8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg har fin balanse på dette. Det er jo nede i frekvens en har bruk for kapasitet så dynamikken løper fritt. Men skulle jeg nevne noe er det vel mellomtoner og diskant som først får åndenød.
    Årsaken til at jeg spør, er at subbene dine har kapasitet opp til vanvittige nivåer; over 150 dB?

Da sier deg seg selv at resten ikke vil være balansert i forhold til dette.

Når folk ellers konstruerer anlegg for enorme takhøyder (headroom), bruker de gjerne en kompresjonsdriver. Enkelte kompresjonsdrivere har en sensitivitet på omtrent 120 dB/1W, og da begynner man å få headroom i diskant og mellomtone også.

Så det jeg spør om, er om alle steiner er snudd når det gjelder kompresjonsdrivere. Nylig skrev Phil Ward i Sound on Sound følgende om bruken av tradisjonelle PA-komponenter i hifi-høyttalere:

«Compression drivers are most often found on speakers designed for live‑sound applications, where efficiency, very high volume capability and reliability are priorities — sometimes, it has to be said, at the expense of sound quality. Having 'dissed' compression drivers, however, my experience of the JBL 7 Series monitors, reviewed in the February 2018 issue, showed that these days they can definitely be made to compete on sound‑quality terms with direct‑radiating drivers (...) I wonder if advances in computer modelling of diaphragm behaviour are enabling diaphragm materials and profiles that were previously considered as only good for less demanding PA applications to become viable for high‑accuracy monitoring?»
    Kilde: https://www.soundonsound.com/reviews/genelec-s360

Sikker på om det ikke er mulig å hente ut litt ekstra i headroom og dermed (!?) enda mer fordreningsfri lyd ved å tenke «nytt» i valg av drivere over subnivået? Jeg hørte nettopp slike drivere selv, i en ny DSP-innpakning, og må si at resultatet var fascinerende (selv om jeg ikke klarer helt å skille hornformens lydlige bidrag fra driverteknologiens bidrag).

Kan du være fornøyd med å ikke en gang klare å reprodusere lyden av en Magnum 44?

;)

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Tror jeg har fin balanse på dette. Det er jo nede i frekvens en har bruk for kapasitet så dynamikken løper fritt. Men skulle jeg nevne noe er det vel mellomtoner og diskant som først får åndenød.
    Årsaken til at jeg spør, er at subbene dine har kapasitet opp til vanvittige nivåer; over 150 dB?

Når folk ellers konstruerer anlegg for enorme takhøyder (headroom), bruker de gjerne en kompresjonsdriver. Enkelte kompresjonsdrivere har en sensitivitet på omtrent 120 dB/1W, og da begynner man å få headroom i diskant og mellomtone også.

Så det jeg spør om, er om alle steiner er snudd når det gjelder kompresjonsdrivere. Nylig skrev Phil Ward i Sound on Sound følgende om bruken av tradisjonelle PA-komponenter i hifi-høyttalere:

«Compression drivers are most often found on speakers designed for live‑sound applications, where efficiency, very high volume capability and reliability are priorities — sometimes, it has to be said, at the expense of sound quality. Having 'dissed' compression drivers, however, my experience of the JBL 7 Series monitors, reviewed in the February 2018 issue, showed that these days they can definitely be made to compete on sound‑quality terms with direct‑radiating drivers (...) I wonder if advances in computer modelling of diaphragm behaviour are enabling diaphragm materials and profiles that were previously considered as only good for less demanding PA applications to become viable for high‑accuracy monitoring?»

Sikker på om det ikke er mulig å hente ut litt ekstra i headroom og dermed (!?) enda mer fordreningsfri lyd ved å tenke «nytt» i valg av drivere over subnivået? Jeg hørte nettopp slike drivere selv, i en ny DSP-innpakning, og må si at resultatet var fascinerende (selv om jeg ikke klarer helt å skille hornformens lydlige bidrag fra driverteknologiens bidrag).

Kan du være fornøyd med å ikke en gang klare å reprodusere lyden av en Magnum 44?

;)
    Ja, subbene har overkapasitet, og hvis jeg hadde mer forsterkerkraft kunne nok de tallene du nevner være innen rekkevidde.

Men det er litt mer med tanken på å flytte nok luft nede ved 20 hz med moderat forvrengning jeg har skaffet så mye membranareal. Siden elementene når x-maks ved 400 watt pr stk. og estimert lydtrykk da er 132 db i lytteposisjonen, synes jeg det er ganske gjennomtenkt.
    Selvfølgelig kunne jeg hatt tilgjengelig 4000 watt til hvert element og bruk de der de har størst følsomhet i rommet(rundt 80-90 hz) men db drag er ikke min greie.

Du kan jo ta turen igjen, så skal jeg kjøre tre kutt jeg synes svinger bra, med 6 db lavere nivå en det jeg vet går utmerket, så får vi se om du synes det trengs 10-15 db større kapasitet i det øverste siktet også;).

Tenk på den omvendte trekanten TN var inne på. Klarer du peak nivåer på 110 db i diskanten så synes jeg det harmonerer å klare 130 db i bassen.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ...og hvis nysgjerrigheten skulle bli for stor på mellomtone dB kapasitet, er det muligheter å få låne ett par fra meg.
    140 dB ;)

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ...og hvis nysgjerrigheten skulle bli for stor på mellomtone dB kapasitet, er det muligheter å få låne ett par fra meg.
    140 dB ;)
    Du vet det finnes ferdig kasser fra TAD med tilstrekkelig kapasitet... :D Et par sånne passer bra da! (og ja de lå på Ebay)
    TAD TM1201H 4002 IN QUAD CABS.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har sett dem ja.
    Har automatisk varsling på alt som rører seg av TAD-1201 på eBay.

En av mine favoritter på mellomtone gjengivelse. :D

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0

;)
    Ja, subbene har overkapasitet, og hvis jeg hadde mer forsterkerkraft kunne nok de tallene du nevner være innen rekkevidde.

Men det er litt mer med tanken på å flytte nok luft nede ved 20 hz med moderat forvrengning jeg har skaffet så mye membranareal. Siden elementene når x-maks ved 400 watt pr stk. og estimert lydtrykk da er 132 db i lytteposisjonen, synes jeg det er ganske gjennomtenkt.
    Selvfølgelig kunne jeg hatt tilgjengelig 4000 watt til hvert element og bruk de der de har størst følsomhet i rommet(rundt 80-90 hz) men db drag er ikke min greie.

Du kan jo ta turen igjen, så skal jeg kjøre tre kutt jeg synes svinger bra, med 6 db lavere nivå en det jeg vet går utmerket, så får vi se om du synes det trengs 10-15 db større kapasitet i det øverste siktet også;).

Tenk på den omvendte trekanten TN var inne på. Klarer du peak nivåer på 110 db i diskanten så synes jeg det harmonerer å klare 130 db i bassen.
    Tar gjerne en tur til ditt «laboratorium» igjen :)

Kanskje en gang om ikke så lenge? Sender en pm i helgen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Ja det er hyggelig, og litt spennende og se hva du får ut av dette i forhold til sist.

Edit: Etter hva jeg har skjønt har du hørt gromme saker siden sist du var her.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Venter en del forskjellig besøk framover. Hvis de tørr å komme da.

Da er det lurt å kjøre nye kalibreringer fra det en har vært fornøyd med. Grunnen er at jeg ville ha Dp'en som spiller på midbass ned til 26 db gain. Da måtte nye målinger og kalibrering til.

Dette låt ganske annerledes av en elle annen grunn - ennå litt strammere middbass. Brukte samme target som sist.

Slik måler det med 1/48 glatting - setter på delefrekvensene.

midbass.jpg

Legger også med et bilde av target som er brukt - er vel noen likheter.

target102.jpg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vil gjerne ta en tur jeg og , men helst alene.
    Så slipper jeg kø i sweetspoten. ;)

Kanskje en tur i slutten av august kan passe?
    Kan ta med ett par små Celestion hønn om du har lyst å teste.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Vil gjerne ta en tur jeg og , men helst alene.
    Så slipper jeg kø i sweetspoten. ;)

Kanskje en tur i slutten av august kan passe?
    Kan ta med ett par små Celestion hønn om du har lyst å teste.
    Det er lurt. ss hele tiden er helt klart å foretrekke.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    538
    Sted
    Flekkerøy
    Venter en del forskjellig besøk framover. Hvis de tørr å komme da.

Da er det lurt å kjøre nye kalibreringer fra det en har vært fornøyd med. Grunnen er at jeg ville ha Dp'en som spiller på midbass ned til 26 db gain. Da måtte nye målinger og kalibrering til.

Dette låt ganske annerledes av en elle annen grunn - ennå litt strammere middbass. Brukte samme target som sist.

Slik måler det med 1/48 glatting - setter på delefrekvensene.

Vis vedlegget 545612
    Setter pris på at du deler targetene dine og kommentarene som følger med av opplevde endringer. Det føles av og til som en har uendelig med muligheter med aktiv deling og DSP, så da er det fint med noen gode utgangspunkt å jobbe ut i fra.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Vil bare vise et utklipp fra rommets etterklang fra 50hz til 150hz, sammenlignet med 3khz til 10khz Har faktisk kortere etterklang nede i bassen en i diskanten. Lurer på om dette er riktig?

vannfall 50-150.jpg

vannfall 3k-10k.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Er det noen som vet hvordan en perfekt steprespons skal se ut. Ser vel ok ut denne, men ikke helt spiss på toppen.
    steprespons.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.583
    De to vannfallsplottene har kortere etterklang i kHz- området - men det er nydelig homogent totalt sett.

Den perfekte step- respons er et trinn opp, og så blir den der. DC til Nyquist. Når det kommer båndbreddebegrensninger og en target-respons, kan du se «fasiten» som targetens step- respons. Den dukker opp i step-simuleringen hvis target vises når du kjører simuleringen. For at den skal være en realistisk fasit må du bruke en target som høyttalerne kan matche i topp og bunn.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    De to vannfallsplottene har kortere etterklang i kHz- området - men det er nydelig homogent totalt sett.

Den perfekte step- respons er et trinn opp, og så blir den der. DC til Nyquist. Når det kommer båndbreddebegrensninger og en target-respons, kan du se «fasiten» som targetens step- respons. Den dukker opp i step-simuleringen hvis target vises når du kjører simuleringen. For at den skal være en realistisk fasit må du bruke en target som høyttalerne kan matche i topp og bunn.
    Leste den første setningen noen ganger men skjønner ikke helt hva du mente.

Andre avsnitt gjorde meg heller ikke så mye klokere. Denne gangen kunne du likegodt skrivet på gresk.:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.583
    Jeg svarte bare på det du spurte om. Beklager at språkføringen ikke møter dine høye krav til lettlesthet. Det er sånn det blir når jeg taster på telefonen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Hele det område som er vist i bassen faller ca 38 db før 100ms, mens det samme antall db fall i kHz området tar 120 ms. Så selv om det går lengre tid på et fall på38 db i kHz område, så er det kortere etterklang.... Da må jeg lære å tolke REW målinger på nytt

Bassen mellom 50 og 150 hz
    vannfall ekstrem 2.jpg

Diskanten mellom 3khz og 10khz

vannfall ekstrem.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Tok en liten tur til Mala Audio i dag og traff både Peter og Sveinung. Meget hyggelig :)
    Hørt litt forskjellige prisede høyttalere. Er mye spennende i den sjappa:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk for besøket. Hyggelig at du stakk innom. Velkommen igjen.

Tror jeg må planlegge en tur nedover til ditt område i sommer. Er flere oppsett der jeg kunne tenke meg å høre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Ble en hyggelig konsert-kveld sammen med Roald her på forumet. Midnight Choir er for meg et godt melankolsk band, noe sikkert hifi- kollegaen vil oppgradere til "best i Norge"
    Varmet opp med noen musikk hjemme før konserten og avsluttet med en time når vi kom hjem igjen.

Lyden på konserten var likanes, røff og formidlende, som den bør være på en slik konsert. Lyden hjemme er det vel bare jeg som gir full pott;)

Konsertkvelden inneholdt også en kjapp tur innom Langesund eneste litt brune pub "Rockers" som for anledningen bøy på helfulle damer syngende etter svensktoppar:confused:

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Jepp det er nok riktig, og du får ikke full pott enda, jeg er sikker på at strikken kan strekkes lengre, men det begynner å bli virkelig vanskelig å finne de rette tingene å polere på

Brun og Rockers :rolleyes: var nesten et me2 øyeblikk når man ble omringet og de skrek for full hals Jag är fångad av en stormvind og det ble verken slutt på svensktoppene eller syngingen så det var helt greit å gå for nattlig lytting i stedet, ellers tror jeg de fjorten timene på jobb i dag kunne blitt ekstra tunge om vi hadde latt oss lure til å bli værende….

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.583
    Det må jo være innspillingskvaliteten som er flaskehalsen hos shy ... for lenge siden.

For en del år siden fikk jeg en høyst privat remix av en Al-kunde. Han hadde retunet The Doors vha FIR filtre. Jeg fikk fullstendig hakeslepp. Den resonante 70-talls-bassen var erstattet med en bass som hadde dybde, tyngde og autoritet. Man fikk en illusjon av hvor sinnsykt kult og stort The Doors kan/må ha lått på konsert.

PS det blir ikke iPhone neste gang. Det er omtrent ikke grenser for hvor my den feilkorrigerer teksten. The Doors ble to ganger klæorrigert til The Adolphers. Klæorrigert....

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Hifi-rommet juni 2019
    DSC_2704 (3).jpg

Ja innspillingen avgjør mye og det var tendenser til vingling mellom meninger om for lys eller mørk betoning;). På kvelden, etter en god dose konsertlyd, skrikende damer og alkohyler var dommen litt mørk klang, og dagen etter var det i overkant lyst. Ble vel ymta frampå om jeg hadde skrudd lydd på morran - no, no hadde bare satt på noe som helte litt mot det lyse og i tillegg ble det servert mot utvilte ører.

Har i dag prøvd å heve alt over 2k med 0,7 db uten hell. Hadde et lite trappetrinn mellom 1 og 2 khz. Total fiasko av en eller annen grunn. Smekket i middbass ble betydelig redusert?

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    ja hvis det smekket ble borte er det noe alvorlig galt.
    For makan til smekk eksisterer ikke i Norges land tror jeg.
    Skal litt til for å skremme Osten, men du klarte det nesten:=)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    ja hvis det smekket ble borte er det noe alvorlig galt.
    For makan til smekk eksisterer ikke i Norges land tror jeg.
    Skal litt til for å skremme Osten, men du klarte det nesten:=)

Ble vel ikke borte men betydelig redusert. Tilbake til omtrent slik du hørte det;)

Etter du var her tok jeg noen nye målinger siden jeg ville ha has på noen db bakgrunnsstøy. Middbassforsterkeren ble satt på lavest mulig gain.

Måtte da også kjøre nye kalibreringer, noe som førte til ennå bedre lyd, mer driv og smekk, enn det du opplevde her. Nå er det mer likt det smekket Emokid har og det er vel foreløpig bare Roald og jeg som har hørt dette hos meg - skikkelig moro :D

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Har besøk på løpende bånd, men har også bestemt at det bør tones kraftig ned med tilbakemeldinger. Har ingen verdi for andre enn meg selv og blir for ofte feil næring til bessewisserne og hifi kaklekoret.

En tankevekker fra siste besøk er jo at det låter helt annerledes en alt annet som er hørt - og han har hørt mye forskjellig

Må vel da innse at anlegget nok bare er en formidler som er tilpasset meg og mine preferanser, selv om jeg ett annet sted har mye av den samme opplevelsen.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Har jo også en forsterker som ikke helt oppfører seg som den bør, men i går var den høflig nok til å vente til etter besøket med å krangle.

Merker også at en litt varm forsterker ikke er av den mest alvorlige motstand livet byr på. Gir den bare et nytt forsøk på å formidle musikk over helgen.

Topptemp ved spilling av musikk har vært målt til ca 45 grader celsius - målt i mellom kjøleribbene. I går kuttet den ut på denne tempen;)
    20190704_073804(0).jpg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har besøk på løpende bånd, men har også bestemt at det bør tones kraftig ned med tilbakemeldinger. Har ingen verdi for andre enn meg selv og blir for ofte feil næring til bessewisserne og hifi kaklekoret.
    Høh? Har du begynt med meningssensur?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men hva fanden, hva med oss nysgjerrige jævler som elsker å misforstå, anta, ekstrapolere og konkludere på sviktende grunnlag?!? :mad::D

Selv om jeg finner svært detaljerte beskrivelser om opplevelse av anlegg jeg selv aldri har hørt sånn ca like relevant som en beskrivelse av en farge jeg aldri har sett, så må jeg si at jeg finner stor glede i å lese om generelle betraktninger fra slike hjemmebesøk.
    Synes det ville vært synd om vi andre som bor på steder vanlige mennesker bor ikke fikk vite om anlegg og systemer som virkelig setter dype spor hos folk, som feks ditt anlegg.

Tolk dette som en stille bønn om at du fortsetter å "tillate" offentlige tilbakemeldinger slik at vi andre får fortsette i illusjonen om at vi får være litt med på opplevelsene vi også :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Problemet er at det kommer så mye misvisende ut av dette med fri flyt av tilbakemeldinger. Sikkert underholdene men null verdi.
    Kan dele opp de som mener noe om dette anlegget i tre divisjoner for å gjøre det enkelt.
    I eliteserien er det desverre ikke så mange "lag", 4 stk som jeg kan komme på i farten, og det er folk jeg lytter grundig til. Må ikke være hundre prosent enig her heller;)
    Så er det divisjonen under. Der er det folk som har fått med seg det viktigste og det er rom for både enig og uenig diskusjoner. Kanskje en 10-15 stykker
    Laveste divisjonen er den der innholder 95%av røkla og egentlig vanskelig å få noe fornuftig ut av.
    Du skjønner jo at med den holdningen hadde det vært best å stenge hele tråden, og forlatt sentralen for godt.
    Men likevel tror jeg det er sundt for forumet at jeg suser rundt her i min egen lille verden. Det får i hvert fall noen til å prøve ut ting som ikke akkurat er førstetips fra high end butikkene

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Begynner å bli vant med at den ene kanalen på forsterkeren tar av og fyker opp i temperatur. Tre ganger siste to døgn. Det skjer alltid når jeg går fra litt volum til veldig lavt volum. Siste gangen den begynte å stige ga jeg litt faen og fant et par kutt som tåler litt volum og dro til på "fullt" det rare som skjedde da var at temperaturen sluttet å stige og gikk ned og stabiliserte seg på samme temp som den andre kanalen. Ventet besøk så noe måtte jeg jo finne på:)

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.678
    Torget vurderinger
    0
    Håper ampen hvertfall holder en uke til. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn