Americana....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    musicus

    Gjest
    Takker! tar med meg tipset til neste innkjøps runde :) ....

    mvh
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    4.414
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    2
    Får vel komme med flere anbefalinger:

    William Elliott Whitemore: "Animals in the dark" (sjekk Youtube)

    Rodney Crowell: "Sex & Gasoline"

    Fred Eaglesmith: "Tinderbox"

    Tre must for americana-fans
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Noen som vet hvem som sender David Letterman/Late night show for tiden? Ryan Bingham skal på i kveld.
    EDIT: Fant ut at det nærmeste er Dansk TV2 Zulu. Får vel vente til 16.01, da burde showet være tilgjengelig på http://www.cbs.com/late_night/late_show/
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ArtDeco skrev:
    Noen som vet hvem som sender David Letterman/Late night show for tiden? Ryan Bingham skal på i kveld.
    EDIT: Fant ut at det nærmeste er Dansk TV2 Zulu. Får vel vente til 16.01, da burde showet være tilgjengelig på http://www.cbs.com/late_night/late_show/
    Veit ikke, men det jeg derimot veit, er at både NRK og TV2 med fordel kunne ha sjalta ut noen idiotiske 15- på- dusinet såpeoperaer, sykehus- eller politiserier med bl.a. David Letterman. Mannen har jo både humor og ironi i herlig miks!

    mvh. VilhelmW
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Dette er en gutt jeg har fått mer og mer sansen for.

    Han kom med en cd i 2008, og den vokser for hver gjennomspilling. Noen av dere så han sikkert på årets CA awards sammen med Kid Rock.

    Jeg snakker om Jamey Johnson. Og tekstene er helt outstanding.

    Between Jennings and Jones:

    [video]iYYw_9thYyY[/video]

    Her er en annen godlåt.

    [video]Naol8_GL1v4[/video]

    Skremmende lik Waylon, men likevel sitt eget særpreg.

    Sjekke mannen på Youtube. Akkurat nå er han den tøffeste gutten i klassen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samtidig som jeg var på Platekompaniet og kompletterte Beatles i dag rasket jeg også med meg en boks i en serie som heter Easy Acoustic osv. Fra før har jeg nevnte Easy Acoustic slik at jeg vet at det er ok samlinger. De offisielle versjonene av originallåter, og noen interessante coverversjoner med gode artister som krydder. Derfor var det en no brainer å kjøpe boksen Easy Country til den lille sum av 59 penger. Trippel-boksen er ypperlig til å myke opp C&W-skeptikere med. Den inneholder mange riktige artister, og kan lett vinne de som forbinder country med Bjøro Håland og Atkins Nashville (på en negativ måte). Riktignok inneholder boksen noen låter av den typen også, men da velvalgte eksempler for å forføre de vantro.

    Artistnavn som Cash, Byrds, Flying Burrito Brothers, Emmylou Harris, Alison Krauss, Patsy Cline, Willy Nelson, Nancy Griffitt vil nok fungere som agn til Freddy Fender, Dolly Parton, Kenny Rogers, Charlie Rich og fantastiske Ernest Tubb. Rogers synger forresten Me and Bobby McGee for å sukre pillen ytterligere.

    For meg er den et funn, i likhet med Easy Acoustic. Det er fordi den inneholder mange artister som jeg normalt ville gått glipp av. Dvs jeg har jo ikke hørt på den enda, men jeg er sikker på at bak de navnene som ikke betyr noe for meg skjuler det seg nye skatter for meg å oppdage. Gleder meg til søndag, for jeg tror ikke jeg får tid til å lytte skikkelig på dem før da.

    Uansett er den et godt tips. Finner dere flere enn en i Platekompaniet billighylle så bør dere kjøpe en til dere selv og en til så mange venner som de har til. Sjelden vil du oppleve så vel anvendte 59 kroner, det er min udiskutable mening. Spesielt effektiv som gave til country-skeptikere som tidligere nevnt. Fant dessverre ingen bilder med google.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk Baluba. Har fra før Easy Acoustic og Easy Jazz boksene (til 59 kr) og bør vel våge meg ut på den neste også. Støtter opp om at disse boksene er bra saker, for meg var de også en "prøvelytt" til enkelte nye artister.
     
    M

    musicus

    Gjest
    En annen samlig det kan være lurt å merke seg om man skulle komme over den er denne:



    Mer en samling med kjente, og noen ukjente, men en riktig god samling Americana.

    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Takk Baluba. Har fra før Easy Acoustic og Easy Jazz boksene (til 59 kr) og bør vel våge meg ut på den neste også. Støtter opp om at disse boksene er bra saker, for meg var de også en "prøvelytt" til enkelte nye artister.
    Skikkelige no brain-ere. Da har jeg registrert at det finnes en Easy Jazz også. Den er neppe like interessant som Easy Acoustic tror jeg, men når jeg ser den så plukker jeg den opp. Alle i serien er sikkert like bra, hvis det da ikke finnes noen Easy Opera da. Slike plater finnes det nok av fra før.

    Nye artister, ja. Det er nettopp det som gjør denne serien så fantastisk. Ikke bare inneholder den gamle favorittsanger fra mange artister, men i tillegg så presenteres man for så mye man aldri har hørt før og som holder temmelig høy kvalitet. Ingen av låtene på Easy Acoustic er dårlige, og jeg tror nok det samme gjelder Easy Country. Løp og kjøp til PK, altså!
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    4.414
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    2
    Filmen "Heartworn Highways" bør vel være rimelig obligatorisk for alle americana fans.
    Utrolig mye bra fra Earl, Van Zandt, Clark med flere.
    Hvis du ikke har den allerede så løp og kjøp!

    Mvh
    A Boy Named Sue

    Ps. En stor artist som jeg synes har fått alt for lite oppmerksomhet er Gene Clark. Solokarrieren har dessverre kommet i skyggen av det han gjorde i The Byrds. Mannen fortjener å bli spilt ofte!
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde et kjapt søk gjennom hfs og det ser ut til at Ronny Elliott er utelatt i denne tråden.
    Han er en ganske habil singer/songwriter og anbefales til alle som er into americana, s/s, alternative countrygreia.
    Han har en god del plater på samvittigheten, og det er jevnt over bra til svært bra saker.
    Har hørt mest på Poisonville, Hep, Valentine roadkill og Jalopypaint.
    Vel verdt en lytt.

    Vanskelig å finne noe særlig på youtube:
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    1.364
    Torget vurderinger
    5
    A Boy Named Sue skrev:
    Filmen "Heartworn Highways" bør vel være rimelig obligatorisk for alle americana fans.
    Utrolig mye bra fra Earl, Van Zandt, Clark med flere.
    Hvis du ikke har den allerede så løp og kjøp!

    Mvh
    A Boy Named Sue

    Ps. En stor artist som jeg synes har fått alt for lite oppmerksomhet er Gene Clark. Solokarrieren har dessverre kommet i skyggen av det han gjorde i The Byrds. Mannen fortjener å bli spilt ofte!
    Enig angående Gene Clark! Når vi først er inne på filmer; dokumentaren "Searching for the wrong-eyed jesus" anbefales på det varmeste. Jim White dykker ned i sørstatenes sump av svovelpredikanter, innavl og fattigdom. Fantastisk musikk av bla Jim White, Handsome Family, Johnny Dowd og David Eugene Edwards (16 Horsepower).
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    4.414
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    2
    Sitat fra Horny
    Enig angående Gene Clark! Når vi først er inne på filmer; dokumentaren "Searching for the wrong-eyed jesus" anbefales på det varmeste. Jim White dykker ned i sørstatenes sump av svovelpredikanter, innavl og fattigdom. Fantastisk musikk av bla Jim White, Handsome Family, Johnny Dowd og David Eugene Edwards (16 Horsepower).

    Har sett film og har cden "Searching for the wrong-eyed jesus"
    Var for øvrig på konsert med Jim White, David Eugene Edwards pluss Mark Olson og Gary Louris under bergen-fest -09. Fikk også med meg Jason Ringenberg konsert + signert cd og en hyggelig prat med Jason både før konserten og et par øl med han etter konserten.

    Fikk også med meg konserten med Handsome Family på Madame Felle i høst. Og som i forfjor var det magi og humor på senen og tid til en øl og en prat med fansen etterpå. Virkelig trivelige folk Brett og Rennie Sparks. Tok et par øl med dem, kjøpte og fikk signert In The Air og Last Days Of Wonder. Fikk sogar klem av Rennie og handshake og "manneklem" av Brett da de sa godnatt.

    Noen av flere gode konsert-minner fra i fjor. Bergen er en fin by for musikkinteresserte
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Americana før begrepet americana.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Townes skrev:
    Jepps, den er kjempefin :)
    Har vel damens alle album, og med "Mercy now" som en slags favoritt, men undrer om ikke denne kryper noe mer under huden, iaf på en annen måte som jeg finner særdeles forførende :)...

    mvh
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Townes skrev:
    Jepps, den er kjempefin :)
    Har vel damens alle album, og med "Mercy now" som en slags favoritt, men undrer om ikke denne kryper noe mer under huden, iaf på en annen måte som jeg finner særdeles forførende :)...

    mvh
    Ja, denne blir jo litt ekstra sterk når man tar tekster/tema i betraktning og tenker over livet dama har levd :)
    Snakka med henne under en konsert på Stundesløse for en god del år siden, veldig sympatisk og trevlig. Mener å huske hon var veldig begeistret for Steve Earle (musikalsk speaking) akkurat da...
     
    M

    musicus

    Gjest
    Townes skrev:
    musicus skrev:
    Townes skrev:
    Jepps, den er kjempefin :)
    Har vel damens alle album, og med "Mercy now" som en slags favoritt, men undrer om ikke denne kryper noe mer under huden, iaf på en annen måte som jeg finner særdeles forførende :)...

    mvh
    Ja, denne blir jo litt ekstra sterk når man tar tekster/tema i betraktning og tenker over livet dama har levd :)
    Snakka med henne under en konsert på Stundesløse for en god del år siden, veldig sympatisk og trevlig. Mener å huske hon var veldig begeistret for Steve Earle (musikalsk speaking) akkurat da...
    Det er vel det jeg setter størst pris på med dama, hun synger om levd liv, og kan man bevare det sympatiske med en slik historie så er det xtra interessant å lytte til det hun har å si, skulle hun dukke opp her i Gøteborg er det obligatorisk med ett oppmøte :) ...

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Denne går under americana. Og den får min varmeste anbefaling. Kommer høyt på min liste over årets beste når den statusen skal gjøres opp.

     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Denne går under americana. Og den får min varmeste anbefaling. Kommer høyt på min liste over årets beste når den statusen skal gjøres opp.

    Hørt To Willie som kom i fjor, rolfozzy? Den er kjempefin :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Siden du nevner det, Townes. To Willie har jeg ikke hørt, men den ligger på bestillingslista mi. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    8.513
    Torget vurderinger
    1
    Pøh. Foretrekker skikkelig americana 8). Den opprinnelige stilarten Americana er basert på folkemusikk og klassisk musikk og en av pioneerene er Aaron Copland. Her er et godt eksempel av Elmer Bernstein.
    Dersom du ikke får lyst til å røyke Marlboro og skyte indianere etter dette vet ikke jeg... ;D

     
    M

    musicus

    Gjest
    Voff skrev:
    Pøh. Foretrekker skikkelig americana 8). Den opprinnelige stilarten Americana er basert på folkemusikk og klassisk musikk og en av pioneerene er Aaron Copland. Her er et godt eksempel av Elmer Bernstein.
    Dersom du ikke får lyst til å røyke Marlboro og skyte indianere etter dette vet ikke jeg... ;D

    Du liker svett country du ;) ikke noe feil idet, men din definisjon er jeg vel ikke helt enig i sånn uten videre!

    Fra Wiki:
    Americana is an amalgam of roots musics formed by the confluence of the shared and varied traditions that make up the American musical ethos; specifically those sounds that are merged from folk, country, rhythm & blues, rock & roll and other external influential styles.[1]Americana is popularly referred to, especially in print, as alternative country, alt-country or sometimes alt.country.

    Uansett, bra musikk er bra musikk, og det er vel poenget!?

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Denne damen har fått spilletid den siste tiden, nydelig Americana..



    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn