Americana....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    musicus

    Gjest
    Denne er vel i grenselandet til å være Americana, men anbefales alikevel, ja det er nesten en sånn løp og kjøp skive...

    Lloyd Cole "Broken Record"


    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kjøpte Gregg Allmans nyeste plate Low Country Blues på fredag. Jeg hadde hørt noen korte utdrag i platebutikken en stund i forveien. Den fenget umiddelbart, og har klare bevegelsesstimulerende egenskaper, selv når man er ukonsentrert og opptatt med helt andre ting i et annet rom. Platen gikk flere runder i helgen.

    • http://allmusic.com/album/low-country-blues-r2076658
    • http://www.platekompaniet.no/Sok.aspx?frmquery=Gregg+Allman+Low+Country+Blues&searchOpt=ALT
    • http://www.amazon.com/Low-Country-Blues-Gregg-Allman/dp/B004AHNIGM
     

    Vedlegg

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    CDWMcInSpots skrev:
    Den fenget umiddelbart, og har klare bevegelsesstimulerende egenskaper, selv når man er ukonsentrert og opptatt med helt andre ting i et annet rom.
    Ser ut til å måtte sjekkes ut :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endelig begynner sentralen å bli et sted for anstendige, voksne menn. Hifi & Country synes jeg er et fint nytt navn til vårt kjære forum. Men undertittelen Innslag av klassisk musikk. Da er jo alt som er viktig dekket. 8)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    baluba skrev:
    Endelig begynner sentralen å bli et sted for anstendige, voksne menn. Hifi & Country synes jeg er et fint nytt navn til vårt kjære forum. Men undertittelen Innslag av klassisk musikk. Da er jo alt som er viktig dekket. 8)
    Du glemte Western ...


    (... og egentlig ganske mye annet.)
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    baluba skrev:
    Endelig begynner sentralen å bli et sted for anstendige, voksne menn. Hifi & Country synes jeg er et fint nytt navn til vårt kjære forum. Men undertittelen Innslag av klassisk musikk. Da er jo alt som er viktig dekket. 8)
    Nå begynner vi å snakke her. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    Endelig begynner sentralen å bli et sted for anstendige, voksne menn. Hifi & Country synes jeg er et fint nytt navn til vårt kjære forum. Men undertittelen Innslag av klassisk musikk. Da er jo alt som er viktig dekket. 8)
    Nå begynner vi å snakke her. :)
    Da er de to viktigste medlemmene enige, så da er det bare formalitetene som gjenstår. Støtte fra Spots registrert.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Til informasjon:
    Jeg har startet tråden Country der emnet er countrymusikk i hele dens bredde og med alle dens undersjangre. Dens emne er m.a.o. et subsett av denne trådens emne.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Nettradio
    Kjenner noen av dere til gode nettradiostasjoner med god lyd og gode bitrater som spiller innen trådens emne?


    Folk Alley er i hvert fall delvis innenfor trådens emne og slett ikke dum. Den kunne dog gjerne hatt litt høyere bitrater.

    Folk Alley (US) (mp3 128 kbps) http://www.folkalley.com/folkalley.pls
    Folk Alley (US) (AAC+ 64 kbps) http://www.folkalley.com/folkalley-aacplus64.pls
    Er det egentlig "hørbart" med så lave bitrater som 64 kbps?

    Jeg mener; blir det lavere, er det jo nesten så jeg kan parse datastrømmen manuelt med blyant og papir og synge sangene selv. ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nettradio
    Kjenner noen av dere til gode nettradiostasjoner med god lyd og gode bitrater som spiller innen trådens emne?


    Folk Alley er i hvert fall delvis innenfor trådens emne og slett ikke dum. Den kunne dog gjerne hatt litt høyere bitrater.

    Folk Alley (US) (mp3 128 kbps) http://www.folkalley.com/folkalley.pls
    Folk Alley (US) (AAC+ 64 kbps) http://www.folkalley.com/folkalley-aacplus64.pls
    Er det egentlig "hørbart" med så lave bitrater som 64 kbps?

    Jeg mener; blir det lavere, er det jo nesten så jeg kan parse datastrømmen manuelt med blyant og papir og synge sangene selv. ;)
    AAC+ skal etter sigende være en del bedre enn mp3 på lavere bitrater slik at man kan få samme lydkvalitet med lavere bitrate/høyere komprimering. Et raskt nettsøk indikerte at min hukommelse stemte. Skikkelig dokumentasjon vil kreve et grundigere søk med en del lesing og vurdering.

    Wikipedia om AAC+: http://en.wikipedia.org/wiki/AAC+
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Den skiva her syns jeg er sinnsykt sterk. Det er debut skiva, og han har med seg Nancy Griffith og Lyle Lovett på laget.
    Darden Smith - Native Soil 1986
     

    Vedlegg

    M

    musicus

    Gjest
    ...og der satte du neste skive ut, denne har fulgt meg i flere tiår, nydelig skive :) ...



    m
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Mangelfull informasjon

    musicus skrev:
    ...og der satte du neste skive ut, denne har fulgt meg i flere tiår, nydelig skive :) ...



    m
    I beste mening og til nytte for senere lesere:

    Det ville være fint om man som decibelius i svar #295 i det minste skriver albumartist og albumtittel, gjerne også utgivelsesår m.m.

    Når man kun baserer innlegget på et bilde av albumforsiden, og i tillegg kun viser bildet med en lenke som ikke forteller noe som helst om hva det lenker til, vil innlegget være meningsløst så snart nettstedet lenken peker til endrer (litt) på nettstedet. Startinnlegget og svar #1 i denne tråden viser eksempler på albumbildelenker som peker til ikkeeksieterende albumbilder. Startinnlegget har dessuten såpass ufullstendig tekst at man ikke helt vet hvilke to album det refereres til. Dessverre er kun det ene albumet navngitt i teksten. Se Wikipediartikkelen om Link rot.

    Dette er bildelenken i svar #296:
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/51NSRJEHKPL._SL500_AA300_.jpg
    Den inneholder som man kan se, ingen egeninformasjon om at dette gjelder:
    Darden Smiths album Trouble No More fra 1990.

    Enda bedre er det hvis man istedenfor å lenke til bildene, lagrer dem på egen disk (f.eks. med høyreklikk -> lagre bilde) og deretter inkluderer dem som bilder i innlegget. Uansett hva eier av lenkemålet da finner på, inkl. å gå konkurs, vil innlegget være komplett så lenge Hifisentralen eksisterer. Jeg gjør dette i alle mine innlegg på Hifisentralen (se f.eks. svar #284). Det er ikke vanskelig, og det tar ikke lang tid. Neppe noe lenger enn å benytte den dårligere lenkemetoden.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Mangelfull informasjon

    musicus skrev:
    ...og der satte du neste skive ut, denne har fulgt meg i flere tiår, nydelig skive :) ...



    m
    I beste mening og til nytte for senere lesere:

    Det ville være fint om man som decibelius i svar #295 i det minste skriver albumartist og albumtittel, gjerne også utgivelsesår m.m.

    Når man kun baserer innlegget på et bilde av albumforsiden, og i tillegg kun viser bildet med en lenke som ikke forteller noe som helst om hva det lenker til, vil innlegget være meningsløst så snart nettstedet lenken peker til endrer (litt) på nettstedet. Startinnlegget og svar #1 i denne tråden viser eksempler på albumbildelenker som peker til ikkeeksieterende albumbilder. Startinnlegget har dessuten såpass ufullstendig tekst at man ikke helt vet hvilke to album det refereres til. Dessverre er kun det ene albumet navngitt i teksten. Se Wikipediartikkelen om Link rot.

    Dette er bildelenken i svar #296:
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/51NSRJEHKPL._SL500_AA300_.jpg
    Den inneholder som man kan se, ingen egeninformasjon om at dette gjelder:
    Darden Smiths album Trouble No More fra 1990.

    Enda bedre er det hvis man istedenfor å lenke til bildene, lagrer dem på egen disk (f.eks. med høyreklikk -> lagre bilde) og deretter inkluderer dem som bilder i innlegget. Uansett hva eier av lenkemålet da finner på, inkl. å gå konkurs, vil innlegget være komplett så lenge Hifisentralen eksisterer. Jeg gjør dette i alle mine innlegg på Hifisentralen (se f.eks. svar #284). Det er ikke vanskelig, og det tar ikke lang tid. Neppe noe lenger enn å benytte den dårligere lenkemetoden.
    Tjah...

    Det finnes vel en gylden middelvei her, kanskje?
    Det er ikkje alltid at poster med hundreogfemtiørten sitat og bullets, med tilhørende link-o-rama er så veldig lesbare og informative heller, sjøl om hensiktene er de aller beste og velmente.

    Men helt enig at det er greit å i alle fall skrive artist og album i tilfelle linken ikkje virker av ulike årsaker. Hvorvidt det er nødvendig med bio og komplett diskografi i en simpel lyttetråd som denne, og den vanlige lyttetråden, er en annen sak.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Townes skrev:
    [...]
    Men helt enig at det er greit å i alle fall skrive artist og album i tilfelle linken ikkje virker av ulike årsaker. Hvorvidt det er nødvendig med bio og komplett diskografi i en simpel lyttetråd som denne, og den vanlige lyttetråden, er en annen sak.
    Jeg tror ikke jeg har bedt om "bio og komplett diskografi".

    Dessuten er vel denne tråden noe annet enn hva-lytter-du-på-nå-trådene? Innleggene i dem er (vel) døgnfluer, mens denne og lignende tråder i større grad er ment som tematiske anbefalingstråder med dokumentasjons-/arkiv-/museumspotensiale.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Som trådstarter (under annet nick) kommer de to første albumene om igjen, tråden var/er ment som en tips tråd, personlig synes jeg det rekker når album/artist kommer frem og er lesbart på coveret, så kan den enkelte gå videre etter mer info etter egen interesse og nytte 8)




    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Townes skrev:
    [...]
    Men helt enig at det er greit å i alle fall skrive artist og album i tilfelle linken ikkje virker av ulike årsaker. Hvorvidt det er nødvendig med bio og komplett diskografi i en simpel lyttetråd som denne, og den vanlige lyttetråden, er en annen sak.
    Jeg tror ikke jeg har bedt om "bio og komplett diskografi".

    Dessuten er vel denne tråden noe annet enn hva-lytter-du-på-nå-trådene? Innleggene i dem er (vel) døgnfluer, mens denne og lignende tråder i større grad er ment som tematiske anbefalingstråder med dokumentasjons-/arkiv-/museumspotensiale.
    Full bio er sjelden nødvendig, men de kan i alle fall gi et hint slik at vi kan google oss fram til riktig artist og tittel. Det er ikke alltid at jeg oppgir alle nødvendige fakta, men jeg oppgir alltid nok til at en som kan skrive noe inn i Google finner ut hva det er.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Dette er nok en av de bedre Americana skivene jeg har handlet på lenge, dere med spotify, sjekk den ut! 8) ...



    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    musicus skrev:
    Dette er nok en av de bedre Americana skivene jeg har handlet på lenge, dere med spotify, sjekk den ut! 8) ...



    mvh
    En av fjorårets beste utgivelser, musicus. Men slikt skal man vel helst ikke si, for da kommer det vel noen og lurer på hva det er som gjør at jeg kan definere hva som er bra eller dårlig. Men uansett den er på lista over mine 10 beste i fjor.
     
    M

    musicus

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    musicus skrev:
    Dette er nok en av de bedre Americana skivene jeg har handlet på lenge, dere med spotify, sjekk den ut! 8) ...



    mvh
    En av fjorårets beste utgivelser, musicus. Men slikt skal man vel helst ikke si, for da kommer det vel noen og lurer på hva det er som gjør at jeg kan definere hva som er bra eller dårlig. Men uansett den er på lista over mine 10 beste i fjor.
    ;D
    Fikk servert den første gang hjemme hos RoDa, han kansje var inspirert?...

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.957
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    musicus skrev:
    rolfozzy skrev:
    musicus skrev:
    Dette er nok en av de bedre Americana skivene jeg har handlet på lenge, dere med spotify, sjekk den ut! 8) ...



    mvh
    En av fjorårets beste utgivelser, musicus. Men slikt skal man vel helst ikke si, for da kommer det vel noen og lurer på hva det er som gjør at jeg kan definere hva som er bra eller dårlig. Men uansett den er på lista over mine 10 beste i fjor.
    ;D
    Fikk servert den første gang hjemme hos RoDa, han kansje var inspirert?...

    mvh

    Jeg handlet den i all hast etter tips fra rolfozzy og en kjapp lytt på spotify.
    Den har inspirert de fleste som har vært innom her etterpå. ;)

    En av de aller beste platene jeg har kjøpt på svært lenge.
    Liker også Ray Lamontagne og Pariahdogsene hans, hører mye på de to etter hverandre.

    Mvh
    Rolf
     
    M

    musicus

    Gjest
    Denne snurrer her nu, de trenger vel ikke noen nærmere introduksjon :)



    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    nydelig introvert skive for de rette anledninger 8)

    Josh T Pearson.

    "Last of the country gentlemen"


    mvh
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Har plukket frem en gammel favoritt i det siste.

    Lisa Germano på fele og kor...det svinger som f...
     
    M

    musicus

    Gjest
    Trane skrev:
    Har plukket frem en gammel favoritt i det siste.

    Lisa Germano på fele og kor...det svinger som f...
    En riktig goid skive, en av mine foretrukne fra JCM, knall bra!!, har spillt den siden 80 tallet engang ;D ...

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn