Akustisk behandling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Dessverre er det etter min erfaring svært vanskelig å oppnå taktil følelse av dypbass i et lite rom med betonggulv og -vegger. Mener selv jeg har dratt strikken til ganske ekstreme tiltak uten å ha fått løst dette skikkelig, men det viktigste ligger tross alt over 30-40hz.
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Dessverre er det etter min erfaring svært vanskelig å oppnå taktil følelse av dypbass i et lite rom med betonggulv og -vegger. Mener selv jeg har dratt strikken til ganske ekstreme tiltak uten å ha fått løst dette skikkelig, men det viktigste ligger tross alt over 30-40hz.
    Nå er det jo ingen bar betong, betongveggene dekt med gips og frontveggen er bygd ut ca 50 cm for å felle inn utstyret.
    Betonggulvet har laminat gulv og teppe, og da akustikk tak (systemhimling)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.913
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte mest på forslaget med en meter tykk huntonitt vegg, men ellers har jeg mange muligheter - må bare vite hvilken.
    Er nok bassen jeg har mest utfordringer med, og som vil få mest fokus.
    Platene fra malaaudio kan jo absolutt være aktuelle, hvor tykke er disse?
    Ok pris også, antar oppgitt pris er for 4 stk.
    Eli acoustic fog i 70mm, burde vel også være ok plater?
    Jeg bruker Eli 70mm med det jeg mener er stor suksess i hvert fall.
    Men bassen krever større tiltak. Der har jeg best resultat med Sonitus Decotraps. De demper brukbart nedover uten å drepe for mye mellomtone og diskant. Har erstattet bassfellene fra Eli med disse alle rommets 4 hjørner.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Første bud er kanskje å måle og se hvor problemet er? Skal en unngå ”glava” helvete, er trykkbaserte feller et alternativ. F eks rpg modex plate.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    bestill en slik

    Så ser du en youtube video så du lærer å ta målinger
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Det jeg vil forbedre, er hovedsakelig bassen. Det er også ekko i rommet, som må bekjempes. Om dette er hva som kaller flutterekko, vet jeg ikke.
    Har i dag 2 x Hamrammr 18 subber, som oppleves som en stk 12 toms.
    Skjønner at man kan få inn en lastebil med dempingsmateriale og saken er løst, men vil helst ha minst mulig av tiltak på vegger som bygger mye ut. Så må finne en mellomting og i bestefall litt bedre opplevelse av bassen.
    Ved førsterefleksjon kan jeg ha noen dypere plater uten at det skaper noen estetiske problemer, men resten av langveggene må jeg begrense dybden. På bakveggen kan det plasseres tiltak i hjørnene, om det har noe for seg.
    Om 2x18» hammrammr høres ut som 12» så er det noe galt ja!🤣
    For å ta det åpenbare først… du har sjekket fase og fått kalibrert ? Påvist evt rom noder?

    går an å gjøre ting sånn lekkert som du har med spilevegger over hunton f eks…
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er jo egentlig en veldig enkel sak, som få har plass til, du må henge ett eller annet en eller en annen plass i rommet som er så eller så dyp med en luftgjennomstrømningsmotstand som er så eller så mange k/pas, i forhold til avstander. Vedr k/pas er mindre er bedre på lengre avstander og høyere er bedre på kortere avstander fra vegg. Hvem var det som forstod det? Så skal man dempe alt jevnt må man bruke avstand (fra vegg) ellers går det ikke.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg vil forbedre, er hovedsakelig bassen. Det er også ekko i rommet, som må bekjempes.
    Har i dag 2 x Hamrammr 18 subber, som oppleves som en stk 12 toms.
    Flere basser blir aldri feil, men et par til vil være en god start.
    Ekko kan du greit bekjempe med et par fag Molton på hver side samt bakveggen.
    Du har en Receiver på vei inn som vil hjelpe deg mye med lydbildet.
    Mens du venter bør du, som allerede nevnt, ta deg tid til å besøke flere med
    forskjellige løsninger så du kan få et inntrykk av ulike tiltak...... (y)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg besøkte en person en gang, hadde flott anlegg og flott lyd. Så fikk han dilla på demping, besøkte han et år etterpå, samme anlegget, men slitsom og kjedelig lyd. Dempingen hadde tatt drepen på all go'lyd.

    Ønsker heller null demping vs overdempet.
    Det rommet hørs ut til å være dempet med mye tynt.
    Har opplevd slike rom selv, ikke morro.
    Heller tykt på rette steder.
    Rare greier dette.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det jeg vil forbedre, er hovedsakelig bassen. Det er også ekko i rommet, som må bekjempes. Om dette er hva som kaller flutterekko, vet jeg ikke.
    Har i dag 2 x Hamrammr 18 subber, som oppleves som en stk 12 toms.
    Skjønner at man kan få inn en lastebil med dempingsmateriale og saken er løst, men vil helst ha minst mulig av tiltak på vegger som bygger mye ut. Så må finne en mellomting og i bestefall litt bedre opplevelse av bassen.
    Ved førsterefleksjon kan jeg ha noen dypere plater uten at det skaper noen estetiske problemer, men resten av langveggene må jeg begrense dybden. På bakveggen kan det plasseres tiltak i hjørnene, om det har noe for seg.
    Kjør to timers kursing youtube på deg selv + umik1 mic + REW programvare så øker du forståelsen hvordan lyd i ett rom oppfører seg. Kunnskapen kan du dra med deg så om du gjør endringer i oppsettet er du ikke avhengig av å betale for leiehjelp til målinger neste gang du står fast.
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Dirac vil utføre underverker med lyden i rommet ditt!

    Inntil du får Dirac så hadde jeg kjøpt inn 4-8 pakker med Hunton / Rockwool som du pakker inn i et sort laken eller noe. Disse koster ikke all verden og du kan enkelt flytte dem rundt.
    Med Hunton, så mener du hunton nativo trefiberisolasjon?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har skrevet i flere andre tråder tidligere, så skjønner jeg virkelig ikke hvordan enkelte her inne har fått oppfatningen av at Molton løser noe som helst lydrelatert. Jeg brukte godt over 20 meter scenemolton lagt i folder langs en vindusvegg i et tidligere lytterom og klarte ikke se forskjell på målingene før og etter.
    Ikke var det noen imponerende som lysskjerming heller. Måtte faktisk kjøpe et sett ekstra gardiner for å sørge for lysskjerming, for proffmolton-greiene slapp igjennom enormt mye lys.

    Jada, jeg er forberedt på å bli fortalt at jeg tar feil og at det egentlig ble dritbra, og at jeg ikke har peiling, for tiltroen til molton er sterk her inne.

    Da jeg satte opp mitt neste lytterom droppa jeg molton fullstendig, og gikk for isolasjonsmateriale-baserte absorbenter og ingen andre diffusorer annet enn naturlig oppbrytning via møbler og rare vinker.

    1704876326464.png


    bak sofaen fortsetter rommet til en annen del av stua og der er det ikke noe mer absorbenter. så det blir litt diffusjonseffekt der, og ingen direkte refleksjon fra bakvegg. Sånn sett er jeg heldig, siden bakvegger ofte er trøblete.

    Bak lerretet bruker jeg Hunton trefiberisolasjon. er vel ca 40-50cm dybde her.
    1704876472242.png


    Totalresultatet endte opp med et godt dempet, men veldig behagelig rom. Noen vil sikkert kunne hevde at det er litt overdempet for deres smak, men jeg selv føler at det er utrolig behagelig å være der inne, og det spiller bra etter min mening.

    Jeg kunne sikkert brukt litt mindre og fått et bortimot like bra resultat, men jeg er ihvertfall godt fornøyd med prioriteringene jeg har gjort her.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Å avskrive molton som et tiltak blir vel feil… men at det f eks gjør mye i bassen er ikke riktig heller.

    men som absorbent i toppen/dempe førsterefleksjoner er det glimrende å billig.
    men det gjør f eks en billig velourgardin også!
    Skal man lengre ned i frekvens så er det tykkere og tettere materisle som gjelder!
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    +1 på alle som advarer mot Molton alene (i 1 eller mflere lag..). Demper så godt som bare diskant, ekstremt ulineær demping.

    Den aller jævligste lyden i rom jeg selv har hatt var i verkstedet mitt med eksponert Leca upusset på veggene og (gratis) Molton utenpå. Lytter alltid i nærfelt men selv bare 2-2,5 meter unna horn som JBL 2360 og Le Cleach 200 var det påfallende hvordan rombidraget (som på så kort avstand sikkert ikke var mer enn 20% av direktelyden) låt kriminelt ubehagelig.

    Relativt lang etterklangstid i mellomtonen og ned i øvre bass kombinert med hard demping i diskanten er rett og slett ubehagelig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En utfordring er døra inn i rommet, den kommer i åpen stilling i veien for tiltak til førsterefleksjon. Vurderer å bytte ut døra med en skyvedør, men kun om nødvendig.
    Skyvedør blir ofte skranglete og krever litt ekstra innsats om det skal bli bra.
    Jeg tenker at om du bare slenger inn en dørstopper på et passelig punkt så døra ikke svinger opp nok til å knuse tiltak du har på veggen bak, så bør det jo være greit.
    Så henger du opp en haug absorbenter på veggene i en relativt bred førsterefleksjonssone, og gjør det på en måte så de kan hektes ned fra døra og området bak, i tilfelle du trenger å svinge opp døra helt i forbindelse med ommøblering eller av andre årsaker.

    Så er mye gjort.

    Helt optimalt sett ville det vært bra å hatt et skikkelig absorbent et lite stykke bak lytteposisjon for å ta hånd om refleksjonene fra vindusveggen, men for å være litt mer praktisk orientert vil ting på sideveggene i området bak også (og ikke bare i førsterefleksjon) kunne ta spissen av mye av det som vil komme fra området bak uten å måtte rigge til med flyttbare/frittstående absorbenter
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn