Altec Lansing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    UK selgeren/produsenten ville levere 15 celler til meg i fjor for £320 +£44 i shipping
    sjekket mailene mine nå...
    mvh
    Leif
    meget intressant pris, hvis de er gode nota bene.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har litt problemer med å navigere i Altec driver-jungelen.
    Noen som kan gi en rask innføring i hva tallene betyr? Forskjell på 288/299/291/802 osv?
    Jeg tror det er 288 jeg skal ha, basert på en anbefaling, men det er ikke så mange rundt om til salgs. Og da hadde det vært greit å vite hva som er forskjellen.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    her er det også litt:

    Literature for Vintage Altec Products

    grei oversikt på noen av modellene:

    http://www.lansingheritage.org/images/altec/catalogs/1983-pro-short/page3.jpg

    kort fortalt er vel 288 driveren som er mest ettertraktet. 291 er en verjon av denne som tåler mer effekt, og 299 er siste versjon med ferritt magnet. Litt diskusjon om hvilken 288 som lyder best, men 288-G skal vel være den som har best hf egenskaper. 288-K og L er ferritt utgaver mens tidligere utgaver er alnico. Hvis du ikke er spesiellt bestemt på alnico kan 299 være et billigere alternativ.

    800 og 900 serien er 1" drivere med de fordeler og ulemper det medfører. Mye billigere enn 1,4" driverene hvis du er på budsjett.

    Håper noen arresterer meg nå hvis jeg ikke husker riktig.

    mvh
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Veldig grei oppsummering det ja, takk!!
    Jeg går fort i surr i disse modellene.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Da er Altec A5 VOTT med 1505b horn i hus. Starten på ennu en reise med justeringer, tjunning med mer :) Lyder allerede rett godt med passiv pre, 300b og SPU.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Grattis!
    Mine gamle 15 sellershorn det der viss det var de som lå på børsen du kjøpte
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk Rune S. Ja jeg kjøpte velurkanon sine. Har drømt om Altec 15 sellershorn siden jeg hørte dem første gang. De har passende spredning til også at kunne brukes i relativt nærfelt. Tester nu 416c basser og kommer til at avprøve 515g før jeg bestemmer meg hvilken av bassene jeg tar. Kabinetterne krever lidt kærlig hånd, men de spiller allerede rett godt i min kjeller.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det ble 515G, leverte 416C tilbake til selger. Venter nu nye filtre fra Werner Jagusch som skal testes opp mod Hiraga filteret. A5 m. 1505 er nok den bedste musikkformidler jeg har hørt på allt fra kammer musikk til metal. 604 er gode men A5 er en del bedre.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nu er delefiltre til Altec A5 fra W. Jagusch på vei. Hans delefilter bragte det bedste frem i mine 604-8g. Blir intressant at se hvordan A5 med Werners filtre lyder i forhold til A5med Hiraga filtrene ( som lyder fabelagtigt ).
     

    Vedlegg

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Altec Lansing Drivere.

    Hei!

    Jeg har nå ansaffet meg noen Altec drivere.

    Jeg har hatt 908-8B før, og var veldig fornøyd med de samt noen "mantaray???" horn, noen ekstremt store!

    Det har seg sånn at de som heter 902-16HF har orginalmembran og fungerer utmerket, disse vet jeg ikke hva jeg skal med, men fikk en god deal (tror jeg).

    908-8B som jeg har hatt, vil jeg gjerne få liv i igjen, men disse har defekt, eller ingen membran i det hele tatt (har ikke åpnet dem enda), men grunnen til jeg spør er at ny må jeg ha uansett. Finnes det orginae Altec membraner, eller vil de billige fra de forskjellige amerikanske sidene holde?

    Håper på svar!

    Mvh Glenn
    alteclansing.jpg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Great Plains Audio viderefører Altec arven og produserer bla "Altec" compressiondrivere, membraner og bassenheter.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er fint. Synd med slike hederskronede merker som blir slaktet og gjort til en forretning for livsstilsprodukter. Eksisterer det noen som helst produkter som heter Altec Lansing nå? Det stod absolutt ingen produkter på hjemmesiden deres.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ...og nu begynner en lang justeringsprosess. Jagusch filtrene gir mulighet for at dempe 1505 hornet (autoformer) samt 3 trin for finjustering av delefrekvens og avrulling på 1505. De kan også justeres og brukes til mine 604-8g idet de har to valgbare delefrekvenser. De er per se to veis men man kan bruke en tweeter ( kondensator -6db) samt justere nivå på tveeteren. Mine gamle JBL 075 blir avprøvet etter hvert ( de fungerte godt sammen med 604).
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg blitt en Altec Lansing venn:)
    Kom over en 9444B i god stand som jeg "måtte" ha....
    Enhver hjemmekino må jo ha en ordentlig kinoforsterker i sortimentet!
    2016-10-12 19.52.57-edit (Small).jpg
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet verdi på et pent par 604-8G
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hei,
    jeg er på utkikk etter et par Model 19. Om det er noen som kjenner noen som har en nabo som har et par som kan være aktuelle å selge er det bare å sende en pm :D
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Der er ikke meget liv i tråden for tiden :)
    Jeg byttede ut Altec 515G med GPA 515C Alnico i mine A5 kasser og synes nu etter et par afteners tilspilling at de lyder fabelagtig. Mer rich sound i forhold til 515G, dybere bass ( hvis mand kan snakke om dyb bass og 828 kap i samme slengen :) ) og bedre oppløst bass uten at de mister den fabelagtige mellombass slam fra front hornene. GPA 515C har vel lidt tyngre membran end 515G, lidt svakere motor, men med alnico, og går ikke lige høyt opp i frekvens. Anbefalt delefrekvens på 1000Hz ( i forhold til 4k for 515G) betyder jo ingenting i A5 hvor der deles ved ca 500Hz.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen her inne med forsterkeranbefaling til altec 421-8h serie 2? Trenger også aktiv deling.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne med forsterkeranbefaling til altec 421-8h serie 2? Trenger også aktiv deling.
    Hvilken kabinetter?
    Jeg har ( til Altec 515g, GPA 515c, Altec 416C , i A5 og og 604-8G i 620 kabinetter) brukt rør bla PP 6L6, PP el34 triodekoplet, 300b SE og har mht bass - best erfaring med push pull kt88 ( pentode, ikke triode koplet) samt mosfet First Watt F6 og M2. F6 gir lidt strammere bass i forhold til M2 og rørene. Jeg har testet hypex ncore nc400 ( samt andre hypex class D og T-amps) på Altec og GPA og det er ikke en vellykket kombo unntagen til hjemmebio (nc400 virker fint til kino effekter ).
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen her inne med forsterkeranbefaling til altec 421-8h serie 2? Trenger også aktiv deling.
    Hvilken kabinetter?
    Jeg har ( til Altec 515g, GPA 515c, Altec 416C , i A5 og og 604-8G i 620 kabinetter) brukt rør bla PP 6L6, PP el34 triodekoplet, 300b SE og har mht bass - best erfaring med push pull kt88 ( pentode, ikke triode koplet) samt mosfet First Watt F6 og M2. F6 gir lidt strammere bass i forhold til M2 og rørene. Jeg har testet hypex ncore nc400 ( samt andre hypex class D og T-amps) på Altec og GPA og det er ikke en vellykket kombo unntagen til hjemmebio (nc400 virker fint til kino effekter ).
    Blir selvbygget kasse, portet og så stor som mulig. Har ikke planer om byggestart på en stund, men vil gjerne vite hvilke forsterker jeg skal bruke. Blir mellombass-kasse dette. ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor portet?
    Om den kun skal spille mellombass?
    Hvor langt ned i frekvens skal den spille?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorfor portet?
    Om den kun skal spille mellombass?
    Hvor langt ned i frekvens skal den spille?
    Har ikke helt bestemt meg, selger mente de kunne spille fra 25 hz og oppover. Har 15" subber i bunnen fra før, ønsker å bruke altec fra 70-2000 hz (alt ettersom hvor bra frontene mine spiller i dette område), blir prøving og feiling i hvilke område de skal spille i. Hvorfor portet? Hvorfor ikke? Jeg er veldig fornøyd med de subbene jeg har i dag som er porta. Altec blir stående i mellom fronter og subber og burde være høy nok til å klarere rack/stereobenk (~60 cm høyde).
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvis jeg skulle beholdt/hatt ett element av de følgende, hva ville dere anbefalt å beholde? 421-8h s2 vs 515-8g ...
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    483
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    IMG_20191020_220924.jpg


    Altec 19 med oppgradert delefiltere. 99dB, 15" bass. Planen er å bruker en lavt watt SET forsterker men har sjans til å prøve et par stor SS monoblokker, 2x300w, får sikkert god kontroll på bass men blir det overkill?? Spiller aldri høyt, headroom og stor soundstage er det jeg er etter. Noe meninger?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Dersom de ikke støyer så er det ingen problemer. Har selv brukt 150W SS på langt mer følsomme ht enn model 19. Men ikke si noe til ekspertene, da får de bare vann på mølla.... Den 15" som sitter i model 19 har bare godt av litt effekt, og det er den som setter begrensningen på følsomheten - ikke horn/driver som er dempet ned ganske mye.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    483
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Dersom de ikke støyer så er det ingen problemer. Har selv brukt 150W SS på langt mer følsomme ht enn model 19. Men ikke si noe til ekspertene, da får de bare vann på mølla.... Den 15" som sitter i model 19 har bare godt av litt effekt, og det er den som setter begrensningen på følsomheten - ikke horn/driver som er dempet ned ganske mye.
    Takk for svar, tror jeg prøve det. Det er et par Muse modell 300 monoblokker det er snakk om. Skal prøve en MAE set 1 også. Pre er en CJ pv 10.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Nydelig - og perfekt til interiøret!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn