8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Tok sjansen på: Fin - Tilbakelent - Ny - OK.

Ser jeg har litt å gå på når det kommer til oppvartning.

Servering besto i dette;)
    polly.png
    cola.png

frile.png

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm , cola - peanøtter , det er jo "fetetirsdag" i dag !

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    I dag er det "salgstirsdag" og AMT'ene går ut for 1000,- pr stykk - det er vel ingen upris

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Blir tydeligvis noen andre enn deg som "feiter" seg da ! Billig !

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.988
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Viktig;

mobile_2066394_1543677819805-2066394-3-1543677819813.jpg

Peanøtter skal helles oppi cola'en.
    Helst i flaska, men drikkeglass er såvidt innafor.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Peanøtter og cola er snadder og innafor det vel? Versjonen til Bergfinn måtte googles, aldri testet før. Går vist under flere navn, som Pollycola, og Romedalsburger.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Vi er alle forskjellige , her foretrekker jeg bokscola fremfor glass ( modig å innrømme ) og Polly peanøtter ( også delte meninger ) , det bør nytes separat ( delte meninger) og i store mengder ( der er vi enige )!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Per Morten, der er vi i hvert fall helt samstemte. Mengden kan sikkert diskuteres da jeg ikke er av de som blir lenge borte når en passerer en stolpe;)

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    530
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det "salgstirsdag" og AMT'ene går ut for 1000,- pr stykk - det er vel ingen upris
    Er det Beyma'ene du skal selge? (fant de ikke på Torget, allerede solgt?)

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Rune S var innom meg på søndag med Kevin...han sa at Kvålsvoll"-hornet" var en transmisjonlinje bass ?
    mvh
    Leif

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Rune S var innom meg på søndag med Kevin...han sa at Kvålsvoll"-hornet" var en transmisjonlinje bass ?
    mvh
    Leif
    Har vel nevnt det flere ganger her, så det trodde jeg du allerede hadde fått med deg, men det er ingen rein transmisjonslinje siden munningsarealet er vesentlig større enn startarealet. Og linja/hornet er ganske kort. En annen her på forumet som har god greie på dette, kalte det en kontrollert bassrefleks. Har ofte kalt det en hybrid der tar goder fra flere prinsipper. Den hadde ikke gitt samme ytelse med konstant kanal.

Engasjert tospann det. Det var jo de to som satte meg inn på ideen å prøve diskanten jeg bruker nå. Kevin bruker både samme mellomtoner og diskant i studioet sitt over der.
    Neste gang de er på disse kanter kan det hende jeg får besøk av de begge. De gutta har ganske trente ører. Skramstad har så vidt vært innom her tidligere.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Peanøtter og cola er snadder og innafor det vel? Versjonen til Bergfinn måtte googles, aldri testet før. Går vist under flere navn, som Pollycola, og Romedalsburger.
    Det er bra cola og polly var innafor, du ble jo forespeilet mine Ida Gran-Jansens Hveteboller, Hånd-eltet i 30 min og rykende ferske fra ovn servert med meierismør og brunost. Det ble det jo ingenting av. Det får jeg heller servere til noen jeg ikke liker.

Ellers litt nysgjerrig på alle sangkuttene du på en måte "stjal" med deg. Litt spennende med kutt en ikke har hørt før på eget oppsett.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Det er bra cola og polly var innafor, du ble jo forespeilet mine Ida Gran-Jansens Hveteboller, Hånd-eltet i 30 min og rykende ferske fra ovn servert med meierismør og brunost. Det ble det jo ingenting av. Det får jeg heller servere til noen jeg ikke liker.

Ellers litt nysgjerrig på alle sangkuttene du på en måte "stjal" med deg. Litt spennende med kutt en ikke har hørt før på eget oppsett.
    Shazaam er kjekt. Enig, jeg fikk en liten runde i dag men det skjedde litt andre ting også så ble ikke så lange tiden, artige låter da. Fant alle på Tidal. Det låter selvsagt annerledes her, men det er vel ikke annet å forvente. For eksempel så fikk jeg ikke det voldsomme skyvet og trøkket på den Gotye låta (men sjekket at det spiller ned til 25Hz her, med relativt greit nivå. Ved 20Hz derimot så er det en helt annen ballpark, så lurer på om det faller som ett søkke ett sted under 25Hz). Satser på at det blir en økt til i morgen etter trening :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund

Shazaam er kjekt. Enig, jeg fikk en liten runde i dag men det skjedde litt andre ting også så ble ikke så lange tiden, artige låter da. Fant alle på Tidal. Det låter selvsagt annerledes her, men det er vel ikke annet å forvente. For eksempel så fikk jeg ikke det voldsomme skyvet og trøkket på den Gotye låta (men sjekket at det spiller ned til 25Hz her, med relativt greit nivå. Ved 20Hz derimot så er det en helt annen ballpark, så lurer på om det faller som ett søkke ett sted under 25Hz). Satser på at det blir en økt til i morgen etter trening :)
    Det er jo ikke mye på den under 30 Hz? Men veldig mye i resten av bassen og langt oppover i mellomtonen. Det som er kluet er at timingen i bassen og oppover er på stell. Her er Audiolense et unikt verktøy.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6

Det er jo ikke mye på den under 30 Hz? Men veldig mye i resten av bassen og langt oppover i mellomtonen. Det som er kluet er at timingen i bassen og oppover er på stell. Her er Audiolense et unikt verktøy.
    Nei det har du selvsagt rett i, det er vel ikke så ofte en hører så mye info under 30 uansett, sløvt tenkt av meg. Men du kommer forresten innom ett tema hvor jeg er helt klar over at jeg har en jobb å gjøre, etter å ha sett på REW målingene (mellom SLOB og midbass). Har bare ikke fått tatt meg selv i nakken for å sette meg ned med det enda :rolleyes:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Næss, håper du kjenner meg så godt at du ikke blir sur nå, men den riggen din fortjener en mye mer fleksibel og kapabel dings enn Groundsound. Du kan fortsette i femten år og fintune lyden, så skal jeg komme å skru bedre lyd på en time med Audiolense - vel og merke et buggfritt Audiolense. At systemet er nøyaktig tidskorrigert fra bunnen og opp til rundt 5-10 kHz er meget viktig. Over der er ren frekvenskorrigering best, da den er 100% transparent. TTD korrigering over der kan stresse diskanter og spesielt kompresjonsdrivere.

Target kan en velge til slutt, og bør holde for ønsket klangbalanse.

Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Næss, håper du kjenner meg så godt at du ikke blir sur nå, men den riggen din fortjener en mye mer fleksibel og kapabel dings en Groundsound. Du kan fortsette i femten år og fintune lyden, så skal jeg komme å skru bedre lyd på en time med Audiolense - vel og merke et buggfritt Audiolense. At systemet er nøyaktig tidskorrigert fra bunnen og opp til rundt 5-10 kHz er meget viktig. Over der er ren frekvenskorrigering best, da den er 100% transparent. TTD korrigering over der kan stresse diskanter og spesielt kompresjonsdrivere.

Target kan en velge til slutt, og bør holde for ønsket klangbalanse.
    Jeg tolker deg i beste mening og setter pris på det, så ingen sure miner her. Men du kommer kanskje til å bli "oppgitt" av svaret mitt og hvordan jeg tenker.

Siden du tar opp Audiolense ifm mitt oppsett. Jeg hadde en runde sist høst hvor jeg så på alternativer til Groundsound, og var blant annet i kontakt med Bx ifm AL og Bjørn Magne hos Lydrommet ifm Trinnov. Gidder ikke legge ut hele utredningen her for det går mye i subjektivt/personlig i forhold til hvordan anlegget blir brukt/styrt og hvilke kilder jeg ønsker å prioritere, kan heller ta det på tlf. Men konklusjonen var at hvis/når jeg skal bytte en gang i fremtiden, så står Trinnov en god del høyere på ønskelisten enn AL gjør, bakdelen er at det er en betydelig dyrere løsning.

Når det er sagt, så lukker jeg ikke døren for noe. Kan jo leke litt med tanken på å ha begge deler (AL og GS), og bare bruke AL når jeg spiller digitalt :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Tenkte at jeg skulle ha skrevet Audiolense/ Trinnov :) så svaret er som forventet.

Trinnov er jo et utrolig verktøy :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte at jeg skulle ha skrevet Audiolense/ Trinnov :) så svaret er som forventet.

Trinnov er jo et utrolig verktøy :)
    Det var vel MC Pro vi landet på etter samtalen med Lydrommet, hvis jeg husker rett. Det var vel ikke tilfeldigvis den dere testet i shootouten hos Roald sist høst?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Var nok en litt eldre utgave i så fall. En som har vært litt rund om kring som demomodell.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Var nok en litt eldre utgave i så fall. En som har vært litt rund om kring som demomodell.
    Det er en MC med 16 Kanaler hvor 8/8 analog og 8/8 AES/EBU.
    Denne var jeg i kontakt med Bjørn M. om å kjøpe, men den måtte i såfall bygges om til 16/16 analog og kostnaden var såpass
    stor at da var det kort vei opp til det jeg egentlig var ute etter. Og det sparte meg for et komponent i kjeden.
    Jeg vet ikke om de fortsatt har den. Jeg snakket med han i slutten av november.

En ny MC med 8 kanaler koster i underkant av 74K UTEN mva + at du må kjøpe mic. seperat. Ca 7K til

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ingen problem!
    Jeg satt jo på informasjonen så da er det greit. Hvis Næss er interessert kan jeg gi han tilbudet på 16/16 også.
    Den er ikke avskrekkende mye dyrere i forhold til 8 kanaleren sett med antall kanaler man får.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Ingen problem!
    Jeg satt jo på informasjonen så da er det greit. Hvis Næss er interessert kan jeg gi han tilbudet på 16/16 også.
    Den er ikke avskrekkende mye dyrere i forhold til 8 kanaleren sett med antall kanaler man får.
    Vi prates plutselig.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Prøvd meg litt med noen forskjellige innstillinger av Delevis korreksjon. Får ikke slutten på impulsresponsen til å følge target. Har det noe å si tro? bortsett fra litt krøll i topplokket.

ooo.jpg

• Liker
    Reaksjoner: Bx

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det hardware som støtter AL på markedet nå utenom pc?

Det høres jo veldig interessant ut, men for min del er det ikke aktuelt med pc i kjeden annet en som ren kilde.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det hardware som støtter AL på markedet nå utenom pc?

Det høres jo veldig interessant ut, men for min del er det ikke aktuelt med pc i kjeden annet en som ren kilde.
    En forklaring her?
    Ser den når jeg leser igjennom det jeg har skrevet :D

Forklaringen er at pc er koblet til anlegget via HDMI men er nesten aldri påslått, jeg bruker i all hovedsak andre kilder (BD, Ps4 og Chromecast) og ingen av disse går gjennom pcen.

Kronglete formulert av meg i første post.

Så jeg lurer egentlig bare på om det finnes en boks som kan stå mellom prossessor og effekttrinn som kan kjøre AL, noe alla Minidsp bare med bedre analogdel.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Beklager om dette blir offtopic forresten, kan godt ta det i en egen tråd om du vil?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Avviket har ingen ting å si 8x12. Det ser ekstremt bra ut.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Beklager om dette blir offtopic forresten, kan godt ta det i en egen tråd om du vil?
    Hvis navnet ikke skjemmer kan du jo bare anskaffe en pc til med lydkort - som bare står der og korrigerer.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis navnet ikke skjemmer kan du jo bare anskaffe en pc til med lydkort - som bare står der og korrigerer.
    Njo, men klarer en pc atmos inn og ut da?

Trenger selvsagt ikke AL på alle kanaler, men jeg kunne godt tenkt meg muligheten...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Langesund
    Beregnet, simulert, ja flere navn på det;)

Har i hvert fall solgt den andre alt. så retrett er ikke mulig uten unødig kast av penger:cool:

Sånn helhetlig synes jeg ikke lyde sitter hundre prosent ennå, så prøve mer og bort til "naboen" for ideer og lytteintrykk derfra

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn