Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde E470 for test før jeg tok helt av på accuphase fronten. Hadde fint klart meg med den den dag i dag altså, dæven for en tanks. E370 er jo samme greia.

    Det jeg har nå er helt på tryne hinsides, og langt over det jeg trenger :p. Hatt noen perioder jeg har lagt det ut for salg, pga fornuft(ufornuft?).. men er jævlig glad det fortsatt er her :D.
    Hadde vært happy med en E-650 jeg ;)

    O

    Nye E-650 er jo til å betale sett opp mot separate komponenter, som det siste man skulle trenge lydmessige eller ha ønske om som det siste å eie.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Haha. Virker grom den. Men dæven for en stiv pris. Første integrerte med balansert AAVA.. men pokker agitt. :D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    1.119
    Torget vurderinger
    10
    AAVA er gull verdt for oss med lettdrevne høyttalere og lavt støygulv generelt. Dersom man også liker å spille på lavt volum.
    Mener å ha lest et sted at en slik volumkontroll, visstnok bestående av en masse komponenter, også kan ha negativ innvirkning på lydkvaliteten. Håper så ikke er tilfellet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    AAVA er volumregulering direkte i gainstrukturen! Det blir ikke enklere enn det - m.a.o. enkelt og genialt :)


    Jøss, hvorfor gjør ikke alle det? Dette er vel mye benyttet i PA verden, men burde jo være like smart her, forutsatt at dempingen ikke byr på samme problemstillinger som dempingen (i seg selv) gjør i volumkontroller! Eller?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kostnader selvsagt, pluss det faktum at de fordelene en slik volumkontroll gir ikke på samme måte verdsettes/etterspørres av folk med "normale" høyttalere med sub-90 dB følsomhet.

    Accuphase er STORE i Japan innenfor highend segmentet "folk som har digre hornrigger" - de har forstått dette og drar nytte av denne fordelen.


    Er det kun overfor dere hornguttaboys denne volumkontrollen har sin fordel? Sagt på en annen måte; har ikke kontruksjonens iboende egenskaper samme virkning eller fordel ved "mer gass" ?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    AAVA er volumregulering direkte i gainstrukturen! Det blir ikke enklere enn det - m.a.o. enkelt og genialt :)


    Jøss, hvorfor gjør ikke alle det? Dette er vel mye benyttet i PA verden, men burde jo være like smart her, forutsatt at dempingen ikke byr på samme problemstillinger som dempingen (i seg selv) gjør i volumkontroller! Eller?
    Ja, du kan så si!

    Vi har bare funnet frem til ett annet merke med en lignende løsning, dvs. volumkontroll i gainstrukturen - og det er amerikanske Ayre.

    Accuphase implementerte sin løsning allerede i 2002, mens Ayre fulgte etter 6 år senere, altså i 2008.

    Men det er som Sluket sier, først og fremst en fordel sammen med høyeffektive høyttalere - og den er STOR!

    Dette henger sammen med at S/N-forholdet er størst ved fullt pådrag om forforsterkeren benytter en konvensjonell volumkontroll (høyverdig potensiometer eller motstandsnettverk). Om man bruker høyeffektive høyttalere, så vil nødvendigvis pådraget være en god del lavere enn ved bruk av konvensjonelle høyttalere. For eksempel, så kan volumkontrollen fort ende opp 40 dB lavere enn fullt pådrag, hvilket medfører at man har mistet 40 dB i dynamisk rekkevidde under avspilling fordi S/N-forholdet nå er 40 dB lavere enn ved fullt pådrag.

    For en forforsterker med volumkontroll i gainstrukturen, så vil S/N-forholdet være konstant uansett pådrag, og man gir da altså ikke fra seg dynamisk rekkevidde om man spiller lavere. Sånn sett har denne teknologien også noe for seg ved bruk av konvensjonelle høyttalere, spesielt om man har for vane å spille lavt.

    Men nå er det god natt her ifra :)
     
    Sist redigert:

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Kostnader selvsagt, pluss det faktum at de fordelene en slik volumkontroll gir ikke på samme måte verdsettes/etterspørres av folk med "normale" høyttalere med sub-90 dB følsomhet.

    Accuphase er STORE i Japan innenfor highend segmentet "folk som har digre hornrigger" - de har forstått dette og drar nytte av denne fordelen.


    Er det kun overfor dere hornguttaboys denne volumkontrollen har sin fordel? Sagt på en annen måte; har ikke kontruksjonens iboende egenskaper samme virkning eller fordel ved "mer gass" ?
    Er ikke en av de "hornguttaboys" som du skriver, men siden jeg i flere år har kun holdt på med headfi kan jeg ikke si hvordan denne volumkontrollen fungerer oppimot andre volumkontroller, her er noen ord om AAVA volumkontrollen ifra Accuphase..!

    Accuphase Laboratory, Inc. AAVA
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det kun overfor dere hornguttaboys denne volumkontrollen har sin fordel? Sagt på en annen måte; har ikke kontruksjonens iboende egenskaper samme virkning eller fordel ved "mer gass" ?
    Jo, er jo generelt en standard volumpot overlegen selvsagt. Men for meg blir det VESENTLIG, ferdig snakka liksom, så jeg har ikke forsket på andres eventuelle panegyriske uttalelser..

    Det ER hornfolka som sitter med de beste kortene :cool:



    Nesten flaut å si det - og jeg oppfordrer med dette IKKE til krig, landesorg eller SV inn på Stortinget - men jeg har fortsatt ikke hørt et hornsystem som klarer å gjengi en menneskestemme uten at det hørest ut som det kommer ut via ei trakt. Værst, var det på disse Avant Garde greiene Lyric fikk inn for noen år siden - skal jeg anta halvannet tiår år siden - men nok om det.

    Sa det forreste til Haakon Rognlien på standen til Fidelity under Horten i år, etter jeg kom fra et rom til venstre for inngangen hvor det ble spilt på et par toveiss hornhøyttalere, som jeg syntes låt helt for jævlig - at jeg ikke skjønner dere horngutta som roper om dynamikk mens Kari Bremnes høres ut som hun synger igjennom ei trakt. Hehe, Haakon lo og bekreftet at det må vi leve med for musikk var dynamikk, og en annen sa (litt seinere) "du skulle hørt oppsettet til Sluket" du :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    ......
    Nesten flaut å si det - og jeg oppfordrer med dette IKKE til krig, landesorg eller SV inn på Stortinget - men jeg har fortsatt ikke hørt et hornsystem som klarer å gjengi en menneskestemme uten at det hørest ut som det kommer ut via ei trakt. Værst, var det på disse Avant Garde greiene Lyric fikk inn for noen år siden - skal jeg anta halvannet tiår år siden - men nok om det....
    Gjengivelse av menneskestemmer er referansen over alle referanser.....
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dessverre er det de KOMMERSIELLE hornproduktene de fleste mennesker forholder seg til, og der er det mye rart av lyd, definitivt. Dermed skapes de klassiske myter som gjerne er selvforsterkende også. Synd du tilhører den gruppen som ikke har fått anledningen til å avnyte ekte horngodlyd, for det topper av naturlige tekniske årsaker det aller meste.


    Med all den positive omtale som er gjengitt av anlegget ditt, jeg kan selvfølgelig ikke hevde du tar feil :)
    ...Men jeg innrømmer at jeg ikke forstår hvorfor lydbølgene skal fortsette utover med/i denne "trakta" så lenge direktelyden fra senter av driveren antageligvis når ørene først. Men jeg vet heller ikke hvor langt et amerikansk ekorn kan hoppe, så noe må kanskje tilhøre verdens uløste gåter for den enkelte :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kast ikke bort tid på noe som ikke interesserer/fenger - det er det beste rådet jeg kan gi.


    Godt sagt, og fra meg i vennligghet og med all respekt, du skal visst besitte et av landets beste hornsystemer har jeg fått høre :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer litt brukte Accuphase, men budsjett setter noen føringer desverre... Er E360/E460 fortsatt greie forsterkere eller bør en ta steget videre dersom en først skal vurdere Accuphase? Er det kun effekten som er forskjell på 3XX og 4xx? Er x70 serien såpass mye bedre at jeg heller bør se på de eller evt seperat pre/effekt?

    Vil de evt også fungerer bra som preamp/biamp ved å for eksempel bruke intern forsterker på topp og seperat effektforsterker på basser?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    70 serien har vel endel forskjellig konstruksjon... men tror ikke 60 serien er noe dårlig av den grunn.


    70serien er vel mosfet? Samt endel høyere dampingfaktor.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer litt brukte Accuphase, men budsjett setter noen føringer desverre... Er E360/E460 fortsatt greie forsterkere eller bør en ta steget videre dersom en først skal vurdere Accuphase? Er det kun effekten som er forskjell på 3XX og 4xx? Er x70 serien såpass mye bedre at jeg heller bør se på de eller evt seperat pre/effekt?

    Vil de evt også fungerer bra som preamp/biamp ved å for eksempel bruke intern forsterker på topp og seperat effektforsterker på basser?
    Hvis du går inn på Accuphase sin hjemmeside og velger feks å se på E-370 vil du hvis du trykker på "English" under "Technical Information" så kommer det opp hva som er forskjellen på den forrige E-360 og den nye E-370 samme med de andre komponentene ifra Accuphase, selv om det ikke er så store forskjeller utseendemessig på de forrige modellene og de nye så er det noe som har hendt innvendig, men en brukt E-360 eller E-460 trur jeg fortsatt vil være noe av det bedre du kan skaffe deg, byggekvaliteten på Accuphase må bare oppleves, og som nevnt før eiergleden er enorm..! :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Godt tips fra Barathsec. Informasjon på nettsiden til Accuphase sier mye om forskjellene på x60 og x70. Noen små forbedringer mange steder ser det ut til, samt dobbelt så høy dempingsfaktor.

    Jeg får alltid følelsen at jeg må ha den siste når jeg leser slikt, men antar at forskjellene er uttrykk for en langsiktig gradvis forbedring og ikke en revolusjon som gjør forrige versjon til en dinosaur. Sånt er uhyre sjeldent i realiteten.

    Final
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Når Accuphase kommer med nye produkter, så er det et resultat av evolusjon og ikke revolusjon. Det i seg selv er en trygghet for kundene.

    Det er også derfor eldre modeller holder seg så pass bra i pris.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Enig, ser man på Mcintosh, dem syns jeg har løfta seg vanvittig siste 5-7 årene, egentlig etter at MC1.2KW kom også MA-8000(nå enda bedre MA-9000).

    Men for Accuphase er det jo begrensa hvor mye bedre dem kan gjøre det "beste" i utgangspunktet.. :).

    Folk tror jo at dem kun leverer monoblokker på 150watt.... det er jo ikke sant... er bare at folk bare kjøper halve pakka for å få 600watt ;). Tror ikke jeg kommer dit noengang :p. hehe.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    HÅHÅ!!! Digg. Nesten synd du ikke har 2 identiske... skal vistnok fungere veldig greit å brokoble accuphase... aldri prøvd selv asså :).
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe bunnsolid over Accuphase. Fungerer 100% rett ut av esken. Ikkenoe sånn: «Låter bra men trenger 800 timer innbrenning for å åpne seg». Ingen mystikk. Det bare fungerer.

    Må si jeg er spent på hvor god selve preamp delen er isolert. Etter den tekniske informasjonen å dømme er volumkontrollen hentet fra dyre preamper så det virker unektelig lovende.


    Final
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne AAVA volumreguleringen som virker i gain strukturen (som er ganske vanlig innenfor PA blant folk som vet ha de driver med og er ekstremt opptatt av god lyd), og hvor man etter det som leses om fordelene ved AAVA skulle tro forskjellen ville være hørbare (!) av den enkelte bruker.

    Noen her som selv har hørt forskjell med AAVA (volum md eller uten dette, fra samme produsent) og hvordan forskjellen oppleves?
    I så fall under alle volumer eller kun på lavt volum?

    Merkelig, forresten, at de ikke har fått inn nye E-650 på nettsiden sin... Ikke en gang nevnt som en nyhet der nyheter omtales.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    ...
    Noen her som selv har hørt forskjell med AAVA (volum md eller uten dette, fra samme produsent) og hvordan forskjellen oppleves?
    I så fall under alle volumer eller kun på lavt volum?
    ...
    Alle dagens forforsterkere og integrerte forsterkere fra Accuphase kommer med AAVA, og det går naturlig nok ikke an å skru dette AV og PÅ. Man må da i så fall finne tilbake til en eldre modell uten AAVA og så sammenligne denne med en tilsvarende og nyere modell med AAVA. Utfordringen blir da at man ikke lenger bare sammenligner lyden med og uten AAVA, men også forskjellen fra andre endringer Accuphase måtte ha foretatt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    1.119
    Torget vurderinger
    10
    Kan denne AAVA sammenlignes med volumkontrollen i de seneste Luxman integrerte? Hva er eventuelt forskjellen?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Kan du ikke spandere noen tusenlapper på et skikkelig kamera, Sluket, sånn at vi kan sikle litt fra både munn og penis?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Nei, det er litt av poenget.. du SKAL fantasere om finish og detaljer... dette er kunst - ikke en dokumentar :cool:
    Litt som å onanere uten hjelpemidler. Spennende en stund, men basically håpløst.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    1.119
    Torget vurderinger
    10
    Mye "pissprat" i en ellers bra tråd. Ikke sant, Høvding?
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Sikler veldig på accuphase utstyr.. om man bare hadde mer cash... vakreste kreasjonene i manns minne etter min mening
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    1.119
    Torget vurderinger
    10
    Sikler veldig på accuphase utstyr.. om man bare hadde mer cash... vakreste kreasjonene i manns minne etter min mening
    Ja, ved siden av Luxman, synes jeg. Det er noe eget med disse klassiske greiene.
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Hvilken integrerte er mest overkommelig ang. pris ? Og, hva slags dac burde man gå for evt?
    Prøver nå å danne meg ett bilde utifra nettpriser, gammelt.. nytt.. men prisene er jo stabilt høye imo.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er jo langt over ligaen til Mcintosh dette, så prisene er nok ikke så ille syns jeg.

    En 100watter ifra Accuphase/Luxman virker jo mye kraftigere enn enn 100watter ifra Mcintosh.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hvilken integrerte er mest overkommelig ang. pris ? Og, hva slags dac burde man gå for evt?
    Prøver nå å danne meg ett bilde utifra nettpriser, gammelt.. nytt.. men prisene er jo stabilt høye imo.
    E360 med DA20 ligger ute alt for dyrt, mener jeg.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.303
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    49
    Er det kommet pris på E650 i Norge?
    Og for alle disse kåte ungdommene er det vel en søsterside som kan brukes?? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn