Hz som punktet der følsomheten går fra over til under den for samme driver i lukket kasse.

Vel, det jeg vil frem til er at om du deler over 250Hz vil du ha mye å vinne på å dempe betydelig mer bak driverne.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Se der ja!

Jeg regnet litt på det. Det ser ut til at 250W pr driver er ganske optimalt og vil gi deg bøttevis av headroom. 500W pr driver virker egentlig totalt bortkastet.

Men, du har en dyp U-baffel. For meg ser det ut til at den er rett under 50cm dyp. I en ideell simulering har du full utfasing fremover og bakover ved 350Hz. Absolutt øvre punkt for deling vil da være 250Hz. Bredden på baffelen spiller også inn i praksis, men i og med at det er såpass begrenset med demping bak vil det ikke være altfor langt fra sannheten. Med 480mm dybde får jeg i den ideelle simuleringen 60Hz som punktet der følsomheten går fra over til under den for samme driver i lukket kasse.

Vel, det jeg vil frem til er at om du deler over 250Hz vil du ha mye å vinne på å dempe betydelig mer bak driverne.
    Ja, disse har skapt mye hodebry og oppfører seg veldig langt unne det man skulle tro i forhold til beregninger. Har sikkert med det at ytre vinge på hver kasse, høyre på høyre og venstre på venstre, går nesten helt inntil vegg. dybde var omtrent 50cm før jeg tok et inngrep. Da hadde jeg dempet bak med omtrent alt mellom himmel og jord. ingenting gjorde nevneverdig forandringer på problemene

De fleste målingene hadde 10 db mindre nivå mellom 130 og 250 Hz med noen 15 db db dype dipper i tillegg til det. Husker ikke helt men det er dokumentert et eller annet sted. Tror den ene siden hadde dippen ved ca160 Hz og den andre 190 Hz.

Har i ettertid kappet vingene bakover på skrå oppover. Inngrep ses i innlegg 5346. Full lengde nede og 25 cm igjen oppe. Har også satt opp noen nye akustikktiltak og forandret på andre.
    Har sagt meg fornøyd med responsen nå, som i lytteposisjonen før kalibrering er innenfor ca +/- 5 db. til sammenligning var den +/- 15 db før.

Men noen utfasing rundt 350 Hz har jeg aldri opplevd her

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det du nevner Snickers stemmer veldig med min erfaring, men litt andre frekvenser siden har litt bredere baffel.
    En får en kollaps av spredningsmønsteret f.o.m. dipolpeak og oppover.
    Bakdemping hjelper nok helt sikkert.

Jeg har litt samme som Tor, utfasing litt under dipolpeak, har satt det litt i sammenheng med noe med dipol, men det er godt mulig dette har mer med rom å gjøre.

Å sette som krav med voldsomt med watt på slike dipoler er nok ikke så veldig nødvendig, er ganske lettdrevent.
    Jeg har bare 2x15, men en kan nok sette kravet litt høyere enn det :)

Mvh
    oks

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Det du nevner Snickers stemmer veldig med min erfaring, men litt andre frekvenser siden har litt bredere baffel.
    En får en kollaps av spredningsmønsteret f.o.m. dipolpeak og oppover.
    Bakdemping hjelper nok helt sikkert.

Jeg har litt samme som Tor, utfasing litt under dipolpeak, har satt det litt i sammenheng med noe med dipol, men det er godt mulig dette har mer med rom å gjøre.

Å sette som krav med voldsomt med watt på slike dipoler er nok ikke så veldig nødvendig, er ganske lettdrevent.
    Jeg har bare 2x15, men en kan nok sette kravet litt høyere enn det :)

Mvh
    oks
    Kan bare glemme regnestykkene i dette rommet, de står for nærme sidevegger. Tror dere det er tullemåling jeg legger ut;).

1000 watt fordelt på de tre elementene er høyst nødvendig for å ikke ha for store kompromisser.

Dette startet meget bedre da jeg så smått skulle begynne å teste ut hvordan OB passet rommet. Det var jo så mye prat om dipolpeaker og div. en måtte passe seg for.

Test baffel er dratt mer ut i høyden og med kortere vinger bakover. Dessuten er den flat og ikke kuvet. Veldig nærme samme plassering i rommet. Skulle holdt designet der, da det integrerte mye bedre, men siden sluket kom med innvendinger om at jeg hadde unødvendig avstand mellom driverne og jeg selv ville har buen så de fulgte satellittene, ble det gjort små forandringer.

Sånn så det ut, og sånn målte det da
    test baffel.jpg

testbaffel2.jpg

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Har alltid hørt god lyd fra høyttalere i gulvspon, så ja....du burde stoppet der ;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dem målingene tegner du bare i paint!! :D

Ser problemstillingen, men så lenge det er branå så er vel det ålreit vel :)
    Mine er bare prototyper i gulvspon....som har blitt stående....

Med innbyrdes deling av driverne, så ender opp med at bare den ene som jobber over ca 150 som punktkilde.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Dem målingene tegner du bare i paint!! :D

Ser problemstillingen, men så lenge det er branå så er vel det ålreit vel :)
    Mine er bare prototyper i gulvspon....som har blitt stående....

Med innbyrdes deling av driverne, så ender opp med at bare den ene som jobber over ca 150 som punktkilde.
    Kommer nok til å beholde det til enkelt fireveis deling mellom bass, midbass, mellomtone og diskant. Får heller bare innfinne seg med at lyden ikke er helt der oppe.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker det gjerne er heller nede på subtile saker, spill musikk og nyt det :)
    Totalen er nok meget bra. Det som teller.

Hadde greit resultat med QSC pa forsterker om du skulle være ute etter rimelig reserve til DP, men må jo da få stillegående vifte.
    Bare et innspill :) Fint med justerbar gain i front om ikke annet.

Mvh
    oks

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Joda, er for så vidt fornøyd med lyden, men alltid artig å prøve og stramme skruen litt til.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Siden det ikke er så mye mer å hente ut av anlegget slik det står nå begynner tankene å rulle for andre ting en kan gjøre. Leke litt med noen Celestion drivere hadde jo ikke vært så dumt. mye for pengene ser det ut som.

Ellers kunne jeg tenkt meg et par 6"x9" så jeg kunne laget litt morsom lyd til Golfen, og kunne jeg valgt så hadde et ubrukt par av denne vært å ønske. De var ekstremt gode på lyd, men helt sikkert umulig å få tak i.
    bilbass4.jpg

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Siden det ikke er så mye mer å hente ut av anlegget slik det står nå begynner tankene å rulle for andre ting en kan gjøre. Leke litt med noen Celestion drivere hadde jo ikke vært så dumt. mye for pengene ser det ut som.

Ellers kunne jeg tenkt meg et par 6"x9" så jeg kunne laget litt morsom lyd til Golfen, og kunne jeg valgt så hadde et ubrukt par av denne vært å ønske. De var ekstremt gode på lyd, men helt sikkert umulig å få tak i.
    Vis vedlegget 545196
    Lurte på en ting: Hvordan er det med balansen i anlegget ditt mht. takhøyden (headroom) fordelt på hhv. sub, mellombass, mellomtone og diskant? Hva er svakeste ledd mht. takhøyde?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Tror jeg har fin balanse på dette. Det er jo nede i frekvens en har bruk for kapasitet så dynamikken løper fritt. Men skulle jeg nevne noe er det vel mellomtoner og diskant som først får åndenød.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde de CV 6x9ene i hattehylla før, de spilte faktisk meget bra.

I litt nyere tid har jeg hatt komponentsett fra Sinus Live som også spiller svært bra til prisen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Jeg hadde de CV 6x9ene i hattehylla før, de spilte faktisk meget bra.

I litt nyere tid har jeg hatt komponentsett fra Sinus Live som også spiller svært bra til prisen.
    Pioneer var det som var inn i hjembygda og hadde mange typer hattehyllehøyttalere derfra, Fant aldri lyden jeg likte, og så gikk Pioneer TS-E2088 føyken og nye måtte skaffes. En dag uten lyd i bilen var uaktuelt:)
    Hifiklubben neste og et par CV ble handlet. Overraskende billig og sjokket var stort da jeg hørte de første gang. Diskanten var ok, men mellomtonen var helt unik i mine ører. Scoret like høyt i tester som toppmodellen til JBL(6x9) som koster over det dobbelte. Jeg mener den var hakket over, og eneste CV produkt jeg har hørt som har god lyd.

Hadde forresten denne i bunnen. Her kunne jeg med fordel hatt noe annet, men det kom lyd da. Fant dette bilde på nettet og ser akkurat de samme problemene jeg hadde. Membranen brøyt opp
    bilbass.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn