Kilde?Kjendis skrev:Krf ønsker å nekte voldtatte å ta abort.
Krf folk har ikke peiling. Det er dessverre folk som tror at abort ikke er en rett.
Ja slike som meg!Kjendis skrev:Krf ønsker å nekte voldtatte å ta abort.
Krf folk har ikke peiling. Det er dessverre folk som tror at abort ikke er en rett.
Fylkesleder i ungdomspartiet til KrF i Hordalandrealist skrev:Mener å si, et krf-"wildcard", eller noen fra ledelsen?
Sett deg inn i Krfs syn på saken så virker du ikke så uopplyst. Du kan jo begynne med å lese linken som mteinum la ut.Kjendis skrev:Hva er bakgrunnen for at kristenfundamentalister kan tyte ut noe slikt?
I Saudi Arabia kan en kvinne dømmes til å gifte seg med sin voldtektsmann. I Norge å få barn med ham, om disse motbydelige KrF-erne får det som de vil. Fellesnevneren for deres forkvaklede menneskesyn er deres religion. Er man gudedyrker er det ytterst få begrensninger på hvor langt man er villig til å gå i sin kamp for å fornedre andre mennesker.Kjendis skrev:Hva er bakgrunnen for at kristenfundamentalister kan tyte ut noe slikt?
Det er ikke sikkert en kvinne tenker så rasjonelt etter en voldtekt, har forstått det som det er vanlig at anmeldelse og undersøkelse kommer noen dager etter at hendelsen har funnet sted.Pink_Panther skrev:Hvis en kvinne har blitt utsatt for en fullbyrdet voldtek hvorfor da ikke ta en angrepille istedefor å vente til hun kan ta abort? Angrepillen avbryter noe som kunne ha blitt et svangerskap.
Men du, som flere i denne tråden, argumenterer ikke.Loevhagen skrev: Er det feil av en voldtatt kvinne å abortere vekk barnet ja eller nei?
Jeg mener at abort ikke skulle ha vært et alternativ. Det vi ser er at kvinner som tar abort får psykiske problemer i etterkant. Det er selvsagt en forferdelig situasjon å være i, men det betyr ikke at en abort gjør det noe bedre, sier Erstad.
---
Man kan ikke tillegge vekt til slike meninger fra personer, (sannsynligvis) uten relevant livserfaring, i slike problemstillinger
Selvfølgelig, det er jo en abort. Forskjellen er jo at graviditeten oppsto ved et lovbrudd.Mr. Kobayashi skrev:Trenger en virkelig begrunne påstanden om at det å nekte ei voldtatt kvinne å ta abort er galt?
Kanskje jeg er enig med ham. Kanskje ikke. Det er ikke lett å vite før noen man kjenner, og føler sterkt for, faktisk havner i en slik situasjon. Hadde livet vært så enkelt som en Holmgangdebatt så er det lettere å ta standpunkt. Livet er ikke bare ja/nei underholdning - men fullt av dilemma.dag1234 skrev:Hvorfor er du uenig med ham?
Da misforsto jeg posten din. Trodde du var uenig med han.Loevhagen skrev:Kanskje jeg er enig med ham. Kanskje ikke. Det er ikke lett å vite før noen man kjenner, og føler sterkt for, faktisk havner i en slik situasjon. Hadde livet vært så enkelt som en Holmgangdebatt så er det lettere å ta standpunkt. Livet er ikke bare ja/nei underholdning - men fullt av dilemma.dag1234 skrev:Hvorfor er du uenig med ham?
Skulle ønske vi hadde kommet lengre enn at vi i det hele tatt vurderer å ta liv av et uskyldig og forsvarsløst foster. Først og fremst er det som er skremmende IMO.Anonym skrev:Jeg får vondt av å lese om den slags synspunkt, skulle ønske vi hadde kommet lengre i 2012.
Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\Loevhagen skrev:Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Et uønsket svangerskap er selvsagt uheldig. Og spesielt når det skjer med voldtekt. Men det er ikke noe grunnlag for å ta et uskyldig liv. Ønsker man ikke å beholde barnet, finnes det tusenvis av par som ønsket å adoptere. I Norge står folk på lister i flere år før de får adoptere.Loevhagen skrev:Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Nei og så lenge skilsmisse er lovlig så har jo mannen en vei ut av uføret! ( Beklager men jeg er "litt" provosert ! )eddie1 skrev:Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\Loevhagen skrev:Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Så finnes det noe som heter samværsrett for (voldtekts)faren av barnet,eddie1 skrev:Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\Loevhagen skrev:Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
Jeg er enig med deg i at det er mange vanskelige spørsmål når det kommer til abort. Disse blir enda vanskeligere når det er abort etter voldtekt, fordi hensynet til den voldtatte er så sterkt.Loevhagen skrev:Jeg respekterer de ulike syn på abort. Jeg ser mange fasetter i en slik debatt. Uønsket svangerskap. Voldtekt. Fostervannsprøve pga. mistanke om foster med utviklingsavvik, etc. Jeg synes ikke det er lett å gi et fasitsvar på dette med abort.
Men, når det gjelder eksemplet satt i starten av denne tråden så er jeg ikke motstander av at man vurderer abort. Selve handlingen som fører til det uønskede svangerskapet er en dimensjon man ser bort fra i denne debatten. Jeg tror det er en feil, og at dette kan skyldes at de fleste her er menn og ikke kan forestille seg et overgrep av en slik natur, samt de følger en graviditet etter overgrepet vil ha i tillegg.
Så du tror voldektsmannen får samværsrett!!! nå går vel denne diskusjonen på abortrealist skrev:Så finnes det noe som heter samværsrett for (voldtekts)faren av barnet,eddie1 skrev:Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\Loevhagen skrev:Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
han har vel også rettigheter...Hvordan vil da eddie or orso takle det i tillegg?
Jo så sykt er dette samfunnet. Retten kan bestemme at far skal ha samværsrett med den begrunnelse at det er BARNET som har KRAV på kontakt med sin far!!!eddie1 skrev:Så du tror voldektsmannen får samværsrett!!! nå går vel denne diskusjonen på abortrealist skrev:Så finnes det noe som heter samværsrett for (voldtekts)faren av barnet,eddie1 skrev:Hvis noe slikt skulle hende så er det svært trist men det vil ikke gjøre saken bedre og utføre et drap i tilegg :-\Loevhagen skrev:Så, hvis deres bedre halvdel (eddie1 og orso) eventuelt skulle bli voldtatt og bli gravid; er svaret på abort eller ikke like enkelt da?
han har vel også rettigheter...Hvordan vil da eddie or orso takle det i tillegg?
Kunne muligens kommet litt tydeligere fram? Temmelig sentralt, med mindre det finnes lignende eksempler fra Potetia...Spiralis skrev:Selvsagt skjedde dette i USA.
Deretter kan en selv ta stilling til det vanskelige spørsmålet.Kjendis skrev:Vi kan forkaste dette og si at det er bare eventyr skrevet og redigert av mennesker.
Og vanskelig er mildt sagt ingen overdrivelse. Jeg forbeholder meg retten til å la den beslutningen tas av de som trenger å ta den.Mr. Kobayashi skrev:Deretter kan en faktisk ta stilling til det vanskelige spørsmålet.
Men hva mener du Zomby, ut over som mange andre i trården at dette er vanskelig? Hva er dine argumenter for å overlate hele ansvaret og valget til offeret? Hvilke svar er gale? Og hvorfor er de det ? Er problemstillingen for vanskelig til å reflektere rundt siden du ikke vil legge deg opp i den? Jeg synes du gjør det enkelt for deg selv ved å skissere et problemområde, så trekker du deg ut.Zomby_Woof skrev:Og vanskelig er mildt sagt ingen overdrivelse. Jeg forbeholder meg retten til å la den beslutningen tas av de som trenger å ta den.Mr. Kobayashi skrev:Deretter kan en faktisk ta stilling til det vanskelige spørsmålet.
Min moral er selvsagt alle andres totalt overlegen. Det burde være klart for de fleste.....
Men full innsikt i de hensyn som må veies mot hverandre? Nei. Har det ikke. Har aldri hatt det. Håper aldri jeg får det heller.
Det eneste jeg tillater meg å mene er at dette er spørsmål hvor det finnes en mengde gale svar, og ingen riktige.
De uheldige som kjenner alle inngangsverdiene kan ta de vanskelige valgene. Jeg legger meg i hvert fall ikke opp i det.
Selvsagt er det slik at alle valg har konsekvenser. Det er disse konsekvensene vi må drøfte, slik at valgene kan bli best mulige og slik at skadene reduseres.Zomby_Woof skrev:Ja. Jeg gjør det lett for meg selv. Ikke ved å la være å tenke på det, men ved å å la være å konkludere. Med at alle svar er gale, mener jeg at noen vil påføres (ytterligere) skade uansett valg.
Så langt jeg kan se er det lite jeg kan bidra med når det gjelder å bringe nye argumenter på banen. Derfor lar jeg være å repetere det som allerede er tatt opp.
Når det gjelder ufrivillig barnløshet satt opp mot abort, synes jeg det er et poeng. Men samtidig finnes det et vanvittig antall barn som allerede er født, som heller ikke har foreldre. Mer eller mindre uavhengig av fosterets status som moralsk subjekt mener jeg de fødte barna er riktig ende å begynne i.
Jeg er forresten motstander av alle former for assistert befruktning inntil hvert født barn har foreldre.