Ambiance lyd & bildet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Fått deg Klipsch da gitt. 😀 Da må jeg få meg en lytt hos deg en dag, har ikke hørt Palladium i vanlig hjem.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flyttet vekk fra den fine kjellerhulen?
    Hvordan blir det til sammenligning da?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Flyttet vekk fra den fine kjellerhulen?
    Hvordan blir det til sammenligning da?
    Ikke optimalt. Mye klang i rommet og ikke noe symmetr i oppsettet. Tonalt ikke helt borte men dybde og holografi er nærmest ikke eksisterende.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Som noen kjenner til så tørker gummiopphenget til membran ut på alle Palladium høyttalerene og revner langs med membran.
    Et element var utsatt for dette på mine høyttalere, men det er nå midlertidig fikset og skal etterhvert bli reparert permanent. Fant en leverandør som kan produsere nytt gummioppheng til elementet mitt.
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å ligne noe nå. Fintunet høyttalerne og ting faller på plass.
    Liker veldig godt hvor uanstrengt alt høres ut. Ikke det bredeste og dypeste lydbildet, men det fungerer veldig godt. Alt i alt strålende fornøyd og angrer ikke på dette kjøpet!

    Neste er en rimelig netverkspiller, noen som har tips?
     

    Vedlegg

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med P39 Bjørn. Spenstig valg, og et stykke unna Jas lydmessig. Godt å se at det ikke er bare jeg som sliter meg å avvikle hifi interessen......
    Gratulerer med nytt hus også :)

    Einar
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.571
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Etter mye fram og tilbake har jeg endt opp med følgende oppsett. Det ene er jeg godt fornøyd med, og det andre jobber jeg litt med, men det er mest for morroskyld. Hifi oppsettet har jeg fokusert på rør og de gleder denne type oppsett drar med seg. Her jobber jeg en del med lydsignaturen, og føler jeg ikke er i mål. Primæroppsettet som er i dedikert rom med noen enkle akustiske tiltak har jeg fått nært opp til mine preferanser på det lydmessige plan.

    HIFI Pr dags dato:
    Svært flotte oppsett👍🏼🎼
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med P39 Bjørn. Spenstig valg, og et stykke unna Jas lydmessig. Godt å se at det ikke er bare jeg som sliter meg å avvikle hifi interessen......
    Gratulerer med nytt hus også :)

    Einar
    Hei Einar!
    Takk for det, ser du pusser opp også. ☺
    Innteressen lå vel i dvale en god periode. Men aldri helt slutt dog noen opp og nedturer før jeg landet på Ayon Palladium kombinasjon.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Er i tenkeboksen og ønsker å bytte ut Denon CD spiller med Ayon CD spiller. Lite å finne brukt for tiden, så jeg la ut en ønsket kjøpt annonse for å se om det dukker opp noe som faller i smak. Gjorde det samme ang høyttalerene mine og det tok vel drøyt to år før jeg fikk tak i P39.

    Mulig løsning er streamer fra AYON?
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Iblant lurer jeg på hvor det har blitt av alle de gode brukte hifikomponentene fra glansdagene for 10-15 år siden.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Iblant lurer jeg på hvor det har blitt av alle de gode brukte hifikomponentene fra glansdagene for 10-15 år siden.
    Det virker som disse produktene ikke lengre er attraktive på brukten. Noe som er synd fordi jeg foretrekker for det meste å benytte denne typen kilde. Jeg er som mange også glad i vinyl og foretrekker av og til det enkle som å kunne strømme musikk, men der er jeg ikke enda.

    Hva foretrekker du å benytte som kilde?
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Foretrekker vinyl, men strømmer Tidal ved siden av. Rippet alle cdne mine for noen år siden, men noe har skjedd så jeg ikke finner igjen filene. Har ikke orket å starte på igjen.
    Tidal dekker det meste
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Foretrekker vinyl, men strømmer Tidal ved siden av. Rippet alle cdne mine for noen år siden, men noe har skjedd så jeg ikke finner igjen filene. Har ikke orket å starte på igjen.
    Tidal dekker det meste
    På samme stadie på et vis da.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    @ejjo
    Foretrekker vinyl, men strømmer Tidal ved siden av. Rippet alle cdne mine for noen år siden, men noe har skjedd så jeg ikke finner igjen filene. Har ikke orket å starte på igjen.
    Tidal dekker det meste
    Har du testet AYON S3 nettverk/dac?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.646
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nei. En svakhet på Palladium serien. Ikke billig å bytte elemter heller, 16000 pr stk. Heldigvis trengte jeg kun et. P39 kler rørforsterker godt.
    Ja det er en sinnssyk pris.... 😬

    Jeg har P-39 med tilhørende senter og bakhøyttalere. Jeg har inn i mellom inspisert alle elementene og har ikke sett antydning til sprekker på noen av elementene. Jeg kjøpte de brukt i 2012 og da var de kun ca. 1 år gamle. Hos meg har de stått i eget rom uten sollys hele tiden. Kan det ha noe å si tro?

    For mange år siden så kom jeg over et reserveelement til P-39 på Finn og helt tilfeldig så byttet jeg til meg dette i noen kabler. Kan være kjekt å ha tenkte jeg. Jeg mener å huske at det skulle være helt nytt, men det er uansett ingen antydning til sprekker på dette elementet heller.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er en sinnssyk pris.... 😬

    Jeg har P-39 med tilhørende senter og bakhøyttalere. Jeg har inn i mellom inspisert alle elementene og har ikke sett antydning til sprekker på noen av elementene. Jeg kjøpte de brukt i 2012 og da var de kun ca. 1 år gamle. Hos meg har de stått i eget rom uten sollys hele tiden. Kan det ha noe å si tro?

    For mange år siden så kom jeg over et reserveelement til P-39 på Finn og helt tilfeldig så byttet jeg til meg dette i noen kabler. Kan være kjekt å ha tenkte jeg. Jeg mener å huske at det skulle være helt nytt, men det er uansett ingen antydning til sprekker på dette elementet heller.
    Jeg misstenker at sollys kan forringe opphenget raskere en hvis det ikke er utsatt for direkte sollys. Mine høyttalere står utsatt til, men jeg har solskjerming som beskytter høyttalerene.

    Du har vel hatt dine noen år om jeg ikke husker feil? Lenge før meg, jeg skaffet mine 2020.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.646
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg misstenker at sollys kan forringe opphenget raskere en hvis det ikke er utsatt for direkte sollys. Mine høyttalere står utsatt til, men jeg har solskjerming som beskytter høyttalerene.

    Du har vel hatt dine noen år om jeg ikke husker feil? Lenge før meg, jeg skaffet mine 2020.
    Ja jeg kjøpte som sagt mine i 2012 og da var de ca. 1 år gamle.

    Jeg får ta en sjekk igjen en eller annen kveld...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.646
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har lommelykten vært fremme og alle elementene er inspisert inkl. senter, surroundhøyttalere og reserveelement. Fremdeles ingen antydning til sprekker på noen av dem heldigvis. Det er for øvrig vanskelig å skjønne hvorfor dette elementet koster 16K…:unsure:

    IMG_1166.jpeg
    IMG_1167.jpeg
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er allefall den prisen jeg fikk.


    Hei Bjørn,



    Woofer til P-39F koster kr 16 760,- pr stk.

    Ringen sitter ganske tight og kan gå i stykker om man ikke er forsiktig, men det er fullt mulig å ta den av uten å ødelegge den.

    Jeg kjenner ikke til noen flere utgaver av grillen til denne modellen.


    Bruken av høyttalerene kan vel ha noe å si, og det ryktes at elementene kan slå i grillen å skade membran/oppheng, men det burde kunne høres i så tilfelle. Jeg spiller ikke så høyt at membran beveger seg i noen særlig grad så jeg har ikke erfart dette. Jeg vet ikke hvordan disse høyttalerene har blitt behandlet eller vedlikeholdt av tidligere eiere. Det er kun et element hos meg som har skaden og som nå blir byttet.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.646
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Bruken av høyttalerene kan vel ha noe å si, og det ryktes at elementene kan slå i grillen å skade membran/oppheng, men det burde kunne høres i så tilfelle. Jeg spiller ikke så høyt at membran beveger seg i noen særlig grad så jeg har ikke erfart dette. Jeg vet ikke hvordan disse høyttalerene har blitt behandlet eller vedlikeholdt av tidligere eiere. Det er kun et element hos meg som har skaden og som nå blir byttet.
    Helt i starten når jeg fikk dem så hadde jeg kanskje grillene på en liten stund, men siden da har grillene vært av.
    Så har jeg hele tiden spilt med subber og hatt deling mellom 80-100Hz.

    Det er uansett kjedelig med disse problemene på enn så påkostet serie, men mine ser heldigvis fremdeles helt strøkne ut.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.646
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvor kjøpte du elementet forresten? Servicekompaniet?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tilbake no i full fres el?? Kjekt å sjå at det skjer nåke i dinne tråden igjen.

    Framleis det same anlegget/kinoen??
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake no i full fres el?? Kjekt å sjå at det skjer nåke i dinne tråden igjen.

    Framleis det same anlegget/kinoen??
    Nei da, jeg flyttet i 2019. Nå er det ungdomsrom til tvillingene med 75" TV og tokanals lyd ( Onkyo Surround reciever, OPPO og Energy Veritas). For meg er det et stueoppsett med AYON Tritton og Klipsch Palladium P39, håper å kunne skaffe en brukt digital kilde fra AYON en gang i fremtiden. Blir nok værende i dette formatet frem til at ungdommen flytter ut. Da blir det nytt og mindre hus ved sjøen og muligens et tilpasset oppsett til det nye huset.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei da, jeg flyttet i 2019. Nå er det ungdomsrom til tvillingene med 75" TV og tokanals lyd ( Onkyo Surround reciever, OPPO og Energy Veritas). For meg er det et stueoppsett med AYON Tritton og Klipsch Palladium P39, håper å kunne skaffe en brukt digital kilde fra AYON en gang i fremtiden. Blir nok værende i dette formatet frem til at ungdommen flytter ut. Da blir det nytt og mindre hus ved sjøen og muligens et tilpasset oppsett til det nye huset.
    Ok, det er slik det gjeng ofte...

    Kjekt å sjå at du er aktiv igjen get då.
    Er ikkje veldig lenge sida eg såg en Ayon cd spelar på finn. So det går nok å få tak i.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ble tid til film i gjesterommet/hjemmekontoret/ungdomsrommet i kveld. Lenge siden jeg hadde tid til det. Fikk også bekreftelse på feil sendt del til Palladium, satser på at dette blir rettet snarlig.

    00.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn