Albumstafetten 8 (Jul, sol og desember)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.060
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Det vil alltid være denne motsetningen mellom vanlige folk og kjennere.
Kan du prøve å definere "kjennere" i denne sammenheng?
Er det en som tror han er kul når han digger f.eks. et garasjeband fra Birmingham, og spytter på giganter som f.eks. Yes og King Crimson?
Det virker for meg som om noen sliter med å finne essensen bak musikkopplevelser her..
Hva mener du med dette?
Jeg mener kun å sette litt fokus på det som jeg oppfatter som svakheter ved dette opplegg. Når deltagere ser seg nødt til å gardere seg, både ved sin nominering og også hvordan de selv føler de må kommentere slakt av sin egen nominerte plate.
Forsøkene fra dem som tydeligvis mener seg å "ha peiling på musikk" på å definere kvalitetsparametre på musikk, virker nesten infantilt noen ganger.
Hva gjør du egentlig her i denne tråden?
Deltar du i albumstafettene og vet noe som helst om dette, eller bare sitter du der oppe på en av dine Moder Jord og titter ned på oss tullinger?
Det er helt grenseløst idiotisk at du skal kommentere hvordan det føles å delta i noe du aldri har prøvd.....

Hvis alle senker skuldrene litt og ser skogen og trærne så er dette jævli lærerikt og kan i beste fall øke bredden musikk du hører på.
Hell og lykke og ikke minst lykke til med nominasjonen i neste stafett. ;)

R

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
RoDa skrev:
Karma skrev:
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Er det en som tror han er kul når han digger f.eks. et garasjeband fra Birmingham, og spytter på giganter som f.eks. Yes og King Crimson?
Det virker for meg som om noen sliter med å finne essensen bak musikkopplevelser her..
Hva mener du med dette?
Jeg mener kun å sette litt fokus på det som jeg oppfatter som svakheter ved dette opplegg. Når deltagere ser seg nødt til å gardere seg, både ved sin nominering og også hvordan de selv føler de må kommentere slakt av sin egen nominerte plate.
Forsøkene fra dem som tydeligvis mener seg å "ha peiling på musikk" på å definere kvalitetsparametre på musikk, virker nesten infantilt noen ganger.
Deltar du i albumstafettene og vet noe som helst om dette, eller bare sitter du der oppe på en av dine Moder Jord og titter ned på oss tullinger?
Det er helt grenseløst idiotisk at du skal kommentere hvordan det føles å delta i noe du aldri har prøvd.....

Hvis alle senker skuldrene litt og ser skogen og trærne så er dette jævli lærerikt og kan i beste fall øke bredden musikk du hører på.

R
Beklager RoDa.
Det var ikke vondt ment.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
RoDa skrev:
Karma skrev:
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Hva mener du med dette?

R
Beklager RoDa.
Det var ikke vondt ment.
Alle innlegg som ikke er vondt ment er velkommene i denne tråden :) Denne tråden trengte litt debatt. Se frem til at Karma og baluba hiver seg på fremtidige runder. Da kan dere gnåle i vei så mye dere lyster uten sure kommentarer fra meg og andre ;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Roberten

Du må levere!!!!
Sist jeg så Roberten i natt, var han ikke i stand til å levere...... :-X ;D
Det magiske er at jeg hadde fornuft nok til ikke å bli med på nachspielet, det hadde tatt knekken på meg. I stedet sovnet jeg på stuegulvet mens jeg hørte på Nick Lowe.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roberten skrev:
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Roberten

Du må levere!!!!
Det magiske er at jeg hadde fornuft nok til ikke å bli med på nachspielet, det hadde tatt knekken på meg. I stedet sovnet jeg på stuegulvet mens jeg hørte på Nick Lowe.
jeg var ikke like heldig

Vodka, honning og sylteagurk til sola tittet frem

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Roberten skrev:
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Roberten

Du må levere!!!!
hehe, det ble seint. 8)
Familien ut av hus, så jeg fikk sovet helt til 1700 (!) :D

Roberten må nok vente litt til med anmeldelse, vi prioriterer musikk i levende live, gjør vi ikke? ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jerry Douglas: Jerry Christmas

Denne nominerte jeg selv.
Jerry Douglas spiller litt ymse strengeinstrumenter på denne platen, men mest resonatorgitar/dobro som han er mest kjent for (med god grunn). De fleste sporene er kjente anglosaxiske julesanger. Douglas har med diverse gode musikere på ulike spor hvorav de fleste er vokalfrie, men med noen unntak. Maura O'Connell synger "New Year's eve", som er et flott spor, og Jerry selv er julenissen som låter mer som Draugen på "Santa Clauss is coming..." i en litt nifs versjon med småpsykedelisk klokkespill og xylofon (?). En spenstig, variert, vakker, uvanlig og gjennomført juleplate som like gjerne spilles også om sommeren. Den hører helt klart hjemme i amerikansk folkemusikk og country-sfæren, men vil nok bli likt også av folk som normalt ikke begeistres av denslags. Jeg gir 9/10.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
totte skrev:
Jerry Douglas: Jerry Christmas

Denne nominerte jeg selv.
Jerry Douglas spiller litt ymse strengeinstrumenter på denne platen, men mest resonatorgitar/dobro som han er mest kjent for (med god grunn). De fleste sporene er kjente anglosaxiske julesanger. Douglas har med diverse gode musikere på ulike spor hvorav de fleste er vokalfrie, men med noen unntak. Maura O'Connell synger "New Year's eve", som er et flott spor, og Jerry selv er julenissen som låter mer som Draugen på "Santa Clauss is coming..." i en litt nifs versjon med småpsykedelisk klokkespill og xylofon (?). En spenstig, variert, vakker, uvanlig og gjennomført juleplate som like gjerne spilles også om sommeren. Den hører helt klart hjemme i amerikansk folkemusikk og country-sfæren, men vil nok bli likt også av folk som normalt ikke begeistres av denslags. Jeg gir 9/10.
Kult! finnes den på Spoty? bra anmeldelse!!!

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511

Hans Rotmo - Vårres Jul 2

Vi kom skjevt ut, Vårres Jul 2, og jeg. Med et førsterefreng som begynner med Arne, Bjarne, Jesubarnet ville det seg bare ikke.
At kompet på låt to høres ut til å være laget på et Soundblaster 8 bit lydkort fra '92 gjorde ikke saken bedre. Teksten har sine gode stunder, men for min del kveles det litt av at det virker som om Rotmo akkurat har oppdaget at man kan programmere EDBmaskiner til å spille instrumenter.

Men fra sang fem og utover tar det seg opp betraktelig, Min Første Julefest, Ølbrygginga og Julegavan Uti Bila er alle finurlige, morsomme og ganske såre på samme tid. Vårres Jul 2 er nok ingen tradisjonell juleplate, jeg får i hvert fall ikke noe julestemning av å høre på den. Men som et skråblikk på julefenomenet fungerer den fint, og jeg vil tro at den kan gjøre seg som et fint avbrekk mellom sølvgutter og juleoratorier. Kanskje spesielt på et julenachspiel, om noe slikt finnes.

Halvparten av låtene er vel verdt å høre på, resten er ingenting for meg, og på bakgrunn av dette kan ikke karakteren bli særlig høyere enn 5 av 10.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
ErosLoveking skrev:
Roberten skrev:
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Roberten

Du må levere!!!!
hehe, det ble seint. 8)
Familien ut av hus, så jeg fikk sovet helt til 1700 (!) :D

Roberten må nok vente litt til med anmeldelse, vi prioriterer musikk i levende live, gjør vi ikke? ;)
Ah, det var derfor du var så bestemt på nachspiel ;D Var sikkert gromt, men dagen i dag har vært hard nok allikevel.
Ja, Fingern, den hjemmelagde gløggen satt dype spor :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra anmeldelse Roberten!! Gløgg er livsfarlig hvis den er spritbasert

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
ErosLoveking skrev:
The Decemberists - "The Crane Wife"
(Capitol 2006)

Folk-rock goin´ large

Åpningskuttet "The Crane Wife 3", bygger seg på sekunder opp fra enkel nedstrippet, ja nesten klassisklydende keltisk folk, til et voldsomt grandiøst instrumentert lydbilde. Sammen med neste låt ut, den over 12 minutter "The Island", den perfekte side "A" på en LP, velspilt og melodiøst som det er. "The Island" er strengt talt 3-4 låter gående over i hverandre, langt fra så progepisk som lengden skulle tilsi.

Bygd rundt frontmann, låtskriver og vokalist Colin Meloy´s umiskjennelige stemme og fremførelse, er ikke The Crane Wife noen enslydende plate. Her gis det smaksprøver på 90s indie, 70s tyngre rock, sommerpop, vakker duett og sart sing/songwriting, uten at temaet schizofreni av den grunn noengang trengs og bringes på banen.

Savner noenganger den gang den enkle vinyl LPs klare begrensinger i tid, og effektivt barberte låter, men jeg gir likevel 7+/10 herifra.
Jeg synes Crane Wife er en knallskive, men er enig med deg at den muligens kunne ha tjent på å fått barbert vekk noe fett. Hadde et par låter vært fjernet ville denne snuset kraftig på en 9'er hos meg.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Roberten skrev:

Vi kom skjevt ut, Vårres Jul 2, og jeg. Med et førsterefreng som begynner med Arne, Bjarne, Jesubarnet ville det seg bare ikke.
At kompet på låt to høres ut til å være laget på et Soundblaster 8 bit lydkort fra '92 gjorde ikke saken bedre. Teksten har sine gode stunder, men for min del kveles det litt av at det virker som om Rotmo akkurat har oppdaget at man kan programmere EDBmaskiner til å spille instrumenter.

Men fra sang fem og utover tar det seg opp betraktelig, Min Første Julefest, Ølbrygginga og Julegavan Uti Bila er alle finurlige, morsomme og ganske såre på samme tid. Vårres Jul 2 er nok ingen tradisjonell juleplate, jeg får i hvert fall ikke noe julestemning av å høre på den. Men som et skråblikk på julefenomenet fungerer den fint, og jeg vil tro at den kan gjøre seg som et fint avbrekk mellom sølvgutter og juleoratorier. Kanskje spesielt på et julenachspiel, om noe slikt finnes.

Halvparten av låtene er vel verdt å høre på, resten er ingenting for meg, og på bakgrunn av dette kan ikke karakteren bli særlig høyere enn 5 av 10.
at den mannen horer hardt for jula volum 2 er bare trist. Sangen om mørefaenihælveterassen er en høydare, of det er mange år sia, så på spikeren truffet om verdens jævligste rase, og burde stå ubesudlet som en totem i Rotmo´s karriere. (Ække trønderfaen for ingenting).

urk.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Karma skrev:
65finger skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Hva mener du med dette?
Det ville innen klassisk musikk vært som å si: Arne Norheim er kul, men Beethoven er gubbemusikk.

Apropos: Jeg liker personlig ikke denne Sting-platen noe særlig..
Du må gjerne opplyse meg om en eneste gang du har fått meg til å kjøpe en skive pågrunn av dine skriblerier på dette forum Karma, ikke det nei? Kanskje på tide å snurpe igjen tastaturkjeften to hakk før en roper rundt om svakheter. Enlighten me.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.060
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hjelmer, hjemmebrent, hauverk og honning. O jul med din glede!

Prøver meg på den jeg fikk tildelt, jeg.
Hva det har med jul å gjøre får andre tolke, og kanskje I'll-finger-her hadde en vid inngang?
Well.....

Neutral Milk Hotel – In an Aeroplane Over The Sea

Mann leser Anne Franks dagbok, utvikler en dyp kjærlighet til henne og skriver låter.
Denne platen synes jeg er noe jævla helvetes skramlete tøv og slakten er klar, fort gjort!
Men så tenker jeg som så:
Noen har nominert denne platen og jeg skylder vedkommende å prøve å finne ut av hvorfor.
Hvorfor kan noen like dette som høres så sært og dårlig ut?

Så jeg starter på en liten vandring på nettet for å finne ut mer om band, mann og musikken.
Det blir veldig tydelig at denne platen er tekster, tekster og tekster, og at den i stor grad er Jeff Mangum.
At det er presentert med vokal, instrumenter og ræva opptak (såkalt LO-FI) et nesten uten betydning.
For dette er albumet som tolkes i øst og vest på grunn av tekstene, denne plata gjør noe med folk!
Noen vil ta livet av seg, andre mener dette er det vakreste og gladeste de har hørt, noen minnes sine døde venner og familie og noen snakker om fingerpuling, sædsprut i auan og pikkhode.
Men de fleste er enige om at dette er en plate som handler om Anne Frank ispedd litt av livet til Jeff Mangum selv.

Selv etter min andre måte å angripe denne platen på synes jeg The King Of Carrot Flowers pt1, 3 og tre er bare fyllstoff. Tekster som kan tolkes i alle retninger og jeg opplever dette som en slags ”vi legger lista her så vet du hva du får” innledning til resten av albumet. Tåler du ikke dette så er sjansen stor for at resten også er utålelig.

Tredje låt – tittelsporet begynner å feste seg. En slags gladlåt over hvor fint og flyktig de vakre ting i livet og livet selv er. Samtidig får jeg en følelse av underliggende tristhet. Liker musikken som er lystig og glad, med ræva lyd som seg hør og bør. Lo-Fi selvsagt. Passer på en merkelig god måte.

Så kommer vi til gutten med to hoder som sitter og tapper på glasset i krukka si. Her tolkes det livlig i alle retninger igjen, og det er faen ikke rart med sånn en tekst. Jeg begynner å undre, hva foregår i hodet på mannen som skriver disse tekstene. Er han plaget av indre demoner?

Så kommer en instrumental, en slags begravelsesmusikk kanskje?
Ikke nødvendig låt på et tekstbasert album, skip.

Neste, Holland 45, er glad i musikken og trist i teksten. Merkelig blanding, men det funker kanon om du er i stemning. Dette albumet har sannsynligvis satt deg i rette stemning allerede siden vi snakker sjette spor. Er du suicidal på dette punkt, STOPP AVSPILLINGEN!!

Communist Daughter, kort låt om en som står å ser på en jente som står i vann. Eventuelt om kjempekuker som spruter snølignende sæd. Kjenner dere julestemningen siger på?

Så kommer platens høydepunkt, Oh Comely. Kjærlighetserklæring til Anne Frank, eller hva du måtte ønske at det skal være. Greit med rom for tolkning av teksten her også. Intenst, rått, sårt, taktfast drivende og nær utrolig vellykket låt! Hør på teknikeren på slutten av låten.
(At datteren min kommenterte at dette hørtes falskt ut og skjærer i øra får så være)

Deretter Ghost, har ingen sterke meninger om denne. Ghosts før og nå. Dee, de de de de…. Selvsagt er det noen der ute på www som setter denne som det beste NMH har gjort så YMMV.

Untitled. Bare tull. Sekkepipehelvete, eller som de som liker det sier: Bad Ass bagpipe jam. Lurer på om de som liker/elsker dette albumet hører på denne ved hver lytting?

Siste låt, Two Headed Boy Pt.2. Fortsatt forstyrrende, forvirrende og forvrengt tekst. Men like fortsatt forvirrende fantastisk fengende musikk.

Dette er merkelige greier, det er vakkert og ekte på sitt vis.
Det er nok ikke musikk jeg kommer til å kjøpe, men det spørs jo hva denne musikken gjør meg meg fremover når jeg prøver å legge den vekk…. Forvirrende fengende som sagt.
Tok meg selv i å nynne på tittelkuttet i går morges…..

Liker vel halvparten av låtene og liker de mer enn halvveis godt.
Dette blir såpass sært at karakterer er vanskelige, men jobbing med plata (inkludert å lese om den) kan gjøre opplevelsen større.
7-er fra meg (av 10 mulige)

Har bare hørt dette på laptop med hodetelefoner, ser ikke bort fra at opplevelsen kan være større på anlegget.

At kvinner hører på dette er kanskje et kvalitetstegn? Eller?

Mvh
Rolf

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Nå ble jeg nysgjerrig på skiva, veldig bra beskrevet RoDa :)

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Knall Roda, det er håp ;)
Kjøp plata du, på vinyl. Ta den fram ein gang i blandt og sakte men sikkert sig den under huden og blir der.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Oi - skulle man anmelde eget bidrag også? Får vel gjøre det da, litt forsinket....

Hans Rotmo er trønderrockens gudfar. Han slo voldsomt igjennom med Væmmøl Spellmannslag i 1974, med en snedig saus av rock, norsk folkemusikk, refrenger som satte seg på hjernen, syk humor, politisk budskap og samfunnsrefs, med en solid slagside for bygde-Norge mot de skjøre bysamfunnene. Siden har han figurert med bl.a. Arbeidslaget, Heimevernslaget, Ola Uteligger og som soloartist. Musikken har alltid vært enkel og virkingsfull, og bak den gale humoren har det vært ulike politiske og samfunnskritiske budskap.

Når en gammel revolusjonær kommunist gir ut juleplater forventer man ikke akkurat noen utpreget sakral sak med dyp respekt for juleevangeliet. Nå har også Rotmo blitt rundere i kantene med årene, men på Vårres Jul 2 er mye ved det gamle. Åpningssangen sier det meste. Barna er de viktigste i jula, og de små har jo sin egen oppfatning av hvordan ting er, og det blir en herlig blanding av små bruddstykker som settes sammen til en merkelig helhet. Hører du mer enn en gang på dette er det stor fare for at ting setter seg på hjernen, og det er stor fare for at budskapet drykner i den elleville humoren, som de fleste borgelige nok finner en smule vulgær, Arne Bjarne Jesusbarnet...

Jul i Barnehagen

I forgårs fulgt æ barnebarne bort te barnehagen
Og der så va det juleleika akkurat den dagen
Ungan kravla rundt i sine regntøy med reklame
i sandkassen som dem ha døpt om te Den Sorte Dame
Kaptein på det skipet heita Kristus den Fæle
Han lura på Jesusbarnet bare for å stjæl det

Ref.
Jesusbarnet Arne Bjarne
Hopp i vann - kryp i sand
Arne Bjarne Jesusbarnet - hvis du kan

Æ spurt om dæm gleda sæ - te å møte Nissen
Da ble dæm flau og tverr og sa at nissen det va tissen
Så spurt æ ka slags julemat dæm håpa dæm fikk
Da sa fire pølse, og fæm sa sjokodrikk
Så spurt æ: Har dokk hørt om Jomfru Maria
Da ropt dæm all i kor: hu e på jobb i herre tia

Ref.

I Barnehagen Bakvendland - der kan visst alt gå an
De vise menn fra Østfold hette Kasper, Jesper og Jonathan
- Men far te Jesusbarnet, veit di, kæm e han?
- Faren e en flyver i fra Engel-land

Jesusbarnet - det e visstnok først et pattedyr
Men snart så spring det rundt omkring en svært vidløftig fyr
- Og herpe alle eklingan og trøste all som deppe
- Og frelse oss fra salmevers og i fra nød og næppe
- Han bli en dag Konge og styre alle steds
- Sammens med Kong Harald og Kong Vinter og Kongress

Ref.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vi er sånn nogenlunde på skjema. Brasse er litt forsinket grunnet jobb men satster på at han leverer i løpet av dagen.
Bra levert av BT

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Ble sittende å se på tekstene fra Vårres Jul 2. Ikke akkurat Deilig er Jorden.
Sjekk denne:

Giddaløs jul

Odd feire jul i cyberspace
Han har digitalt juletre
Han julechatte med facebookface
Han gidde ikke mer enn det

Ref.
Giddaløs jul
Giddaløs julegrei
På uføretrygd fra distrikslegen
Og junkmusikk fra Pirate Bay

Odd spise kun nøttegodt
Julemat er verste mat som er
Han ser på pornofilm med Askepott
Og spiller datasjakk på nivå tre

Refreng.

Odd kjøpe gave te seg sjøl
Vanligvis et lite skrapelodd
Han bruke samme gavelapp som før
''Til min kjære Odd - Fra Odd''

De siste skal bli de første
De syndige skal tilgis
De dummeste skal bli de største
De trygdede ska styre Paradis

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
ErosLoveking skrev:
Roberten skrev:

at den mannen horer hardt for jula volum 2 er bare trist. Sangen om mørefaenihælveterassen er en høydare, of det er mange år sia, så på spikeren truffet om verdens jævligste rase, og burde stå ubesudlet som en totem i Rotmo´s karriere. (Ække trønderfaen for ingenting).

urk.
spiser i meg litt av nattas skriblerier, ser jo av utdragene over, at mannen fortsatt har småbeske bittet i tekstene. :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Vi er sånn nogenlunde på skjema. Brasse er litt forsinket grunnet jobb men satster på at han leverer i løpet av dagen.
Bra levert av BT
Min kommer nok seint i dag (til meg å være jaffal, så jævli travelt på alle kanter for tiden). Men skal få knotet ned noen linjer.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
rolfozzy skrev:

Jul i Garasjen

Så var det denne da. For andre gang på rad skal jeg mene noe om en av Eroslovekings utvalgte.

Mer vrien og mene noe om denne enn Kid Congo syns jeg. Men jeg får prøve.

Det kjøres i gang her med en julevariant med ny tekst på Sonics "Have Love Will Travel". Nurse Julie, bassist i gruppa sunger i duett med Billy Childish. Nesten så nissen er en gammel gris og skal lure med seg den unge vakre her.

En artig vri på The Whos, "A Quick One While Hes Away" er det også. Hører fler kjente ting videre på plata her.

Hadde det ikke vært for at Christmas blir nevnt fler ganger her, så hadde det ikke vært mye til julemusikk.

Men det kan være greit og spy i juletrefoten av og til.

4/10.
skulle vel egenanmeldt denne her, men forrige uke var så meget. Omganssjuk sambo og junior, hjemmejulebord med over 20 tapas og 17 gjester pluss arbe´, blir ikke mye tid til mye annet da gitt.

Billy Childish ble nominert mer som en kuriøs greie. Ingen har vel utgitt så mange skiver som ham, og en komplett samling ville fylt mange rom i en Expedithylle. Ikke alt er verdt å ha, men innimellom er der gullkorn vel verdt å få med seg. Live er denne konstelasjonen et must. Har sett Childish (Headcoates/tees, Mighty Caesars, MBE, Billy ++) live et 20-talls ganger, så jeg føler jeg vet litt hva jeg snakker om. Ingen såre følelser for en slapp firer, mest glad for at dere forhåpentligvis tok dere tid til og fikk en smak av alternativ jul. ;)

Nissen (les: Billy" er forøvrig en gammal gris og gift med Nurse Julie..........

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
65finger skrev:
Bra levert av BT
Min kommer nok seint i dag (til meg å være jaffal, så jævli travelt på alle kanter for tiden). Men skal få knotet ned noen linjer.
Det går fint Townes

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
ErosLoveking skrev:
Du må gjerne opplyse meg om en eneste gang du har fått meg til å kjøpe en skive pågrunn av dine skriblerier på dette forum Karma, ikke det nei? Kanskje på tide å snurpe igjen tastaturkjeften to hakk før en roper rundt om svakheter. Enlighten me.
Skal innrømme at det noen ganger singler litt i glass fra mitt glasshus, ja!
Men om jeg noen gang kunne klart å fått deg til å kjøpe noe jeg anbefaler, ville det vært en stor bragd fra min side.. ;D

(Seriøst: Det ville vært meningsløst å kritisere ditt engasjement på musikksidene.Det er jo det det hele burde dreie seg om for oss alle. Så får vi heller leve med ulik smak, tilnærming og språk)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
he he

Engasjement er viktig. :)
Albumstafetten har ihvertfall fått meg til å sluke kameler mothårs, og fordøyd musikk for meg utenkelig å kjøpe i utgangspunktet.

Julerunden er ikke overraskende litt jalla, men det er ikke så farlig. Forrige runde derimot med dobbelanmeldser syns jeg funket veldig bra.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
ErosLoveking skrev:
ErosLoveking skrev:

urk.
spiser i meg litt av nattas skriblerier, ser jo av utdragene over, at mannen fortsatt har småbeske bittet i tekstene. :)
;D
Du vet, den gamle synderen er nok ikke veldig glad i pæng, så det blir nok ikke mye horeri fra den kanten. Husker de andre Vømmøl-gutta måtte sensurere bort det meste han skrev den gangen. Med tanke på hva som ikke ble sensurert lurte vi fælt på hvordan det vi aldri fikk høre var.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.933
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
rolfozzy skrev:

Jul i Garasjen

Så var det denne da. For andre gang på rad skal jeg mene noe om en av Eroslovekings utvalgte.

Det kjøres i gang her med en julevariant med ny tekst på Sonics "Have Love Will Travel". Nurse Julie, bassist i gruppa sunger i duett med Billy Childish. Nesten så nissen er en gammel gris og skal lure med seg den unge vakre her.

En artig vri på The Whos, "A Quick One While Hes Away" er det også. Hører fler kjente ting videre på plata her.

Hadde det ikke vært for at Christmas blir nevnt fler ganger her, så hadde det ikke vært mye til julemusikk.

4/10.
skulle vel egenanmeldt denne her, men forrige uke var så meget. Omganssjuk sambo og junior, hjemmejulebord med over 20 tapas og 17 gjester pluss arbe´, blir ikke mye tid til mye annet da gitt.

Billy Childish ble nominert mer som en kuriøs greie. Ingen har vel utgitt så mange skiver som ham, og en komplett samling ville fylt mange rom i en Expedithylle. Ikke alt er verdt å ha, men innimellom er der gullkorn vel verdt å få med seg. Live er denne konstelasjonen et must. Har sett Childish (Headcoates/tees, Mighty Caesars, MBE, Billy ++) live et 20-talls ganger, så jeg føler jeg vet litt hva jeg snakker om. Ingen såre følelser for en slapp firer, mest glad for at dere forhåpentligvis tok dere tid til og fikk en smak av alternativ jul. ;)

Nissen (les: Billy" er forøvrig en gammal gris og gift med Nurse Julie..........
Dette er helt seriøst. Jeg har fått tid til og høre denne et par ganger til etter jeg skribla dette.

Og jeg hadde tenkt og justere 4 opp til 6.

Og nå er det gjort. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
ErosLoveking skrev:
rolfozzy skrev:

Jul i Garasjen

4/10.

Dette er helt seriøst. Jeg har fått tid til og høre denne et par ganger til etter jeg skribla dette.

Og jeg hadde tenkt og justere 4 opp til 6.

Og nå er det gjort. :)
liker den platen, tror jeg ville gitt den 7

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Likar og plata veldig godt! Har brauta utav meg at det er årets juleplate for min del, og det står eg for. Den var soundtracket til den store juleølstesten, veldig passande ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Akk

Heilt føkka på tid her, så fort og gæli

Artist: Various
Tittel: A christmas gift for you from Phil Spector
Label/År: Abcko/1963

Wall-of x-mas

Juleplater er ikkje som andre plater, og må derfor vurderes ut fra litt andre kriterier. Eg er en sucker for gode juleplater (de finnes, men de er få), og Spectors klassiske julealbum fra 1963 med storheter som Darlene Love, The Ronettes, The Crystals og Bob B Soxx & the blue jeans har vært en følgesvenn i mange, mange år.

Foruten å være rape gal og drapsman, har Spector også gjort ett og annet for musikken siste 50 år eller så. Han har til og med produsert Ramones 8).
Spectors velkjente wall-of-sound dominerer denne, på alle måter klassiske, juleplata. Vi får servert tradisjonelle julelåter som "White Christmas", "Frosty the snowman" og "Rudolph the red-nosed reindeer", for å nevne noen av de mest kjente og kjære. Det er klassisk Spector innpakning; stryk, blås, perkusjon etc over en lav sko. Det er i det hele tatt myyyyyye lyd her. Og det funker, stort sett i alle fall. Det funker både som julelåter og som fengende popmusikk.

For meg handler juleplater kun om en ting; gjør de jula lettere å holde ut (WBC, Reverend Horton Heat, Sonics etc.), eller strør de bare salt i såret (Kurt Nilsen, Sissel Kyrkjebø etc)?. Det finnes alt for mange juleplater i sistnevnte kategori, og de er som regel eksepsjonelt jævlige, på alle måter. Spector sin plate tilfaller uten tvil første kategorien.

Spector's jul føles kanskje i overkant amerikanisert tidvis (eg tenker kvalmende coca cola reklamer med glossy julenisser und so weiter). Men for all del, dette er jo artister som vet ka de holder på med, og er i stand til å levere vokalprestasjoner godt over gjennomsnittet i en norsk X-factor semifinale. Det er veldig mye bra her. Vokaler og harmonier er plettfritt levert, og arrangementer er jevnt over svært bra. Sjøl om det kan bli "litt alt for mye" innimellom.

Det er kanskje ikkje verdens mest engasjerende og vågale plate dette - du strykes medhårs hele veien, og den byr vel ikkje på én eneste overraskelse, verken positivt eller negativt. Det er sikkert heller ikkje meningen med denne, og som juleplate gjør den jobben sin og vel så det. Den får meg i rette stemninga, og eg krever ikkje mer av en juleplate.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
CEVBOF hadde sagt 7/9 (som tilsvarer kongejuleplate)

Topp Bunn