ADYTON OPERA -hvor bra i dag?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Finnes brukt her og der ser jeg. Har aldri hørt den, er det noen som har og kan fortelle litt om lydsignaturen?
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Knallbra!!

Til de til dels latterlig lave prisene de omsettes for brukt er de et kupp.

Jeg har en som ikke er i bruk men å selge den for under 10K ser jeg på som galskap :p

Sammen med rette høyttalerne spiller den magisk!

En moderne klassiker som alt for få vet om, synes jeg

En av de beste integrerte transistorforsterkerne som er laget!!!
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Knallbra!!

Til de til dels latterlig lave prisene de omsettes for brukt er de et kupp.

Jeg har en som ikke er i bruk men å selge den for under 10K ser jeg på som galskap :p

Sammen med rette høyttalerne spiller den magisk!

En moderne klassiker som alt for få vet om, synes jeg

En av de beste integrerte transistorforsterkerne som er laget!!!
Hva er "rette høyttalere" da?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tror denne er i stand til å drive ganske tunge høyttalere, den har gode strømreserver. Selv bruker jeg en til å drive et par med Respons Grande med subber (og disse forlanger ganske mye for å glitre). Dette går helt greit på vanlige stuevolumer. Hadde nok av og til vert greit med noe større, men du verden så delig lyd denne komboen lager.

Dette er en virkelig god forsterker. Selv hadde jeg en en Krell 300i før denne men den ble byttet ut da jeg fikk tak i en Opera.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Interessant. Adyton holder jo på fortsatt? De tar vel service på en gammel forsterker om det skulle bli nødvendig.
Alltid vanskelig å bestemme seg når man ikke har muligheten for å høre på forhånd.
Takk for svar.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Adyton er ikke det samme i dag som for (ca) 10 år siden.

Rolf Olstad som var sjefskonstruktør har ikke noe med det "nye" Adyton å gjøre.

I dag er firmaet eid og drevet av Geir Tømmervik (Oslo Hi-Fi Center)

Men du kan få god hjelp med service, blant andre av Asle Kvernmark som jobbet i Adyton den gang da.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Informativt.
Hvordan spiller denne forsterkeren? Varmt/kaldt, oppløst? - med god punch? holografien? Lydsignatur?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.313
Antall liker
10.376
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Denne tråden kan jeg henge meg på siden jeg har et stk (som er min andre i rekken).
Opera'en er en meget velspilende liten sak, den heller klart mot det litt varme organiske........... noen ganger mistenker jeg den for og ha litt høy harmonisk forvrengning............ men lyden er som i en dyr rørforsterker, detaljert, oppløst, levende.......... egentlig har den allt utenom masse effekt.
Strømforsyningen er oppbygd på en slik måte at lave impedanser er fullstendig uproblematisk........... det eneste man kommer til kort med er effekten hvis man ønsker og spille høyt, 2 x 60 watt er nå engang 2 x 60 watt.

Kombinationen Adyton Opera og Sonus Faber Extrema er magisk........... man bare setter volumen på kl 10 og lener seg tilbake i godstolen og nyter ;).
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Masse effekt... hmm - jeg har jo en klasse A forsterker som er oppgitt til 50w. Har ikke savnet effekt i det hele tatt.
Skal du selge meg din Rudi?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.313
Antall liker
10.376
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
....................... akurat nå om dagen er min Opera inne til oppgradering, dvs at den blir ikke moddet (vil for all del IKKE forandre lydkarakteren, men den får utbyttet mange komponenter til nye av samme verdi men av bedre kvalitet (det beste som er og oppdrive pr i dag)............. og grisedyre kondiser + at den får fj.kontroll.
Skal bli gøy og høre den igjen når den engang blir ferdig.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
643
Antall liker
525
Torget vurderinger
23
Er det pre-ut på Opera?
Innebygget riia?
Jeg hadde for endel år tilbake en Adyton Temper Signature, og syntes i alle fall da at det var et svært godt riia-trinn.
Noen som kjenner Adyton Cordis 1.6 Signature, og kan uttale seg om lydsignaturen på denne i forhold til Opera?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Da skal du jaggu betale godt  ;D.............. men allt er vel tilsalgs hvis prisen er "riktig"  8)
Mnjau... Tror kanskje jeg står over da, har allerede en for hånden. Har så ymse erfaring med å kjøpe hifi fra utlandet, men får satse på det denne gangen.
- Veldig interessant det der med oppgraderingen. Aner du hva det vil koste?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.313
Antall liker
10.376
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
- Veldig interessant det der med oppgraderingen. Aner du hva det vil koste?


Jeg har blitt forespeilet en sum............ la meg si det slik..... bare kondisene som skal inn koster flere tusen så at det vil nærme seg et fem siffret beløp er nok mere enn trolig ;)
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Hadde en Adyton Opera i mange år (+ at jeg har prøvd flere utgaver inni mellom) - mange gode minner - jeg vil beskrive den som en meget god transistorforsterker som var vel forut for sin tid. I beste tilfeller spiller den musikalsk, dynamisk og engasjerende. Den har et vel av detaljer, er meget oppløst og låter karaktermessig relativt naturlig. Bassen er som stål og klangbalansen er nok et ørlite hakk mot det varme. Forsterkeren spiller overraskende stort og stabilt - dette vitner om en meget velkonstruert strømforsyning. Fra den tiden Opera'en ble solgt som ny var den nok noe av det bedre til prisen. Jeg har sammenliknet den med en hel masse opp gjennom tidene men den dagen jeg for alvor fikk smaken på rør fikk den lov til å pensjonere seg.

Sammenlikner du Operaen med Krell og den slags gjør den ofte rent bord - i alle fall om lytteren er mer orientert mot musikk enn teknikk.

NB! Adyton Opera vil kunne låte uengasjerende, gnagende og transistoraktig hvis den ikke matches med fordelaktig utstyr av høy kvalitet.

Har brukt den på følgende høyttalere:
Magnepan
Kef reference
Patos
Opera (italia)
SonusFaber
ProAc
+ + +

og følgende cd-spillere:
Parasound dacogdrivver
arcam cd
AudioNote dac+driv
Sony es
naim

kabler
kimbercable select fungerer utmerket

en god strømkabel gjør mye med en Adyton Opera.

Adyton opera låter meget likt til cordis 1,6
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
ps. ang oppgradering:

Du VIL endre lydsignaturen dersom du putter i andre komponenter enn de som var orginale - selv om du beholder verdien og alt det der så vil karakteren i forsterkeren endre seg dersom du ikke bruker nøyaktig samme produsent på de nye delene

eks. sett i BlackGate ol og du vil endre klangen - og selv om komponentene er dyrere vil det ikke alltid bli bedre - jeg har dessverre hørt mange hifi produkter som har blitt ødelagt av oppgraderinger

du er herved advart av en som driver med denslags som levebrød...
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.313
Antall liker
10.376
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
ps. ang oppgradering:

Du VIL endre lydsignaturen dersom du putter i andre komponenter enn de som var orginale - selv om du beholder verdien og alt det der så vil karakteren i forsterkeren endre seg dersom du ikke bruker nøyaktig samme produsent på de nye delene

eks. sett i BlackGate ol og du vil endre klangen - og selv om komponentene er dyrere vil det ikke alltid bli bedre - jeg har dessverre hørt mange hifi produkter som har blitt ødelagt av oppgraderinger

du er herved advart av en som driver med denslags som levebrød...


Jeg er klar over dette og har sagt i fra om at det IKKE er ønskelig med "lydforbedring" ;) , men selvsagt blir det nok en klangmessig forandring, men ingen deler blir kastet..... så i værste fall kan jeg tilbakeføre det hele.
Black-gate brukes ikke, derimot Serafin grafittkondiser som vel utklasser den førstnevnte på alla paramtre........ men som seff også koster mye mer............ men jeg får bare vente i spenning og lytte ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.298
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Jeg har også en Opera, den samme som jeg kjøpte dengang da. Min er også inne til oppgradering / service og jeg ser utfordringen i at nye komponenter vil kunne endre lydsignaturen. For min del var det etterhvert tvingende nødvendig grunnet det som er Operaens kanskje eneste virkelig svake side, - noe støy (og faktisk også brum) som etterhvert ble for sjenerende da det i noe grad tiltok. Dette er vel kjent på Operaene og kan reduseres, men sannsynligvis ikke fjernes helt. Er spent på hvordan den er når den kommer tilbake.

Bevisfrond: den har ikke RIIA. Jeg vet det ble laget noen prototyper med et RIIA-trinn, men tror ikke de fikk den tilfredsstillende tyst.

Rudi: Godt å høre den spiller bra med Extrema, - da regner jeg med at Cremona Auditor også er en bra match....den står på ønskelista ;-)
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Du står uansett på trygg grunn om du beholder orginaldelene.

Og det skal sies at det som regel blir bedre lyd med bedre komponenter og hvis det er et design jeg har troen på at kan utvikles videre med snadderkomponenter så måtte jo Adyton Opera være en av dem...

Dette var forøvrig interessant - jeg kunne godt tenke meg å høre litt mer om hvilke komponenter som byttes osv - samt at det hadde vært meget moro å høre om lydendringene når resultatet kommer.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
433
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Må slenge meg på. Adyton Opera spiller fantastisk sammen med Sonus faber Guarneri Homage. Transparans, detaljer, innlevelse gjelder. Ord som bass, diskant, perpektiv tenker jeg ikke på lenger. Disse spiller MUSIKK! Jeg har lett høyt og lavt etter den perfekte forsterker til Guarneri og har endelig kommet i mål. Men jeg kan tenke meg at den låter helt forferdelig med feil partnere.

Ang. oppgradering/service: Er det Kvernmark som står for dette. Kan dere si noe mer om hva som gjøres og pris? Fjernkontroll høres veldig fristende ut :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.214
Antall liker
30.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Noen som kjenner Adyton Cordis 1.6 Signature, og kan uttale seg om lydsignaturen på denne i forhold til Opera?
Har hatt en Cordis 1.6 . Har hørt Opera, og den syntes jeg var bedre.
Cordisen ble ikke gammel hos meg, og jeg tenker ikke akkurat med vedmod tilbake på den.
Nå er det selvsagt mulighet for at det var en dårlig match med elektrostater ( Audiostatic ES 100 ) men jeg såntes at det låt tynt. Nokså kontant bass, forøvrig.
mvh
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.298
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Kim,

Jeg hadde min hos Kvernmark sist vinter. Det ble gjort noen justeringer og byttet potensiometere (tror jeg..hakke peil på slikt). Den ble bedre, men var ikke tyst så lenge. Dessuten var servicen fullstendig uproffesjonell, - det hele tok 2 måneder med masse bortforklaringer, til slutt tok han ikke engang telefonen da jeg ville vite hvor den ble av.

Nå er den hos Roar Malmin. Jeg valgt å droppe fjernkontroll. Har klart meg mange år uten og har vel godt av å løfte ræva iblant ;-) Mottageren blir i tilfelle montert på undersiden så fjernkontrollen må holdes i samme høyde for å få kontakt.

Har forestilt meg Opera & Guarneri siden jeg forelsket meg i den nye Guarnerien hos Stereofil for et par måneder siden. Dessverre er den nok utenfor mitt budsjett så foreløpig sikter jeg mot Cremona Auditor.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
433
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Kim,

Jeg hadde min hos Kvernmark sist vinter. Det ble gjort noen justeringer og byttet potensiometere (tror jeg..hakke peil på slikt). Den ble bedre, men var ikke tyst så lenge. Dessuten var servicen fullstendig uproffesjonell, - det hele tok 2 måneder med masse bortforklaringer, til slutt tok han ikke engang telefonen da jeg ville vite hvor den ble av.

Nå er den hos Roar Malmin. Jeg valgt å droppe fjernkontroll. Har klart meg mange år uten og har vel godt av å løfte ræva iblant ;-) Mottageren blir i tilfelle montert på undersiden så fjernkontrollen må holdes i samme høyde for å få kontakt.

Har forestilt meg Opera & Guarneri siden jeg forelsket meg i den nye Guarnerien hos Stereofil for et par måneder siden. Dessverre er den nok utenfor mitt budsjett så foreløpig sikter jeg mot Cremona Auditor.
Takk for svar. Kjenner til ventetiden hos Kvernmark, hadde en Temper inne til service hos han for en tid tilbake. Det tok noen måneder å få den tilbake. Men resultatet ble bra :)

Jeg har ikke hatt noe å gjøre med Malmin tidligere, er ikke han involvert i Doxa, eller husker jeg feil? Hva gjør han med forsterkeren og hvor mye koster det?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Men jeg kan tenke meg at den låter helt forferdelig med feil partnere.
Hva er"feil" partnere i denne sammenhengen? Hvorfor tror du den kan låte "forferdelig"?
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
433
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Hva er"feil" partnere i denne sammenhengen? Hvorfor tror du den kan låte "forferdelig"?

For eksempel veldig lystklingende høyttalere og kilder. Opera har en slank karakter, og kan nok føre til anemiske tilstander i feil oppsett. Den er nok heller ikke førstevalget til de som lytter mest til forsterket og prossesert musikk. E.g. den passer godt til akustisk, naturlig musikk. Opera (og Guarneri) lager de mest fantastiske fioliner, men er ikke like gode på Rammstein :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.313
Antall liker
10.376
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
. Opera har en slank karakter, og kan nok føre til anemiske tilstander i feil oppsett.  :)

Kunne ikke vært mere u-enig med deg, hvis Opera'en er slank i lyden så er jaggu jeg slank au ;D...... ok, ok lyden er som baken........ vet det....... men og kalle lyden fra en Opera for og ha en slank karakter synes jeg er snodig for og si det mildt.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hva er egentlig de nederste utgangene her? "Record output"? "Postfade send/return"?

Smekker inn et bilde av fronten også - pen å se på synes jeg.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det er en line out uten volumjustering.

Mvh
Alt det du vet  :) - kan den brukes til en sub da? - og om ikke, HVA brukes den til?
 
T

timc

Gjest
Den brukes til opptak/prosessorloop. Kan ikke brukes til sub da utgangsnivået ikke følger volumkontrollen.

Det du kan er å koble til en EQ f.eks.

Mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den egner ser også svært godt som forsterker til film, hvis man foretrekker en tokanalsløsning da. Den er veldig flink til å gjenskape perpektiv og atmosfære fra lydsporet, og ofte er man usikker på om lyden kommer fra filmen, eller det var lyder fra andre steder i huset.

Litt av det samme får men med live opptak fra konserter etc, der man hvirkelig kan høre dybden i folkemassen på gode opptak.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Litt av det samme får men med live opptak fra konserter etc, der man hvirkelig kan høre dybden i folkemassen på gode opptak.
Hei!
Ikke for å være vanskelig, men her henger jeg ikke helt med!
Hvor befinner man seg som lytter da?
På scenen, ved kontrolltårnet eller hvor?
Dybden i folkemassen, så må man vel betrakte seg som "vokalisten" , hva da med eventuell dybde i selve musikken, i den grad vokalisten kan høre slikt, eller publikum for den saks skyld.
Er applaus tatt opp fra scenen?
I så fall litt rart etter min mening, da det vel er meningen at vi som lyttere skal oppfatte det hele fra publikumsiden.
Bare noen tanker.
Mvh.KW
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke sikker på hvordan dette pleier å gjøres men ofte i begynnelsen av låter, ved introdusering etc. høres det ut som om det er tatt opp fra scenen ja. Men det er vel gjerne mixet ned utover i låtene. Tenker spesielt på utendørs opptak. Mulig det er bare mixingen som kan spille ne et puss også?
 
P

Parelius

Gjest
Ja, ja, da var Operaen min på vei tilbake... I skapet med den, eller så må en få seg et par Sonus og et ekstra rom.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ja, ja, da var Operaen min på vei tilbake... I skapet med den, eller så må en få seg et par Sonus og et ekstra rom.
Hvorfor i skapet? Funker den kun med Sonus Faber? Tilbake, fra hva? - Hvor har den vært? Hva har hendt?
 
P

Parelius

Gjest
Hvorfor i skapet? Funker den kun med Sonus Faber? Tilbake, fra hva? - Hvor har den vært? Hva har hendt?
Bare et salg det ikke ble noe av. Pga. forskjellige omstendigheter (ikke noen feil gjort av mulig kjøper, mer at jeg var borte, mistet laptopen og alle opplysninger, flytting etc), så har den værte borte i nesten 10 mnd. Jeg har jo allerede et anlegg, så den er altså litt overflødig, om jeg ikke får meg noen ekstra rom å sette det opp i. Sonusen nevnte jeg bare fordi den var omtalt som en så fortreffelig match her i tråden. Selv brukte jeg den før på Epos 14 og Audio Physic Tempo II med imponerende resultat. På Tempo III derimot, var jeg ikke like fornøyd (testet ut på Lyric en gang).
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Bare et salg det ikke ble noe av. Pga. forskjellige omstendigheter (ikke noen feil gjort av mulig kjøper, mer at jeg var borte, mistet laptopen og alle opplysninger, flytting etc), så har den værte borte i nesten 10 mnd. Jeg har jo allerede et anlegg, så den er altså litt overflødig, om jeg ikke får meg noen ekstra rom å sette det opp i. Sonusen nevnte jeg bare fordi den var omtalt som en så fortreffelig match her i tråden. Selv brukte jeg den før på Epos 14 og Audio Physic Tempo II med imponerende resultat. På Tempo III derimot, var jeg ikke like fornøyd (testet ut på Lyric en gang).
Oki :)
Hva tenkte du å ta for den gamle Opus da?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Opus? Opera mener du vel?

Etter at jeg får sjekket at den er strøken, så har jeg en pris på 10.000. Den har fått satt inn ny volumkontroll (NLE/DACT) (http://www.dact.com/html/attenuators.html), samt to Bybees. Ble gjort av servicemann Kvernmark.

Ellers så har vi jo disse tidligere trådene:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...fi1;action=display;num=1071647682;start=16#16
Mener ikke Opus nei  :) - så det etter hvert og forandret til Opera, men da hadde du allerede svart, så da måtte jeg forandre tilbake til Opus, ellers så ville det du hadde skrevet sett merkelig ut. Ikke lett å være nevrotisk.

Kjøper en fra Danmark as we speak, får den noe rimeligere. Den er vel ikke oppgradert med annet en WBT-terminaler.
Kvernmark? Hell? Altså Hell i Trøndelag?
 
Topp Bunn