Albumstafetten 8 (Jul, sol og desember)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Artist: Reverend Horton Heat
Tittel: We three kings
Label/År: Yep Roc/2005

It's a psychobilly x-mas

Eg har et noe ambivalent forhold til Jim Heath & co. De er fenomenale i små doser, men over et helt album kan det av og til bli i drygeste laget. Så er ikkje tilfelle når de tar for seg en rekke klassiske julelåter og baker dem inn i en utrolig lekker rockabilly/twangy innpakning på Wee three kings. Dette funker bare så jævli bra. Helt fra "Frosty the snowman" åpner denne festen av en plate, til "Run Rudolph Run" avslutter det hele, 12 låter senere, har RHH et jerngrep om det de holder på med. Dette svinger som faèn! Det er akkurat så passe edgy og twangy at eg seint utpå julekvelden lett får med meg svigermor på en svingom til den überfantastiske versjonen av "Santa looked a lot like daddy", krydret med sine fantastiske twangy gitarer, samtidig som dette uten problemer kan nytes som en god rockabilly plate per se. Andre høgdare er "Santa on the roof", signert Heath himself, og det instrumentale tittelkuttet. Fint lite daukjøtt her!

Som juleplate kan ikkje dette bli bedre, enkelt og greit fordi eg blir i utrolig godt humør av den og får lyst til å drikke julebrygg og akevitt hele natten, men den spilles utelukkende i desember måned.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
CEVBOF hadde sagt 8/9 (tilsvarer jule-klassiker).

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
stafetten er ikkje gløymt, drar seg berre litt til med to stk 110% jobs.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Dette er andre runde på rad at min nominerte ikkje blir anmeldt til riktig tid :(

Hvis folk ikkje evner å levere til deadline (sjøl stresset eg ganske masse i går for å få knotet ned noen linjer), så kan de i det minste flagge en forsinkelse, gjerne med en forklaring, slik Brasse har gjort. Da er det lissom greit at anmeldelsen kommer noe forsinket, men når folk tilsynelatende bare gir f, så kan de like gjerne la være å melde seg på. Blir for dumt hvis bare noen skal gidde å stresse.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Townes skrev:
Dette er andre runde på rad at min nominerte ikkje blir anmeldt til riktig tid :(

Hvis folk ikkje evner å levere til deadline (sjøl stresset eg ganske masse i går for å få knotet ned noen linjer), så kan de i det minste flagge en forsinkelse, gjerne med en forklaring, slik Brasse har gjort. Da er det lissom greit at anmeldelsen kommer noe forsinket, men når folk tilsynelatende bare gir f, så kan de like gjerne la være å melde seg på. Blir for dumt hvis bare noen skal gidde å stresse.
En uting.
Har mange baller i lufta på hjemme/bortebane, men har da både natt og morgen til hjelp de gangene det kniper.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Veldig bra innsats fra Eros og Townes og andre som leverer i tide. det å knote ned en anmeldelse tar ikke lang tid hvis man har lyttet til oppgaven en 4-5 ganger. Svakt av dere som ikke har meldt fra. Ikke en av rundene uten noen som svikter

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Man antar at de som ikke har levert har vært for travelt opptatt med nyttige ting. Disse har derfor neppe hatt tid til å legge inn noen andre innlegg på HFS heller ::).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
Veldig irriterende at ikke folk følger opp når de har meldt seg på. Tar ikke så mange minuttene og rable ned noe. Det er bedre at de dropper og melde på noe.

to bra anmeldelser av Townes forøvrig. Horton Heat har jeg hatt på cd en gang for lenge siden. Ikke juleplata riktignok, men kjedelige greier den jeg hadde.

Og tenke seg til, Phil Spectors juleplate har jeg ikke engeng hørt. Det er jo en skam.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Da takker jeg av som diktator og overleverer skuta tilbake til Lyngen. Takk for noen fine runder i høst :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
Da takker jeg av som diktator og overleverer skuta tilbake til Lyngen. Takk for noen fine runder i høst :)
Da får vi håpe RoDa ikke kjører i gang med en ønskereprise av sine betraktninger fra den nystengte "Fidelity 49"-tråden. Da tar det vel av så denne også stenges. Internett er ikke så greit.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Du har gjort en bra jobb fingern.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
ErosLoveking skrev:
for min del kveles det litt av at det virker som om Rotmo akkurat har oppdaget at man kan programmere EDBmaskiner til å spille instrumenter.
Må si jeg stusser litt på denne. Jeg hørte igjennom plata igjen i går og må innrømme at jeg hørte bare akkustiske instrumenter og en el-bass. Men nå skal jeg nødig krangle om hvilke instrumenter jeg hører, det snakkes fortsatt om sist jeg kranglet om det. (vi hørte ulik vesjon av ei plate ;D)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
BT skrev:
ErosLoveking skrev:
for min del kveles det litt av at det virker som om Rotmo akkurat har oppdaget at man kan programmere EDBmaskiner til å spille instrumenter.
Må si jeg stusser litt på denne. Jeg hørte igjennom plata igjen i går og må innrømme at jeg hørte bare akkustiske instrumenter og en el-bass. Men nå skal jeg nødig krangle om hvilke instrumenter jeg hører, det snakkes fortsatt om sist jeg kranglet om det. (vi hørte ulik vesjon av ei plate ;D)
*kremt* har jeg skrevet det som står i quoten?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.060
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
totte skrev:
65finger skrev:
Da får vi håpe RoDa ikke kjører i gang med en ønskereprise av sine betraktninger fra den nystengte "Fidelity 49"-tråden. Da tar det vel av så denne også stenges. Internett er ikke så greit.

Så lenge ikke Lyngen bruker stafettene til å promotere indie og electronica så kan det hende det går bra...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.880
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
totte skrev:
65finger skrev:

Så lenge ikke Lyngen bruker stafettene til å promotere indie og electronica så kan det hende det går bra...
Eller våger å si noe som kan være i nærheten av og oppfattes som negativt om Fidelity....

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Jerry Douglas - Jerry Christmas

Lyden av den amerikanske jula

Dobroist Jerry Douglas har stått i byline på ei rekke utgivelsar, mellom andre Elvis Costello, Paul Simon, John Fogerty og Alison Krauss.

På plata Jerry Christmas (på norsk Gro Jul) tolkar han ymse julesangar med sin dobro og steelgitar. Passeleg pompøst, ingen veldig vonde vendingar og det heile fornemmelig luktar* jolatid på ranchen. Køntriamerikansk som han er, Jerryen, så tek det svært kort tid før ein visuell kollasj av alle middelmådige julefilmar ein har sett på TV3 opp igjennom åra svevar som ei seig tåke inni hovudet.

Men så skjer det noko rart. Noko utilgivelig.
Låt nummer 6, Santa Claus is coming to town, starter med noko som liknar eit Tom Waits komp. Men det er snålt og rart. Og plutselig. Ein Tom Waits imitator. Kva i alle milde? Så merkelig!

Eg blir sjokkert. Er dette tull? Først er alt glætt og greit nok, og så kjem dette dårlige forsøket på musikalsk stand-up?

Plata surrar så videre. Eg legg ikkje merke til musikken lengre. Sjokket er for stort.

Karakter 3/10, der spor nummer 6 trekk ned ein karakter.
Eg kjenner ikkje Jerryen, det kan hende det er ein innsidevits, men eg tok den ikkje.

*her kan ein bytte ut ordet med 'stinkar' om ein får kløe av steelgitar og køntri

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Eigenmeldt plate

A christmas gift for you from Phil Spector

Townes tok orda rett ut av tastaturet mitt: «Det er kanskje ikkje verdens mest engasjerende og vågale plate dette - du strykes medhårs hele veien, og den byr vel ikkje på én eneste overraskelse, verken positivt eller negativt.»

Ei finfin juleplate som ikkje forsøplar jula med fikse ideear. Rikelig med sjel og musikkglede som gjer at dette er ein av mine favorittjuleplater. Passar til alle juleanledningar men er ikkje kjedelig. Den har sting nok til at den tek tak i øyret og dreg meg inn.

8/10

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
BT skrev:
ErosLoveking skrev:
Det skal være rødvin i den daglige gløggen, ikke 60% potetsprit fra polet.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
BT skrev:
ErosLoveking skrev:
Det er nok jeg, ikke Eros, som skrev den setningen der. Men vi er veldig like, går til samme spa-terapeut og greier, så skjønner det er lett å blande oss.
Hør på starten av giddalaus jul, for min del høres det ut som om han har satt i gang demosangen på et Casiokeyboard til 199,-. Men det er også den eneste sangen det gjelder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg vil ikke ha noen fortsettelse av kranglingen om Fidelity inn i denne tråden

Flott levert Brasse!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
ErosLoveking skrev:
BT skrev:
ErosLoveking skrev:
Nei, dællern, no har æ rota med saxa...

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Takk skal du ha 65finger :). Jeg ble alså ikke med på denne runden siden jeg er motstander av juleting ;) (men ikke familiehygge).

Grunnen til at jeg ville overlate roret til deg for runde 6 (og som tok muligheten til å kaste meg til sjøs :-*) var at jeg synes flere kan dele på oppgaven. Diktatorisk styrt demokrati thi.., men ikke alltid folket er forbredt til full demokrati ;). Du får helt sikkert ta roret mere om dette fortsetter og jeg synes andre kan på ta roret også om noen vil. Ideen med to anmeldelser av samme plate fungerte veldig godt. Bra!

Jeg sitter og lurer på neste runde over nyttår. Kanskje tar jeg en avstemning? Tenker på favoritter fra 2000-tallet, siste år (noen synes det blir for smalt), eller kanskje å trekke et årstall vi må finne en plate fra hadde kanskje vært morsom? Beholder gjerne 2x anmeldelser en runde til.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
Det morsomste og det som jeg syns har fungert best er de rundene der nominasjonene er valgfrie.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Det morsomste og det som jeg syns har fungert best er de rundene der nominasjonene er valgfrie.
Ja, men synes det å morsomt å gjøre noe annet iblant også. Noen av dem har vært vellykket også. Synes runde 3 var en av de beste. Men helt valgfrie runder består uansett.

Jeg tar en avsteming med mange muligheter for å lukte litt. Det er ikke så lett å vite ønsker når bare noen få gitt uttrykk for sin mening.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Takk skal du ha 65finger :). Jeg ble alså ikke med på denne runden siden jeg er motstander av juleting ;) (men ikke familiehygge).

Grunnen til at jeg ville overlate roret til deg for runde 6 (og som tok muligheten til å kaste meg til sjøs :-*) var at jeg synes flere kan dele på oppgaven. Diktatorisk styrt demokrati thi.., men ikke alltid folket er forbredt til full demokrati ;). Du får helt sikkert ta roret mere om dette fortsetter og jeg synes andre kan på ta roret også om noen vil. Ideen med to anmeldelser av samme plate fungerte veldig godt. Bra!

Jeg sitter og lurer på neste runde over nyttår. Kanskje tar jeg en avstemning? Tenker på favoritter fra 2000-tallet, siste år (noen synes det blir for smalt), eller kanskje å trekke et årstall vi må finne en plate fra hadde kanskje vært morsom? Beholder gjerne 2x anmeldelser en runde til.
Det er hyggelig å bidra til at tråden og konseptet lever :) Ikke noe must å være sjef 8) Personlig tror jeg på åpne runder hvor den enkelte leverer et bidrag fritt. Julerunden ble litt halvhjertet og preget av litt tilfeldig nominerte plater. Tror det kan bli noe av det samme hvis man smalner utvelgelsen. Jo flere deltakere jo større muligheter for å gjennomføre spesialrunder imo.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Ja, men synes det å morsomt å gjøre noe annet iblant også. Noen av dem har vært vellykket også. Synes runde 3 var en av de beste. Men helt valgfrie runder består uansett.

Jeg tar en avsteming med mange muligheter for å lukte litt. Det er ikke så lett å vite ønsker når bare noen få gitt uttrykk for sin mening.
Avstemming er bra. Hvem skal delta i den? Karma og baluba?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.806
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

hehe
Vel en ting er sikkert - kommer ikke til å delta i noen runder som ikke følger konseptet med fri nominering og doble anmeldelser.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

;D

Bare Rolf og Ozzy ...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Tenker på favoritter fra 2000-tallet, siste år (noen synes det blir for smalt), eller kanskje å trekke et årstall vi må finne en plate fra hadde kanskje vært morsom? Beholder gjerne 2x anmeldelser en runde til.
Hva med plater fra 80-tallet? Bare for å bevise at det kom mye bra musikk det tiåret også.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

;D

Bare Rolf og Ozzy ...
Deal. ;D

U

utgatt60135

Gjest
Kom med noen forslag til spesialrunder for en avstemining så tar jeg en test snart (er vel greit å ta den her siden denne runden er ferdig).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Kom med noen forslag til spesialrunder for en avstemining så tar jeg en test snart (er vel greit å ta den her siden denne runden er ferdig).
I en avsteming bør vel fri nominering også være et av valgmulighetene.

Det er mitt forslag.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
I en avsteming bør vel fri nominering også være et av valgmulighetene.
Selvsagt.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
H.R skrev:
Vel en ting er sikkert - kommer ikke til å delta i noen runder som ikke følger konseptet med fri nominering og doble anmeldelser.
Fri nominering og doble anmeldelser får min stemme også.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeje

Vi får se det an utpå nyåret. Personlig føler eg muligens for en pause no, mye grunnet at enkelte er såpass useriøse at de ikkje leverer, ei heller kommer med en forklaring på hvorfor.
Syns denne "julerunden" var sånn passe suksess.

Eg har i tidligere tråder kommet med ganske mange forslag til hvordan rundene kan være, men eg støtter for så vidt frie nominasjoner og doble anmeldelser fult ut. Det er det som har funket best imo.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det at deltagere ikke leverer i tide er rriterende og respektløst ovenfor vedkommende som har nominert albumet. Selvsagt greit å utsette hvis man har behov for det men det må meldes fra og helst i tråden. Det å høre igjennom et album nok ganger for å kunne klore ned en anmeldelse det har de fleste tid til.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Får inntrykk av at dobbelanmeldelse skjerper de involverte + at det er morsomt å se hvor forskjellige enkelte skiver kan oppfattes. Foreslår at vi fortsetter med det, i tillegg til den som nominerer skriver noen ord i etterkant om sin utvalgte plate. Ingen "anmeldelse" nødvendigvis.

La jule og nyttårsfreden senke seg, gi stafetten en pause en måneds tid. Noe tror jeg kan være lurt. :)

hepp!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Frykt ikke Ozzy! Brent barn skyr ilden.. :D

Topp Bunn