Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Ett ENK trenger ikke å være mindre trygt, men i dette tilfellet tror jeg alt er nokså utrygt...
    Så lenger jeg ikke kan ta med meg produktet ut av butikken ved betaling blir det ingen handel. Å overføre penger til BOAS og så vente i uvisse er uaktuelt. Så Accuphase eventyret mitt stopper her, får klare meg med den jeg har… bare glad jeg Kjøpte min A48 på rett tidspunkt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Litt facts til alle synsere;

    Det er selvsagt gode grunner til at Accu er billigere i Japan enn i det store utland...
    - De produseres der...
    - Hjemmemarkedet er pri 1 og har alltid vært
    - frakt fra Japan er nicht ganz billig.... (jeg har handlet MYE med Japan og vet hva det koster) eks. en pakke fra Japan på vei nå, ikke stor, 24 kg. 2,5k i frakt
    - MVA beregnes av både produktet og fraktkostnader, i tillegg så er det en avgift på elektroniske produkter også - "vrakpant"
    - MVA i Japan er mye lavere enn den generelle i Europa, se vedlagte tabell. Før 2014 var den kun 5% før den ble justert til 8% i 2014 og senere altså 10%
    - Japanerne har i motsetning til norske produsenter skjønt verdien av å serve hjemmemarkedet først
    - Accu har i alle år hatt en sunn innstilling til etikk ref. sine forhandlere rundt i verden og dumper aldri priser
    - I Europa har det vært den tyske P.I.A. som har satt premissene for prising, prislister etc. - de utgjør den største eksporten fra Accu.
    - Historisk sett har Accu vært priset fornuftig i Norge under TAA's regime - hva sitsen er nå vet jeg faktisk ikke.



    MVA i Japan.png


    EU medlemmer zum vergleich;

    2023  VAT rates EU.png
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Detter er en av plassene som hadde 12000$ som pris, tenker nå att dette er pris i Japan i $. Med nesten 300000kr i USA så blir det dyrt mot USA produsert utstyr.
     

    Vedlegg

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Så lenger jeg ikke kan ta med meg produktet ut av butikken ved betaling blir det ingen handel. Å overføre penger til BOAS og så vente i uvisse er uaktuelt. Så Accuphase eventyret mitt stopper her, får klare meg med den jeg har… bare glad jeg Kjøpte min A48 på rett tidspunkt.
    Høres klokt ut ;)

    Blir ikke noe ny Accuphase på meg heller sålenge dette er såpass shaky. Merket er strøket fra listen over muligheter :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Har de ingenting på lager?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Tja, spiller det noen rolle egentlig ? Om jeg legger såpass mye penger i noe, så er det viktig at leverandøren er der i morgen også. For meg iallefall :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Accuphase er ikke lagervare, jeg vet boas ikke får bestilt det han vil engang, at mannen har ett rykte er vel noe de fleste kjenner til, men ikke noe problem ved handel av mine to produkter, tvert om egentlig! Og jeg har det tredje i bestilling med leverans i des, ikke (ennå iaf) noe som tyder på at det ikke var lurt å akseptere den leverans tiden som er meg gitt!!

    mvh
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Jeg tror på ingen måte at det er noe problem med Boas som person - sikkert en ordentlig fyr - men det er jo slik med penger at når det er tomt så er det tomt. Derfor er det greit med en leverandør som har noenlunde grei økonomi slik at vedkommendes gode intensjoner kan gjennomføres i praksis også ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Må man betale på forskudd ved bestilling?
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Accuphase er ikke lagervare, jeg vet boas ikke får bestilt det han vil engang, at mannen har ett rykte er vel noe de fleste kjenner til, men ikke noe problem ved handel av mine to produkter, tvert om egentlig! Og jeg har det tredje i bestilling med leverans i des, ikke (ennå iaf) noe som tyder på at det ikke var lurt å akseptere den leverans tiden som er meg gitt!!

    mvh
    Jeg hadde nylig 2 produkter i bestilling, men denne kom på døren for en drøy uke siden:

    IMG_1286.jpeg

    Så nå er det bare å bite tenna sammen å glede seg til januar 2024 når siste produktet tar fast bopel på hylla:D
     
    M

    musicus

    Gjest
    Må man betale på forskudd ved bestilling?
    Må og må, det finns jo de som bestiller og ikke betaler også, så jeg synes det i endel tilfeller kan være på sin plass å betale litt i forskudd når det ikke er lagervare...kunden har ikke alltid rett selv om han ofte tar seg den retten...

    mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Litt facts til alle synsere;

    Det er selvsagt gode grunner til at Accu er billigere i Japan enn i det store utland...
    - De produseres der...
    - Hjemmemarkedet er pri 1 og har alltid vært
    - frakt fra Japan er nicht ganz billig.... (jeg har handlet MYE med Japan og vet hva det koster) eks. en pakke fra Japan på vei nå, ikke stor, 24 kg. 2,5k i frakt
    - MVA beregnes av både produktet og fraktkostnader, i tillegg så er det en avgift på elektroniske produkter også - "vrakpant"
    - MVA i Japan er mye lavere enn den generelle i Europa, se vedlagte tabell. Før 2014 var den kun 5% før den ble justert til 8% i 2014 og senere altså 10%
    - Japanerne har i motsetning til norske produsenter skjønt verdien av å serve hjemmemarkedet først
    - Accu har i alle år hatt en sunn innstilling til etikk ref. sine forhandlere rundt i verden og dumper aldri priser
    - I Europa har det vært den tyske P.I.A. som har satt premissene for prising, prislister etc. - de utgjør den største eksporten fra Accu.
    - Historisk sett har Accu vært priset fornuftig i Norge under TAA's regime - hva sitsen er nå vet jeg faktisk ikke.



    Vis vedlegget 956775

    EU medlemmer zum vergleich;

    Vis vedlegget 956778
    En kjapp titt på Lyric HiFis to siste tilgjengelige regnskaper (2020/2021) viser en brutto kalkyle på ca 300%. Altså fabrikkpris + Frakt = Innkjøpspris x 100% påslag + 25% MVA = Pris sluttkunde.
     

    nemesis4

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2021
    Innlegg
    29
    Antall liker
    17
    Sted
    østlandet
    Til info: - til de som ikke har fått med seg dette tidligere; 7.sep.2023 melder avisa Budstikka at T.AA Import As er konkurs (momskrav på over 1.4 Mill) og butikken i Sandvika er stengt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: abl

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Jeg tror på ingen måte at det er noe problem med Boas som person - sikkert en ordentlig fyr - men det er jo slik med penger at når det er tomt så er det tomt. Derfor er det greit med en leverandør som har noenlunde grei økonomi slik at vedkommendes gode intensjoner kan gjennomføres i praksis også ;)
    Nei han er ikke en ordentlig fyr!
     
    M

    musicus

    Gjest
    Gammelt nytt!!
    Nei han er ikke en ordentlig fyr!
    Alle gode folk har en dårlig side, eller hvordan var det...alle dårlige har en god!? Vel..han har ett rykte! det sagt så er det flere såkalte skikkelige jeg ikke ville hatt å gjøre med heller....

    Mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    En kjapp titt på Lyric HiFis to siste tilgjengelige regnskaper (2020/2021) viser en brutto kalkyle på ca 300%. Altså fabrikkpris + Frakt = Innkjøpspris x 100% påslag + 25% MVA = Pris sluttkunde.
    Merkelig mattematikk …forøvrig er regnskapet akrobatisk og ikke noe man skal legge for mye vekt på
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig mattematikk …forøvrig er regnskapet akrobatisk og ikke noe man skal legge for mye vekt på
    Matematikken er relevant i den grad man i tråden sammenlignet med med priser i hjemmemarkedet Japan, og med andre MVA-satser. Skal man trekke regnskapet i tvil, slik som du gjør, så er det ikke uvanlig med underrapportering av omsetning. Dersom det er tilfelle, er varene solgt med en høyere kalkyle.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Matematikken er relevant i den grad man i tråden sammenlignet med med priser i hjemmemarkedet Japan, og med andre MVA-satser. Skal man trekke regnskapet i tvil, slik som du gjør, så er det ikke uvanlig med underrapportering av omsetning. Dersom det er tilfelle, er varene solgt med en høyere kalkyle.
    Siden det var meg som var dum nok til å nevne prisene i Japan:
    Har full forståelse for at Accuphase er dyrere utenfor Japan og har også gladelig lagt igjen hardt oppsparte midler på merket her i Norge vel vitende om prisene der borte.
    Det var absolutt ikke ment som noe sleivspark til norske og utenlandske priser. Men at de er heldige der borte med både pris og tilgang er det ikke tvil om😊
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Noen som vet hvor i kretsen VU metrene til Accuphase (og Luxman) er koblet? Slik jeg leser veiledning på dette frontpanelet virker det ikke egentlig være effekt disse VU metrene måler.
    1696845165438.png
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er vel bare signal de måler ja.... Står jo dB der så :). Men som du ser, ved 0dB er det 180watt ved gitt signalstyrke. Mcintosh har WATT metere ;).
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Spørsmål til de med erfaringer.
    Accuphase klasse A/B, E-470/480 og klasse A, E-650/800.
    Hva er skiller de i lyd, kvalitet og signatur.
    Lurer også på hva som er normal oppvarmingstid og om det er forskjeller mellom klasse A og A/B?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Noen som vet hvor i kretsen VU metrene til Accuphase (og Luxman) er koblet? Slik jeg leser veiledning på dette frontpanelet virker det ikke egentlig være effekt disse VU metrene måler.
    Vis vedlegget 959064
    De viser % og decibel i forhold til maks. uforvrengt oppgitt ytelse. Egentlig måler de vel strømstyrken. På en optimal forsterker så er ytelsen (Watt) omvendt proporsjonal med impedansen når den spiller musikk. Hvis ikke det så roter den med dynamikken. I det rødmerkede området så er du i grenseland. + 3 dB er dobbelt så mye Watt. Impedanskurven varierer fra høyttaler til høyttaler. Den varierer også kontinuerlig med musikkflyten. Hvis forsterkeren brokobles, blir wattstyrken helt annerledes, men VU meterne kan fremdeles være relevante.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    P-4600 (2023) og P-300L (1984)
    p-4600.jpg
    p-300l.jpg

    Skjermbilde 2023-10-20 023015.jpg
    Skjermbilde 2023-10-20 022830.jpg


    Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en brukt P-300L. Den koster bare ca. 10% av nye P-4600 (norsk pris).
    Innmaten ser veldig lik ut (like store kondiser og trafo) og det samme gjelder spesifikasjonene.

    Det har ikke endret seg så mye på 39 år 👍
     
    Sist redigert:

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Spørsmål til de med erfaringer.
    Accuphase klasse A/B, E-470/480 og klasse A, E-650/800.
    Hva er skiller de i lyd, kvalitet og signatur.
    Lurer også på hva som er normal oppvarmingstid og om det er forskjeller mellom klasse A og A/B?
    Har hatt både E-480 og nå E-650. Mine erfaringer er at klasse A (E-650) er "varmere", men ikke mer farget. den gir dypere bunn, mer pondus i mellomtone og bass, men er utrolig flott oppløst alikevel. en "nobrainer" med Klasse A fra Accuphase i min mening. På mine Tannoy spiller den mer en høyt nok og godt med krefter.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn