8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.001
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men for å bare være klar, tror ikke denne pulsen er særlig relevant for deg. Den avslører nivåforskjeller, fasefenomenerer og tidsfenomener, kort og godt, artefakter som er potensielt hørbare. Veldig fin å bruke om man har et mindre enn optimalt lyttemiljø.

Grunnen til at jeg ønsker å ta en liten sesjon med disse, er egentlig bare for å få en baselinje til egen nytte. :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Lag en på 156Hz hvis det går. Der vet jeg jo at ting ikke er helt som det skal
    Dette er jo en fin måten å finne ut om det er på stell
    Mulig vi kan høre preringing enkelte steder.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.001
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lag en på 156Hz hvis det går. Der vet jeg jo at ting ikke er helt som det skal
    Dette er jo en fin måten å finne ut om det er på stell
    Mulig vi kan høre preringing enkelte steder.
    Kan jeg vel, 30 spor tar jeg nå med. :) Men bare vit at å følge det normale 1/3 oktavbåndet er som regel nok. Om du har issue på 156 tipper jeg det evt er hørbart på 160 også.

Om preringingen din er hørbar, hører du det med denne testen. Har selv hørt flere distinkte signaturer knyttet til forskjellige artefakter. Morsom øvelse jeg alltid gjør etter å ha tweaket.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Kan jeg vel, 30 spor tar jeg nå med. :) Men bare vit at å følge det normale 1/3 oktavbåndet er som regel nok. Om du har issue på 156 tipper jeg det evt er hørbart på 160 også.

Om preringingen din er hørbar, hører du det med denne testen. Har selv hørt flere distinkte signaturer knyttet til forskjellige artefakter. Morsom øvelse jeg alltid gjør etter å ha tweaket.
    Må bare få unnskylde meg. Tok feil og dippen er på 164 Hz. Er tilnærmet oppe igjen ved 156 og 172Hz så den er ikke så bred.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.001
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må bare få unnskylde meg. Tok feil og dippen er på 164 Hz. Er tilnærmet oppe igjen ved 156 og 172Hz så den er ikke så bred.
    Som nevnt, disse pulsene består ikke av én ren sinus, men har et spektrum. Ingen vits å treffe nøyaktig på en dip. Under ser du spektrumet for 160Hz pulsen.

1731597873528.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Pulser eller ikke, håper vi får en større forståelse rundt lyd og at det blir litt tid for musikk også.

Ellers ser jeg jo at når det diskuterer slike ting som dette, blir tråden skummel for folk og de holder igjen. Nei hvis det ønskes litt fart i tråden er det bare pøse på med matbilder, feriebilder og alkens fjas som ikke har det minste med lyd å gjøre - Det er hififorumet sitt det :LOL:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.001
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Pulser eller ikke, håper vi får en større forståelse rundt lyd og at det blir litt tid for musikk også.

Ellers ser jeg jo at når det diskuterer slike ting som dette, blir tråden skummel for folk og de holder igjen. Nei hvis det ønskes litt fart i tråden er det bare pøse på med matbilder, feriebilder og alkens fjas som ikke har det minste med lyd å gjøre - Det er hififorumet sitt det :LOL:
    Tar jo med litt musikk også denne gang, men ikke en eneste hifilåt eller basstest.😁
    Nei vi får dele tanker når vi treffes, ingen vits å ødelegge tråden din eller stemningen på hfs med musikk og lyd.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.638
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skjønner ikke hva dere snakker om uansett, så jeg ser ingen grunn til å blande meg inn i diskusjonen… :giggle:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Tar jo med litt musikk også denne gang, men ikke en eneste hifilåt eller basstest.😁
    Nei vi får dele tanker når vi treffes, ingen vits å ødelegge tråden din eller stemningen på hfs med musikk og lyd.
    Vil jo spille noe jeg synes låter bra, det skulle vel bare mangle. Ikke typiske hifilåter det heller. En bassdemo før du forlater stolen er påkrevd - satser på å frambringe øreverk en uke

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.001
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil jo spille noe jeg synes låter bra, det skulle vel bare mangle. Ikke typiske hifilåter det heller. En bassdemo før du forlater stolen er påkrevd - satser på å frambringe øreverk en uke

Vet ikke hva som bekymrer deg? Har med meg kanskje 25 minutter med underholdning inklusive disse testtonene.😂
    Men skal du overbevise meg om at PA-tilnærmingen er den eneste riktige må jeg nesten høre annet enn den kjedelig bluesen din, jalla Yello og Edith Piaf!

Jeg tar med meg et par låter som har gått litt i sirkulasjon her siden takraset, vil jo høre hva jeg går glipp av! 🙂

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Vet ikke hva som bekymrer deg? Har med meg kanskje 25 minutter med underholdning inklusive disse testtonene.😂
    Men skal du overbevise meg om at PA-tilnærmingen er den eneste riktige må jeg nesten høre annet enn den kjedelig bluesen din, jalla Yello og Edith Piaf!

Jeg tar med meg et par låter som har gått litt i sirkulasjon her siden takraset, vil jo høre hva jeg går glipp av! 🙂
    Ingenting som bekymrer meg, så hvis du ikke klare å holde ut noen av sporene jeg tenker å spille kan du kanskje holde deg hjemme.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Til helgen blir det litt nerdig rundt bass og dens evne til å starte og stoppe. Mener jeg har hørt om bass-spor med gjentagende "pulser" med x antall periode, med en viss tid med stillhet mellom
    God kontroll i bass handler vel da om å høre pulsene isolert hver for seg i stede for å oppleve en jevn tone.
    Hvor finner man slike spor?
    Du kan jo lete etter noen lavfrekvente firkantpulser. Det er relativt avslørende.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Surrehuer! Send hverandre en PM og sett en strek over eventuelle misforståelser. Besøket blir interessant å lese om for oss andre, og helt sikkert gøyalt og interessant for dere begge 😊

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den nye og større Ø-en er et imponerende skue.
    Men er lyden tilsvarende?

Trenger ikke å svare, om det føles "ubehagelig"

• Liker
    Reaksjoner: LMC

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Nok et Trinnov basert oppsett er lyttet til. I en liten leilighet bestående av mye betong, en "glassvegg" til høyre og helt åpen inn til kjøkkenavdelingen til venstre. Ja, kanskje det verste utgangspunktet en kan tenke seg.
    Må si at Trinnov gjør en bra jobb, som får oppsettet til å spille såpass bra som det gjør her.....men blir sittende å tenke på at det føles som lyden har en form for tvangstrøye på og lar ikke ambience og troverdig klang slippe helt løs. Lyden blir en tanke matt og føles mindre dynamisk.
    Tenker jeg bare et par år tilbake hadde jeg selv den lyden i ganske stor grad, og var storfornøyd. En lyd en lett kan venne seg til og tro er bra.
    Har fortsatt en anelse tvangstrøye på i oppsette mitt, men siden jeg ikke har en annen mulighet med oppsette som det står nå får en bare innbille seg at det holder...
    Øyeåpneren i forhold til DSP sine baksider har vært å høre oppsett som ikke ha dratt inn dette. Vil nevne oppsett som kamana, duc999 og naboen min, selv om de ikke er helt "perfekte" på alle måter har de ikke denne DSP bremsen.
    Fortsatt vil jeg fronte DSP men feilbruk er døden for ekte klang og musikkglede. Har nok vridd litt på hvilken kompromisser en lever best med under veis - er av kjøtt og blod.....heldigvis.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Godt og nyttig innlegg, the Shy!

Verdifull innsikt for oss som ikke har hatt samme anledning til å reise rundt og lytte til forskjellige typer oppsett i «high-end klassen».

Min erfaring er at DSP har best forhold mellom nytte og skade under Schrøder. Over Schrøder fungerer DSP ganske transparent på symmetriske og helst lav Q korreksjoner.

Når det gjelder asymmetriske korreksjoner over Schrøder er DSP veldig effektivt for å skape en bedre balanse, men man får gjerne en bi-effekt av at klangen blir litt mer syntetisk/hermetisk.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Angående dsp og schrøder så er min erfaring at det har veldig mye å si på høyttaleren. Noen låter "innpakket" over schrøder mens andre håndterer det mye bedre.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Angående dsp og schrøder så er min erfaring at det har veldig mye å si på høyttaleren. Noen låter "innpakket" over schrøder mens andre håndterer det mye bedre.
    Det har kanskje/trolig noe å gjøre med hvor tett den naturlige responsen er på den korrigerte responsen. Tett på => lite korreksjon => mest naturlig lyd

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det har kanskje/trolig noe å gjøre med hvor tett den naturlige responsen er på den korrigerte responsen. Tett på => lite korreksjon => mest naturlig lyd
    Absolutt.
    Forrige høyttalere jeg hadde kjørte jeg dsp opp til 170hz, da mellomtone og diskant låt grusomt kjedelig hvis jeg kjørte korrigering over. Det er ikke tilfelle med magnepan 1.7.

Sist redigert:

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    280
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for igjen å få sjansen til å lytte til oppsettet ditt Tor. Det låter bare fantastisk, enkelt å greit😊.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Ble satt opp bare for et bilde egentlig men tok likevel en kjapp lytt. Synes jeg registrerer at ting ikke var helt homogent lengre. Kjerringa på døgnjobb i hele tre dager til uken og da har jeg god tid for å gjøre operasjonen fra nytt av, og da med målinger av hva som skjer.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Joda, vi hadde det fint vi, og lyden var til å være i en såpass vanskelig stue, helt ok. Ikke helt sånn jeg har det hjemme, men det handler også litt om ønsker og preferanser, og selvfølgelig handler det jo også litt om hva mann har mulighet å gjøre med rommet.
    Du fikk meg til å moderere DSP enda mer for å fjerne enda mer av "tvangstrøya" (se på det som å knappe opp den øverste skjorteknappen ;)). Gikk også inn for enda mer moderate WaveForming filter som faktisk ikke utgjør noe av betydning på målingene i negativ forstand, men låter bedre.

Skjermbilde 2024-11-17 kl. 22.10.01.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn