8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.074
    Sted
    Holmestrand
    Dattera mi har en sånn, bare unghunden enda. Jeg har bare møtt ham én gang men virker svært sympatisk :)
    Heter det ikke Sveitsisk Hvit Gjeterhund?
    Står noe om historiene til Hvit Gjeterhund på sidene til Norsk kennel klubb.https://www.nkk.no/raser/hvit-gjeterhund-article8212-815.html
    Veldig fin hund!
    Har en bror som driver veldig aktivt med schäfer, og har "diskutert" ganske mye med ham om den berømmelige lave enden som schäferfolket er så opptatt av. Dyreplageri!

Den hvite gjeterhunden er som du påpeker ikke ødelagt på denne måten, men ser ut som sunn, frisk hund.
    Gratulerer, dere får sikkert mye glede av hver andre.
    :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Dattera mi har en sånn, bare unghunden enda. Jeg har bare møtt ham én gang men virker svært sympatisk :)
    Står noe om historiene til Hvit Gjeterhund på sidene til Norsk kennel klubb.https://www.nkk.no/raser/hvit-gjeterhund-article8212-815.html
    Veldig fin hund!
    Har en bror som driver veldig aktivt med schäfer, og har "diskutert" ganske mye med ham om den berømmelige lave enden som schäferfolket er så opptatt av. Dyreplageri!

Den hvite gjeterhunden er som du påpeker ikke ødelagt på denne måten, men ser ut som sunn, frisk hund.
    Mulig du har misforstått litt, jeg hadde hundene bare på besøk.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.038
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha tilbrakt en ettermiddag/kveld i denne hula med litt måling, kalibrering og lek med targetkurver tenkte jeg nok en gang å legge ut litt skryt over hvor bra dette spiller, selv når vi startet med en lytt på den gamle kalibreringen gjort med Beyma amt og div endringer i rommet er dette en annen idrett :eek:

Der andre bruker årevis med test av hvilke proteinpulver/kosttilskudd man skal bruke nesten uten å ha sett innsiden av et gym har :rolleyes: TA gått rett i gang med å løfte skrot og som forventet får man da bedre resultater. Og til dem som driver å diller med hvilken nettverkskabel man skal bruke ??? dere diskuterer ikke en gang proteinpulveret men fargen på innpakningen

Så til grunnen for at jeg tok turen innom denne gang, ny diskant, ble det noen forskjell, tja litt usikker er lenge siden jeg hørte på oppsettet og det var ikke så mange timene vi holdt på så det blir nok en del minimale endringer i targetkurve som svinger rundt optimalt før eier er fornøyd. Men det jeg la merke til under måling var at diskanten responderte lavt og at den virket å ha en del tyngde/fylde, skulle gjerne hørt AL sveipet i direkte sammenlikning med REW som jeg bruker når jeg tester hjemme.

Uansett er anlegget sveivet i gang og godt er det, er sikkert ikke så lenge før jeg tar en ny tur der jeg også ønsker å få til et besøk hos noen av de andre tungvekterne i området

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Ja, godt å være i gang igjen, men mye å ta tak i.
    Var vel "jakke på inne" temperatur når målingen for kalibrering ble gjort. Satte jo på stereoen når vi begynte og etter hvert en varmeovn. I dag morges var vel temperaturen steget minst 10-12 grader, og lyden opplevdes litt mer ullen - kjent fenomen.

Da får en finne en normaltemperatur i rommet, tune helmholtz'en på bakvegg på nytt og fortsette med de finurlige dippene til midbassen. Ta nye og grundigere målinger og leke mer med Kalibreringsprosedyrer og delefrekvenser. Tilslutt blir det å finne yndlingstarget.
    Alt dette er klare verifiserbare ting med det måleutstyret jeg har, og regner med at før jeg er ferdig og fornøyd med dette er jeg blitt en gammel man. Har for lengst vinket farvel til forskjeller som ikke kan fanges opp med kjente måleinstrumenter. Får leve med det hode jeg har:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    God helg, godt å høre du er i gang med fintuning igjen:)
    Takk! Brukt dagen til noe lytting og tatt i mot et besøk av en som deler mye av samme smak lydmessig. Enighet om at dette nå spiller ok, men en liten bit mot det lyse.

