Høyttalere Alternativ til Velodyne DD10 Plus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    35.536
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har vært på denne "vogna" selv. Fikk en custom bygd 6kanals Musical Innovation forforsterker og kjørte minidsp til filter/deling. For meg satt minidsp for stort fingeravtrykk så den røk etter hvert.
    Hvis du ikke kjører noe korrigering/filtrering på hovedhøyttalerne så må du ha tunga rett i munnen. Latency blir fort en fiende. Arendal Sound ligger på rundt 8ms, SVS på rundt 5ms osv. Da blir det kronglete å få det riktig, med mindre du kan plassere subben mye nærmere lytteposisjon. Det finnes en del subber med lav latency, som f,eks REL og Rythmik (og sikkert mange andre) som bør vurderes.
    En ting til å tenke på er steilheten på lavpassfilteret til subben om du skal bruke den mot høyttalere som får spille "fritt" nedover i frekvens. Plugger du bassrefleksporten i høyttalerne dine så bør subben deles med 12dB pr oktav, hvis ikke bør den deles 24dB pr oktav. Og påse at subben kan deles så lavt som høyttalerne går, mange subber kan ikke deles lavere enn 40Hz og da er det dumt om høyttalerne har full output ned til 30Hz.
    Jeg gikk motsatt, fra MI til MiniDSP, angrer ikke. Må legge til at jeg ikke liker MiniDSP uten Dirac, jeg synes det låter slørete, men med Dirac så åpner det seg opp igjen, selv når Dirac ikke tar kontrollen hele veien så låter det mye bedre en ren MiniDSP (hos meg, testet med tre forskjellige høyttalerpar) Hadde ikke klart å gå tilbake til ett anlegg hvor en ikke kan ha kontroll over Latency/delay hvis en bruker sub i systemet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Enig i begge deler. Mye kostbart utstyr i forhold til oppgaven. Har sikkert for mye av det fra før selv også. Men eneste produktet på markedet som gjør det den gjør?
    Hvis kravet er analogt filter så stemmer kanskje det ja.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    35.536
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    må være noe annet enn forsinkelse du hører, skal svært mye til med lange bølgelengder, og øret er mye dårligere ved lave frekvenser også.
    Kommer litt ann på hvor man deler...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Kommer litt ann på hvor man deler...
    Jeg har en Arendal S2 med en antimode stående næsten 1 meter bag mine højttalere. Selvom der er noget forsinkelse, hører jeg (og andre der har været at høre det hos mig) det ikke. Måske er der bare nogle der er mere følsom end andre på det område?
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.502
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    1
    Du hører riktig.
    Hvis man ellers får til en relativt sømløs frekvensmessig overgang, så klarer man ikke dektere slik latency (tidsforsinkelse).

    Eksempelvis er det mange høyttalere og subber med bassrefleks/port/horn. Mange slike med vellydende dypbass, selv om portbidraget har vært en omvei inni kassa og når øret ditt betydelig forsinket.

    Nøyaktig hvor tålegrensen går, strides de lærde om, men for subwoofere under 80-100Hz, er det anslagsvis så mye som 10-15ms.*

    I presensområdet er det derimot nulltoleranse. Her er øret superfølsomt.

    *KILDE:
    Group Delay
    According to Aldoshina's researching in 1985, there is acceptable Group Delay values that human ear can't detect:
    40-80 hz: 15 ms
    80-160 hz: 3 ms
    160-1 KHz: 2.5 ms
    >1 KHz: 1.5 ms
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Hvilket apparat var det?
    Tror jeg skal moderere meg mer enn en smule, for det dreide seg om Copland DRC 205, der DRC selvsagt betyr "Digital Room Correction". Det sagt, den besto bl.a. av AD/DA-konvertering, det var analogt inn og ut, i det minste.
    Vel, så feil kan man ta. Men opplevelsen var virkelig ikke mye å skrive (hjem) om. Alt bare døde.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.066
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror jeg skal moderere meg mer enn en smule, for det dreide seg om Copland DRC 205, der DRC selvsagt betyr "Digital Room Correction". Det sagt, den besto bl.a. av AD/DA-konvertering, det var analogt inn og ut, i det minste.
    Vel, så feil kan man ta. Men opplevelsen var virkelig ikke mye å skrive (hjem) om. Alt bare døde.
    Ja, den var en killer 😁😁😁😅
    Var tenkt som en DRC for dummies og med mye automatikk i lyd-flatingen.
    Ble litt sånn bedre, men ikke bedre.

    mvh
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hvis kravet er analogt filter så stemmer kanskje det ja.
    Om kravet er å beholde sin dac og pre og ikke erstatte dette med dsp. Tenker du at dsp fortsatt er et bedre valg en CR-1 koblet etter pre-amp? Trenger dsp et fullt signal inn, eller klarer det seg med et kraftig dempet linjesignal inn slik som CR-1? har ikke sett det er vanlig å koble det slik? Her tenker jeg noe av kjernen ligger i forhold til hvorvidt digital eller analog løsning er bedre eller dårligere egnet i en gitt setting. Ikke hva som er bedre eller dårligere på generelt grunnlag. Hva gir det mest transparente resultatet mot kilde/dac/pre på lavt volum?

    Av digitale produkter som kan se interessante ut, så synes jeg heller ikke disse er så veldig rimelige. Anthem har en pre-amp hvor brukervennligheten og rewievs er gode. Noen har allikevel klagd på at den ikke er helt tyst og samtidig litt steril. Antimode X4 et annet alternativ. Skal jeg være kritisk til denne må det være den litt billige formfaktoren som kanskje ikke gir den største eiergleden? Her er jeg kanskje for sær og kravstor, men forventer kanskje litt mer til prisen. Hvordan den låter sammenlignet med annet utstyr vites ikke. Vet du bruker denne og at det funker gull på dine kreasjoner. Ellers har Nad en dac/pre i master serien med høypass/lavpass på linje med Parasound P6 som ble foreslått tidligere i tråden. Mulig Nad`en låter bedre? Vet ikke, men sitter vel samme dac i den som M51 som jeg kjenner godt (litt snill, aldri slitsom).

    Ellers synes jeg min rør-pre er bedre en min transistorpre til tross for specs, samtidig synes jeg min transistorpre er bedre enn ingen pre i kjeden. Jeg har prøvd alle dac jeg har eid opp gjennom direkte i effekt uten suksess. Tror derfor ikke volumkontroll i det digitale domenet er det rette for meg.
    Derfor sitter det langt inne å begynne bytte ut det jeg har av dac og pre som jeg vet fungerer for meg og min smak og øvrig utstyr til fordel for dsp.

    Da vet du hvor jeg står og hvorfor jeg ser på CR-1 som et interessant produkt, om ikke for alle. Tror den kan skli ganske ubemerket inn i oppsettet bortsett fra å utføre tiltenkt jobb, litt høyere delefrekvens enn å bare rulle inn Sub under HT.

    Når det er sagt, skulle vinden snu er et par diskrete Inkognito + X4 satt opp av lokal ekspertise også et alternativ jeg ikke klarer slå helt fra meg :D Hadde vært gøy med lokal frukt selvsagt. Made in Aas(y)

    Ønsker sambygdingen god helg!!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Om kravet er å beholde sin dac og pre og ikke erstatte dette med dsp. Tenker du at dsp fortsatt er et bedre valg en CR-1 koblet etter pre-amp? Trenger dsp et fullt signal inn, eller klarer det seg med et kraftig dempet linjesignal inn slik som CR-1? har ikke sett det er vanlig å koble det slik? Her tenker jeg noe av kjernen ligger i forhold til hvorvidt digital eller analog løsning er bedre eller dårligere egnet i en gitt setting. Ikke hva som er bedre eller dårligere på generelt grunnlag. Hva gir det mest transparente resultatet mot kilde/dac/pre på lavt volum?
    Her stiller du på en måte flere spørsmål samtidig / berører flere ting samtidig. En ting er hva som er konseptuelt bedre eller dårligere, en annen ting er hva som eksisterer av produkter og er mer eller mindre egnet (ikke nødvendigvis fra et lydkvalitetsperspektiv) i en gitt situasjon.

    1) Tror jeg en løsning basert på DSP er like bra / kan gi like bra eller bedre lydkvalitet enn CR-1? Ja, det gjør jeg.

    2) Hvorfor er det ikke vanlig å koble DSP mellom pre og power? Jeg er usikker på om det er sant. F.eks Antimode DualCore 2.0 er nok benyttet nettopp slik av mange. Men generelt har nok de fleste slike produkter en preamp innebygget, som gjør at det er en bedre idé å erstatte preampen helt. Så ved å legge inn et krav om å beholde preamp (som mange gjør), så ødelegger man litt for seg selv. Hadde man erstattet preampen med f.eks X4 eller noe fra MiniDSP som gir både highpass/lowpass og EQ-muligheter, så vil man helt garantert få en mye bedre lydopplevelse. Har man en separat DAC og ønsker å beholde den, så er det fortsatt mulig.

    Av digitale produkter som kan se interessante ut, så synes jeg heller ikke disse er så veldig rimelige. Anthem har en pre-amp hvor brukervennligheten og rewievs er gode. Noen har allikevel klagd på at den ikke er helt tyst og samtidig litt steril. Antimode X4 et annet alternativ. Skal jeg være kritisk til denne må det være den litt billige formfaktoren som kanskje ikke gir den største eiergleden? Her er jeg kanskje for sær og kravstor, men forventer kanskje litt mer til prisen. Hvordan den låter sammenlignet med annet utstyr vites ikke. Vet du bruker denne og at det funker gull på dine kreasjoner. Ellers har Nad en dac/pre i master serien med høypass/lavpass på linje med Parasound P6 som ble foreslått tidligere i tråden. Mulig Nad`en låter bedre? Vet ikke, men sitter vel samme dac i den som M51 som jeg kjenner godt (litt snill, aldri slitsom).

    Ellers synes jeg min rør-pre er bedre en min transistorpre til tross for specs, samtidig synes jeg min transistorpre er bedre enn ingen pre i kjeden. Jeg har prøvd alle dac jeg har eid opp gjennom direkte i effekt uten suksess. Tror derfor ikke volumkontroll i det digitale domenet er det rette for meg.
    Derfor sitter det langt inne å begynne bytte ut det jeg har av dac og pre som jeg vet fungerer for meg og min smak og øvrig utstyr til fordel for dsp.

    Da vet du hvor jeg står og hvorfor jeg ser på CR-1 som et interessant produkt, om ikke for alle. Tror den kan skli ganske ubemerket inn i oppsettet bortsett fra å utføre tiltenkt jobb, litt høyere delefrekvens enn å bare rulle inn Sub under HT.

    Når det er sagt, skulle vinden snu er et par diskrete Inkognito + X4 satt opp av lokal ekspertise også et alternativ jeg ikke klarer slå helt fra meg :D Hadde vært gøy med lokal frukt selvsagt. Made in Aas(y)

    Ønsker sambygdingen god helg!!
    Jeg tenker både X4, Parasound og NAD trolige er gode alternativer. Jeg er enig i at X4 ikke er verdens lekreste produkt rent estetisk. Hva gjelder mine løsninger så trenger man jo ikke egentlig dette i det hele tatt, siden lavpass/høypass er bygget inn i produktene, og man kan benytte en helt vanlig pre (til og med en rør-pre) hvis man ønsker det.

    God helg! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn