pengesluk skrev:
Nettopp! Takk skal du ha, Leif! Verden har gått videre, pluss at det er lov å tenke utenfor boksen.
Et eksempel; Hvem har sagt at en 2" driver må kobles opp mot et STORT horn? Det er ikke driveren i seg selv som har problemer med begrenset spredning, det er det hornet som er koblet foran som sørger for det. Dessuten finnes det nå helt andre hornprofiler i dag, hvor akkurat dette problemet er adressert. Dette er omfattende lesning og sammenstilling, og jeg kommer til å ta dette i min egen tråd.
Det er faktisk driveren som er nøkkelen her. Det finnes en rekke hornprofiler som er testet med ulike throat diametere, og det er en klar sammenheng mellom throat og hvordan driveren oppfører seg i toppen. Multicell-horn kan i teorien redusere dette problemet, men det viser seg her også at historien i praksis viser seg å by på andre utfordringer som gjør at multicell horn ikke har noen absolutte fordeler ved de høyeste frekvensene heller.
Et annet viktig aspekt er hvordan bølgefronten ser ut. Bransjestandarden sier jo planar bølgefront, og da får man i prinsippet effekten av en flat 2" membran ved de aller høyeste frekvensene. Det er mange horn som gjør utgangspunktet dårligere, men sammenhengen er også knyttet til throat diameter.
Så er det dette med membraner, det er jo ikke gitt at en membran heller klarer de høyeste frekvensene. Skal man ha 2" throat og planar bølgefront må man enten bruke en planar membran, eller en faseplugg. Det er ikke så lett å få til en god faseplugg om ikke arealet av membranen er mellom 2 og 4 ganger throaten. Det betyr at man bør opp på 72mm membran for 2" throat. JBL 435 bruker 1,5" throat og 3" membran. De hevder selv at begrensningen ligger i selve membranen (som tross alt er beryllium og dermed skulle innebære at utgangspunktet er bra).
Man kan vel trygt si at dette er "the holy grail" for mange konstruktører (fasen, der ble det enda mer engelsk. Jeg vet forøvrig ikke om noe bedre ord enn "throat", siden de som styrer med horn vet eksakt hva det er. Sier jeg "munning" er det ingen som vet hva jeg egentlig snakker om, bortsett fra at når jeg sier 2" så er det rimelig å anta at det er throaten.)
Altså, for konstruktører er jo dette med bølgeform og mulighet for å bruke drivere over et veldig stort frekvensområde interessant. Avantarde får jo, gjennom å ikke bruke kompresjonsdrivere, en karakteristikk som er delvis planar, men som igjen er knyttet til membranens oppførsel (derav den rare 6,5" med ca4" støvhette). Rent teoretisk så skulle en throat som er så liten at alle hørbare frekvenser oppfører seg som tilnærmet sfæriske, også kontrollert det hele med en waveguide som var helt frekvenslinear over 180 grader være bortimot ideelt, men riktig så enkelt er det jo tross alt ikke i praksis.