Jackie Leven - The Mystery of Love Is Greater than the Mystery of Death (1994)
Tittelen antyder hva dette er for ei plate: lang, melodramatisk, svulstig, fascinerende og episk.
Det starter med 'Clay Jug', om en keramikkrukke som inneholder hele universet. Men før vi kommer til musikken, må visst hele innholdet deklameres:
Inside this clay jug
There are canyons and pine mountains
And the maker of canyons and pine mountains
All seven oceans are inside
And hundreds and millions of stars
Jo’a, jeg kan være med på den. Sangen er god, og det er ikkeno' galt med teksten, hverken her eller utover, alle ord har en mening. Men introen smaker av new age, og det hele blir overtydelig. Og det er ikke siste gangen Leven går i den "fella" her. Var skotten litt vel ambisiøs da han endelig fikk laget denne solo-comebackskiva? Den var jo blitt 10 år forsinka, bla. fordi han på 80-tallet ble overfalt og nesten drept, med det som resultat at han mistet stemmen for et par år. At han etterpå ble narkoman, hjalp ikke akkurat på framdriften.
Musikken på
The Mystery of.... er melodiøs, variert, skarp og rocka, enkel og kompleks på samme tid, poppa, og opplagt lagd av en outsider. Dette er vel en slags keltisk folkrock. Levens klangfulle stemme står godt til materialet. Vibber til Waterboys popper fort opp, Mike Scott er da også med på åpningslåta. Av flere høydepunkt syns jeg 'Snow in Central Park’, 'Gylen Gylen' and ‘Looking For Love’ bør nevnes. Men egentlig er nesten alle sangene gode, iallefall elementer av dem.
Plata ville hatt godt av å ha blitt stramma inn. Hans versjon av 'I Say a Little Prayer' er bare tåpelig, og albumet har flere unødvendige new age-introer. Lydteknikeren i meg klør spesielt etter å fjerne den kraftige og lange etterklangen som er lagt på. Sånt skaper bare distanse (hvor befriende det var å se Jackie Leven på John Dee for noen år sida. Kledd i urstøgg sykkelshorts (!) stod han bare der og fremførte sangene sine, smakfullt, nært og enkelt).
Denne plata får fram selvmotsigeren i meg. Det er mye bra her, men samtidig er det så mye - selv om det ikke er direkte dårlig - som
ikke helt faller i smak. Noen vil helt sikkert ha plata akkurat slik, men jeg irriterer meg litt innimellom over den. Likevel er albumet så fascinerende interessant at det alltid spilles i sin helhet når det først er på.
Karakter: 6, 2.
(Siden jeg vingler så fælt, tok jeg gjennomsnittet av mine siste 5 dagers vurdering av plata. Karakteren ble snittet av 7, 8, 5, 6, 5)