Albumstafetten 20

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Deep Purple – Machine Head (1972)

Et av det mest kjente albumet med en av de mest kjente rockelåtene fra et av de største rockegruppene.
    Dette skulle vel oppsumere det viktigste om denne platen, men en får vel gå litt grundigere til verks også.
    Dette er Deep Purples sjette studioplate og den fjerde med den klassiske MkII besetningen: Ritchie Blackmore, Roger Glover, Ian Paice, Ian Gillan og Jon Lord.

De fleste har vel fått med seg dramatikken rundt innspillingen av albumet (som Smoke On The Water omhandler) så den hopper jeg glatt over.
    Dette er en plate jeg har hørt mange ganger før stafetten og liker godt, uten at jeg har tenkt så mye over hvorfor eller hva jeg liker med den.
    Det ble mye mer arbeid og mene noe skriftlig om denne enn hva jeg hadde trodd, men jeg får prøve.

Soundet på platen er vel så klassisk 70-talls hard-rock som det er muligt og få det; drivende trommer, tung bass, tøffe gitar-riff (og soloer), vokal som til tider går veldig lyst og den umisskjennelige Hammond orgellyden (mye av tiden). Blant låtene finner man flere rocke-klassikere som Highway Star, Lazy og ikke minst Smoke On The Water, men det er helheten i platen som er den største fordel og selv om jeg synes When A Blind Man Cries er en fantastisk fin rockebalade må jeg si meg enig med Ritchie Blackmore som ikke ville ha den med på albumet (og fikk viljen sin), den passer rett og slett ikke inn.
    Jeg synes ikke noen av sporene er dårlige, men har nok et par favoritter som jeg synes er et hakk over resten; Highway Star (orgelspillinga 2:14 ut i sangen er bare råtøff) og Pictures Of Home (kanskje albumets beste låt med perfekt rocke-orgelspilling) . Det er ingen låter på platen jeg ikke liker selv om jeg nok kan finne på og skippe forbi Smoke On The Water, den har en flott tekst og en av rockehistoriens mest kjente riff, men jeg tror nok rett og slett jeg er gått litt lei den.

Det er ikke mye som mangler på at dette er den perfekte rockeplate og karakteren må nesten bli deretter.
    9(+)/10

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hvis både "liker" og "regelbrudd" er borte, er det bare å relode nettsiden.
    Hvis bare "liker" er borte, må du nok pent vente tilstrekkelig antall timer, bare.
    (Jeg liker jo absolutt ingenting så jeg har selvsagt ikke erfart dette. Men noen har tatt fra meg Regelbrudd? knappen. Må ha brukt den for mye....:cool:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Enig. Flott anmeldelse fra Bent. Rocker og river og det er bare å guffe på. Jeg gjorde det for 40 år siden da jeg kjøpte platen og gjør det ennå. Kan bli litt lei av Smoke……., den spilles overalt. Men. det er bare å passe på dosene, også øl-inntaket når man hører på dette. For dette er ølmusikk.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Jeg har bare en liten ekstra trvia info om ekstra spor som var nevnt ang. Secret Chief 3. På Mr. Bungle (som er flere av de samme folkene) sin plate Disco Volante er det et sjult spor som er presset dobbelt inne på ene siden på vinylen. Man må altså treffe med stiften på dette sporet for å høre det. Da snakket vi om "Hidden Track"!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm. Machine Head har jeg hørt så mye på så lenge at jeg synes jeg kan den ut og inn, men jeg har aldri egentlig forsøkt å "analysere" den noe særlig. Tror jeg skal spille den nå mens vi venter på Ørnbjørn. (Hva skjedde med "Brasse"? Vi vil ha "Brasse" tilbake"!) ;)

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Hmmm. Machine Head har jeg hørt så mye på så lenge at jeg synes jeg kan den ut og inn, men jeg har aldri egentlig forsøkt å "analysere" den noe særlig. Tror jeg skal spille den nå mens vi venter på Ørnbjørn. (Hva skjedde med "Brasse"? Vi vil ha "Brasse" tilbake"!) ;)
    Var det samme for meg også, var en større utfordring og anmelde en plate jeg kjenner så godt enn en ukjent. Rett og slett vanskelig og beskrive hva det er med platen jeg liker.:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare en liten digresjon mens vi venter på den andre anmeldelsen:

Ganske sinssykt hvor mye denne gamle lastebilen har vært med på! Tenk å ha vært flue på veggen i varerommet dens på søttitallet!

Baki der har Stones, Zeppelin, Purple, Maiden, Bad Company, Bob Marley, Santana, Wishbone Ash, Fleetwood Mac, Status Quo og maaaange flere spilt inn både en og tre-fire plater hver. Snakk om samleobjekt! :)

...Og den var i bruk fra 1968 og helt til 2000. Den hadde det vært moro å se! Nesten verdt en reise til Calgary, bare den. :)

Rolling Stones Mobile Studio - Wikipedia, the free encyclopedia

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Bare en liten digresjon mens vi venter på den andre anmeldelsen:

Ganske sinssykt hvor mye denne gamle lastebilen har vært med på! Tenk å ha vært flue på veggen i varerommet dens på søttitallet!

Baki der har Stones, Zeppelin, Purple, Maiden, Bad Company, Bob Marley, Santana, Wishbone Ash, Fleetwood Mac, Status Quo og maaaange flere spilt inn både en og tre-fire plater hver. Snakk om samleobjekt! :)

...Og den var i bruk fra 1968 og helt til 2000. Den hadde det vært moro å se! Nesten verdt en reise til Calgary, bare den. :)

Rolling Stones Mobile Studio - Wikipedia, the free encyclopedia
    Meget interessant!

En flue på veggen der ville daua av cannabis røyk forgiftning ganske så raskt :)

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Deep Purple - Machine Head

Ein kursiv utgivelse i rockehistorien. Eit hjørne i triangelet sammen med Led Zeppelins fjerde og Paranoid. Eit album så godt kjent at eg aldri har høyrt det i sin heilheit før.

Eg har nok Radio Norge og P4 å takke for det, den beste musikken frå dei siste fire tiår, tross alt. Ei plate som har blitt ein klisje på seg sjølv. Altså, eg kan ikkje halde hendene for øyrene og nekte for storheita ein finn på dette albumet, men så var det dette med at eg aldri har høyrt Machine Head, men alle sangane delt og stykkevis. Om eg skulle finne på å høyre Deep Purple så har det enten blitt CD 3 på Live in Japan eller ein B-side vinyl eg har liggande, som er veldig veldig stas.

No var det altså tur for Machine Head frå A til Å. Og det skulle bli ei overrasking.
    Machine Head let kaldt, tørt og over-kalkulert. Kvar var dei kraftige skrika frå det levande Deep Purple? Kvar var Ritchie sin spontane vreng blitt av? Machine Head høyres ut som Deep Purple i pulverformat. Ikkje ein gang orgelet er det guffe i. Eg ser for meg eit Deep Purple i plysj, livredde for å plage naboen. Drektigheita og det drøye samspelet er måpande forskjellig frå Lounge Purple til Purple på ei scene.

Eg har satt sammen ei lita sammenlikning nedanfor. Låta Lazy frå Machine Head og låta Lazy frå Japan.

Og der er grunnen til at Machine Head blir ein skuffande affære.

Takk for at Live in Japan og rufsete B-sider fins. Machine Head treng eg ikkje høyre igjen.
    4/10

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har lyttet lite til DP selv om jeg har vært kjent med bandet i over 30 år. får ta en runde med den nominerte skiva

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Bra anmeldelser av en kanon skive jeg har hørt mye på sel om jeg har hørt ganske mye mer på Live in Japan. Jeg er nok mest enig med Bent sin skryte anmeldelse, men det video klippet som sammenligner studio/live versjone er ganske tankevekkende.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    For min del er det rufsete Deep Purple som er best.
    Eg set nok både Led Zep og Black Sabbath eit par hakk høgare, men gamlegutta i Deep har sine låtar, ingen tvil.
    Favoritten er nok 'The Singles A's & B's'. Denne inneheld fantastiske versjonar av Wring that Neck, Emmaretta, Hush og One More Rainy Day.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Gode anmeldelser igjen! Det er ikke denne Deep Purple-plata jeg har best forhold til så jeg er vel litt på bølgelengde med Ørnbjørn her, jeg vet at det er svære greier, men har fått litt øresus de siste ti årene og det er ikke så lett å høre det nå som tidligere. Muligens er det disse gutta som har tålt tidens (og P4s selvsagt) tann dårligst av Zep, Sab og DP? Jeg har ihvertfall ikke spilt Deep Purple-plater på årevis, men det hender jeg drar frem Zep eller Sab.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser av ei plate av ei gruppe jeg er temmelig ferdig med. Trodde iallefall det.:)
    Under den verste kvisetida på 70-tallet ble jo Made in Japan spilt vilt, vi var så fornøyd med den at vi knapt nok enset studioplatene.

Må si at jeg syns denne plata var ganske så bra og at jeg foretrekker den framfor Live'n. Idag. Muligens ville jeg hatt den preferansen før i tida også, jeg er jo en støyallergiker:). Er noen skikkelig gode rockelåter, riffs og orgelspill her. Og selvsagt er When A Blind Man Cries rosinen i pølsa. Skulle jeg anmeldt plata, ville jeg vel landa på 7-8 med ballden inkludert. Ta heller bort Space Truckin'.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.174
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det er en utfordring å skrive noe fornuftig om et så "klassisk" album; det syns jeg begge anmelderne har klart - Godt gjort!

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Badet fanget ikke min interresse da jeg startet å høre på musikk - en test med dette albumet røper at ting ikke har endret seg vesentlig på det punktet på 30 år.
    Låter veldig datert, og tidstypisk? 'Smoke on The Water' har jeg selvsagt hørt; den er der oppe med 'Stairway to Heaven', 'Yesterday' og 'Angie'.
    (Tolk det som du vil :cool:).
    Neste!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Angie? I det selskapet? Smoke On The Water er ihjelspilt og ødelagt, men det er fremdeles en fet låt. Riffet er latterlig enkelt, men låta om helhet er bra likevel, selv om alle med rette nok er litt lei den, og tenk på at det virkelig vanskelige er å skrive noe som er så enkelt, men likevel nytt og bra. ...selv 40 år etter.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    To album igjen. Bra format med meldingar kvar dag. Salut, general Fingers.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Takker for tilbakemeldingene.
    Denne platen har fulgt meg siden jeg oppdaget den i platesamlingen til fattern i 10/11-års alderen. Så jeg fikk et helt spesielt forhold til den sammen med noen få andre i en tid der jeg oppdaget at rock var min foretrukne musikksjanger (samtidig som mine klassekamerater kun lyttet til listepop).

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Enig.
    Nå blir jeg uten pc en stund (tror jeg, kommer litt an på hvor mye alkohol jeg og brodern inntar :rolleyes: ) så om dere ikke hører noe de neste dagene er det ikke fordi jeg er lei eller uinteressert. - Skal ikke ha på meg at jeg bidrar til at ''interessen dabbet noe av på slutten'' ! Jeg syns det er greit med dette tempoet på slutten av stafetten.

Hvilket album av Jackie Leven er det som er nominert?

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Enig.
    Nå blir jeg uten pc en stund (tror jeg, kommer litt an på hvor mye alkohol jeg og brodern inntar :rolleyes: ) så om dere ikke hører noe de neste dagene er det ikke fordi jeg er lei eller uinteressert. - Skal ikke ha på meg at jeg bidrar til at ''interessen dabbet noe av på slutten'' ! Jeg syns det er greit med dette tempoet på slutten av stafetten.

Hvilket album av Jackie Leven er det som er nominert?
    Det lurte jeg også på og måtte slå opp i Spotify spillelisten. Det er "The Mystery of Love is Greater than the Mystery of Death"

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Hører på Jacki Leven da morgendagens pumpkins skive er ganske så godt kjent her i heimen.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Bra meldinger av ei overvurdert plate. Sorry ass, men eg sliter noe voldsomt med den balleknus-vokalen til Ian Gillan. Joda, det er noen tøffe låter her, drivet i Highway star er udiskutabelt, og det er en klassisk rockelåt på alle måter. Men plata holder ikkje på interessen særlig lenge. Om eg først setter på denne, så tar eg meg sjøl i å undre korfor eg ikkje heller satte på Zeppelin, Sabbath eller Free for den saks skyld.

Trekløveret Zeppelin, Sabbath og Purple er jo opplest og vedtatt som det mest betdningsfulle for tyngre britisk rock og heavy metal. I mi bok når ikkje Purple Zeppelin til nederst på anklene engang, og de når kanskje Sabbath (Ozzy æra) til halvvegs opp på leggen. Men for all del, dei har gitt ut fine ting altså, og det er jo ikkje ueffent dette heller, der er berre så mykje som er mykje betre.

6/10

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Iom. at dagens anmeldelser ikke kom tidlig, satser jeg på en sein levering i morra av Jackie Leven.

litt dårlig med tid i dag og trur at en skriving i natt etter bra med øl og konsert med Dino Jr., kunne bli noget ufordelaktig eller urettferdig. Om bakrusarbeide er bedre, er usikkert.:cool:

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Iom. at dagens anmeldelser ikke kom tidlig, satser jeg på en sein levering i morra av Jackie Leven.

litt dårlig med tid i dag og trur at en skriving i natt etter bra med øl og konsert med Dino Jr., kunne bli noget ufordelaktig eller urettferdig. Om bakrusarbeide er bedre, er usikkert.:cool:
    Husk ørepropper! Lydmannen deres er antageligvis nesten døv. Ikke er han så glad i vokal heller, pleier å skru denne ganske langt ned (eller kanskje det er det at han skrur gitaren så mye opp?).

Jeg er uansett misunnelig...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    The Smashing Pumpkins – Siamese Dream (1993)

13 låter 60 minutter sånn omtrentlig.

En kjent skive som jeg har spilt lite men hørt mye opp igjennom årene dvs I hovedsak fra 1993-94 til 1998. Har knapt hørt platen de siste 15 årene. Smashing Pumpkins var et band jeg aldri likte noe særlig. Tror det først og fremst var grunnet I vokalen (Billy Corgan) fikset på den tiden ikke noe jeg oppfattet som en enerverende og sutrete stemme. Gruet meg til å ta fatt på noe som jeg oppfattet som et kjedelig pliktløp. Med det menes å lytte igjennom albumet og anmelde skiva. Slik ble det, og jeg var klar til å skrive en relativt lunken anmeldelse og gi en 4

MEN så kom tvilen. Den gnellete dassen! Et par dager med tvilfandenskapet I bakhodet fikk meg til å sette på skiva en gang til. forsøkte å glemme det inntrykket som hadde dannet seg I pæra. Det inntrykket har blitt formet siden 1993 må vite. Spesielt av en venninde som elsket bandet og spesielt denne skiva. Hun spilte den kontinuerlig I noe som I ettertid virket som en evighet.

Etter at tvildassen kom på banen har Siamese Dream fått mye spilletid og skiva er gjenopdaget. Vil gå så langt at jeg har OPPDAGET platen.
    Trommeslageren (Jimmy Chamberlin) var og er plutoniumsgod. Billy Corgan er fantastisk på gitar. Han uttrykker mye følelse og stemning. Vokalarbeidet hans er jeg blitt mere fortrolig med. Tidevis irriterer det men heldigvis ikke ofte. Det er fabelaktig gode melodier og komposisjoner. Bandet har en egenart som er svært fasinerende. Bruken av strykere er genial. Sliter litt med å finne gode referanser til annen musikk. Og det er bra. Dette er et mesterverk og bandets absolute høydepunkt.

Tar tilbake all dritten jeg har spydd ut igjennom tidene om dette korpset.

9/10

Sist redigert:

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Auauauauau. Jeg har bitt over mer enn jeg klarte og ting har ikke akkurat gått som forventet siste døgn så det er kriise!! Kan ikke skrive før tiidligst i morgen ettermiddag... Jeg forventer intet mindre enn 1000000 armhevinger og pålegg om 40 siders rapport om smashing i straff og kjempeunnskyld.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det går bra Tremor. Det er bare en plate igjen og vi tåler litt blandingsinnlegg. Det viktigste er at du anmelder

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Jimmyen er ein råtass!

Begynte å høyre på Smashing Pumpkins for 9-10 år sidan og Siamese Dream var første albumet eg fikk skikkelig under huden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    har lyttet mye til platen men hadde sykt lite tid til å skrive. redigerte den nå. håper det ikke er alt for usammenhengende

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Begynte å høyre på Smashing Pumpkins for 9-10 år sidan og Siamese Dream var første albumet eg fikk skikkelig under huden.
    jeg hørte Gish sommeren 1991, og den startet en helt ny musikk-æra for meg. Så kom Nevermind og Ten på høsten etterpå, og ingenting ble noengang det samme. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn