Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hva er "up-tempo" for deg?
    For meg, er dette Megadeth og Slayer - og de låter så bra som plata tillater på Technics - og bedre enn de gjorde på Rega. Men dette avhenger og på hvilken pickup som er satt på spilleren.
    For meg er testplater ting som Blackberry Smoke - The Southern Ground Sessions. Denne har to låter med en dame på fiolin, og denne kommer frem og er riktig i lydbildet med Technics 1200 og AT-VM95ML - mye bedre enn Rega med Exact
    En annen er Daft Punk - R-A-M. Denne har masse detaljer og en jeg elsker å finlytte litt til
    Siste for meg, er Pink Floyd med Animals og Wish You Were Here. Gitarlyden på disse to platene er noe jeg liker

    Siste punkt på Technics, er enkel høydejustering av arm...
    Up-tempo? Begynner nok allerede å klamre meg bedre fast i armlenene på "Brothers in Arms".... ;) Nei, "up-tempo" vel kanskje noe uklar definisjon.... Det du bruker som testmusikk er nok musikk som ikke er så viktig for meg. Daft Punk, Pink Floyd, eller generelt rock, eller gitarbasert, "elektrisk" musikk er noe jeg sjeldent spiller. For meg er nok hovedgreien David Sylvian, White Birch, Brian Eno, Talk Talk, Mark Hollis, Olafur Arnalds, Jesse Marchant, o.l. Det er slik nedtonet musikk jeg finner mest glede i, selv om det selvfølgelig er annen musikk som også gleder som Radiohead, GoGo Penquin, Death Cab For Cutie, The The, osv.

    .
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.710
    Sted
    London
    Up-tempo? Begynner nok allerede å klamre meg bedre fast i armlenene på "Brothers in Arms".... ;) Nei, "up-tempo" vel kanskje noe uklar definisjon.... Det du bruker som testmusikk er nok musikk som ikke er så viktig for meg. Daft Punk, Pink Floyd, eller generelt rock, eller gitarbasert, "elektrisk" musikk er noe jeg sjeldent spiller. For meg er nok hovedgreien David Sylvian, White Birch, Brian Eno, Talk Talk, Mark Hollis, Olafur Arnalds, Jesse Marchant, o.l. Det er slik nedtonet musikk jeg finner mest glede i, selv om det selvfølgelig er annen musikk som også gleder som Radiohead, GoGo Penquin, Death Cab For Cutie, The The, osv.
    .
    David Sylvian er en artist jeg liker når jeg jobber. Jeg deler hus med ei som er mer interessert i country/rock/metal, så blir mye av den sorten når stueanlegget kommer på. Vil fremdeles si at en DD spiller fint leverer hva du er etter - valg av pickup er nøkkelen til lyden du vil ha. Mener Bjørn H. her på forumet har en Reloop Turn5 med en mengde pickuper. Jeg har valgt Audio Technica så langt, men sikler på en Ortofon - må bare få tid til å teste alt dette :D
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bjørn h har en reloop turn 5 og et lite sentrallager av pickuper som hadde gjort små hifibutikker sjalu ;) og alt i Tromsø.. 😂

    Og sniker du deg til Narvik har jeg en turn 3 med original bestykning 😂

    Har også en eske på nesten 40kg på tur.. så kanskje en lyttestund hadde vært mulig.. ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.666
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, skal sjekke angående Nottingham også. Tenkte i utgangspunktet å gå ut fra startblokka med noe enkelt å ha med å gjøre og å sette opp (les "ferdig oppsatt"). Må allikevel ikke forveksles med så billig som mulig. Skal det bli brukt, må det være en viss kvalitet over det. Så får jeg heller vurdere om interessen tilsier mer avanserte rigger og kombinasjoner, men vet jo ikke hvilken leir Nottingham faller i.
    Det synes jeg er godt tenkt (skulle også bare mangle av en Einstein...) Ja, du må sette opp en Nottingham, og skru fast tonearmen.
    Heldigvis er dette dette såre enkelt, da alle deler bare plasseres oppå hverandre, unntatt motor som står for seg. Ellers er det én medfølgende
    skrue du må skru til, that's it.
    Det var en av de tingene jeg falt for, utover lyden såklart; den idiotsikre enkelheten, ingen knapper eller brytere, ingenting som kan gå feil,
    det bare virker, og det virker godt.

    10537022_10207872149702902_433486809278970729_n.jpg


    /Morten
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det synes jeg er godt tenkt (skulle også bare mangle av en Einstein...) Ja, du må sette opp en Nottingham, og skru fast tonearmen.
    Heldigvis er dette dette såre enkelt, da alle deler bare plasseres oppå hverandre, unntatt motor som står for seg. Ellers er det én medfølgende
    skrue du må skru til, that's it.
    Det var en av de tingene jeg falt for, utover lyden såklart; den idiotsikre enkelheten, ingen knapper eller brytere, ingenting som kan gå feil,
    det bare virker, og det virker godt.

    Vis vedlegget 660739

    /Morten
    Også skader det ikke at det faktisk ser litt blest og bra ut imho
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.692
    Bra plate. Husker fremdeles da jeg kjøpte «The flat earth« like etter at den hadde kommet ut. Gode minner :)
    Magisk å være i sin beste ungdom og dra til byen med et mål for øyet, å finne ny musikk. Skulle mer enn gjerne skrudd tiden tilbake og atter en gang stått der i butikken med stjerner i øynene og bladd gjennom alle disse for det meste ukjente platene. Tenker på alt som gikk gjennom hodet av drømmer og forventninger, det var utrolig hvor viktig og altoppslukende det hele opplevdes å være. Og det var ikke mindre spennende da man til slutt fant noe og gikk bort til disken for å få lyttet til den potensielle «skatten» gjennom de håndholdte høretelefonene. For en herlig tid 😎
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Bra plate. Husker fremdeles da jeg kjøpte «The flat earth« like etter at den hadde kommet ut. Gode minner :)
    Magisk å være i sin beste ungdom og dra til byen med et mål for øyet, å finne ny musikk. Skulle mer enn gjerne skrudd tiden tilbake og atter en gang stått der i butikken med stjerner i øynene og bladd gjennom alle disse for det meste ukjente platene. Tenker på alt som gikk gjennom hodet av drømmer og forventninger, det var utrolig hvor viktig og altoppslukende det hele opplevdes å være. Og det var ikke mindre spennende da man til slutt fant noe og gikk bort til disken for å få lyttet til den potensielle «skatten» gjennom de håndholdte høretelefonene. For en herlig tid 😎
    Ja, vi har nok parallelle opplevelser der. 😊 Fikk allerede ut fra utseendet på rillene - vekslingen mellom rolige og raske partier - en oppfatning om dette var noe jeg ville kjøpe. Var så idiot en gang i tiden at jeg solgte størstedelen av samlingen, da jeg allerede hadde dubletter på cd. Er bare restene igjen.

    Sikkert noe med minnene også, at jeg får så djevelsk lyst til å spille enkelte album på vinyl igjen. Er absolutt ikke de samme å streame dem....

    40332F22-9BAD-420A-B869-94F54979703F.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.710
    Sted
    London
    Ja farsken.. Kan jo være en eske full av Korona(ikke den gode typen) 🤭🤭
    Korrekt! Den har vi hatt leveranse av her i huset. Var ikke noe artig!!
    Men må si at den eska ser ikke ut som ei korona-eske 😁
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.692
    Ja, vi har nok parallelle opplevelser der. 😊 Fikk allerede ut fra utseendet på rillene - vekslingen mellom rolige og raske partier - en oppfatning om dette var noe jeg ville kjøpe. Var så idiot en gang i tiden at jeg solgte størstedelen av samlingen, da jeg allerede hadde dubletter på cd. Er bare restene igjen.

    Sikkert noe med minnene også, at jeg får så djevelsk lyst til å spille enkelte album på vinyl igjen. Er absolutt ikke de samme å streame dem....
    Man skal ikke kimse av minner...😏
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    For de som er interessert i genuint vakker musikk - og opptatt av å utvide horisonten - kan Johanna Kurkela være et tips. Sterke tekster. Finsk er jo litt ugjennomtrengelig, men finnes gode oversettelser på nett og musikken trenger igjennom språkbarrieren uansett - etter min ringe mening. Her er to plasser å starte:

    https://tidal.com/track/50382255

    7D301A2E-61B2-4F73-BF1F-B7336538A789.png


    https://tidal.com/track/23313487

    D7B0C8A1-58A9-4DE4-A65A-4233C30470F7.png
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Blir jo ofte slik at fokus blir på høyttalere og forsterker, men har bestemt meg for å vie kilden(e) oppmerksomhet. Er vanskelig å vurdere forsterker om ikke en god kilde allerede er på plass. Har vært mye frem og tilbake og har vært mye i tvil om hvor jeg skulle legge pengene, men bestemte meg for å prioritere digitalt først, deretter analogt. Liker jo Moon, så det er en 280D med Mind 2 på veg i posten. Lumin D2/T2 var også langt fremme i løypa, men fant ut at en DAC med innebygd streamer vil være mest fonuftig først, så kan jeg jo eventuelt skjøte på med en ren streamer i front senere.

    Neste post på programmet blir uansett platespiller. Utrolig mye bra å få kjøpt, og tror man vanskelig kan finne noe dårlig, men har blinket meg ut Nottingham Analogue Ace Spacedeck, eller Clearaudio Consept, eller Performance. Liker det jeg ser, leser og »konseptet» med NA best. NA drivverk tenker jeg å kjøpe nytt, men resten kan jo kjøpes litt i deler, også på bruktmarkedet. Clearaudio er nok litt «safere», med gode helhetsløsninger, men kanskje noe mer «upersonlig». Vingler litt her.....
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Neste post på programmet blir uansett platespiller. Utrolig mye bra å få kjøpt, og tror man vanskelig kan finne noe dårlig, men har blinket meg ut Nottingham Analogue Ace Spacedeck, eller Clearaudio Consept, eller Performance. Liker det jeg ser, leser og »konseptet» med NA best. NA drivverk tenker jeg å kjøpe nytt, men resten kan jo kjøpes litt i deler, også på bruktmarkedet. Clearaudio er nok litt «safere», med gode helhetsløsninger, men kanskje noe mer «upersonlig». Vingler litt her.....
    Ser at Gjallarhorn Audio selger en demomodell Clearaudio Performance DC med Satisfy Kardan arm, men 25k er kanskje litt i overkant? Kanskje likevel billigere på sikt enn det tradisjonelle oppgraderingsjaget hvor man til slutt ender på dyr spiller likevel.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser at Gjallarhorn Audio selger en demomodell Clearaudio Performance DC med Satisfy Kardan arm, men 25k er kanskje litt i overkant? Kanskje likevel billigere på sikt enn det tradisjonelle oppgraderingsjaget hvor man til slutt ender på dyr spiller likevel.
    Ja, tenker mest på en spiller i klassen rundt Performance DC og Ace Spacedeck. Er enig i at det kanskje er greit å legge seg i området «øvre toppklasse», så vil det spille litt på lag med det jeg allerede har. Har sett den Performace som ligger ute, og får se hva det blir til. 😊
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Ja, tenker mest på en spiller i klassen rundt Performance DC og Ace Spacedeck. Er enig i at det kanskje er greit å legge seg i området «øvre toppklasse», så vil det spille litt på lag med det jeg allerede har. Har sett den Performace som ligger ute, og får se hva det blir til. 😊
    Jeg tror det er smart å satse på en spiller i klasse med Performance DC og Ace Spacedeck, som jeg synes representerer en "sweet spot" i markedet. Dyrt, men ikke crazy dyrt og godt nok til nesten hva det skal være av pick-up's. Høyttalere og vinyl er det to områdene innen hifi hvor jeg synes det er størst sammenheng mellom pris og ytelse.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ace space deck er nok den jeg ville gått for også om jeg skulle havne utpå det kjøret.. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, hadde det var i min makt, så..... Mirage var en flott plass. Dype skinnsofaer og god stemning. 😊
    Stamstedet mitt da jeg bodde i Petersborggata. Gode minner! Skulle gjerne også opplevd Nobile/Borti Natta på nytt 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Stamstedet mitt da jeg bodde i Petersborggata. Gode minner! Skulle gjerne også opplevd Nobile/Borti Natta på nytt 😊
    Ja, opplevde bl.a. Hans Theessink på Nobile/Bortinatta. Jon Sass på tuba. Sjelden sett noen kle et instrument så godt. Å kle en tuba er jo et kunststykke, men han klarte det. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, er en 280D. Har knapt begynt å høre på den og vet av erfaring at det tar en del tid å lære seg å tolke noe nytt. Moon har også generelt lite wow-effekt, men er mer snikende.... 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn