Americana....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    jowil skrev:
    Oh you lucky you! ;D

    Musikken og lyden går kvalitetsmessig hånd i hånd her, ja, men jeg er redd for at den faktisk kom i '87 og ikke på nittitallet. ;)

    Selvfølgelig. Men se litt stort på det. Den holdt langt ut på nittitallet, og videre. ;D
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette var intresant lesing,takker.

    Jeg hadde Bring the family,sikkert remastret utgave.
    Jeg liker Little village bedre,men sist jeg hørte Bring the family var anlegget langt dårligere enn idag,skal nok skaffe den orginale+noen flere som mangler i samlingen.

    Har 3stk på vinyl:Slug line fra 79.Two bit monster 1980.
    Og den beste av de 3 vinyl jeg har:Warmin up to the ice age fra 1985 utgitt av Geffen.Kanonbra rett og slett.

    Heilt spesiell lyd på den fra 1985,fanastisk stemme på Hiatt på denne utgivelsen.


    Helsing Arild.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    808
    Antall liker
    543
    Musikk som treffer meg rett i hjertet det her.

    Jeg var også på Kalvøya for å se Little Village. Endelig skulle jeg få oppleve min store helt, Ry Cooder. Og det sammen med John Hiatt, Jim Keltner og Nick Lowe. Jeg har vel sjelden gledet meg sånn til en konsert. Fikk lurt med meg en del folk under påskudd av å skulle se Bryan Adams. Yeah right! Nuvel, "Little Sister" med Ry Cooder hadde jeg tross alt klart å fikse som en soleklar vorspiel-låt i den gjengen jeg festet med til vanlig. Og med lovnader om at den ville vi oppleve live bar det i vei til hovedstaden.

    Vel frem på gressplenen slo vi oss ned og varmet opp med gylden fludium (øl). Kos på alle kanter! En gjeng med ungdommer holdt et jævla liv foran oss. Det de hadde å drikke var en svær kanne med medbrakt sprit. Sosiale som de var, vandret noen av de bort til oss. En av de veivet denne kannen med sprit foran nesa mi og lurte fælt på hvem jeg hadde kommet for å se. Jeg svarte "Ry Cooder og Little Village". "Fyttegrisen, det jo musikk som fatter hører på!" var svaret jeg fikk. "Vel, faren din er inne på noe", var svaret mitt. Og så måtte jeg ta en svelg av noen som minte mistenkelig om spylerveske.

    Det tok Little Village tre minutter, så var det full tenning på alle kanter. For min egen del var det stort når Ry dro "Crazy 'bout an automobile" Hele gjengen med "fjortiser" danset og hoppet opp og ned og hadde det moro.

    "Kanskje jeg skal høre litt mer på hva fatter har av musikk" var det ungkalven lirte av seg før vi gikk hver vår vei.

    Senere på Campingen var det fram med C-90 kassetten med Ry Cooder/John Hiatt musikk. Vi satt alene til å begynne med, men det ble fort fullt rundt Ghettoblasteren vår!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Heldiggris.

    Jævlig bra story,fjortisene sitter nok å digger Ry Cooder/John Hiatt nå når de har blitt VOKSNE.

    Mvh.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Heilt spesiell lyd på den fra 1985,fanastisk stemme på Hiatt på denne utgivelsen.
    Den låter live, med et positivt fortegn. Slik man skulle ønske at konserter av og til høres ut... Enig i at Hiatts malmfulle røst kommer helt til sin rett på den platen. Jeg må forresten sjekke den samarbeidsplaten fra '92 som dere skriver om. Den kjenner jeg ikke, for på den tiden hadde jeg mye fokus på kunstmusikk, elektronika og hardere saker som Ministry, My Life With The Trhill Kill Kult og Butthole Surfers. Etter det jeg vet så var de faktisk et band som kalte seg Little Village, så det var et superband-album i ordets rette forstand, og ikke Hiatt med supermusikere som backing. Det er forøvrig Tony Viscontis produksjon av (i alle fall 1 album) som gjorde at jeg fant han litt uinteressant før Bring The Family, så jeg får vel sjekke de som kom like før bruddet med Geffen da. Kanskje jeg husker feil mtp at alle hans tidligere utgivelser var overproduserte. Uansett, for en artist og låtskriver. Og for et album Bring The Family er, og jeg har selvfølgelig originalen.

    Og når vi først er inne på Cooder:



    Chicken Skin Music (1976)

    Og når texmex først er på banen, så tar jeg med mine favoritter av Los Lobos:



    And A Time To Dance (EP 1983)




    How Will The Wolf Survive? (1984)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Dette er en samling som har mye god Americana, snublet over den ved en tillfeldighet, mange gode artister og ikke minst god lyd...



    http://www.turtlerecords.com/

    CD1

    01) Ryan Adams - Harder Now That's It's Over
    02) Mary Gauthier - Drag Queens In Limousines
    03) Alison Krauss &Union State - Let Me Touch You For A While
    04) Steve Earle - My Old Friend The Blues
    05) Emmylou Harris & Linda Ronstadt - For A Dancer
    06) Rodney Crowell - Wandering Boy
    07) Rob Crosby - She's Natural
    08) Slaid Cleaves - Broke Down
    09) Robert Earl Keen - My Home Ain't In The Hall Of Fame
    10) The Delevantes - Long About That Time
    12) Buddy Miller - That's How I Got To Memphis
    13) Cathryn Craig - Walk Slowly Through This Life
    14) Larry John McNally - Over Fences
    15) Mark Wills - Wish You Were Here
    16) John Gorka - Let Them In
    17) Vince Gill - Feels Like Love

    CD2

    01) Lucinda Williams - Essence
    02) Whiskeytown - Don't Wanna Know Why
    03) Chip Taylor & Guy Clark - One Hell Of A Guy
    04) Cowboy Junkies - Angel Mine
    05) John Hiatt - Buffalo River Home
    06) Eric Taylor - Louis Armstrong's Broken Heart
    07) Emmylou Harris - Wrecking Ball
    08) Billy Bob Thornton - Angelina
    09) Cash Brothers - Night Shift Guru
    10) Julie Miller - I Still Cry
    11) Jimmy Dale Gilmore - Banks Of The Guadalupe
    12) Heather Myles - True Love
    13) Ray Wylie Hubbard - Without Love
    14) The Gourds - El Paso
    15) The Mother Hips - Take Us Out
    16) Michael de Jong - Time Will Pass Like Rain
    17) Don Was feat. Merle Haggard - I'm So Tired Of It All
    18) The Woodys - Circle Of Angels

    mvh
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    musicus skrev:
    Dette er en samling som har mye god Americana, snublet over den ved en tillfeldighet, mange gode artister og ikke minst god lyd...
    Det ser ut som en brukbar samler, ja. Er det noen av de mer ukjente på denne utgivelsen du spesielt kan trekke frem?
     
    M

    musicus

    Gjest
    jowil skrev:
    musicus skrev:
    Dette er en samling som har mye god Americana, snublet over den ved en tillfeldighet, mange gode artister og ikke minst god lyd...
    Det ser ut som en brukbar samler, ja. Er det noen av de mer ukjente på denne utgivelsen du spesielt kan trekke frem?
    Egentlig litt vanskelig siden jeg liker alle godt, med Rodney Crowell, Rob Crosby, Mark Wills m.fl synes jeg meget godt om, kanskje ikke de mest spennende låtene men gode, imo.
    Bare å skaffe seg samlingen tror jeg ;) ...

    mvh
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    musicus skrev:
    Egentlig litt vanskelig siden jeg liker alle godt, med Rodney Crowell, Rob Crosby, Mark Wills m.fl synes jeg meget godt om, kanskje ikke de mest spennende låtene men gode, imo.
    Bare å skaffe seg samlingen tror jeg ;) ...

    mvh
    Det er selsagt det beste alternativet. Var forresten så heldig at jeg fikk med meg Rodney Crowell på John Dee for et par måneder siden. Knallkonsert.
     
    M

    musicus

    Gjest
    jowil skrev:
    musicus skrev:
    Egentlig litt vanskelig siden jeg liker alle godt, med Rodney Crowell, Rob Crosby, Mark Wills m.fl synes jeg meget godt om, kanskje ikke de mest spennende låtene men gode, imo.
    Bare å skaffe seg samlingen tror jeg ;) ...

    mvh
    Det er selsagt det beste alternativet. Var forresten så heldig at jeg fikk med meg Rodney Crowell på John Dee for et par måneder siden. Knallkonsert.
    Det vil jeg tro ;D ...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Ser at The Woodys er med på den samlinga. Absolutt hørbar musikk.
    Jeg har disse. En stund siden jeg spilte de men.







    http://www.thewoodysmusic.com/
    Synes vel egentlig at den samlingen gir ett godt gjennomsnitt, The Woody´s er også ett nytt spennende bekjentskap takket være den :) ...

    mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

    Dette kom jeg over, helt tilfeldig.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Tenker umiddelbart på korleis eg har klart meg uten den gruppa.

    Nydelig fremført i sin enkelhet,liker sånt som er nedstrippet til "kun" det mest nødvendige.

    Skal sjekkes ut og bestilles snarest.

    Takker for tips.

    Mvh.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Eg må innrømme at det gikk kaldt nedover nevane då eg høyrde dette. Var innom Sugar Hill heilt tilfeldig, det vil seia at eg skulle sjekke ut litt Townes van Zandt stoff. Klikka litt hit og dit og fann coveret fyrst og fremst interessant. Sjekka ut ei låt og eg var solgt. CD'en er til sals fra Sugar Hill, 12$.

    Håvard
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jaggu det beste jeg har hørt på lenge. Jeg tenker på The Band, The gourds og et snev av Dylan når jeg spiller denne. Og i dag kommer det ut ny plate med de.
    Som jeg har bestilt på vinyl.

    LØP OG KJØP !!!!!!


     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    rolfozzy skrev:
    Dette er jaggu det beste jeg har hørt på lenge. Jeg tenker på The Band, The gourds og et snev av Dylan når jeg spiller denne. Og i dag kommer det ut ny plate med de.
    Som jeg har bestilt på vinyl.

    LØP OG KJØP !!!!!!


    Herved bestilt. :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    1.414
    @Rolfozzy, hvordan synes du denne står seg mot Tonight At The Arizona ? Dersom du har hørt den vel og merke.
    Jeg synes at denne danker den selvtitulerte langt ned i støvlene, med forbehold om at Frankie's Gun er en av de kuleste sangene noensinne.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.794
    Antall liker
    21.470
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    beste americana-låta på 2000-tallet?


     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    @Rolfozzy, hvordan synes du denne står seg mot Tonight At The Arizona ? Dersom du har hørt den vel og merke.
    Jeg synes at denne danker den selvtitulerte langt ned i støvlene, med forbehold om at Frankie's Gun er en av de kuleste sangene noensinne.
    Jeg har ikke hørt Tonight at tha Arizona. Men dette er så bra at jeg kommer til og hanke inn den også.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gago, en liten komkurrent til Wilco


    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sårt savnet


    Fikk med meg konserten hans på Cruise. Døde vel kort tid ettterpå.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Denne fyren har gitt ut en del perler, og noe som definitivt ikke er det.
    Dette er en av mine favoritter. Styr unna "I saw the light". KJØP cd'en med samme tittel som under. Et must.


    Håvard
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Minner om at Louris/Olson spiller på Rockefeller 04.07.. Og dit skal jeg.. Helaften. Kan godt bli årets høydepunkt.
     
    M

    musicus

    Gjest
    ArtDeco skrev:
    Minner om at Louris/Olson spiller på Rockefeller 04.07.. Og dit skal jeg.. Helaften. Kan godt bli årets høydepunkt.
    Fikk med meg en mini konsert og plater signert for noen måneder siden av disse herrer veldig bra, ikke minst er Olson´s "Salvation Blues" verdt ¨få med seg, en av de bedre Americana skiver jeg har hørt de seneste årene....

    mvh
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Var der jeg også. Fikk signert og tatt bilder med Louris og Olson. Håper de spiller elektrisk denne gangen.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    956
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Vet ikke om det har vært nevnt her før,men Steve Earle er ute med ny plate "Townes". Tolkninger av Townes Van Zandt sanger.Bør kunne bli bra.Min er på vei fra amazon.uk...

    MVH
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2


    Denne kjøpte jeg for et par dager siden. Som en mellomting mellom Ryan Adams og Steve Earle. Anbefales!!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.780
    Antall liker
    16.469
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Multikanal skrev:
    Hei
    Vet ikke om det har vært nevnt her før,men Steve Earle er ute med ny plate "Townes". Tolkninger av Townes Van Zandt sanger.Bør kunne bli bra.Min er på vei fra amazon.uk...

    MVH
    Den kan jeg absolutt bekrefte som en hørbar anbefaling - dog noe annerledes Steve Earle denne gangen, men en særdeles hørbar plate om man har et godt forhold til Van Zandt fra før ...og det har vi vel, ikke sant?

    Ellers er Ryan Bingham noe ukjent i min samling Rolfozzy. Det bør han kanskje ikke være om en ukes tid :) Takk for tipset.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Må innrømme at jeg finner Steve Earle mindre og mindre interessant for hver skive. Synd, han var(er for mange) et ikon. Den siste konserten gikk jeg midt i. Fyren sto stort sett bare og kikket i gulvet mens han planka gamle storheter. Ingen kommunikasjon med publikum.
    Jeg foretrekker Townes for seg og Steve Earle for seg, og da helst eldre album.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    rolfozzy skrev:
    Denne kjøpte jeg for et par dager siden. Som en mellomting mellom Ryan Adams og Steve Earle. Anbefales!!
    Lastet den ned, lyttet og bestilte. Bra tips!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:


    Denne kjøpte jeg for et par dager siden. Som en mellomting mellom Ryan Adams og Steve Earle. Anbefales!!
    Den forrige er også bra.

    Håvard
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Nok en gang en hyggelig kveld på John Dee, Louris og Olson innfridde igjen.
    Synes det er synd at såvidt få kommer for oppleve det som i mine øyne er kjernen i tidenes beste Americana band, AKA The Jayhawks.
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.794
    Antall liker
    21.470
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har jeg postet denne her før?
    hmmm... den tåler uansett et gjenhør.


     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    808
    Antall liker
    543
    Jason Isbell (tidligere Drive-by Truckers) er ute med ny skive

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn