8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Snømåkesentralen her inne ser jeg😂.
    Foretrekker snøfreser her på landet med akrylat bensin for å ikke slite meg ut under start. Får snøen nesten dit jeg vil🤪
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Snømåkesentralen her inne ser jeg😂.
    Foretrekker snøfreser her på landet med akrylat bensin for å ikke slite meg ut under start. Får snøen nesten dit jeg vil🤪
    Ja, har ikke noe fornuftig å skrive om innen HiFi. Alt blir liksom noe som er sagt eller vist før.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Ja, har ikke noe fornuftig å skrive om innen HiFi. Alt blir liksom noe som er sagt eller vist før.
    Ja blir litt tomt for ting å skrive når det står "stille" og man er fornøyd, men er jo uansett til neste ide bare😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Har lenge tenkt på å la den midterste an middbassene få lov og møte berylliums mellomtonene litt mer alene. Vil da først prøve med en spole i serie med elementet oppe og nede. Er det noen forslag på hvor en bør legge inn avrullingen oppover. Tenkte selv at jeg ville ha alle til å bidra til rundt 200-250 hz.
    Selvfølgelig blir avrulling med bare en spole ganske begrenset, så kanskje et ledd til - En kondis i parallell.

    Har funnet 6,4mH som grei verdi å begynne med ved 1 ordens og 9mH og 45uF hvis en skulle bruke 2 ordens.

    Middbassenes nåværende samlet frekvensrespons og target.
    20240104_221102.jpg
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Har lenge tenkt på å la den midterste an middbassene få lov og møte berylliums mellomtonene litt mer alene. Vil da først prøve med en spole i serie med elementet oppe og nede. Er det noen forslag på hvor en bør legge inn avrullingen oppover. Tenkte selv at jeg ville ha alle til å bidra til rundt 200-250 hz.
    Selvfølgelig blir avrulling med bare en spole ganske begrenset, så kanskje et ledd til - En kondis i parallell.

    Har funnet 6,4mH som grei verdi å begynne med ved 1 ordens og 9mH og 45uF hvis en skulle bruke 2 ordens.

    Middbassenes nåværende samlet frekvensrespons og target. Vis vedlegget 983775
    Med 1 ordens vil du vel få ca 4 db avrulling pr oktav hvis du legger det inn på to av elementene og lar det i midten spille som nå. Ruller du av på 200 da, er du ca 10 db ned på 1200hz. Blir vel det dobbelte med 2 ordens hvis jeg ikke tenker helt feil.

    Med dsp hadde jeg ihvertfall prøvd rundt 200hz som med 1 ordens, og du får kanskje tatt bittelitt av toppen på 275hz. 2 ordens blir vel kanskje litt mye ned i enden, men har ikke klart å lese meg opp på anlegget ditt, så jeg kan jo helt klart være på villspor og dette bare blir svada😂
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Hvor får man tak i 6mH spoler? Kanskje greit med et visst tverrsnitt på kobbertråden?
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Hvor får man tak i 6mH spoler? Kanskje greit med et visst tverrsnitt på kobbertråden?
    Jeg har handlet en del filter komponenter og elementer hos parts-express. Har mye på lager og som regel svært rask levering. Frakten derfra har blitt dyr da og man får jo en moms regning fra upc som de pleier bruke til frakt

    Her er et eksempel med 0.75mm². Burde vel egentlig holde kvadrats messig. Kjøper du litt større verdi, så kan man jo ta av noen vinklinger for å teste avrulling fra andre frekvenser osv.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.675
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    hei , her er gamle dynabel produktene

    mulig har de på lager og ,
    analog hi fi .


    Spørs hva jantzen koster all included ,
    De biligste er luft spolene etter pulver spolene til sitt bruk , Når jeg selv har funnet og prøvet ut av
    rette " verdien kan man alltid etter på koste på jantzen luft spolene og flat foil for å
    ta det til det ekstreme

    Denne linken er grei for tech og sonic benefits for mye av passive komponetene

     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    hei , her er gamle dynabel produktene

    mulig har de på lager og ,
    analog hi fi .


    Spørs hva jantzen koster all included ,
    De biligste er luft spolene etter pulver spolene til sitt bruk , Når jeg selv har funnet og prøvet ut av
    rette " verdien kan man alltid etter på koste på jantzen luft spolene og flat foil for å
    ta det til det ekstreme

    Denne linken er grei for tech og sonic benefits for mye av passive komponetene

    Smalt sammen en ordre på 4 spoler og med billigste frakt ble det 216 dollar. Ender rundt 3000kr da for fire spoler. Er nok absolutt mulig å få det billigere😅.

    Har også god erfaring med https://www.soundimports.eu/en/ . Vesentlig rimligere frakt og trekker fra momsen før du betaler. Ordner veldig godt opp hvis noe er skadet også har jeg erfart. Dessverre har de ofte ikke mange av et produkt på lager.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.675
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Av og til bestiller jeg selv fra parts connection ,
    da kommer det alltid i postkassa eller med dhl på døren og
    Null delay i norwegian customs og mulig karantene til de finner ut av toll satsene og hva du skal betale i moms
    Det værste av allt er at ups billig ekspress kjører norwegian custom praksis de ogaå nå : (
    Og,,,det genialeste av allt ,Kun enveis kontakt med no reply meld .
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    En rolig start på nyåret når det kommer til jobb, men i morgen blir det å stålsette seg å ta båten utpå holmen der det står en halvferdig hytte. Gleder meg ikke akkurat...

    Da er det fint med dager som denne, der har blitt brukt til å samle energi. Og beste måten å gjøre det på, er å besøke folk med samme lidenskapen, for prat litt skryt.
    Rubyred nede i Fredrikstad har et flott stueanlegg som virkelig evner å få fram budskapet i musikken. Opplever det meget homogent uten utstikkende ting, varm og rik klang som får instrumenter til å høres ekte ut. Heller noe mot en mørk klangbalanse - det liker jeg.
    En flott bass med god tørrhet og nyanser, med kanskje en liten smule ekstra pondus nede rundt 40 Hz. Men likevel bemerkelsesfri for resonanser.
    Flott lydbilde som er godt differert i dybde, fin bredde. Sitter noe lengre bak i salen enn det jeg gjør hjemme. Det venner vi oss fort til.

    Takker så meget for servering av High end kaffe og meget god lyd. Takker også for mange ekstremt gode og for meg nye musikktips - kan ikke bli bedre:):)

    Mvh-
    Tor
    20240108_122152.jpg
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Takk for hyggelig besøk Tor. Blir en tur til deg også. Må bare bli litt varmere i været.
    Ble litt Hifi prat, men mest musikk, da vi fort fant ut at vi hadde veldig lik musikksmak.
    Mye av gleden ved å besøke andre, er å få nye musikalske innspill.

    Et lite Utsnitt av hva vi spilte.

    20240108_215701.jpg


    20240108_215926.jpg


    20240108_215848.jpg


    20240108_215840.jpg


    20240108_220254.jpg


    Disse er bare fantastiske.

    Forøvrig artig med Norman Grantz sin første innspilling med Verve Records i 1952. The Astaire Story -Fred Astaire
    De hadde litt problemer med båndopptaker, så den ble ikke gitt ut før 1976.
    Magisk opptak, med kanskje det beste jeg har hørt av sangstemme.
    Her har dagens lydteknikere noe å lære.

    Liker å gjøre det enklest mulig.(k.i.s.s.) Bruker ikke akustiske remedier for lydforbedringer, så det spiller som det spiller i min stue. Har nok en liten festkul rundt 40hz, men synes den kler anlegget. Spesielt siden det spiller såpass tight, og stramt.
    Det viktigste er spilleglede, og at jeg får "fot".
    Lysten til å spille musikk er på plass, så får være fornøyd med det.

    Vi prekæs.😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Nye musikktips er veldig velkommen, og at noen har meget god lyd blir fin bonus. Må kikke litt gjennom de 900 nyinnkjøpte platene før jeg begynner å handle
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Har lenge tenkt på å la den midterste an middbassene få lov og møte berylliums mellomtonene litt mer alene. Vil da først prøve med en spole i serie med elementet oppe og nede. Er det noen forslag på hvor en bør legge inn avrullingen oppover. Tenkte selv at jeg ville ha alle til å bidra til rundt 200-250 hz.
    Selvfølgelig blir avrulling med bare en spole ganske begrenset, så kanskje et ledd til - En kondis i parallell.

    Har funnet 6,4mH som grei verdi å begynne med ved 1 ordens og 9mH og 45uF hvis en skulle bruke 2 ordens.

    Middbassenes nåværende samlet frekvensrespons og target. Vis vedlegget 983775
    Spørsmål: vil du få dette presist nok uten en egen kanal når alle elementene likevel blir kalibrert mot samme target?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Spørsmål: vil du få dette presist nok uten en egen kanal når alle elementene likevel blir kalibrert mot samme target?
    Tenkt litt på det og tror det blir bare surr med noe analogt. Burde ha alt digitalt med en ekstra kanal. Blir sikker ikke noe av dette. Lydmessig har jeg jo ikke så mye å klage på.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Gratulerer. Litt av en samling du har kommet over. Blir nok spennende å lete i en såpass stor mengde.
    Ruby😊
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tenkt litt på det og tror det blir bare surr med noe analogt. Burde ha alt digitalt med en ekstra kanal. Blir sikker ikke noe av dette. Lydmessig har jeg jo ikke så mye å klage på.
    Har testet dette tidligere selv, uten spesielt hell. En slik løsning tror jeg fort gir større ulemper enn fordeler.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    intertechnik i Tyskland har masse gromme spoler
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    intertechnik i Tyskland har masse gromme spoler
    Etter å ha tenkt seg om litt, og med tilleggsopplysninger fra emokid er vel dette lagt på is. Faen, tenke seg til å hive seg inn i steinalderen med hode først;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Ronny O fikk flere gavepakker på slutten, men spilte best gjennom kampen. Masters nr 8
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Degradert til høyre sofa mens Roald sitter i SS å skipper rundt i de 110 av 900 cd'ene vi kjøpte. Det var det han rakk å laste ned i første omgang.
    Mye meget bra blues allerede blant de 110 første. Dette blir bra
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Med Roald på besøk blir det jo som regel en liten fest med dertil en runde nedom sentrum for litt sosialt og en drink eller to...
    Tydeligvis tynger alderen og ønskene er sterkere enn gjennomføringsevnen :D . Ble rolig og tre enheter var mållinjen denne gang. En liten unnskyldning var vel at Ca 20 mennesker til sammen fant veien ut i går kveld, så nesa ble rette hjemover ganske fort
    Ellers hadde han ikke så mye å si om lyden annet at det var god balanse, og hvis det var noen ting å pirke på var det gjerne i opptakene det bure vært skrudd litt annerledes.
    En litt mer solid "fest" tar vi nærmere sommeren når Langesund by har våknet til live igjen, for maken til dødt sted om vinteren skal man lete lenge etter.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Ser jo en del snooker og fikk selvfølgelig med meg sf mellom Ding og Ronnie. Det som ble prestert på bordet i dag er i en egen divisjon. Ser fram til finalen mot Trump i morgen. Trump må opp i nivå skal han gi Ronnie motstand hvis han fortsetter i samme gate. Men i snooker snur det fort
    Gleder meg, og har ingen favoritt her - Den som spiller best fortjener å vinne
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har mildværet ankommet episenteret for jordskjelv bass?😆
    Vi venter i spenning, vurderer å sette bilene nede ved hovedveien ved skolen.
    Bakken opp fra oss er ikke av det hyggelige slaget med blank is. Fra -27° igår til 0° nå.
    Dette kan bli spenende i morgen.
    Hils Roald, kjør pent hjem i dildoen din😅🤣🥰
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Bassen her kiler i øregangene, setter klær og hår i bevegels. Du kjenner luften bevege seg rundt deg uten noe som helst bevegelse fra gulvet. Så jordskjelvbass er vel ikke riktig betegnelsen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn