Artist: Reverend Horton Heat
Tittel: We three kings
Label/År: Yep Roc/2005
It's a psychobilly x-mas
Eg har et noe ambivalent forhold til Jim Heath & co. De er fenomenale i små doser, men over et helt album kan det av og til bli i drygeste laget. Så er ikkje tilfelle når de tar for seg en rekke klassiske julelåter og baker dem inn i en utrolig lekker rockabilly/twangy innpakning på Wee three kings. Dette funker bare så jævli bra. Helt fra "Frosty the snowman" åpner denne festen av en plate, til "Run Rudolph Run" avslutter det hele, 12 låter senere, har RHH et jerngrep om det de holder på med. Dette svinger som faèn! Det er akkurat så passe edgy og twangy at eg seint utpå julekvelden lett får med meg svigermor på en svingom til den überfantastiske versjonen av "Santa looked a lot like daddy", krydret med sine fantastiske twangy gitarer, samtidig som dette uten problemer kan nytes som en god rockabilly plate per se. Andre høgdare er "Santa on the roof", signert Heath himself, og det instrumentale tittelkuttet. Fint lite daukjøtt her!
Som juleplate kan ikkje dette bli bedre, enkelt og greit fordi eg blir i utrolig godt humør av den og får lyst til å drikke julebrygg og akevitt hele natten, men den spilles utelukkende i desember måned.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
CEVBOF hadde sagt 8/9 (tilsvarer jule-klassiker).