Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet en eneste omtale i det offentlige rom etter hifi-besøk, men en gang må være den første; det er visst nå.
Jeg fikk æren av å besøke Tor / 8x12_TOM i går kveld. Det ble en meget het aften, både pga sommerværet, ekstra tilført varme fra en stor stabel med elektronikk, og ikke minst en het lydopplevelse. Jeg fikk lov å spille medbrakt velkjent musikk på mitt eget prefererte lydnivå. Noe annet ville ikke gjort det mulig å gjøre en seriøs vurdering for min del. Takk for at jeg fikk komme!
Hvordan vurderer man så andres oppsett? Selvsagt på basis av det man har selv og ikke minst sine egne preferanser. Har man som meg et godt anlegg hjemme er og blir dette totalreferansen, og ingen andre anlegg blir da "bedre" med mindre noe ekstremt spesielt er på gang. Sånn sett vil tilbakemeldingene dreie seg mest om hva som er ikke er så bra som hjemme.
Den andre typen tilbakemeldinger man ofte leser på dette forumet er nesegrus beundring... noe som antagelig skyldes at oppsettet man har hørt har noen i seg selv imponerende egenskaper, og at man på hjemmebane har svært mye å gå på. Jeg er ikke i en sånn situasjon, så dette innlegget vil dreie seg litt om hva jeg savner i forhold til hjemme, men også hva som er mye bedre enn det jeg har hørt alle andre steder jeg har vært på besøk. Kort sakt: dette oppsettet er det beste jeg har hørt ... bortsett fra hjemme da (som nevnt over). Det handler litt om at 8x12_TOM går etter omtrent det samme målet som meg også, vi deler nok oppfatning om hva god lyd skal høres ut som; samme preferanser.
Plusser
Det jeg egentlig var mest imponert over er rommet. Det har ikke vært spesielt mye omtalt i denne tråden, noe jeg finner merkelig. Jeg mener rommet er den viktigste komponenten. Her har så og si alle ekstremt mye å hente, og de færreste er klar over hva de går glipp av tror jeg. Rommet til Tor har ikke den mest gunstige formen i utgangspunktet, med skråtak og tilnærmet kvadrat i effektiv akustisk størrelse. Men her er det gjort omfattende akustikktiltak, både synlige (absorbenter i tak og på vegger), og usynlige (resonatorer og absorbenter gjemt bak sort stoff). Til en hifi-bule å være så det også ganske fint ut synes jeg. Rommet oppfører seg veldig godt, også i bassen. En god indikator er at rommet føles veldig naturlig når man snakker i det. Her er det ingen sjenerende "klang" eller motsatt; tegn på det som feilaktig benevnes som "overdemping", altså frekvensulineær demping som låter "ulldott" eller "dødt". Et meget bra rom altså.
Også bassen da. Tor sa det ikke var noen romkorreksjon i bassen i det hele tatt, noe som gjør det hele svært imponerende. Fra et lyttemessig ståsted er det i dette rommet en meget jevn og stram bass uten betoninger helt ned under 20 Hz. Det er litt avhengig av lytteposisjon - litt for langt bak og det er noe "boom" i 100-200 Hz området. Mulig det også er litt "fett" rundt 50-60 Hz, men uansett meget meget bra. Dette oppsettet spiller bass milevidt bedre enn noe annet oppsett jeg har hørt hos andre, og det er ikke å ta i for mye å si det sånn. Det ble spilt litt "bassmusikk" (Yello, Infected Mushroom) på slutten av lyttesesjonen som viste at det kan leveres veldig mye nivå i de dypere oktavene også uten å miste fatningen.
Minuser
Resten av lydbildet synes jeg fungerte veldig bra totalt sett etter at vi justerte litt EQ og nivåer på DEQX delefilteret. Som tidligere sagt; totalt sett det beste jeg har hørt hos andre. Høyttalerne her låter oppløst, rent og dynamisk forsåvidt... ingen elementer eller detaljer i musikken jeg hørte på ble savnet. Men - det er en del å hente her, først og fremst på stereobildet, som blir litt for diffust samt at det ikke blir helt "ta og føle på utøverne" opplevelse. Lydbildet står mellom og bak høyttalerne, men ekspanderer ikke så mye ut på sidene og i dybden som jeg kunne ønske meg. Oppløsning i mellomtonen er nok nøkkelen, og Tor skal jo gjøre noe med dette; det lå åtte fine Morel elementer på utstilling som forhåpentligvis vil gjøre noe med dette på sikt. De 5" ScanSpeak som sitter i høyttalerne nå er nok ikke verdensmestere i oppløsning. Det samme vil jeg kanskje si om ScanSpeak diskanten også, selv om det blir pirk. Jeg er vant med å lytte til båndelementer, og slike låter litt mer "vektløst" og oppløst synes jeg.
Men alt i alt: en strålende lytteopplevelse. Jeg gleder meg til å komme tilbake når de nye høyttalerne er på plass!