8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    HAr bestilt stumper til Line source med BlieSma BE 74b og 34b 18 stk i hver side vi må håbe det duer ellers må jeg hive mine Lowther horn frem igen
    hygge
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sterke meninger og kjepphester om ditt og datt i denne hobbyen førte meg i stagnasjon på det jeg ønsket meg av lyd tidligere i livet.

    Jeg har fortsatt sterke meninger, men de er færre nå enn før.

    Nysgjerrighet, undring, og forsøk på å forstå hvorfor ditt er datt.
    ....har ført meg mye nærmere det JEG ønsker meg.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Bliesma m74 har jo høy følsomhet, med 2 stk. blir det veldig høy følsomhet. Jeg mener du relativt fritt til å teste ut forskjellige delinger nedover - det er jo best mulig lyd som er målet - samtidig som du føler en viss sikkerhet ved pådrag. Enig med Sluk lenger opp ; 6 db. er hard kost !
    Jeg har opplevd ganske voldsomme lydtrykk hos deg, akkurat at du liker det - må jo taes med i ligningen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fordelen med 6 dB filter forsvinner jo straks man involverer fasekorreksjon med brattere filter, så ser ikke helt argumentet til zika her.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    2.732
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med 6 dB filter forsvinner jo straks man involverer fasekorreksjon med brattere filter, så ser ikke helt argumentet til zika her.



    Vel med 300B er nepp utstrakt bruk av dsp det som kommer først....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel med 300B er nepp utstrakt bruk av dsp det som kommer først....
    Nei, det er tydelig at man argumenterer fra et standpunkt med en helt annen horisont enn publikum. Blir snåle debatter av slikt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Bliesma m74 har jo høy følsomhet, med 2 stk. blir det veldig høy følsomhet. Jeg mener du relativt fritt til å teste ut forskjellige delinger nedover - det er jo best mulig lyd som er målet - samtidig som du føler en viss sikkerhet ved pådrag. Enig med Sluk lenger opp ; 6 db. er hard kost !
    Jeg har opplevd ganske voldsomme lydtrykk hos deg, akkurat at du liker det - må jo taes med i ligningen.
    Når en ser litt nøyere på det er jo følsomheten Tett på 105 db/w(+/-1.5db) over et såpass stort område som fra 700 til 6kHz - Det gir muligheter.

    Ja det å ha tilgang på et volum som minner om live fremførelse er også et must for en god rigg. Sikker på at sluket er enig :D Må jo ikke spille slik hele tiden, og det spilles mest på veldig moderate volum.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.348
    Torget vurderinger
    75
    6 dB er farlig. Dette er Beryllium, stivt som bukkekødder og tilsvarende sprøtt. 6 dB/400 er drøyt - da er du altså bare 6 ned ved 200, et område som inneholder ganske mye energi og det går mere effekt der (Watt) en mange er klar over. 12 dB ned ved 100 - der er det mengder av trommesmekk og transiente bassgreier, og selv mine relativt stive 2 x 12" TAD (12 dB/180 Hz) rører på seg ved anstendig lydnivå som jeg ved en ren inkurie vet at du liker deg på.

    Personlig ville jeg aldri turt å gå for 400/6dB. Vi snakker domer med relativt lite areal og det er grenser for slaglengde. Husk du har veldig god demping i rommet også.
    Fordelen med 6 dB filter forsvinner jo straks man involverer fasekorreksjon med brattere filter, så ser ikke helt argumentet til zika her.
    skjønner ikke argumentet, det er da flere fordeler ( for de som liker det) med et første ordens filter en faseproblematikk, et brattere filter låter jo ikke som et 6 db filter
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    skjønner ikke argumentet, det er da flere fordeler ( for de som liker det) med et første ordens filter en faseproblematikk, et brattere filter låter jo ikke som et 6 db filter
    Fordelene slik jeg har forstått er bedre power respons rundt delefrekvens og null group delay. Førstnevnte er ikke spesielt relevant på så lave frekvenser og sistnevnte utlignes av FIR.

    Ulempene er krav til perfekt timing mellom driverne for å unngå store frekvensrespons variasjoner, vanskelig å oppnå reell 6 dB avrulling over stort spekter og det setter store krav til driverne pga påkjenning.

    Det er en plass for alt, men i mine øyne er settingen med fir-basert lav deling, beryllium drivere og krav til stor kapasitet ikke plassen for et slakt filter. Men for all del, jeg tar feil ca 90% av tiden.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    skjønner ikke argumentet, det er da flere fordeler ( for de som liker det) med et første ordens filter en faseproblematikk, et brattere filter låter jo ikke som et 6 db filter


    Prøvde bare å påpeke at 6dB / 400Hz kombinasjonen kanskje kunne bli i tøffeste laget for en (Beryllium) midrange dome - rent effektmessig sett. Har ikke sagt noe om lyd eller andre etraktninger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.751
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sterke meninger og kjepphester om ditt og datt i denne hobbyen førte meg i stagnasjon på det jeg ønsket meg av lyd tidligere i livet.

    Jeg har fortsatt sterke meninger, men de er færre nå enn før.

    Nysgjerrighet, undring, og forsøk på å forstå hvorfor ditt er datt.
    ....har ført meg mye nærmere det JEG ønsker meg.
    Det er jo det om er viktig. Så kan det jo hende man utrykker seg feil, og det kan virke som om man skal tre ting nedover hode på folk.
    Bare alle gjør som oss med mye kapasitet blir det bra. Det må de da forstår😆😅😅😂
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.329
    Antall liker
    4.593
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke fått med meg og finner ikke hvorfor 6db- filter er diskutert eller hvorfor det ses på som et godt alternativ. Vil noen opplyse meg?😊
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke fått med meg og finner ikke hvorfor 6db- filter er diskutert eller hvorfor det ses på som et godt alternativ. Vil noen opplyse meg?😊
    Var vel en anbefaling eller forslag fra zikraaudio. Vi bare avsporer som vanlig :p
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har ikke fått med meg og finner ikke hvorfor 6db- filter er diskutert eller hvorfor det ses på som et godt alternativ. Vil noen opplyse meg?😊
    - og utsagn fra produsent om at 6 dB / 400 Hz var OK.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    - og reservemembraner..... :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Over til noe helt annet... det er jo en messe på gang i asker med en bra liste av utstillere. Jeg og Roald tenker å ta oss en tur og da lurer jeg egentlig på om det er likesinnede som tenker det samme og som i tillegg tenker overnatting for å kunne snakke litt hifi-relatert piss over en øl på kvelden?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.136
    Antall liker
    2.424
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Over til noe helt annet... det er jo en messe på gang i asker med en bra liste av utstillere. Jeg og Roald tenker å ta oss en tur og da lurer jeg egentlig på om det er likesinnede som tenker det samme og som i tillegg tenker overnatting for å kunne snakke litt hifi-relatert piss over en øl på kvelden?
    Tanken har streifet meg 😃
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.936
    Antall liker
    39.422
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nogle gange skal man passe på hvad man skriver her inde men hvad fanden bare vi ikke bliver personlige så går det nok selvom vi har mange stærke føler og meninger haha hifi er en sygdom :cool:
    Så skal du ha for å dytte meg over kanten til å kjøpe ny platespiller. :love:
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Så skal du ha for å dytte meg over kanten til å kjøpe ny platespiller. :love:
    Haha pas nu på det er farligt og dyrt vil meget gerne snakke med dig privat ellers kommer der kog i tråden meget farligt og mange stærke meninger kommer frem man er altid velkommen til et besøg hus mig :coffee:
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    The Shy når du engang for dit system op og køre vil jeg gerne forbi til en lytter måske bliver man overrasket
    Der er jo mange veje til Rom som man siger det eneste der tæller er hvordan det lyder i stolen alt andet er lige gyldigt 🎼
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    jeg er ALTID på det er derfor jeg er så fandens klog man skal være nærig hele livet nogle gange bliver man overrasket jeg har aldrig hørt 130db haha
    Jeg har også alltid vært på leit med stor nysgjerrighet, og funnet min gate. Mulig du er i en tverrgate og ikke finner min lyd spesielt engasjerende, men det får så være. Da har vi bare forskjellig mål med denne hobbyen, noe som egentlig er veldig bra. Vi kaller det dynamikk :)
    Velkommen skal du være, men 130 db får du ikke levert her
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Et kjapt søk etter MDF plater for det nye prosjektet. Kjøp billig her stod det i reklamen? Dette må vel være galt?

    Er det noen med bedre forslag på hvor en bør handle MDF?
    1676956657414.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn