Albumstafetten 8 (Jul, sol og desember)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.026
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Sting har veldig mye bra. Tror vel egentlig de fleste mener det.

For ikke å snakke om Kari ;)

Æsj.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.896
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:

Æsj.
Som sagt; dette tegner til å bli en stafett kun for lenkegjengen, slik den utvikler seg.

Nå er nok humøret mitt LITT farget av at Fingern har vært så elskverdig og gi influensaen videre til meg, stakkars :'(

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
lars_erik skrev:
Hardbaggarna og oss Fløtepuser.

Det vil alltid være denne motsetningen mellom vanlige folk og kjennere.
En kjenner kan aldri ta rollen til en vanlig mann og like musikk som folk flest liker.
Ta bare platen jeg har fått, genierklært i hue og ræva, men spør mannen i gata om den..... :-X

Musikk er personlig inn i sjela, og det kan ikke diskuteres hva som er bra eller dårlig.
Det smarte er å holde seg på den safe siden og like det som de opphøyde liker, men hvor moro er det å være smartass...... ;D

Musikken liker vi for de følelsene den gir oss. Ingen kan ta følelsene fra deg selv om musikken din ifølge noen suger, ikke sant?
Har nevnt det før, min ripete Lobo-skive er gull for meg. Selv om kjærringa synes det er piss og sikkert de fleste hfs-ere også.
For meg er den gull uansett faen.

Så ikke trekk deg fra albumstafettene for at noen kan komme til å slenge piss om plata di.
Det er ikke deg de slenger piss om, og det er uansett så subjektivt som subjektivt kan bli når noen skriver om musikk.

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
65finger skrev:
Et makkverk! 0 av 10
Jeg liker deg RoDa og håper du ikke tar det personlig
Overlever. Kanskje.
Slakt er det kuleste, og veldig enkelt. ;)
Jeg har sluttet å nominere plater jeg liker veldig godt, for å kunne minimere antall arr på sjelen.
Nyter min Bonamassa i enerom, for å si det sånn.

Liker noe av det Sting gjør jeg. Denne husker jeg ikke hvorfor jeg kjøpte, men den er som sagt en vinter/juleplate for meg.
Nothing like the sun liker jeg. Ten summoners tales også.
Problemet er mye dårlige låter og fyllstoff innimellom de låtene jeg liker.

PS: Kommer nok ikke til å akseptere den venneforespørselen med det første.....
;D ;D ;D ;D ;D

R
Du liker jo god musikk Roda. Du har bare et problem med og finne den.

Fortsatt ung jeg, ozzy. Har mange år foran meg (ikke bak meg som deg)... ;D
Du skal se jeg lærer før jeg dør.

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.026
Torget vurderinger
2
Det er bra. Var redd hele albumstafetten ville visne hen og dø. Det har vært alt for lite engasjement og diskusjon her i det siste.

Men det er fremdeles ikke for sent.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det har du helt rett i, bare vent til jeg sier mitt om dette nøytrale melkehotellet...... :-X

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.026
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Det har du helt rett i, bare vent til jeg sier mitt om dette nøytrale melkehotellet...... :-X
KomigjenRoda. Tarøm.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
RoDa skrev:
Kan du prøve å definere "kjennere" i denne sammenheng?
Er det en som tror han er kul når han digger f.eks. et garasjeband fra Birmingham, og spytter på giganter som f.eks. Yes og King Crimson?
Det virker for meg som om noen sliter med å finne essensen bak musikkopplevelser her..

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
RoDa skrev:
Er det en som tror han er kul når han digger f.eks. et garasjeband fra Birmingham, og spytter på giganter som f.eks. Yes og King Crimson?
Det virker for meg som om noen sliter med å finne essensen bak musikkopplevelser her..

Det er de som har mer peiling på musikk enn du og meg, Karma.
De som kan fnyse av deg når du tror du hører på eksperimentell musikk, for DE har eksperimentell musikk de.
De som ler høyt når jeg synes Pink Floyd kan lage musikk etter at både RW og Syd ble borte....

De er de opphøyde som kan se ned på oss vanlige uvitende mennesker som lar oss glede av de (alt for) enkle ting.

Sånn i full fart fra toppen av hodet. Mer kommer som et lite vedlegg til min omtale av platen jeg har fått tildelt.

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.026
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:

De som kan fnyse av deg når du tror du hører på eksperimentell musikk, for DE har eksperimentell musikk de.
De som ler høyt når jeg synes Pink Floyd kan lage musikk etter at både RW og Syd ble borte....

De er de opphøyde som kan se ned på oss vanlige uvitende mennesker som lar oss glede av de (alt for) enkle ting.

Sånn i full fart fra toppen av hodet. Mer kommer som et lite vedlegg til min omtale av platen jeg har fått tildelt.

R
Du har bra selvinnsikt til og være en enkel sjel med en enkel smak Roda.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gudhjelpeogtrøste! her er det plutselig blitt liv og røre :eek:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
RoDa skrev:
Hva mener du med dette?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.026
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Hva mener du med dette?
Nå må du ikke ødelegge den gode julestemningen her fingern, med sånne ekle spørsmål.

Karma er bare ute for og provosere.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:

Æsj.
Som sagt; dette tegner til å bli en stafett kun for lenkegjengen, slik den utvikler seg.

Nå er nok humøret mitt LITT farget av at Fingern har vært så elskverdig og gi influensaen videre til meg, stakkars :'(
Et fåtall av platene blir slaktet i stafettene. Dette er min første. Burde jukset under trekningen :-\ Dumt å trekke en Stingplate til meg. Det er ren hersketeknikk lars_erik når du prøver å dele deltagerene opp i "oss og dem"

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.896
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:

Æsj.

Et fåtall av platene blir slaktet i stafettene. Dette er min første. Burde jukset under trekningen :-\ Dumt å trekke en Stingplate til meg. Det er ren hersketeknikk lars_erik når du prøver å dele deltagerene opp i "oss og dem"
Som sagt, jeg har influensa :'(

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lars_erik skrev:
65finger skrev:
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:

Æsj.

Som sagt, jeg har influensa :'(
burde sendt deg noen amerikanske influensapiller jeg har liggende slik at du ikke surner helt

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
65finger skrev:
Slakt er det kuleste, sånn er det bare. Var vel mer slakting i forrige runde enn tidligere?
Men uansett kommer det noen plater på blokka som man hører igjennom og noen kan være perler som funker for DEG og dermed har stafettene livets rett.

Jeg fremmer påstanden om at slakt er den enkle veien ut, det du kan gjøre om du ikke gidder å jobbe med platen du har fått tildelt.
Klart du kan slakte Sting, du har jo bare hørt på din egen tillærte oppfatning av gubben.
Nå sier jeg ikke at plata er så god, hører da også lite på den selv. Men poenget er å jobbe med det man får tildelt og forsøke å se det med andre øyne, eller høre med andre ører om du vil. Gi plata en ærlig sjanse.

Men nå er det vel et par karer du må piske litt, 65finger? Tre bidrag skal komme i dag men ingen er på plass...?

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:

R
Du har bra selvinnsikt til og være en enkel sjel med en enkel smak Roda.

Vet ikke om det er positivt eller ei når jeg sier at jeg teller deg med blant oss enkle? ::)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.808
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
David Bowie
David Bowie - 1967

David Bowies karriere har vært en berg og dalbane slik jeg ser det. Fra det mest geniale til det intetsigende. Sånn må det kanskje være for en artist som tross alt har gitt ut plater fra 1967 og frem til i dag. Dette er debut albumet.

Det slo meg ganske fort – denne skiva har jeg aldri ofret mye tid, men sitter med samme inntrykk som jeg gjorde for noen år siden, og noen år før det – Bowie har ikke funnet seg selv enda. Og plata er i grunn ganske rotete men man hører mye av det som på senere album med elementer fra vaudeville, rock samt noe glam.

I dagens platemarked ville nok vår godeste Bowie ikke fått sjansen til å gi ut mer – så vi skal være overlykkelige over at denne skiva ble gitt ut i datidens platemarked for de påfølgende skivene er uten tvil evigvarende klassikere.

Skiva har sin sjarme, med låter som “Love you till Tuesday” , “Little Bombadier” (Tuba er et kult) “Come And Buy My Toys” og” She's Got Medals “
Jeg klarer ikke dra frem noe som utmerker seg på denne. Han har gjort alt bedre (og dårligere) etter. Likevel anser jeg dette som en viktig plate historisk sett. Denne skiva var med på å definere Bowie i en retning som jeg liker. Likevel så ville jeg aldri spilt denne igjen dersom det ikke var for denne stafetten.

Karakteren den får er 5/10 noe feig kanskje, men jeg klarer rett og slett ikke å ta stilling til om jeg liker det eller ikke.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
RoDa skrev:
65finger skrev:
Slakt er det kuleste, sånn er det bare. Var vel mer slakting i forrige runde enn tidligere?
Men uansett kommer det noen plater på blokka som man hører igjennom og noen kan være perler som funker for DEG og dermed har stafettene livets rett.

Jeg fremmer påstanden om at slakt er den enkle veien ut, det du kan gjøre om du ikke gidder å jobbe med platen du har fått tildelt.
Klart du kan slakte Sting, du har jo bare hørt på din egen tillærte oppfatning av gubben.
Nå sier jeg ikke at plata er så god, hører da også lite på den selv. Men poenget er å jobbe med det man får tildelt og forsøke å se det med andre øyne, eller høre med andre ører om du vil. Gi plata en ærlig sjanse.

Men nå er det vel et par karer du må piske litt, 65finger? Tre bidrag skal komme i dag men ingen er på plass...?

R
Den slakten kom fra hjertet RoDa, tro ikke noe annet. Syntes ikke det er kult å slakte plater mye bedre å rose de opp i skyene.
Det var viktig for meg å være kul fra 1977 og ut 80tallet. Nå driter jeg i det. Har hørt igjennom denne platen 5 ganger over CD på anlegget. Ingen lettvint slakt her i gården. Påstanden "slakt er det kuleste" oppfatter jeg som nedlatende og et forsøk på å ødelegge min troverdighet som anmelder i stafetten

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
65finger skrev:
Det var viktig for meg å være kul fra 1977 og ut 80tallet. Nå driter jeg i det
Tror på at du slaktet med hjertet, var ikke så direkte linket til deg det innlegget som det kunne virke som.
Jeg hadde jo uansett gardert med å nominere en plate jeg ikke elsker. :D
...og i tillegg var det vel du som skulle ha denne jule-runden med skiver? :p ;D

Du driter i å være kul? Se på nicket ditt mann! Det er du og 50cent.... ;D

R

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.808
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
RoDa skrev:
Er dette en gjengs praksis? Det å nominere musikk som man ikke virkelig liker mener jeg?
I så måte ser jeg lite poeng i å nominere noen ting - det eneste man oppnår er jo å påføre andre middelmådige skiver fremfor å by på det beste/kuleste man har for tiden...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
RoDa skrev:
65finger skrev:
Tror på at du slaktet med hjertet, var ikke så direkte linket til deg det innlegget som det kunne virke som.
...og i tillegg var det vel du som skulle ha denne jule-runden med skiver? :p ;D

R
Burde manipulert den trekningen, er ikke noe poeng å anmelde plater som det er stor sjanse for blir slaktet

G

Gjestemedlem

Gjest
David Bowie - David Bowie

Denne platen, eller rettere sagt sangene på denne platen var viktig for meg som barn på 70-tallet. Platen var Images_1966–1967, en samler med mye av de samme låtene, og fascinerende illustrasjoner på coveret. Litt av den nostalgien sitter i ennå når jeg hører platen, litt som med jul. Jul var stor stas når man var barn.

Men den nominerte platen hører jeg på fremdeles. (Images finnes bare på LP.. og mitt eksemplar er herpet som en gammel stikkebil). Jeg er glad i mange av låtene på den og mener de holder godt mål selv i dag. Det er en litt annen side av Bowie enn det han laget senere. Men han har aldri helt sluppet denne litt barnlige naiviteten som denne platen viser så godt.

Låtene er små historier og forundelige dikt og bilder, om man tar dem for face value eller velger å tolke dem dypere så er det mange godbiter i tekstene.

Platen på Spotify er rotete, og her har man tømt skuffen på verste vis og grytet sammen ymse versjoner og kutt helt uten sammenheng. Det er unødvendig, og viser at hvem det nå er som har satt sammen denne versjonen ikke har noen som helst respekt for materialet med ser på det hele som en ren akademisk utgivelse. Hvem trenger tre versjoner av samme låt på platen? :-\

Og ja, tuba kan være kult: :)

[video]0DakPPBqPok[/video]

Jeg blir alltid litt glad når noen liker disse låtene, men det blir umulig å gi en karakter på denne som gir mening for andre. Jeg holder disse sangene høyt. Men har man ikke et forhold til tidlig Bowie så er det ikke sikkert at dette er så givende å høre på. Kanskje litt som med julen egentlig. Fjerner man det nostalgiske aspektet er det ikke så mye igjen. Men det som for oss er nostalgi, er kanskje det som andre vil bygge sin nostalgi på når de blir gamle. Det er en fin barneplate dette.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
H.R skrev:
RoDa skrev:
Er dette en gjengs praksis? Det å nominere musikk som man ikke virkelig liker mener jeg?
I så måte ser jeg lite poeng i å nominere noen ting - det eneste man oppnår er jo å påføre andre middelmådige skiver fremfor å by på det beste/kuleste man har for tiden...
Leser du litt videre så håper jeg du forstår spøken.
Det kan gi store, stygge arr på sjelen dersom noen slakter favorittmusikken. Så det er best å gardere seg..... ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Denne platen, eller rettere sagt sangene på denne platen var viktig for meg som barn på 70-tallet. Platen var Images_1966–1967, en samler med mye av de samme låtene, og fascinerende illustrasjoner på coveret. Litt av den nostalgien sitter i ennå når jeg hører platen, litt som med jul. Jul var stor stas når man var barn.
+1. All we have is the past... :p

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
RoDa skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:

Det er de som har mer peiling på musikk enn du og meg, Karma
Da blir jo neste naturlige spørsmål: Hvordan definerer du det å "ha peiling på musikk" i denne sammenheng? ;)
Sagt på en annen måte: Tror du at det nødvendigvis er dem som har mest peiling på musikk, som har det sterkeste forhold til musikk?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
RoDa skrev:
H.R skrev:
RoDa skrev:
Det kan gi store, stygge arr på sjelen dersom noen slakter favorittmusikken. Så det er best å gardere seg..... ;D
Denne holdningen skjønner eg ikkje. Ikkje tar eg det om det er ein spøk heller.
Her i denne tråden kjem snart eit slakt av ei plate eg set som ein av dei beste eg har høyrt.
Du har allerede "trua" med at «Ja ja, sei kva de vil, men skal nå ta igjen snart». Og det kjem ikkje til å plage vesletåa mi om du gjer det. Den er ikkje for alle. Eg er kjempeglad for at Aeroplane går såpass under huden min, den er i mi meining råsterk.

Synd at dette skal bli så keikete.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.808
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
RoDa skrev:
Vel du begrunnet ditt valg på en god måte.
Fingern begrunnet sin anmeldelse på en god måte.
ikke mer å si om det:)

Når jeg leser anmeldelser så har jeg etter hvert dannet meg et bilde av det som skrives - og den enes slakt er ofte gull for andre. Man danner seg tross alt bilder over smaken til hver enkelt som deltar her og det kan være nettopp en slakt som trigger min interesse da smaken min ligger helt til den andre siden fra vedkommende.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Hva mener du med dette?
Jeg mener kun å sette litt fokus på det som jeg oppfatter som svakheter ved dette opplegg. Når deltagere ser seg nødt til å gardere seg, både ved sin nominering og også hvordan de selv føler de må kommentere slakt av sin egen nominerte plate.
Forsøkene fra dem som tydeligvis mener seg å "ha peiling på musikk" på å definere kvalitetsparametre på musikk, virker nesten infantilt noen ganger.
Det ville innen klassisk musikk vært som å si: Arne Norheim er kul, men Beethoven er gubbemusikk.

Apropos: Jeg liker personlig ikke denne Sting-platen noe særlig..

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
rolfozzy skrev:
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Hva mener du med dette?
Nå må du ikke ødelegge den gode julestemningen her fingern, med sånne ekle spørsmål.

Karma er bare ute for og provosere.
Ikke mer enn når du skriver "Sting er en kødd".. ;D

Men nå skal jeg gi meg.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.101
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Brasse skrev:
RoDa skrev:
H.R skrev:
RoDa skrev:
Her i denne tråden kjem snart eit slakt av ei plate eg set som ein av dei beste eg har høyrt.
Du har allerede "trua" med at «Ja ja, sei kva de vil, men skal nå ta igjen snart». Og det kjem ikkje til å plage vesletåa mi om du gjer det. Den er ikkje for alle. Eg er kjempeglad for at Aeroplane går såpass under huden min, den er i mi meining råsterk.

Kan jo hende du blir overrasket. ;)
Keitete? Har mye å gjøre med at vi ikke sitter i samme rom og masse av det som skrives tolkes på en annen måte enn avsender har ment.

Jeg er ikke veldig alvorlig når jeg skriver på HFS for å si det sånn. ;)

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.026
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Brasse skrev:
RoDa skrev:
H.R skrev:
RoDa skrev:

Jeg er ikke veldig alvorlig når jeg skriver på HFS for å si det sånn. ;)

R
Nei det skulle tatt seg ut.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
RoDa skrev:
65finger skrev:

R
Jeg og 50cent!! enig jeg er kul ;D trenger noen feite gullkjeder, et snes damer og noen fete biler. og og...........

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.896
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
RoDa skrev:
65finger skrev:

R
Jeg og 50cent!! enig jeg er kul ;D trenger noen feite gullkjeder, et snes damer og noen fete biler. og og...........
Blåbæret... 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lars_erik skrev:
65finger skrev:
RoDa skrev:
65finger skrev:

R

Blåbæret... 8)
;D ;D ;D

Topp Bunn