MakkinTosken
Who, me?
Det blir spennende å se hvor mye som skal til for å oppnå dette og hvor mye du føler det bedrer totalen.
Mest mulig med rommet, så bruker mann DSP på den siste biten.Ja, jeg snakker kun i forhold til egne preferanser. Det er selvsagt viktigst å få bukt med åpenbare problemer på et eller annet vis. Dersom DSP er eneste mulighet er dette klart å foretrekke fremfor ingen tiltak. Jeg forsøker å komme til et punkt hvor jeg slipper DSP. Vi er vel alle enige om at det ideelle er å fikse rommet fremfor å pynte på resultatet med DSP. Foreløpig låter analog EQ bedre enn DSP i mitt oppsett, men jeg har endret mening tidligere
Tenk nøye etter nå....har ikke du vært hos sluket? Der er det vel ingen spesielle akustikktiltak og heller ingen DSP. Ganske sikker på at lyden holder mål der.Mest mulig med rommet, så bruker mann DSP på den siste biten.
Men å tro att mann kan få til god lyd uten bruk av noe av delene er i mitt hode utopi.
Har sagt det før ang dette. Spesielt i dyp dyp bass med vanlig kasser. Skulle tatt det med denne gangen også. Men det blir jo gjentagelser.Tenk nøye etter nå....har ikke du vært hos sluket? Der er det vel ingen spesielle akustikktiltak og heller ingen DSP. Ganske sikker på at lyden holder mål der.
Har selv vært hos Håkon Rognlien, og der spilte det bra. Hos larsmartin spilte det også meget bra. Vi må være litt forsiktig med å mene at DSP eller akustikktiltak er en 100% nødvendighet for god lyd.
Jada er vel ikke uenig i det att det er mange veier til mål. Men lettest å få til.Ja, det finnes ingen fasit på god lyd.
Men et rom som ikke kødder det alt for mye til...er en god start.
Derfra finnes en million veier mot målet.
Det som mangler helt nede her er forvrengngs- resonans- og støykomponenter folk er vant til å høre!!Jada er vel ikke uenig i det att det er mange veier til mål. Men lettest å få til.
Mine preferanser er det med godt behandlet rom og DSP. Sluke sitt låter veldig bra men mangler noe helt hel der nede. Må fanden å det svinger av det.
Uha, det ser voldsomt urent ud, noget må straks gøresNår høsten og vinteren setter inn blir det et nytt forsøk på å få kontroll på det nederste i bassen. Om en lykkes for tiden vise
Dette må bort.
Vis vedlegget 743776
Har jo allerede en liten sak på bakveggen som er en slags blanding av Helmholtz og membranabsorbent. Var laget til det forrige bass-systemet og er ikke helt optimal for det som står her nå.Uha, det ser voldsomt urent ud, noget må straks gøres
Nu er du jo tømre og kan vel let bikse en bas fælde sammen. Må jeg foreslå en bas membran absorber. Jo større jo bedre, helst fra gulv til loft og skal placeres i hjørnet. Flere er selvfølgelig bedre. Membranen er en 6 mm mdf plade, hulrummet fyldes med isolering, det må dog ikke komme i kontakt med pladen. Virker det ikke efter hensigten, er der jo lidt brænde at varme sig ved.
Det ville jeg prøve at doble op, så får du et vindue på 500 ms ved 20 hz, ved 10 cyklus.Har vel ligget rundt 10 cyklus ved 10 hz og gradvis ned til 4-5 rundt 100 hz
Her er en før og etter måling den gang for lenge siden.
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-31#post-1610714
Mange gode egenskaper å ha med seg det. 0,3 sek ? I forhold til hva? alle frekvenser i bassen? et fall på 60 db?Jeg hater å måle..... men jeg så jo at jeg hadde rundt 0,3 sek i bassen uten noen akutiltak.
Men blir nødt til å ta en økt snart da jeg har bygd om rommet en del uten å ha målt over annet enn bassen. Nye målinger kommer etter hvert
Hos meg ble bassen mye jevnere, tørrere, mer kontant og transientvillig med DBA.
doblet cyklus uten at det ble bedre. Ble egentlig værre.Du kan jo også prøve at skrue lidt op for tidsvinduet i AL i bassen. Hvad er vinduet, 10-15 cyklus? Det vil give en stærkere korrigering i tids domænet.
LIMP MASS som jeg snakket om.Når høsten og vinteren setter inn blir det et nytt forsøk på å få kontroll på det nederste i bassen. Om en lykkes for tiden vise
Dette må bort.
Vis vedlegget 743776
Nei glemte det, kan jo telle for fanden. 1,2,3 osv:=)Trenger ingen kalkulator, jeg bruker intuisjonen