8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Har nå prøv å slippe ennå litt mer opp i kalibreringsprosedyren og flikket litt på target, og det bærer frukter i form av mye høyere signal ut av JRiver. Audiolense tar ikke ned amplituden så mye når det kalibreres mildt. Har tidligere også vært på så mild kalibrering, og har da havnet på omtrent 0,65 i amplituden på steprespon'en
    Nå, når det er en god del mindre og kalibrere for i middbass har amplituden steget ganske vesentlig.

    Har nå muligheter for å sette Lynx'en på lavest signal ut og bruke hele volumskalaen på JRiver. Det synes jeg tidligere ikke har gitt tilstrekkelig volum på lave opptak når en skal ha det litt gøy - Nå fikk jeg endelig nok.

    Dette utgjør også en del forskjell i signal støyforhold, noe som ikke har vært helt på topp.

    Dette låt meget underholdene - litt rufset, men innafor

    Steprespons.

    SR 2.PNG
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    271
    Antall liker
    496
    Er det målt eller simuleret step respons? Det ser jo næsten for pænt ud :giggle:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har nå prøv å slippe ennå litt mer opp i kalibreringsprosedyren og flikket litt på target, og det bærer frukter i form av mye høyere signal ut av JRiver.
    Interessant.
    Jeg har selv lekt med lignende, om det er korreksjons prosedyren du mener.
    ..og opplever...hva skal man kalle det? Fri slipp av den ekte lyden?
    Vet ikke.

    Håper på mere ekte lyd når handel av drivere som ligner dine TD15M er i boks.
    ...med Apollo magneter.
    ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ja der har jeg også et forbedringspotensialet - Har jo ikke Apollo oppgradering på mine TD15M. ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Til generell midbass, nedre mellomtone, tror jeg det har liten betydning.
    Men jeg vil gjerne kunne ha mulighet for å kile kilohertzen rett nedentil.
    ...og da tror jeg Apollo dingsene er fine å ha.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Apollo "dingsen" ser ut til å være en ring som ligger mellom korg og magnet.
    Fant tegninger på de når jeg kjøpte mine.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    0
    Har nå prøv å slippe ennå litt mer opp i kalibreringsprosedyren og flikket litt på target, og det bærer frukter i form av mye høyere signal ut av JRiver. Audiolense tar ikke ned amplituden så mye når det kalibreres mildt. Har tidligere også vært på så mild kalibrering, og har da havnet på omtrent 0,65 i amplituden på steprespon'en
    Nå, når det er en god del mindre og kalibrere for i middbass har amplituden steget ganske vesentlig.

    Har nå muligheter for å sette Lynx'en på lavest signal ut og bruke hele volumskalaen på JRiver. Det synes jeg tidligere ikke har gitt tilstrekkelig volum på lave opptak når en skal ha det litt gøy - Nå fikk jeg endelig nok.

    Dette utgjør også en del forskjell i signal støyforhold, noe som ikke har vært helt på topp.

    Dette låt meget underholdene - litt rufset, men innafor

    Steprespons.

    Vis vedlegget 865951
    Vakkert🤩
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ettpunktsmåling er tingen når en vil ha skryte-SR, og det som er så fin nå, er at den tonale balanse holder seg meget godt selv om en virrer litt fram og tilbake side til side i lyttaposisjonen.

    Før når en kalibrerte litt mye kunne f.eks applaus skifte ganske dramatisk i karakter bare ved små forflytninger. Det er meget bedre nå.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    271
    Antall liker
    496
    Med lyserød eller hvid støj er positionsmæssige forskelle nemme at identificere.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jammen, hvit støy er ikke det samme som musikk.
    Hva er greia....?

    Jeg spør, fordi jeg skjønner ikke.

    I hula mi brukes REW kun når det er proffer på besøk.

    🤔
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Jeg bruker nok mest musikk når det vurderes lyd :D Men det handler vel om å ha homogen spredning og en stor lytteposisjon. Ikke viktig for meg. Jeg er ikke så nøye på det da jeg har hørt for mye som liksom skal ha god lyd over alt. Halvveis god lyd over alt kan andre styre med, Det er kun en plass som er viktig og det er egospotten min.;)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Hva lytter du til?

    Ikke min greie det hehe.
    Hørt noe på et samlealbum fra Slim Harpo og munnspillet hans i det siste. Ja dette er gamle og enkle opptak og mye er i mono, men med masse gammel klang og nerve. Foretrekker heller slike opptak enn de nye polerte.

    Vet ikke hva det forteller om eier og anlegg ;)
    Slim Harpo.PNG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Kommer vel en nokså frittalende Bergenser på besøk hit etter hvert, men det er lov for alle(nesten) andre å ta en tur også.

    Begynne jo å dra på årene, og har sterkere meninger enn noen gang, men det er ingen garanti for at en har rett, heller tvert i mot. :D
    Koser meg mye med lyden og anleggets evne til å formidle musikk om dagen men hadde vært fint med litt innputt fra nøytrale folk.

    Synes det spiller på en annen måte en før, men har ikke helt bestemt meg om det er myyye bedre eller litt annerledes. Det eneste jog er sikker på er at det spiller i den mørke enden av klangbalanse, med en massivitet og kraft nederst jeg ikke minnes - Kan rett å slett være for mye bass?
    Før synes jeg lydbilde kom vesentlig nærmere med økende volum, men nå er det mindre fremtredende, men ikke helt borte - kanskje jeg har sluttet å høre der oppe? Tør snart ikke teste meg selv da det som regel ikke er av den hyggelige infoen :LOL:

    Velkommen godtfolk!
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Viktigste er vel at du er fornøyd? Du lager vel ikke et oppsett for bøgda? Om så, burde du fått inn en god stor sofa foran! 😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Viktigste er vel at du er fornøyd? Du lager vel ikke et oppsett for bøgda? Om så, burde du fått inn en god stor sofa foran! 😁
    Du gjør jo som alltid og vrir det i en negativ retning. Prøv å les en gang til etter jeg har redigert litt. Joda er fornøyd å foten svinger, men ser ingen grunn til og bli sittende alene hjemme som en ego-kåret verdensmester - de har vi jo nok av. Har alltid tjent på å være mottagelig for respons utenifra, også liker jeg å dele de tingene jeg mener anlegget gjør bra med andre. Vi er ingen helt enig med hvordan ting bør være, men en god diskusjon rund lyd og hifi er alltid lærerikt og interessant.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Noen ganger er man verken positiv eller negativ, bare deler tanker eller intetsigende vittigheter.

    Du har jo din sirkel av troverdige lyttere, jeg har jo ingenting å tilføre på det feltet. Er jo usikker på hva du savner i ditt jag etter perfeksjon? Synes oppsettet ditt var bra når jeg var hos deg, sikkert bra nå og blir bra med nye elementer. Synes din kurve låt bedre enn hjelpemannen sin, så du har et godt øre i min bok.

    Så hva kan jeg tilføre? Jeg kan komme med det eneste som etter mitt syn trekker ned totalen, betjeningsvennligheten. Men det er verken her eller der og ingenting du trenger bry deg om.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om du leser et eneste av mine innlegg til deg som ondsinnede stikk, da har jeg jaggu mislykkes. Men du har sikkert godt av en pause fra Tosken, så lar dette være siste ord for en stund.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Fortvil ei, som dårlig ånde dukker jeg opp igjen og igjen.
    Mulig mine reaksjoner på innlegget ditt var preget av at jeg jobbet nede i sølen med forskaling og muring i 0 grader regn. Men nå har jeg jo fått napp på besøk så da er det bare å smile. Spiller knalltøft nå, noe jeg vet LM liker
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Samme faen! Får man ikke være gretten i egen tråd, hvor da liksom?

    Kult med besøk, du og LM har jaggu en bromance på gang, blir ikke Roald sjalu?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Samme faen! Får man ikke være gretten i egen tråd, hvor da liksom?

    Kult med besøk, du og LM har jaggu en bromance på gang, blir ikke Roald sjalu?
    Servering nå blir melkesjokolade og bananer. Når de gjeveste gjestene er på besøk serveres alkohol og de rett under der får napoleonskake. ;)
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Samme faen! Får man ikke være gretten i egen tråd, hvor da liksom?

    Kult med besøk, du og LM har jaggu en bromance på gang, blir ikke Roald sjalu?
    Du mener fortsatt du ikke vrenger ting negativt? Samme for meg. Er i interessert i lyd og shy har noe som funker, gleder meg til en lytt!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du mener fortsatt du ikke vrenger ting negativt? Samme for meg. Er i interessert i lyd og shy har noe som funker, gleder meg til en lytt!
    Gidder ikke forklare, skrev ikke til deg og du kjenner ikke meg og det er i grunn like greit.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sist jeg var innom fikk jeg burger.
    Vet ikke helt hvor det ligger i hierarkiet
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det var da voldsomt, bruk heller energien deres til å fortelle meg hva dette er?
    Hva.jpg
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det er enda ikke for sent....

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn