Hjelmer, hjemmebrent, hauverk og honning. O jul med din glede!
Prøver meg på den jeg fikk tildelt, jeg.
Hva det har med jul å gjøre får andre tolke, og kanskje I'll-finger-her hadde en vid inngang?
Well.....
Neutral Milk Hotel In an Aeroplane Over The Sea
Mann leser Anne Franks dagbok, utvikler en dyp kjærlighet til henne og skriver låter.
Denne platen synes jeg er noe jævla helvetes skramlete tøv og slakten er klar, fort gjort!
Men så tenker jeg som så:
Noen har nominert denne platen og jeg skylder vedkommende å prøve å finne ut av hvorfor.
Hvorfor kan noen like dette som høres så sært og dårlig ut?
Så jeg starter på en liten vandring på nettet for å finne ut mer om band, mann og musikken.
Det blir veldig tydelig at denne platen er tekster, tekster og tekster, og at den i stor grad er Jeff Mangum.
At det er presentert med vokal, instrumenter og ræva opptak (såkalt LO-FI) et nesten uten betydning.
For dette er albumet som tolkes i øst og vest på grunn av tekstene, denne plata gjør noe med folk!
Noen vil ta livet av seg, andre mener dette er det vakreste og gladeste de har hørt, noen minnes sine døde venner og familie og noen snakker om fingerpuling, sædsprut i auan og pikkhode.
Men de fleste er enige om at dette er en plate som handler om Anne Frank ispedd litt av livet til Jeff Mangum selv.
Selv etter min andre måte å angripe denne platen på synes jeg The King Of Carrot Flowers pt1, 3 og tre er bare fyllstoff. Tekster som kan tolkes i alle retninger og jeg opplever dette som en slags vi legger lista her så vet du hva du får innledning til resten av albumet. Tåler du ikke dette så er sjansen stor for at resten også er utålelig.
Tredje låt tittelsporet begynner å feste seg. En slags gladlåt over hvor fint og flyktig de vakre ting i livet og livet selv er. Samtidig får jeg en følelse av underliggende tristhet. Liker musikken som er lystig og glad, med ræva lyd som seg hør og bør. Lo-Fi selvsagt. Passer på en merkelig god måte.
Så kommer vi til gutten med to hoder som sitter og tapper på glasset i krukka si. Her tolkes det livlig i alle retninger igjen, og det er faen ikke rart med sånn en tekst. Jeg begynner å undre, hva foregår i hodet på mannen som skriver disse tekstene. Er han plaget av indre demoner?
Så kommer en instrumental, en slags begravelsesmusikk kanskje?
Ikke nødvendig låt på et tekstbasert album, skip.
Neste, Holland 45, er glad i musikken og trist i teksten. Merkelig blanding, men det funker kanon om du er i stemning. Dette albumet har sannsynligvis satt deg i rette stemning allerede siden vi snakker sjette spor. Er du suicidal på dette punkt, STOPP AVSPILLINGEN!!
Communist Daughter, kort låt om en som står å ser på en jente som står i vann. Eventuelt om kjempekuker som spruter snølignende sæd. Kjenner dere julestemningen siger på?
Så kommer platens høydepunkt, Oh Comely. Kjærlighetserklæring til Anne Frank, eller hva du måtte ønske at det skal være. Greit med rom for tolkning av teksten her også. Intenst, rått, sårt, taktfast drivende og nær utrolig vellykket låt! Hør på teknikeren på slutten av låten.
(At datteren min kommenterte at dette hørtes falskt ut og skjærer i øra får så være)
Deretter Ghost, har ingen sterke meninger om denne. Ghosts før og nå. Dee, de de de de
. Selvsagt er det noen der ute på www som setter denne som det beste NMH har gjort så YMMV.
Untitled. Bare tull. Sekkepipehelvete, eller som de som liker det sier: Bad Ass bagpipe jam. Lurer på om de som liker/elsker dette albumet hører på denne ved hver lytting?
Siste låt, Two Headed Boy Pt.2. Fortsatt forstyrrende, forvirrende og forvrengt tekst. Men like fortsatt forvirrende fantastisk fengende musikk.
Dette er merkelige greier, det er vakkert og ekte på sitt vis.
Det er nok ikke musikk jeg kommer til å kjøpe, men det spørs jo hva denne musikken gjør meg meg fremover når jeg prøver å legge den vekk
. Forvirrende fengende som sagt.
Tok meg selv i å nynne på tittelkuttet i går morges
..
Liker vel halvparten av låtene og liker de mer enn halvveis godt.
Dette blir såpass sært at karakterer er vanskelige, men jobbing med plata (inkludert å lese om den) kan gjøre opplevelsen større.
7-er fra meg (av 10 mulige)
Har bare hørt dette på laptop med hodetelefoner, ser ikke bort fra at opplevelsen kan være større på anlegget.
At kvinner hører på dette er kanskje et kvalitetstegn? Eller?
Mvh
Rolf