svart-hvitt
Hi-Fi freak
Årsaken til at jeg spør, er at subbene dine har kapasitet opp til vanvittige nivåer; over 150 dB?Tror jeg har fin balanse på dette. Det er jo nede i frekvens en har bruk for kapasitet så dynamikken løper fritt. Men skulle jeg nevne noe er det vel mellomtoner og diskant som først får åndenød.
Da sier deg seg selv at resten ikke vil være balansert i forhold til dette.
Når folk ellers konstruerer anlegg for enorme takhøyder (headroom), bruker de gjerne en kompresjonsdriver. Enkelte kompresjonsdrivere har en sensitivitet på omtrent 120 dB/1W, og da begynner man å få headroom i diskant og mellomtone også.
Så det jeg spør om, er om alle steiner er snudd når det gjelder kompresjonsdrivere. Nylig skrev Phil Ward i Sound on Sound følgende om bruken av tradisjonelle PA-komponenter i hifi-høyttalere:
«Compression drivers are most often found on speakers designed for live‑sound applications, where efficiency, very high volume capability and reliability are priorities — sometimes, it has to be said, at the expense of sound quality. Having 'dissed' compression drivers, however, my experience of the JBL 7 Series monitors, reviewed in the February 2018 issue, showed that these days they can definitely be made to compete on sound‑quality terms with direct‑radiating drivers (...) I wonder if advances in computer modelling of diaphragm behaviour are enabling diaphragm materials and profiles that were previously considered as only good for less demanding PA applications to become viable for high‑accuracy monitoring?»
Kilde: https://www.soundonsound.com/reviews/genelec-s360
Sikker på om det ikke er mulig å hente ut litt ekstra i headroom og dermed (!?) enda mer fordreningsfri lyd ved å tenke «nytt» i valg av drivere over subnivået? Jeg hørte nettopp slike drivere selv, i en ny DSP-innpakning, og må si at resultatet var fascinerende (selv om jeg ikke klarer helt å skille hornformens lydlige bidrag fra driverteknologiens bidrag).
Kan du være fornøyd med å ikke en gang klare å reprodusere lyden av en Magnum 44?
Sist redigert: