Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Har riktig nok ikke RF-63, men er meget fornøyd med lyden selv her jeg sitter. :)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    889
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Må bare få si at det er en ren nytelse å la seg omfavne av godlyd fra RF-63 på Abrahamsen. :) Abrahamsen er priset for lavt, eller mange andre ting er priset for høyt. Go figure. ;D

Hvilken Abe-kombo er det du har foran RF-63?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Veksler på å benytte en uoppgradert V2.0 og V3.0UP/V4.0UP. Min ECI-5 mkII gikk nettopp ut døra. På RF63, som er såpass følsomme, var EC helt tyst selv med øret svært nær diskanthornet. Med UP-modellene til Abe er det mer hørbart støy. I lytteposisjon; ingen praktisk forskjell. :) EC oset kvalitet, men 3 ganger dyrere...måtte ta et valg...og valgte Abe. Andre høyttalere og/eller annet rom kunne medført annet valg. Dersom penger ikke hadde vært en issue så hadde jeg beholdt EC, men siden jeg også skal ha mer effekt til andre kanaler i hjemmekinoen i tillegg til stereo så var det utslagsgivende.

EC Og Abe er begge en vanvittig god match til Klipsch.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelig spørsmål siden jeg spiller mye forskjellig i perioder. I det siste har det gått mye i Bodil Niska, Brian Bromberg, Stacey Kent, Melissa Horn, George Benson, Leonard Cohen, David Munyon, Mike Silver, o.l. Innimellom så lives det opp med Kraftwerk, Infected Mushroom, Dream Theater, osv. Ellers er begrenset med pop som N.E.R.D, og den slags på spillelistene.

Hører av og til på CD / Lossless, men Spotify via Sonos er aktivt i bruk for å utvide horisonten...

Hovedtyngden er nok vokal / akustisk. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Oi. Det var uventet fra en Klipsch-mann. ;) Det betyr vel om ikke annet at høyttalerne er allsidige, det.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    889
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Loevhagen skrev:
    Oi. Det var uventet fra en Klipsch-mann. ;) Det betyr vel om ikke annet at høyttalerne er allsidige, det.
    Det er de så absolutt - RF-63 er meget gode høyttalere :)

Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Er det skrevet noen test av disse i noe seriøse magasiner enda?

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    889
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dalakong skrev:
    Er det skrevet noen test av disse i noe seriøse magasiner enda?
    Mener Håkon Rognlien skrev en artikkel om RF-83 i Fidelity, men husker desverre ikke hvilket nr det var.

Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Roter litt her. Trodde det var Abrahamsen ht det var snakk om. De heter FS 401.

Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Ja da. Men om noen hadde vist her, så hadde det vært like bra. Men det var jo ikke snakk om de ht jeg trodde det var sååååå

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    Benytter Energy RC30, nærmere bestemt:

Lossless->Squeezebox->V6-(balansert)->V2->Energy RC30.

(Min V1 har blitt overflødig, og står ubrukt.)

Til PC-en benytter jeg følgende:

Lossless->A-DAC-(balansert)->Prodipe Pro10s+Pro5.

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    Apropos... Jeg antar at det er flere enn meg som benytter A-DAC sammen med aktive høyttalere. Driveren til A-DAC omgår Vista mixer/volume control, noe som gjør at jeg må justere volument tre steder (sub+satelitter). Noen forslag til hvordan man digitalt fra PC-en kan justere volumet (uten for stort kvalitetstap ifm. bit-cropping)? Med enkelte applikasjoner (som f.eks WMP) kan jeg justere volument, men dette gjelder ikke applikasjoner som jeg benytter.

Det enkleste hadde kanskje vært en DAC med volumkontroll, men da må jeg jo opp mange hakk i forhold til A-DAC når det gjelder pris/lydkvalitet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    V99 skrev:
    Apropos... Jeg antar at det er flere enn meg som benytter A-DAC sammen med aktive høyttalere. Driveren til A-DAC omgår Vista mixer/volume control, noe som gjør at jeg må justere volument tre steder (sub+satelitter). Noen forslag til hvordan man digitalt fra PC-en kan justere volumet (uten for stort kvalitetstap ifm. bit-cropping)? Med enkelte applikasjoner (som f.eks WMP) kan jeg justere volument, men dette gjelder ikke applikasjoner som jeg benytter.

Det enkleste hadde kanskje vært en DAC med volumkontroll, men da må jeg jo opp mange hakk i forhold til A-DAC når det gjelder pris/lydkvalitet.
    A-Dac har vel ingen egen driver, men bruker generisk windowsdriver, og da burde jo volumkontrollen i windows fungere?

Oftest er det jo den andre veien man ønsker å gå: Å disable software-volumkontrollen. ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    OSX sin innebygde volumkontroll påvirker ikke volumet ut fra USB til A-DAC, selv om man justerer volum helt ned / helt opp.

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Oftest er det jo den andre veien man ønsker å gå: Å disable software-volumkontrollen. ;)
    Ja, jeg ser den, man ønsker minst mulig påvirkning av bit-strømmen, som kan føre til reduksjon av lydkvalitet. Uansett må jeg ha en enklere måte å regulere volum på enn å justere sub og satelitter.

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    OSX sin innebygde volumkontroll påvirker ikke volumet ut fra USB til A-DAC, selv om man justerer volum helt ned / helt opp.
    Det er jo for så vidt det ideelle lydkvalitetsmessig, men hva gjør du da når du benytter aktive høyttalere med innebygd forsterker?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    V99 skrev:
    Loevhagen skrev:
    Det er jo for så vidt det ideelle lydkvalitetsmessig, men hva gjør du da når du benytter aktive høyttalere med innebygd forsterker?
    Mine aktive HT har sub-utgang og volumkontroll på fronten. De brukes til nærfeltslytting ved PC-en. Jeg har lurt på hvordan man må gjøre det med volumkontrollen bakpå. ...Enda verre blir det jo med en på hver HT.

Det eneste jeg kan se for meg er en liten passiv pre/volumkontroll i en egen boks.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Loevhagen skrev:
    Hvilke høyttalere benytter så øvrige venner av Abrahamsen? :)
    Musikk:
    Flac via SQB Duet -> V6 -> V3 -> 2x V4 brokoblet til Klipsch RB-81 pluss aktive suber (2 stk Peerless XLS12 i lukkede kasser drevet av hver sin Hypex 4.0 via Behringer DCX2496)

Film
    Sony BDP-S560 -> Denon AVR3806 -> V3 -> 2x V4 brokoblet til Klipsch RB-81 (front)
    ---------------ll----------------- -> V4 brokoblet til Klipsch RC-62 (senter)
    ---------------ll----------------- -> Epos ELS-3 (surround)
    ---------------ll----------------- -> 2 x Hypex 4.0 -> 2x Peerless XLS12 (sub)

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Musikk:
    Flac via SQB Duet -> V6 -> Conrad Johnson PV11 -> Conrad Johnson MV 52 -> Jamo Concert 8 :)

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Det eneste jeg kan se for meg er en liten passiv pre/volumkontroll i en egen boks.
    Ja, med balansert fra A-DAC til pre-en. Sikkert ingen billig løsning, men med minimalt tap av lydkvalitet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer spenn, så finnes det fine DAC-er med volumkontroll. Nuforce har vel en som skal fungere svært bra i en slik kombinasjon?

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    baluba skrev:
    Litt mer spenn, så finnes det fine DAC-er med volumkontroll. Nuforce har vel en som skal fungere svært bra i en slik kombinasjon?
    Du har jo rett i det, men jeg liker A-DAC-en ganske godt, da.

didnelps

Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    Veksler på å benytte en uoppgradert V2.0 og V3.0UP/V4.0UP. Min ECI-5 mkII gikk nettopp ut døra. På RF63, som er såpass følsomme, var EC helt tyst selv med øret svært nær diskanthornet. Med UP-modellene til Abe er det mer hørbart støy. I lytteposisjon; ingen praktisk forskjell. :) EC oset kvalitet, men 3 ganger dyrere...måtte ta et valg...og valgte Abe. Andre høyttalere og/eller annet rom kunne medført annet valg. Dersom penger ikke hadde vært en issue så hadde jeg beholdt EC, men siden jeg også skal ha mer effekt til andre kanaler i hjemmekinoen i tillegg til stereo så var det utslagsgivende.

EC Og Abe er begge en vanvittig god match til Klipsch.
    Har skaffet meg RF-63 + V2.0, har du prøvd 2xV4.0 ?, evt er forskjellen verdt investering. Mange mener bestemt at RF-63 bør ha 2xV4.0
    Synes det låter OK foreløpig, RF-63 må jo spilles inn. Er på 40-50 timer så langt.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hadde 2 stk. nye V4.0UP for å teste brokobling. Solgte den ene. Forskjellen mellom 1 og 2 V4.0UP er marginal. Nå er rommet mitt kun 3.6m x 4m i areal, så mulig 2 stk. V4.0UP er mer relevant for de med større rom og SYKT HØYT VOLUM på musikken.

RF-63 vil gi deg mange gode musikkopplevelser på V2.0 (jeg har den ennå). Syned du det låter OK nå, så vil du nok synes det låter helt utrolig etter hvert. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en svak brumming (ut av høyttalerne, ikke fra kabinettet, så jeg antar det er jordings-brum) fra V4.0UP-en min. Brummet er til stede selv når alt annet enn høyttalerne er koblet fra, og V4 er den eneste komponenten som er slått på.

Det er ikke så høyt at det er sjenerende, men når jeg sitter på huk foran høyttaleren er det lett å høre.

Abrahamsen/manualen anbefaler jo å ha komponentene slått på mer eller mindre permanent, men det har jeg ikke noe lyst til når det betyr at da står høyttalerne og brummer svakt med basselementene dag ut og dag inn.

...Å ja. Høyttalerne mine har en følsomhet på 89 dB/1W/1m. Ganske normalt, altså.

Jeg tenkte å (prøve igjen på å) kontakte Abrahamsen ang. dette, men ville først høre med andre som bruker V4.0 (og v2.0 for den saks skyld) om dette er normalt, eller om det faktisk er noe galt/unormalt med min.

Så: Opplever dere brum fra Abrahamsen-forsterkerne deres slik jeg har beskrevet?

På forhånd takk for hjelpen!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke jordet kurs. Har prøvd å koble V4.0UP alene og alle andre triks. Har RF-63 (99db følsomhet):

- V2.0 brummer (nesten) ikke
    - V4.0UP (begge jeg hadde) brummet svakt. Solgte den ene (fordi jeg ikke trengte 2 stk.) og ny eier kommenterte det samme.
    - V4.0UP i brokoblet modus brummer enda litt mer enn i stereomodus

En lokal forumbruker lånte min V4.0UP, og hos han var den helt tyst. Han prøvde den på 2 ulike høyttalere.

Konklusjon? Tja. Usikker siden den ikke brummet hos han med jordet kurs, mens den brummer litt hos meg med ujordet kurs. Jeg har ikke kabel-TV, o.l. feilkilder (transformatorer, o.l). Det er mer et irritasjonsmoment enn plagsomt. Irriterende fordi man vet det er der. Ikke fordi lytteopplevelsen forringes. Greit å være klar over siden foruminnlegg lett misforstås og blåses opp ut over alle proposjoner. ;D

Det er vel bare noe man må leve med, prisen tatt i betraktning. ECI-5 mkII var heeeelt tyst. Helt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    - V4.0UP (begge jeg hadde) brummet svakt. Solgte den ene (fordi jeg ikke trengte 2 stk.) og ny eier kommenterte det samme.
    - V4.0UP i brokoblet modus brummer enda litt mer enn i stereomodus
    Takk. Da er det "normalt" da, antar jeg. Litt dumt, men da er det vel bare sånn.

Loevhagen skrev:
    En lokal forumbruker lånte min V4.0UP, og hos han var den helt tyst. Han prøvde den på 2 ulike høyttalere.
    Hm...

Loevhagen skrev:
    Konklusjon? Tja. Usikker siden den ikke brummet hos han med jordet kurs, mens den brummer litt hos meg med ujordet kurs. Jeg har ikke kabel-TV, o.l. feilkilder (transformatorer, o.l). Det er mer et irritasjonsmoment enn plagsomt. Irriterende fordi man vet det er der. Ikke fordi lytteopplevelsen forringes. Greit å være klar over siden foruminnlegg lett misforstås og blåses opp ut over alle proposjoner. ;D
    Jeg har ikke noe større problem med det enn slik du beskriver det, og det låter suverént. Jeg har bare lett for å irritere meg på sånne ting. Jeg har jordet kurs, forøvrig.

Takk igjen.

V99

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2010
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Takk. Da er det "normalt" da, antar jeg. Litt dumt, men da er det vel bare sånn.
    Min V2 hadde sjenerende brum men Abrahamsen fikset V2-en (kostnadsfritt) slik at det nå er kun en svak brumming. Var vel en jordsløyfe. (Jeg testet det aldri på jordet stikkontakt.)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Brukeren som ikke hadde brum besøkte jeg når den ble koblet til et par Zu høyttalere og det var heeelt tyst. Han hadde som sagt jordet stikk.

Fikk nesten lyst til å legge opp en jordet kurs i mi bule også. Sikringsskapet er 4-5 meter fra rommet...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Noe annet.

Har som vanlig det siste året lyttet timevis til musikk Nesten daglig i hjemmekinoen, og i dag byttet jeg ut Primare I32 og satte inn Abrahamsen igjen. Okeydokey! Abrahamsen spiller så vanvittig flott på Klipschene. :)

GisleB

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Antall liker
    79
    Erfaring med bytte av up-sampling kort V6.0 DAC.

Vet det er flere som har skrevet om dette men jeg deler nå min erfaring her.

Kjører idag dette oppsettet ( for referanse )

Abrahamsen v6.0 dac
    Hegel H200 ( hovudforsterker Audio Note oto SE venter på ny transformator enda :( ).

Tannoy Glenair 15

Fikk idag det nye up-sampling kortet grunnet det kjente problemet med at av og til ble lyden veldig ullen når man skiftet kanal, og jeg må si jeg har blitt litt positivt overasket, for dette låt ikke helt likt hos meg :).

Nå kommer jeg bare med førsteintrykk pga dette har kun fått spillt i ca 2 timer. Jeg skal komme tilbake å skrive noe om det forandres betraktelig iløpet av en del inspilling.

Men hos meg ble det første jeg merket en mye åpnere lyd, litt av den fremmhevede øvre mellomtonen ble skøvet litt mer oppi frekvensen slik at diskanten kommer mer frem. ( Litt det samme som Audio Noten gjør kontra Hegelen ) Og i mitt nåværende oppsett ble det bedre, rett å slett. Litt overasket da jeg ikke hadde forventet noen lydmessige forsjeller. ( Dette gjør at jeg kan spille høyere og lengre uten at lyttetrettheten melder seg, da jeg er veldig følsom på toner i øvre mellomtone ( der mange stemmer befinner seg) , ikke så mye i diskantområdet, men dette er kanskje subjektivt og ikke likt for alle ? ). Frekvensen føles mer gjevnt fordelt nå fra bass til diskant rett å slett.

En annen ting er at bredden i lyden ble større. Hunden til Roger waters i "the ballad of bill etc.." er plutselig laaaangt ute til høyre, utenfor husveggen en plass. Med det forige upsamplingskortet hørte jeg den kun litt utenfor høgre høytaller. En forsjell her altså. ( Den hunden var alltid utforbi med Audio note forsterkeren, men har ikke fått det til med Hegel forsterkeren enda før nå, ikke sjønner jeg helt hvor dette ligger :). Skriver bare det jeg hører.

Bassen synes jeg er ganske så lik, kanskje den føles litt djupere, men usikker. Uansett sitter jeg her og lytter som om jeg har fått en ny komponent i anlegget, og jeg anbefaler folk å få dette nye up-samplings kortet.

Hos meg ble dette en oppgradering.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.102
    Noen som har prøvd V2.0 på Gallo ref 3.1 høyttalere? I så fall, var dette en vellykket kombinasjon?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn