ADYTON OPERA -hvor bra i dag?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Før modden hadde jeg absolut topp lyd med de hjemmelagde sølvkablene med bomullstrømpe og Bulletplugger.
Om du klarer å definere begrepet "topp lyd" så skal du får lov til å lage et par til meg også i julegave.
På forhånd tusen takk :)
 
P

Parelius

Gjest
Jeg ville ha bekymret meg lite vedrørende kablingen.

Har forresten selv god erfaring med egenmekket sølvkabling i bomull. Men det er mellom PU og RIAA.

Takk for tilbakemeldingen, toriamos. Har fått min egen Opera i hus nå. Mangler bare høyttalere. :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Om du klarer å definere begrepet "topp lyd" så skal du får lov til å lage et par til meg også i julegave.
På forhånd tusen takk :)

Har du ikke prøvd sølv enda?? ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Vedr kabel "produksjon"......... så er det "Madman"  som har loddet mine fordi han er god til og lodde sølv.



Men det skulle nå ikke være så mye hokus pokus med og lage de selv heller, man trenger sølvtråd, bomull's strømpe, Bulletplugger og smeltelim foruten om loddebolt og sølv til loddingen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har aldri forsøkt sølvkabler, holder meg til Kimber Tonik - men vi får se.
Ingen julegav mao... jaja.
Men det må jeg få lov til å si - Adyton Opera får jaggu min LP12 til å spille, makan til klaff. Ikke like sprudlende lyd fra Meridianen, men den henger da med.
 
P

paradigm

Gjest
Noen er på jakt etter en Adyton Opera Signature ser jeg. Signature, hva er det?
Mulig han blander kortene litt her, ja. Det er Adytons effekttrinn, Cordis 1.6 som finnes i en Signature-versjon, der konstruktørens navn (signatur) er preget inn på fronten.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har aldri forsøkt sølvkabler, holder meg til Kimber Tonik - men vi får se.
Ingen julegav mao... jaja.
Men det må jeg få lov til å si - Adyton Opera får jaggu min LP12 til å spille, makan til klaff. Ikke like sprudlende lyd fra Meridianen, men den henger da med.

Godt å høre at du blei fornøyd! :D

Har ting på gang her også........... ;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Godt å høre at du blei fornøyd! :D

Har ting på gang her også........... ;)
Ting på gang? Skal du kvitte deg med Counterpoint? Eller har du funnet en sub til Equinoxene?

Så til noe annet: Kvernmark tilbyr overhaling. Min Adyton Opera er ca 9 år gammel (på selgers tro og ære)
Problemet er å vite OM forsterkeren trenger overhaling eller ikke. Blir jo ingen lydforbedring om alt er som det skal. Og det vet jo ikke jeg.
Etter 9 år er det kanskje uansett gunstig å skifte små kondensatorer og kalibrere alle potmetre?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ting på gang? Skal du kvitte deg med Counterpoint? Eller har du funnet en sub til Equinoxene?
?

Counterpointen skal få lov til å bli. :D
Derimot pre'en; den vil jeg skifte.
Equinox trenger ingen sub. 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
LP12 og Opera trives meget godt sammen. Meridian og Opera ikke like godt. Lydbildet får et snev av "kliniskhet"  og "korrekthet"over seg. Blir litt for snilt, og litt for pent. Mulig Meridian må gå, og en Linn må inn. Eller noe annet.
Toriamos; jeg syntes ikke det var noe spesielt god ide da du tok det opp for en tid siden, og synes fortsatt ikke at det er en god ide å ha to hovedlydkilder som tilhører hver sin retning innen lydgjengivelse.

Når du får den ene til å synge som en lerke, ved god matching og oppstilling, så vil den andre antakelig ikke være i sitt rette element.

Absolutt noe å tenke på for de som skal ha to lydkilder.. men dessverre nesten helt utenkte tanker hos mange tror jeg. Du har jo tydeligvis gjort deg denne erfaringen du også.

Jeg vil råde deg til å lytte til en Linn eller Naim cdp i systemet ditt, de har en tendens til å fungere bra i systemer hvor LP12 fungerer bra.

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Toriamos; jeg syntes ikke det var noe spesielt god ide da du tok det opp for en tid siden, og synes fortsatt ikke at det er en god ide å ha to hovedlydkilder som tilhører hver sin retning innen lydgjengivelse.

Når du får den ene til å synge som en lerke, ved god matching og oppstilling, så vil den andre antakelig ikke være i sitt rette element.

Absolutt noe å tenke på for de som skal ha to lydkilder.. men dessverre nesten helt utenkte tanker hos mange tror jeg. Du har jo tydeligvis gjort deg denne erfaringen du også.

Jeg vil råde deg til å lytte til en Linn eller Naim cdp i systemet ditt, de har en tendens til å fungere bra i systemer hvor LP12 fungerer bra.

Mvh Vidar P
Jeg hører deg:) - Desverre så er den Linn Mimiken jeg hadde på hånda solgt.
Den lille jeg har hørt av Naim har i alle fall vært svært så musikkalsk.
Vi får se hva vi finner rundt om i hverden.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Fått lyttet noe mere til Opera'en ?
Har den begynt og bli tilspillt enda ?
Tja, HVEM spør du? Er jo flere som har operaer. Om du spør meg, så ligger jeg der at jeg blir postitvt overrasket over kvaliteten på lyden og hvilke detaljer jeg hører hver gang jeg setter på en innspilling jeg ikke har hørt på Operaen før.
Den har punch, den har sjel, den er detaljert, oppløst, glassklar - men ikke klasskarp - mer som kildevann.
Når jeg i tankene sammelikner med Electrocompaniet ECi1 som jeg hadde for et par år siden er jeg overrasket over at Adyton har havnet litt i bakleksa. Klasseforskjell. Muligens også en liten prisforskjell...
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg var hovdsakelig intresert i den Roar Malmin "restaurerte" forsterkeren.


Jeg venter tro det eller ei fremdeles på at min Opera skal bli ferdig.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Jeg var hovdsakelig intresert i den Roar Malmin "restaurerte" forsterkeren.


Jeg venter tro det eller ei fremdeles på at min Opera skal bli ferdig.
Hehe....jeg sa jo at din lå på operasjonsbordet da jeg var å hentet min....det var vel 24 november......men da trodde jeg det dreide seg om en livgivende operasjon, - ikke en langvaring obduksjon....
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Kan se ut som den gjenoppstår i løpet av en ukes tid, snakket med Malmin i kveld og han mente den var ferdig så da får jeg bare vente litt til og se om det stemmer denne gangen ;)
Står gudene meg bi, blir det prøvespilling og "innberenning" neste uke............. gleder meg jeg :D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kan se ut som den gjenoppstår i løpet av en ukes tid, snakket med Malmin i kveld og han mente den var ferdig så da får jeg bare vente litt til og se om det stemmer denne gangen  ;)
Står gudene meg bi, blir det prøvespilling og "innberenning" neste uke............. gleder meg jeg  :D
Vi krever en meget detaljert testrapport. Bilder, priser og lytteinntrykk. Ble lyden bedre, eller kun annerledes? Hvilke parametre? åssåvidere..
På forhånd takk.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Vi krever en meget detaljert testrapport. Bilder, priser og lytteinntrykk. Ble lyden bedre, eller kun annerledes? Hvilke parametre? åssåvidere..
På forhånd takk.



Ja "krever" du noe fra meg er faren stor for at du ender opp med ingenting :D............. men vi får nå først se når jeg måtte få tilbake forsterkeren, den har vært borte i over 4 mnd til nå....... me får sjå, me får sjå.
 
P

Parelius

Gjest
men vi får nå først se når jeg måtte få tilbake forsterkeren, den har vært borte i over 4 mnd til nå....... me får sjå, me får sjå.
Nei, du må høyra. Så får vi andre sjå ka du høyrde... ;)

(Men 4 mnd. da! Blir jo rene nyproduksjonen dette.)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Mr Malmin påstår at forsterkerne er ferdige nå......... så teoretisk sett er det håp :-/ ............. men som sagt..... me får sjå, me får sjå.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Har Roar modifisert forsterkerne deres har dere noe å glede dere til for han gjør en strålende jobb. Han har modifisert min sp400 med ekstern strømforsyning , med 4x500va. trafoer og en lyttebabk på200000 mikrofarad.Og den låter bare nydelig i hele frekvensområdet
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hadde jeg ikke trodd at Malmin utførte en topp jobb hadde jeg aldrig latt han få kloa i den i første omgang............. så jeg gleder meg jeg, ække noe tvil om det ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
.......................................................... og jeg gleder meg ennå.................... og depper litt åsså, er fremdeles uten Opera. :'( :'( :'(
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
.......................................................... og jeg gleder meg ennå.................... og depper litt åsså, er fremdeles uten Opera. :'( :'( :'(
Hei!
Dersom det er noen trøst, så har jeg venta lengre enn deg, men det vet du jo ;)
Ikke på noe Opera, men BC.
Mvh. KW
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
............................ fremdeles ingen Opera........... man kan jo miste motet av mindre............ og nå svarer'n hverken på telefon eller sms............. igjen....... flotte greier.............. går snart med mere penger til titralac og pepsid enn til hobby'en snart.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Nå har det gått veldig lang tid synes jeg, noe tegn til noen forsterker?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Neida, og han svarer bevisst ikke hverken på telefonanrop eller sms fra meg, det har han ikke gjort i 2007, men jeg vet nå at jeg er i godt selskap, har fått henvendelser fra flere andre her på HFS som er i samme situasjon. Malmin bare prater og prater og lover i hytt og pine hvis man endelig en gang får ham i tale............og som vanlig så skjer det absolut ingen verdens ting  etterpå, jeg har aldrig i mitt liv vært borti en mere u-seriøs person.

Deler av innlegg er fjernet jfr. vårt regelverk.
Mvh
Høvdingen
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Hehe....jeg sa jo at din lå på operasjonsbordet da jeg var å hentet min....det var vel 24 november......men da trodde jeg det dreide seg om en livgivende operasjon, - ikke en langvaring obduksjon....
Siterer meg selv og innser at jeg nok var heldig som slapp unna med kun et par ukers forsinkelse. Da jeg hentet den fortalte jeg om dårlige erfaringer mht. seriøsitet og forsinkelse da Operaen var på service et annet sted året i forveien....nesten morsomt å i ettertid tenke på hans kommentarer til det.... Det hører med til historien at han var på telefonen kun èn uke etterpå og fordi han ikke hadde fått pengene på konto ennå....

Jeg er imidlertid strålende fornøyd med jobben som ble gjort. Operaen er bedre enn den noen gang har vært !

Lykke til...
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Må bare si jeg føler med deg håper virkelig det ordner seg til slutt.
Har vært utsatt for det samme moding av cd spiller hos en annen
akktør resulterte i kapput spiller slet iflere år for å få litt penger
tilbake.
Vil si det var så ille at det går på syken løs spesielt når en har
spart i evighet for å få en oppgradering.
En skal virkelig være sterk for å holde maska.
Tenkte jeg skulle spørre fyren om en oppgradering siden jeg har
hørt han er flink, men da tar jeg ikke chansen på det.
Finnes det andre akktører som oppgraderer feks. forsterkere og
som er mer seriøse der ute.

Stå på Rudi det løser seg til slutt forferdelig frusterende.

Lykke til.
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Er det noen som har erfaring med andre reparatører av Adyton Opera, min Opera skraper fælt i det ene kanalen og er klar for fiksing. Husker at OHC brukte DALENS ELEKTRONIKK SERVICE AS, noen erfaringer?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
OHC bruker Dalens, men anbefalte meg å bruke Asle Kvernstad på Hell utenfor Trondheim fordi han har fortid i Adyton. Min erfaring med ble imidlertid dårlig både mht. service og kvalitet. Tok lang tid og mange bortforkklaringer før de ble sendt tilbake. De ble kun en smule bedre, og etter noen måneder var støyen like ille. (Som de fleste Opera-eiere hadde jeg samme problem som deg).
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
OHC bruker Dalens, men anbefalte meg å bruke Asle Kvernstad på Hell utenfor Trondheim fordi han har fortid i Adyton. Min erfaring med ble imidlertid dårlig både mht. service og kvalitet. Tok lang tid og mange bortforkklaringer før de ble sendt tilbake. De ble kun en smule bedre, og  etter noen måneder var støyen like ille. (Som de fleste Opera-eiere hadde jeg samme problem som deg).
Kvernstad? Heter han ikke Kvernmark? Kvernstad reparerer støvsugere han. Ikke rart at Operaen ikke ble mye bedre... - neida, bare tøyser. - men han heter likevel Kvernmark. Selv har jeg ingen skurring hverken her eller der, men hadde likevel tenkt å levere den inn for en justering og småpuss. Må vel tenke meg om to ganger da tenker jeg. Ingen andre i det langstrakte land som kan gjøre sånt da?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg kan bidra med gode skussmål til Dalens. De har vært oppi både Tandberg og Micromega for meg, og det er ordentlig gjort, og ferdig som lovet. Forsendelseskost og slikt er peanuts i forhold til servicekvalitet synes jeg.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Det var jaffal litt sånn guffen støvsugerlyd i høyre kanal da jeg sendte den, men ja...det er nok sånn han heter.

Sm min gamle engelsklærer yndet å si med brask og bram: "Du har rett og skal henges!" Ikke så bokstavlig da, - men hvem var det han siterte ? Shakespeare ?
 

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
356
Antall liker
44
En eller annen i Gulag arkipelet på tidlig 30 tall,men da var det "du har rett og skal skytes". Sovjet tiden,Stalin, men kan likegodt være Nazistene.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Faen, - da har jeg havnet i dårlig selskap ! :-X
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.915
Antall liker
5.931
Torget vurderinger
2
Noen få innlegg er tatt bort, jfr. vårt regelverk.

Det er fullt forståelig at venting på reparasjon kan skape frustrasjon hos en stakkars hifimann, men vær vennlig og ikke skriv alle deres tanker vedrørende denne frustrasjonen. Det er visse ting som ikke kan stå på trykk her på HFS, og det regner jeg med at dere forstår. :D

Saken som nevnt ovenfor bør kunne løses uten at noen skal bli hengt ut her på forumet, og det regner jeg også med at dere forstår.

Mvh
Høvdingen
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jaha, nå er MIN forsterker på vei tilbake fra oppgradering. Hos meg gikk det glatt - og kjapt.

Elektrolyttene er byttet ut med ELNA CERAFINE, 10000uF/80V
Emittermotstandene er byttet til metallfilmoksyd.
Transistorene i spenningsforsterker og predriver er byttet.
Smålytter på printet er byttet til bedre ELNA typer.
Kritiske motstander er byttet til Holco H4.
Brolikeretter er byttet til separate, raskere dioder med snubber montert.

Med min tekniske kompetanse sier det seg selv at jeg kun har en svak formening av hva som har skjedd her. Synes likevel det er koselig at jeg nå har fått "snubber" - vi får håpe de små rakkerne oppfører seg.

Dette er spennende. Hvor mye bedre er forsterkeren? Den var ikke akkurat dårlig fra før.
Om oppgraderingen smaker like mye som den kostet så tenker jeg at DALI Riaaen skal få seg en liten turnover - som Adytonen er også denne overraskende god - men begynner å dra på årene.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Det var jo kjapt, tori! Du leverte den i beg. av aug? Mye betalte du? Håper du blir fornøyd.

Lurere på om Rudi har fått sin tilbake eller om han ga opp.....
 
Topp Bunn