Da blir det å prøve litt tilt av target. Ikke mye som skal til før det sitter litt bedre. Nivåforskjell nå er vel rundt 5 db fra 20 hz til 10khz. Har også et punkt rundt 65 Hz som kanskje tåler en db opp.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Takk foe lytten! Det er nesten useriøst å uttale seg bastant om endringer i et anlegg man ikke har hørt på mange måneder, men tatt det i betraktning mener jeg at diskanten og opplevd integrasjon av denne i lydbildet er både ett og to knepp opp.

Deilig å ha referansen oppe å gå igjen, slik at man kan komme innom og justere ørene mellom slagene i eget anlegg. Ikke fordi man nødvendigvis vil ha eksakt samme gjengivelse, men fordi anlegget har så mange objektivt gode kvaliteter at man virkelig hører inn i opptaket. Gøy!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.074
    Sted
    Holmestrand
    Veldig fin hund!

Mulig du har misforstått litt, jeg hadde hundene bare på besøk.
    Fin hund uansett. :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.214
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er blitt mer og mer oppmerksom på menneskes ufattelig evne til å oppleve det man tror man opplever.
    Dagens påfylling av den kontoen stod min kones søster for i dag morges.
    Hun mener hun er meget god på smaker på mat og vin.

Så til greia.
    Den daglige tekoppen skal tilberedes med klype og løsvekt-te, tilsatt litt gourmet honning.
    Problemet er at på benken står det en kopp fra kvelden før med en ferdigbrukt teklype.

Teen smakte som forventet, og overraskelsen var stor når koppen med te og honning fortsatt stod urørt på benken etter at frokost og te var fortært

Her ser jeg en mulighet for å spare både te og honning når hun er på besøk på hytta :)

Edit:
    Dette er faktisk ting hun helt sikker kunne klart å skille i den påståtte upålitelige blindtesten.
    Lurer på hva som er mest pålitelig, blindtest eller menneskes klokketro på egne evner.
    Nej jeg er absolut ikke overbevist om mine evner ville slå til i enhver situation. Hørelse er ikke på samme niveau som for 5 -10 år siden. Så må tildels støtte mig til erfaringerne. Var ude å høre et andet anlæg igår. Bl.a. B&W 802 D 2. De spiller væsentligt bedre end forgængerne som jeg syntes var skrækkelige. Der blev skiftet mellem CD og streaming Tidal. Helt klart til fordel for CD. Tidal savnede energi dynamik og detaljer og det var vi enige om. Der blev spillet på en NAD klasse D. Ejeren er overbevist om han omtrent har verdens bedste forstærker. Men kan klart høre som på de fleste andre andre klasse D så har den problemer med nuancering en i bassen. Ligesom den mister energi og det bliver en- tone bass. En stor kraftig AB eller klasse A gjør det nye bedre. Men pudsig som folk ofte holder på at deres eget er det bedste. Vil ikke påstå at jeg er mye bedre. Tror det er en udbredt tendens.
    Var det d2 eller d3 du hørte?
    Oppgraderingen fra opprinnelige diamond til d2 var vel stort sett delefilteret og litt tuning.

D3 derimot.....der snakker vi ny høyttaler

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Er blitt mer og mer oppmerksom på menneskes ufattelig evne til å oppleve det man tror man opplever.

Så til greia.
    Den daglige tekoppen skal tilberedes med klype og løsvekt-te, tilsatt litt gourmet honning.
    Problemet er at på benken står det en kopp fra kvelden før med en ferdigbrukt teklype.

Teen smakte som forventet, og overraskelsen var stor når koppen med te og honning fortsatt stod urørt på benken etter at frokost og te var fortært

Her ser jeg en mulighet for å spare både te og honning når hun er på besøk på hytta :)

Edit:
    Dette er faktisk ting hun helt sikker kunne klart å skille i den påståtte upålitelige blindtesten.
    Lurer på hva som er mest pålitelig, blindtest eller menneskes klokketro på egne evner.
    Nej jeg er absolut ikke overbevist om mine evner ville slå til i enhver situation. Hørelse er ikke på samme niveau som for 5 -10 år siden. Så må tildels støtte mig til erfaringerne. Var ude å høre et andet anlæg igår. Bl.a. B&W 802 D 2. De spiller væsentligt bedre end forgængerne som jeg syntes var skrækkelige. Der blev skiftet mellem CD og streaming Tidal. Helt klart til fordel for CD. Tidal savnede energi dynamik og detaljer og det var vi enige om. Der blev spillet på en NAD klasse D. Ejeren er overbevist om han omtrent har verdens bedste forstærker. Men kan klart høre som på de fleste andre andre klasse D så har den problemer med nuancering en i bassen. Ligesom den mister energi og det bliver en- tone bass. En stor kraftig AB eller klasse A gjør det nye bedre. Men pudsig som folk ofte holder på at deres eget er det bedste. Vil ikke påstå at jeg er mye bedre. Tror det er en udbredt tendens.
    Oppgraderingen fra opprinnelige diamond til d2 var vel stort sett delefilteret og litt tuning.

Å påstå at cd er mye bedre enn tidal sier etter min menig bare at cd med dac var bedre enn streamer med dac.
    Uansett om du henter data fra cd eller nett, det er nøyaktighet på leveranse av data og konvertering av denne som er avgjørende.
    Foretrekker selv en god entrecote fremfor en dårlig biff eller omvendt forsåvidt, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å fastslå hva som er best.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Takk foe lytten! Det er nesten useriøst å uttale seg bastant om endringer i et anlegg man ikke har hørt på mange måneder, men tatt det i betraktning mener jeg at diskanten og opplevd integrasjon av denne i lydbildet er både ett og to knepp opp.

Deilig å ha referansen oppe å gå igjen, slik at man kan komme innom og justere ørene mellom slagene i eget anlegg. Ikke fordi man nødvendigvis vil ha eksakt samme gjengivelse, men fordi anlegget har så mange objektivt gode kvaliteter at man virkelig hører inn i opptaket. Gøy!
    Jo, selv takk!

Ja den virker lovende får å si det sånn. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det men synes den balanserer fint mellom en varme og sprøhet. Det jeg har hørt til nå tiltaler i hvert fall.

Referanse og referanse fru blom. Dette blir ingen enveiskjøring, blir nok ikke bare du som henter tips og ideer på veien.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Dere er heldige som har såpass mange oppegåend DIY rigger i nærmiljøet og kan høste av hverandres erfaringer og resultater! Her i byen er det mest bling...:(

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Når du en gang blir så lei av byen at du flytter derfra, så vet hvor du bør slå deg ned;)

Ja bling-folket sysler med sitt, og det ser da ut som de riktig storkoser seg.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.644

Så til greia.

Edit:

Netop delefilter er forskellen på de 2. D og D2 og filteret Gjør kollosal forskel. D var en meget upræcis højttaler især i bassen. Det er D 2 ikke. Kanskje de har Moddet seriespole til elementet. Hved ikke om der er forskel på baselementerne.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.874
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dere er heldige som har såpass mange oppegåend DIY rigger i nærmiljøet og kan høste av hverandres erfaringer og resultater! Her i byen er det mest bling...:(
    Du bor noen hundre meter på feil side av grensa, her i Lørenskog/Skedsmo området er det jo en del:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Går mest i kniver, plast, volumsyke og data der oppe....:rolleyes::D

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Bra poeng - gull verdt det der !

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Bra poeng - gull verdt det der !
    Dere er jo også en fin gjeng opp på Hønefoss som nyter godt av hverandre, og hvis en gidder å lette litt på stompen og utvide nedslagsfeltet med noen titalls mil, ja da kan en lære ennå mer.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Klart en trekker til seg kunnskap når man reiser rundt , men det er tross alt mer overfladisk ! -

Det er noe med prosessen å jobbe parallelt med likesinnede , en deler ideer på tidlig stadium og kompiser blir med på utvikling av prosjekter, eier tar selvsagt endelige avgjørelser, og en kan i etterkant ta en vurdering sammen om hva som fungerer - kunnskapen og erfaringsgrunnlaget til flere sammen kan bli ganske formidabelt, fordi ikke alle har akkurat samme fokusområde.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Da er det vel på tide å roe ned iveren og nysgjerrigheten på hvordan andre har fått sine anlegg dit de har.

Har blitt gjort oppmerksom på at det kan virke som jeg maser til meg besøk bare for å sammenligne med mitt eget, og gjerne skrive negative ting hvis jeg kan. Eller bare utebli med kommentar
    Ble litt paff der

Da blir det heretter bare å besøke de som selv inviterer, noe som helt sikkert vil begrense dette ganske mye
    Det vil heller ikke bli noen form for tilbakemelding her på sentralen men direkte.
    Skal også begrense egne seanse vesentlig.

Har blitt kjent med en liten klikk, som en er i jevnlig kontakt med, og som egentlig holder for videre framdrift.

Takker for alle flott anlegg jeg har opplev gjennom denne reisen. Har vært meget lærerikt:)

Tor

Sist redigert:
    N

Næss

Gjest
    Det der kjente jeg meg ikke igjen i fra de gangene du har vært hos meg, i hvert fall. Og ens eget anlegg som en bør kjenne best, er vel det mest naturlige å sammenligne med? Jeg kunne/ville uansett aldri sammenlignet ditt og f.eks. hifipuristens eller slukets anlegg her på hfs, da alle har sine filosofier og gått litt forskjellige veier mot sitt mål.

Og du er velkommen hit for en lytt når det passer. Her er morrofaktor pri en, og føler det sitter en del bedre en sist du var her.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Høres helt tragisk ut! Hele poenget med besøk hos andre er å komme med konstruktiv tilbakemelding. Man kan gjerne være uenig i lydidealet til andre, og det får man bare tåle å høre. Merkelig at noen kan bli sure fordi man ikke er helt enig i hvordan det låter. Hvis man bare er ute etter å høre skryt kan man bare låse døra. Man kommer seg ikke videre på sånt!
    Nei, du får ta deg turen nedover til sørlandet, Tor. Her er det høyt under taket (noen steder i alle fall :rolleyes:), og vi tåler både ris og ros uten å bli sure. Flere gode anlegg er det også blitt etterhvert, men om lyden passer din smak er en annen sak. Hifi er det vel kanskje ikke hos meg, men gleden over å ha noe selvbygd er høy!

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det for en verden full av sarte små blomsterkvaster vi egentlig lever i? Folk blir "offended" og sutrer over hva som helst. Det blir lest så mye mellom linjene at det gjør helt vondt å se på.

Jeg synes i hvert fall det er veldig interessant å lese det du skriver og synes anlegget ditt virker helt rått. Stå på :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.074
    Sted
    Holmestrand
    Da er det vel på tide å roe ned iveren og nysgjerrigheten på hvordan andre har fått sine anlegg dit de har.

Har blitt gjort oppmerksom på at det kan virke som jeg maser til meg besøk bare for å sammenligne med mitt eget, og gjerne skrive negative ting hvis jeg kan. Eller bare utebli med kommentar
    Ble litt paff der

Da blir det heretter bare å besøke de som selv inviterer, noe som helt sikkert vil begrense dette ganske mye
    Det vil heller ikke bli noen form for tilbakemelding her på sentralen men direkte.
    Skal også begrense egne seanse vesentlig.

Har blitt kjent med en liten klikk, som en er i jevnlig kontakt med, og som egentlig holder for videre framdrift.

Takker for alle flott anlegg jeg har opplev gjennom denne reisen. Har vært meget lærerikt:)

Tor
    Jeg har selv hatt besøk av deg i min ytterst minimalistiske hifi-verden.

Først av alt var det hyggelig å ha deg på besøk,
    i tillegg er det lærerikt og interessant å høre dine synspunkter.

Synspunkter presentert med en faglig og analytisk tilnærming hvilken som helst ingeniør ville kunne vedkjenne seg.
    Hvis man ikke skulle kommentere slik, hva er i så fall poenget med noe som helst av dette?

Da du besøkte meg, kommenterte du mitt anlegg ut i fra mitt anlegg med de smule kvaliteter og de mangler det hadde den gang.
    At vi også snakket om det hele i forhold til ditt (som den gang var noget mer beskjedent enn idag, men like vel langt over mitt nivå) er da helt naturlig.

Jeg spilte den gang på en billig DVD-spiller som jeg mistenkte for å være et svakt ledd.
    Du stilte straks en Burmeister CD-spiller, og en Benchmark DAC til låns slik at jeg kunne forske ut dette.
    Resultatet for meg ble at jeg puttet på en DAC, og fortsatte lenge med DVD-spilleren.
    Med et visittkort med "Audio-konsulent" på, hadde du kostet 2 lapper i timen, og folk hadde smilt.

Du er en av de få som faktisk har dyp kunnskap, og uttaler noe med kjøtt på beinet her på HFS, så jeg ber deg innstendig om å revurdere dette.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Takker så mye til hifi venner og gamle naboer for de hyggelige ordene

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.449
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt det før og sier det igjen, vi har alle forskjellig tilnærming til denne hobbyen. Hva som er rett eller gal lyd er det bare vi selv som bestemmer. Jeg synes selv noe av det morsome er å høre hvor forskjellig systemer kan låte og hvilke opplevelser man får med det. Ikke hva som er rett eller galt, mer opplevels forskjeller. Om noen da får større endringer i sitt oppsett med å bytte en kabel framfor noe annet, så er det jo flott for dem.

Det er klart jeg har mine preferanser og mål med mine egne oppsett, men jeg vil aldri si det er en fasit på den korrekte lyd. Så jeg synes det er mer viktig å snakke om den opplevelsen systeme gir enn, kontra og fortelle hva man mener er feil med systemet eller hva som ikke passer med egen referanse. Når det er sagt er det alltid gøy å snakke med deg Tor Arne da dine tanker og refleksjoner samstemmer ofte med mine egne. Så jeg må få gjort alvår av å invitere meg igjen på besøk til deg :)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.148
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    At folk ikke tåler å få tilbakemelding som kun er positivt er trist. At folk ikke ønsker å få vite hva som kan forbedres å hvordan man kan gjøre det. Dette blir for sært for meg, et anlegg må da ikke spille perfekt for å høre på musikk.
    Du har ikke vært hos meg å jeg har ikke vært hos deg. Men jeg har truffet deg flere ganger tidligere, å jeg hadde ikke blitt sur om du hadde kommentert min lyd åpent her på forumet.

At folk ikke ønsker konstruktive tilbakemeldinger er dems tap.

Mvh
    Ronny

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.472
    Sted
    Langesund
    Det er noe av det som forundrer meg også
    Selv om man prøver så konstruktivt som mulig skal det nesten ingen ting til før en blir sett på som en kødd.
    Sier meg ferdig med de som er så hårsåre.

M

MarkusH

Gjest
    Du er en ressurs på hfs mener jeg, mange som dessverre er litt hårsåre her inne (sjøl har jeg ikke den ultimate lyden), men jeg veit det og om folk vil komme med mulige forbedringer så vil jeg gjerne prøve det. Uten tilbakemeldinger så kan man like godt sitte hjemme, noe av det morsomste med denne hobbyen er å møte folk med samme interesse slik at interessen (for meg) kan dyrkes videre. :) må fortsette å stå på :)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.148
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Ja for meg utrolig rart at folk kan være så såre. Lærte mye av deg og Morten de gangene jeg traff dere hos Morten.
    For meg mener jeg det er utrolig bra at noen vil dele sin kunnskap, slettes ikke alle som ønsker det.

Håper jeg får tatt en tur en gang jeg skal ned på Østlandet. Men er ikke der så ofte å i alle fall uten å ha med familien.
    Men hender jo jeg er nede på hoved kontoret i Lier:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Opp til meg Tor, kan du komme på besøk når du måtte befinne deg i området.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn