Hei Tor Arne!
Skulle skrevet et par bevingede ord litt tidligere, men her er ihvertfall noen kommentarer fra sist jeg var hos deg:
Omsider, etter litt stopp på veien for å hjelpe min onkel å starte en bil, så ankom Geir og jeg huset i skogen.
Hadde med 2 stk. drivverk på 20 og 25kg hver, så dette ble behørig slengt opp i loftstua, så det ikke så så ryddig ut lenger. Virket som noen hadde ryddet siden sist jeg var der
Blir like imponert av utseendet på disse DIY-byggene dine hver gang og må bare gratulere med et ærefryktig, stilig anlegg i mine øyne. Etter at du fikk opp DIY-racket i midten også, så ser det skikkelig bra ut. 3 DP'er oppå hverandre er jo ikke hverdagskost hos de fleste. Den ene "lille" tassen på toppen er jo min gamle
Satt meg litt på siden til å begynne med for å bli vant til lyden og utseendet igjen. Geir spilte litt forskjellig musikk og jeg forstod det såpass at han likte det han hørte. For å si det slik, så er 8x12Tom, Geir og jeg veldig like på hvordan vi ønsker at anlegget skal høres ut. Mest mulig ekte, naturtro lyd som ikke legger til eller tar fra noe fra miksen på plata. Dette fordrer et kontrollert rom med god absorbsjon og kontroll på elementer og frekvensgang. Selv om vi har 3 vidt forskjellige anlegg (Geir med Maggies, 8x12Tom med hjemmebrygg og jeg med Dynaudio studiomonitorer), så kjenner vi mye igjen det vi liker fra våre egne anlegg.
Etterhvert flyttet jeg meg over i sweetspot og siden Tor Arne ønsket at vi skulle være kristiske, så tok jeg på meg kritikerøynene og kjørte gjennom alle testlåtene mine.
Enkle låter med en enkelt gitar og bongos låter luftig og fint, fløytisten i neste låt sitter stødig like over høyre høyttaler med en kompegitar litt til høyre for venstre høyttaler.
Neste låt med fingertrommer, en hi-hat og piano sklir litt ut og jeg må høre den igjen. Mistenker anlegget til Tor for å slite litt med detaljer og vi diskuterer det litt. Er det noe som mangler rundt delefrekvensen mellom diskant/mellomtone? Er det noe med DEQX'en eller er det cd-spilleren? Den sender jo signalene digitalt til DEQX'en så hva er det som skjer?
Setter på "The Wasp" - et klassisk stykke med mye skifting mellom strykere og blåsere. Her mangler - egenlig litt uventet - en del på plassering og pinpointing i forhold til hva jeg er vant til. Vi justerer litt på DEQX, men kommer ikke helt i havn. Vi begynner å få litt dårlig tid, da madamen venter med middag hjemme og vi begynner å blitt øltørste
Vi slenger på Esoteric DV-50 drivverket jeg har med meg og hører samme låten igjen. Der er alle detaljene på plass og pinpointing samt muligens dybde er bedre enn med Pionereen.
Dermed har jeg egentlig ikke så veldig mye å sette fingeren på. Dette anlegget spiller sannsynligvis best av alt jeg har hørt til nå, inkludert JBL Everest og ikke minst Dynaudio Consequence i altfor dårlige kontrollerte rom.
En meget oppløst bass, med tydelige forskjeller på basstoner som bare må høres for å forstås. En behagelig oppløst mellomtone og en diskant som kan spille på hvilket volum som helst og aldri stikker av. Hele anlegget oser av overskudd og kontroll og det er bare to ting som da jeg kan "klage" på:
1. Bassen er kanskje litt overivrig til tider, med litt for lang etterklangstid, eller at det er trekonstruksjonen som spiller litt med?
2. Detaljer genereres i kilden, som vi beviste den dagen, og denne må byttes ut, men vi har jo et par ting i tankene der
Helt klart - som sagt - noe av det mest ærlige og kontrollerte anlegget jeg har hørt. Har da virkeligheten som referanse og ikke hvordan andre anlegg låter....