Abort

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Krf ønsker å nekte voldtatte å ta abort.

Krf folk har ikke peiling. Det er dessverre folk som tror at abort ikke er en rett.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Kjendis skrev:
Krf ønsker å nekte voldtatte å ta abort.

Krf folk har ikke peiling. Det er dessverre folk som tror at abort ikke er en rett.
Kilde?

Mener å si, et krf-"wildcard", eller noen fra ledelsen?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Kjendis skrev:
Krf ønsker å nekte voldtatte å ta abort.

Krf folk har ikke peiling. Det er dessverre folk som tror at abort ikke er en rett.
Ja slike som meg!
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hva er bakgrunnen for at kristenfundamentalister kan tyte ut noe slikt?
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Kjendis skrev:
Hva er bakgrunnen for at kristenfundamentalister kan tyte ut noe slikt?
Sett deg inn i Krfs syn på saken så virker du ikke så uopplyst. Du kan jo begynne med å lese linken som mteinum la ut.

Tema ble vel forøvrig diskutert til endes i Forbudtråden....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Jeg får vondt av å lese om den slags synspunkt, skulle ønske vi hadde kommet lengre i 2012.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ja vi mennesker tror at vi har kommet videre. Vi er smartere nå enn før. Men jeg har funnet kjærnen i diskusjonen.

Vi mennesker bestemmer over oss selv og vi tar avgjørelser selv. I en vanskelig situasjon som uønsket barn, er det opp til mennesket selv å avgjøre om man skal ta abort eller ikke.
Kristne som er mot abort leker Gud og dømmer andre Mennesket er sjefen over seg selv.

Men hvem er sjefen over kristne mennesker? Jo pastoren eller andre ledere som hjernevasker medlemmene til å ikke kunne tenke selv.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.538
Antall liker
9.994
Hvis en kvinne har blitt utsatt for en fullbyrdet voldtek hvorfor da ikke ta en angrepille istedefor å vente til hun kan ta abort? Angrepillen avbryter noe som kunne ha blitt et svangerskap.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kjendis skrev:
Hva er bakgrunnen for at kristenfundamentalister kan tyte ut noe slikt?
I Saudi Arabia kan en kvinne dømmes til å gifte seg med sin voldtektsmann. I Norge å få barn med ham, om disse motbydelige KrF-erne får det som de vil. Fellesnevneren for deres forkvaklede menneskesyn er deres religion. Er man gudedyrker er det ytterst få begrensninger på hvor langt man er villig til å gå i sin kamp for å fornedre andre mennesker.

Temaet ellers er forøvrig grundig debattert i religion/rasisme-tråden, og det er ingen grunn til å repetere den.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
Hvis en kvinne har blitt utsatt for en fullbyrdet voldtek hvorfor da ikke ta en angrepille istedefor å vente til hun kan ta abort? Angrepillen avbryter noe som kunne ha blitt et svangerskap.
Det er ikke sikkert en kvinne tenker så rasjonelt etter en voldtekt, har forstått det som det er vanlig at anmeldelse og undersøkelse kommer noen dager etter at hendelsen har funnet sted.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Spørsmålet er jo heller hvorfor denne kvinnen beveget seg i et område der hennes rop om hjelp ikke ble hørt? Og ikke minst hvorfor hun var der uten å være i følge med sin mann, bror eller far? Hun ville nok dette selv!

Derfor alle rettroende abortmotstandere i KrF, KAST STEIN!!!!
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
De fleste voldtekter skjer på nachspiel, i ruspåvirket tilstand der offer og voldteksmann kjenner hverandre fra før. Så det er faktisk ett av flere gode tiltak at jentene lærer å passe seg bedre og velger med større omhu hvem de blir med hjem. Det er dessverre slik at leilighet gjør tyv, uten at jeg med det forsøker å velte ansvaret over på offeret. Det er først og fremst overgripers ansvar og skyld ved voldtekt. Derom kan det ikke herske tvil.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
– Er det feil av en voldtatt kvinne å abortere vekk barnet – ja eller nei?

– Jeg mener at abort ikke skulle ha vært et alternativ. Det vi ser er at kvinner som tar abort får psykiske problemer i etterkant. Det er selvsagt en forferdelig situasjon å være i, men det betyr ikke at en abort gjør det noe bedre, sier Erstad.


---

Man kan ikke tillegge vekt til slike meninger fra personer, (sannsynligvis) uten relevant livserfaring, i slike problemstillinger

 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Loevhagen skrev:
– Er det feil av en voldtatt kvinne å abortere vekk barnet – ja eller nei?

– Jeg mener at abort ikke skulle ha vært et alternativ. Det vi ser er at kvinner som tar abort får psykiske problemer i etterkant. Det er selvsagt en forferdelig situasjon å være i, men det betyr ikke at en abort gjør det noe bedre, sier Erstad.


---

Man kan ikke tillegge vekt til slike meninger fra personer, (sannsynligvis) uten relevant livserfaring, i slike problemstillinger

Men du, som flere i denne tråden, argumenterer ikke.
Hvorfor skal hans meninger ikke tillegges vekt, og hva er relevant livserfaring i forhold til slike problemstillinger? Hvorfor er du uenig med ham?
Du kommer med en ubegrunnet ytring som ikke gir mening.
 

Mr. Kobayashi

Medlem
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
11
Antall liker
0
Trenger en virkelig begrunne påstanden om at det å nekte ei voldtatt kvinne å ta abort er galt?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Uansett grunn til graviditet så er abort drap rnkelt og greit!
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Mr. Kobayashi skrev:
Trenger en virkelig begrunne påstanden om at det å nekte ei voldtatt kvinne å ta abort er galt?
Selvfølgelig, det er jo en abort. Forskjellen er jo at graviditeten oppsto ved et lovbrudd.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
dag1234 skrev:
Hvorfor er du uenig med ham?
Kanskje jeg er enig med ham. Kanskje ikke. Det er ikke lett å vite før noen man kjenner, og føler sterkt for, faktisk havner i en slik situasjon. Hadde livet vært så enkelt som en Holmgangdebatt så er det lettere å ta standpunkt. Livet er ikke bare ja/nei underholdning - men fullt av dilemma.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Loevhagen skrev:
dag1234 skrev:
Hvorfor er du uenig med ham?
Kanskje jeg er enig med ham. Kanskje ikke. Det er ikke lett å vite før noen man kjenner, og føler sterkt for, faktisk havner i en slik situasjon. Hadde livet vært så enkelt som en Holmgangdebatt så er det lettere å ta standpunkt. Livet er ikke bare ja/nei underholdning - men fullt av dilemma.
Da misforsto jeg posten din. Trodde du var uenig med han.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Jeg får vondt av å lese om den slags synspunkt, skulle ønske vi hadde kommet lengre i 2012.
Skulle ønske vi hadde kommet lengre enn at vi i det hele tatt vurderer å ta liv av et uskyldig og forsvarsløst foster. Først og fremst er det som er skremmende IMO.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Loevhagen skrev:
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Et uønsket svangerskap er selvsagt uheldig. Og spesielt når det skjer med voldtekt. Men det er ikke noe grunnlag for å ta et uskyldig liv. Ønsker man ikke å beholde barnet, finnes det tusenvis av par som ønsket å adoptere. I Norge står folk på lister i flere år før de får adoptere.
Det handler om å sette søkelyse på et liv som er unnfanget og være villig til å sette våre egne ønsker til side for dette.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
eddie1 skrev:
Loevhagen skrev:
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\
Nei og så lenge skilsmisse er lovlig så har jo mannen en vei ut av uføret! :p ( Beklager men jeg er "litt" provosert ! )
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg respekterer de ulike syn på abort. Jeg ser mange fasetter i en slik debatt. Uønsket svangerskap. Voldtekt. Fostervannsprøve pga. mistanke om foster med utviklingsavvik, etc. Jeg synes ikke det er lett å gi et fasitsvar på dette med abort.

Men, når det gjelder eksemplet satt i starten av denne tråden så er jeg ikke motstander av at man vurderer abort. Selve handlingen som fører til det uønskede svangerskapet er en dimensjon man ser bort fra i denne debatten. Jeg tror det er en feil, og at dette kan skyldes at de fleste her er menn og ikke kan forestille seg et overgrep av en slik natur, samt de følger en graviditet etter overgrepet vil ha i tillegg.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
eddie1 skrev:
Loevhagen skrev:
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\
Så finnes det noe som heter samværsrett for (voldtekts)faren av barnet,
han har vel også rettigheter...Hvordan vil da eddie or orso takle det i tillegg?
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Loevhagen skrev:
Jeg respekterer de ulike syn på abort. Jeg ser mange fasetter i en slik debatt. Uønsket svangerskap. Voldtekt. Fostervannsprøve pga. mistanke om foster med utviklingsavvik, etc. Jeg synes ikke det er lett å gi et fasitsvar på dette med abort.

Men, når det gjelder eksemplet satt i starten av denne tråden så er jeg ikke motstander av at man vurderer abort. Selve handlingen som fører til det uønskede svangerskapet er en dimensjon man ser bort fra i denne debatten. Jeg tror det er en feil, og at dette kan skyldes at de fleste her er menn og ikke kan forestille seg et overgrep av en slik natur, samt de følger en graviditet etter overgrepet vil ha i tillegg.
Jeg er enig med deg i at det er mange vanskelige spørsmål når det kommer til abort. Disse blir enda vanskeligere når det er abort etter voldtekt, fordi hensynet til den voldtatte er så sterkt.

Jeg vet veldig godt hva jeg mener prinsipielt, det er at abort er å ta liv, og at det er galt å ta liv. Jeg mener også at det ikke lar seg gjøre å fastslå sikkert når livet starter i mors mage, og at vi har begitt oss inn på en farlig relativisering med vår abortlov. Jeg er videre overbevist om at et uønsket barn ikke er mindre verd enn et ønsket og av den grunn enklere å luke vekk. Samme hvordan det ble unnfanget så har jo barnet valgt hvordan det skulle bli til.

Men jeg vet også at jeg hadde ikke klart å stå hardt på disse standpunktene om jeg sto ansikt til ansikt med ei fortvilt jente som var blitt gravid etter en voldtekt.

Og sånn skal det være og, vi må ha noen regler å styre etter, men så må vi kunne avvike fra disse reglene når menneskelige hensyn tilsier det.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
realist skrev:
eddie1 skrev:
Loevhagen skrev:
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\
Så finnes det noe som heter samværsrett for (voldtekts)faren av barnet,
han har vel også rettigheter...Hvordan vil da eddie or orso takle det i tillegg?
Så du tror voldektsmannen får samværsrett!!! nå går vel denne diskusjonen på abort
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Samværsrett:
Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. ... Omfanget av samværet må fastsettes konkret i det enkelte tilfelle og i tråd med hva som er til barnets beste, jf. barneloven § 48. Retten kan også avgjøre at det ikke skal være samvær, dersom det er til beste for barnet. Kilde: http://www.jusinfo.no/index.php?site=default/721/924/939/941

På den annen side (merk tilfellene eksemplifisert i linken) så kan man ikke se bort fra: http://www.jusinfo.no/index.php?site=default/721/924/939/942
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.538
Antall liker
9.994
Det er vel ikke så mange dømte voldtektsmenn som innrømmer farskap?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
eddie1 skrev:
realist skrev:
eddie1 skrev:
Loevhagen skrev:
Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\
Så finnes det noe som heter samværsrett for (voldtekts)faren av barnet,
han har vel også rettigheter...Hvordan vil da eddie or orso takle det i tillegg?
Så du tror voldektsmannen får samværsrett!!! nå går vel denne diskusjonen på abort
Jo så sykt er dette samfunnet. Retten kan bestemme at far skal ha samværsrett med den begrunnelse at det er BARNET som har KRAV på kontakt med sin far!!!

Jeg kjente en gang en jente i 20 årene som ble voldtatt av en klassekamerat. Hun var sterkt religiøs og abortmotstander så hun valgte å bære fram barnet. Dette ble brukt mot henne i voltektsmannens ankesak. Hun hadde "selvsagt" ikke beholdt barnet om det ikke var frivillig!? En ganske traumatisk opplevelse på toppen av alt annet! Neste problem var at barnet var veldig lik sin far, så hun "så" voltektsmannen hver dag, det ga psykiske problem! Så kom rettsaken om samværsrett, da var nervene totalt tynnslitt og da hennes nerveproblem ble tatt fram som argument for at barnefar skulle ha omsorgen, og hun skulle betale bidrag, hun hadde ganske mye penger, ble det for mye og hun begikk selvmord. Barnefar gikk til søksmål for å få omsorgen SAMT kontroll på jentas penger, - på vegne av sin sønn arvingen. Resultatet av dette ble at jentas far hentet fram hagla og skjøt gutten som hadde voldtatt datteren, hvilket han etter eget utsagn "burde ha gjort for lenge siden". Barnet ble bortadoptert uten rett til mammas penger og bestefar fikk en meget mild dom og slapp ut etter knapt et år. Selvsagt skjedde dette i USA. Dette var kortversjonen, men det viser at "følgeskader" etter voldtekt kan være noe uoversiktlige. Uansett ble det en "lose lose" situasjon.



Edit: Jeg er fortsatt "en smule" provosert av dere som vil nekte et voldtektsoffer abort!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Er det mangen jenter / damer her på forumet? Det må da vel i første rekke, være en beslutning som tas av den gravide, uansett voldtekt eller ikke?? Ved et voldtektstilfelle, bør dette være en opplagt rett, uten at en rekke menn skal synse og meine særlig om det.

Abort er ingen enkel sak, men noen mørkemenn fra KrF eller hvor det måtte komme fra, gjør ikke saken enklere.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Mange kristne hiver seg inn i debatten på den sekulære verdens premisser uten å vise til Gud ord.
Gud elsker voldtekstmannen men hater handlingen gjør. Gud elsker offeret, ei kvinne som har blitt overfalt 200 meter fra hjemmet sitt. Gud ser også det lille fosteret i magen til den voldtatte kvinna.

Og han syns barnet er fantastisk og unikt. (Salme 119)

Vi kan forkaste dette å si at det er bare eventyr skrevet og redigert av mennesker. Men det står der allikevell i den levende boken.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Spiralis skrev:
Selvsagt skjedde dette i USA.
Kunne muligens kommet litt tydeligere fram? Temmelig sentralt, med mindre det finnes lignende eksempler fra Potetia...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mr. Kobayashi skrev:
Deretter kan en faktisk ta stilling til det vanskelige spørsmålet.
Og vanskelig er mildt sagt ingen overdrivelse. Jeg forbeholder meg retten til å la den beslutningen tas av de som trenger å ta den.

Min moral er selvsagt alle andres totalt overlegen. Det burde være klart for de fleste..... ;)

Men full innsikt i de hensyn som må veies mot hverandre? Nei. Har det ikke. Har aldri hatt det. Håper aldri jeg får det heller.

Det eneste jeg tillater meg å mene er at dette er spørsmål hvor det finnes en mengde gale svar, og ingen riktige.

De uheldige som kjenner alle inngangsverdiene kan ta de vanskelige valgene. Jeg legger meg i hvert fall ikke opp i det.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Zomby_Woof skrev:
Mr. Kobayashi skrev:
Deretter kan en faktisk ta stilling til det vanskelige spørsmålet.
Og vanskelig er mildt sagt ingen overdrivelse. Jeg forbeholder meg retten til å la den beslutningen tas av de som trenger å ta den.

Min moral er selvsagt alle andres totalt overlegen. Det burde være klart for de fleste..... ;)

Men full innsikt i de hensyn som må veies mot hverandre? Nei. Har det ikke. Har aldri hatt det. Håper aldri jeg får det heller.

Det eneste jeg tillater meg å mene er at dette er spørsmål hvor det finnes en mengde gale svar, og ingen riktige.

De uheldige som kjenner alle inngangsverdiene kan ta de vanskelige valgene. Jeg legger meg i hvert fall ikke opp i det.
Men hva mener du Zomby, ut over som mange andre i trården at dette er vanskelig? Hva er dine argumenter for å overlate hele ansvaret og valget til offeret? Hvilke svar er gale? Og hvorfor er de det ? Er problemstillingen for vanskelig til å reflektere rundt siden du ikke vil legge deg opp i den? Jeg synes du gjør det enkelt for deg selv ved å skissere et problemområde, så trekker du deg ut.

Kan det tenkes av vi som samfunn skulle/kunne stille mer opp for disse ulykkelige? At vi svikter en utsatt gruppe kvinner i en ytterst sårbar situasjon?
Det er for eksempel mange som ønsker et barn, men som ikke kan få. Det ville da være en vinn/vinn-situasjon der vi slapp å ta livet av et barn in spe og samtidig kunne gi noen som har et barn for lite noe de dypt savner.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja. Jeg gjør det lett for meg selv. Ikke ved å la være å tenke på det, men ved å å la være å konkludere. Med at alle svar er gale, mener jeg at noen vil påføres (ytterligere) skade uansett valg.

Så langt jeg kan se er det lite jeg kan bidra med når det gjelder å bringe nye argumenter på banen. Derfor lar jeg være å repetere det som allerede er tatt opp.

Når det gjelder ufrivillig barnløshet satt opp mot abort, synes jeg det er et poeng. Men samtidig finnes det et vanvittig antall barn som allerede er født, som heller ikke har foreldre. Mer eller mindre uavhengig av fosterets status som moralsk subjekt mener jeg de fødte barna er riktig ende å begynne i.

Jeg er forresten motstander av alle former for assistert befruktning inntil hvert født barn har foreldre.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Zomby_Woof skrev:
Ja. Jeg gjør det lett for meg selv. Ikke ved å la være å tenke på det, men ved å å la være å konkludere. Med at alle svar er gale, mener jeg at noen vil påføres (ytterligere) skade uansett valg.

Så langt jeg kan se er det lite jeg kan bidra med når det gjelder å bringe nye argumenter på banen. Derfor lar jeg være å repetere det som allerede er tatt opp.

Når det gjelder ufrivillig barnløshet satt opp mot abort, synes jeg det er et poeng. Men samtidig finnes det et vanvittig antall barn som allerede er født, som heller ikke har foreldre. Mer eller mindre uavhengig av fosterets status som moralsk subjekt mener jeg de fødte barna er riktig ende å begynne i.

Jeg er forresten motstander av alle former for assistert befruktning inntil hvert født barn har foreldre.
Selvsagt er det slik at alle valg har konsekvenser. Det er disse konsekvensene vi må drøfte, slik at valgene kan bli best mulige og slik at skadene reduseres.

Du vet visst ikke at i Norge er det lange køer for å adoptere barn, og spebarn er det virkelig rift om. Det tar fort et par år fra man starter prosessen til ungen (evntuelt) er på plass. Det er mangel på barn, ikke foreldre som ønsker å adoptere.

Adopsjon er selvsagt ikke løsningen for alle voldtatte, men for noen. Det må ikke bli slik at abort er det selvsagte valget når noe har blitt gravid etter voldtekt. De som ønsker å bære frem barnet må få mulighet til det, og det må også holdes frem som et av flere valg man kan ta. Og det må legges til rette for at andre kan overta barnet når moren av ulike grunner ikke ønsker å ha det.
 
Topp Bunn