Amerikanere

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Holy crap, håper ikke dette er representativt for den jevne amerikaner. :-/
 

Stian_G

Medlem
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Dette MÅ være kødd... se nederst på skjermen... rulleteksten er hysterisk vittig!
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Dette MÅ være kødd... se nederst på skjermen... rulleteksten er hysterisk vittig!

Tror det er et køddeprogram ja, CNNNY. litt som team Antonsen eller no liknende. MEN, jeg tror faktisk de som blir intervjuet er såpass dumme som det ser ut som. Om man intervjuer 3-400 stk er det ikke umulig å få 10-15 til så fremstå som vi ser her.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Sri Lanka........?!.....never heard of it! ;D ;D ;D
 
T

timc

Gjest
And France.....ah here....(markerer på Australia;D )
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.141
Antall liker
3.234
Torget vurderinger
2
Har møtt ( og jobbet med ) høyt utdannete folk fra USA med nærmest ikke-eksisterende kunnskaper om geografi utenfor de 52 statene. Er ikke overrasket.

Det som er tragisk er at de samme menneskene mener de har uttalerett om hvem som skal invaderes ( les: bankes til fornuft. )
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Kan dere navn på alle statene i USA, alle land i Afrika, Asia, Sør-Amerika osv..??
Europa er ikke verdens navle. Det finnes selvsagt dumme folk i Amerika, men det finnes jammen mange dumme folk alle andre steder og...  
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Opptaket var hvertfall like eutentisk som meningene til "den jevne amerikaner".

Vekker sterke reaksjoner når noen har et til di grader nedlatende syn på andre menneskers verdi

hvis dette er representativt for majoriteten av det amerikanske folk, jippi...
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Kan dere navn på alle statene i USA, alle land i Afrika, Asia, Sør-Amerika osv..??
Europa er ikke verdens navle. Det finnes selvsagt dumme folk i Amerika, men det finnes jammen mange dumme folk alle andre steder og...  
Kan du navnene på alle fylkene i Norge ......... ???
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Geografien er jo irrelevant her. Spørsmålet var jo "hvem burde innvaderes neste gang..." Uten overhodet ha noen mening om hvor eller hva dem holder på med.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Spørsmålet er vel mere..:

"Hvilket land der ute i verden vil du helst skyte på.."


Ja personlig syns jeg denne holdningen ut ifra mitt standpunkt er xtremisme, på lik linje som det andre "terror organisasjoner" står for.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Har møtt ( og jobbet med ) høyt utdannete folk fra USA med nærmest ikke-eksisterende kunnskaper om geografi utenfor de 52 statene. Er ikke overrasket.
*Kremt, kremt*. 50 stater er det vel?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.141
Antall liker
3.234
Torget vurderinger
2
*Kremt, kremt*. 50 stater er det vel?
Husker jeg riktig er alaska nr. 51 og Hawaii nr. 52.

edit: jeg hsuket helt feil , sjekket dette nå , det var England som var nr.51 og Norge nr. 52.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Alaska er 49 og Hawaii 50.

Noen tar med Puerto Rico og sier 51, noen tar også med District of Columbia og sier 52, men det er feil siden disse ikke er stater.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Husker jeg riktig er alaska nr. 51 og Hawaii nr. 52.

edit: jeg hsuket helt feil , sjekket dette nå , det var England som var nr.51 og Norge nr. 52.
Tok et kjapt søk på nettet. Infoen sa 50 stater inkl. Alaska og Hawaii.

Edit:Søket mitt var visst ikke så kjapt allikevel, siden flere andre kunne fortelle det samme før meg ;D.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
edit: jeg hsuket helt feil , sjekket dette nå , det var England som var nr.51 og Norge nr. 52.
Helt riktig.

"This is the 51st state of the U.S. of A." Matt Johnson, 1986

thethe
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Leste en gang om en spørreundersøkelse der man tilfeldig spurte folk på gata i Amerika om de visste hvor melken kom ifra.
Tror noe sånt som 60% svarte at den kom ifra fabrikken ;D
Amerikanerne kan nok være ignorante og til tider ikke de smarteste folkene på denne planeten, men de har jo sine gode og dårlige sider de som alle andre.

mvh,Jan V.
 

Gunderz

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg likte best han siste hvor han peker på kartet og er overraska over hvor mye større Nord-Korea er i forhold til Sør-Korea.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det litt paradoksale her er at hvis noen hadde gått ut og stilt ti lavt utdannede eller uutdannede pakistanere de samme spørsmålene, og fått like dumme svar, for så å legge ut dette på internett og fremstille det som representativt for innbyggerne der generelt, - da hadde ramaskrikene om fordommer og rasisme kommet øyeblikkelig. Og enda mer paradoksalt; de som hadde ropt aller høyest er akkurat de samme som med slike innslag har det morsomt på amerikanernes bekostning. Var det noen som sa "dobbeltmoral"?
 
O

om.s

Gjest
Det litt paradoksale her er at hvis noen hadde gått ut og stilt ti lavt utdannede eller uutdannede pakistanere de samme spørsmålene, og fått like dumme svar, for så å legge ut dette på internett og fremstille det som representativt for innbyggerne der generelt, - da hadde ramaskrikene om fordommer og rasisme kommet øyeblikkelig. Og enda mer paradoksalt; de som hadde ropt aller høyest er akkurat de samme som med slike innslag har det morsomt på amerikanernes bekostning. Var det noen som sa "dobbeltmoral"?
Godt poengtert!  

mvh
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Man kan vel tillate seg å stille lista litt høyere til folk som ikke bor i den tredje verden?
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Det litt paradoksale her er at hvis noen hadde gått ut og stilt ti lavt utdannede eller uutdannede pakistanere de samme spørsmålene, og fått like dumme svar, for så å legge ut dette på internett og fremstille det som representativt for innbyggerne der generelt, - da hadde ramaskrikene om fordommer og rasisme kommet øyeblikkelig. Og enda mer paradoksalt; de som hadde ropt aller høyest er akkurat de samme som med slike innslag har det morsomt på amerikanernes bekostning. Var det noen som sa "dobbeltmoral"?
Nå går jo ikke USA for å være i samme kategori som Pakistan da...Pakistan er jo et u-land. Til å være I - landsinnbyggere vil jeg si at amerikanere er temmelig ignorante og uvitende. Det kommer bl.a av en mangel på kultur - eller på en kultur som fokuserer mere på nytte og penger enn på andre verdier. Det er lite kulturelt - for å si det litt luftig. Dette kan ikke skyldes den jevne amerikaner, men den utvikling og politikk som har vært ført i dette landet.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Forskjellen er vel at USA mener å være så mye smartere enn alle andre. Mer opplyste, velutdannede, demokratiske og alt som er bra.
Derfor blir det så til de grader mageplask når folk derfra åpner munnen sin med sånne ting.

Når folk forteller at turister skal saksøke reiseselskapet fordi de kom til Norge for å se midnattsola, og oppdager at det er den samme sola som hjemme, så bør ingen fortelle hvor disse turistene kommer fra.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg kan peke ut mange flere land på kartet enn de jeg mener Norge bør invadere. Slik antar jeg det er med mange andre nordmenn, kanskje til og med de fleste. Hva amerikanere angår kan det i filmsnutten se ut som forholdet er motsatt....

DET ER DETTE SOM ER PROBLEMET!!!
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Og spør du 100 folk på gata her hvem vi bør invadere, så vil nok samtlige se dumt på deg og si "hvorfor skulle vi invadere noen"?

"We should invade Iran, because I think there is a revolution there coming up soon"

"because their attitude"

Hehehe, jeg er skråsikker på at dette er real life.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Kan godt hende at det er "real-life", men at intervjuobjektene er et representativt utvalg kan ingen komme og hevde. Å generalisere på grunnlag av noe sånt blir følgelig ytterst fordomsfullt. Og som sagt; hadde noen gjort noe lignende mot pakistanere eller innvandrere hadde ramaskrikene kommet med en gang. Den høye, sosialistiske toleransekjepphesten er ved nærmere ettersyn ikke så høy allikevel, den bygger på rent hykleri. Man skal visstnok være så åpen og aksepterende i de kretser, men å rette flåsete sleivspark mot amerikanere, kristenfolk, FrP-velgere eller andre grupper, det er helt greit. For eksempel SVere liker å fremstille seg selv som menneskerettighetenes vaktbikkjer, likefullt nominerer en av deres fremste representanter diktatoren Fidel Castro til fredsprisen hvert år, utelukkende på grunn av sitt hat mot USA. Å snakke om fred og menneskerettigheter mens man bærer en Che Guevara t-skjorte sier sitt, det samme gjør det å snakke i store ord om toleranse og respekt mens man langer ut mot amerikanere og kristenfolk.

Hva USA angår er det et relativt kontrastfylt samfunn. Etter vestlig standard er en relativt stor del av befolkningen uten utdanning, samtidig har de verdens beste universiteter, er verdens fremste forsknings- og teknologinasjon og huser 70% av alle nobelprisvinnere. Av alle vestlige/industrialiserte land har de trolig den største befolkningsandelen uten "kulturell fostring", likefullt har de vært verdens desidert største toneangiver innen kultur de siste 50 til 100 år. Å skjære hele hurven under én kam er langt mer fordomsfullt enn noe Vidar Kleppe noengang har sagt. Kanskje de som stiller opp med eggekartonger under Demokratenes landsmøter burde tatt en kikk i speilet før de tropper opp. Det er så dobbeltmoralsk at det er til å bli kvalm av.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.612
Antall liker
774
Torget vurderinger
8
Noen som har sett "Internatet" på, tror det er TVNorge? Der var en sekvens der ungdommene skulle finne byer og steder på kartet. En av jentene som er fra Oslo skulle finne Oslo på kartet. Klarte hun det, næææ. Byer som Bergen og hammerfest skulle også pekes ut på kartet. Gikk det bra ,nææææ.
Dette skulle vel bevise at skoleverket har en formidabel oppgave foran seg, og at vi bør vel feie for egen dør før vi kritiserer andre land for å være "kunnskapsløse"!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg har gått ett år på High-school i USA, og i løpet av det året måtte vi pugge alle land og hovedstader i Afrika, Asia, Europa, og Amerika samt alle stater i USA, med hovedstader. Dette kunne jeg da, men hvor mye husker jeg nå? Lite, er jeg dum da?
Blir ganske oppgitt over den arrogante og nedlatende holdningen veldig mange nordmenn og europeere forøvrig har overfor USA. Det er ikke måte på hvor mye bedre vi er enn de. De er dumme, onde og overlegne. Vel jeg synes det er vi (dere) som er dumme og overlegne. Hvordan kan det ha seg at en nasjon bestående av folk som i det store og hele utvandret fra Europa for noen hundre år siden har klart å bli så dumme? Selv Darwin på en god dag hadde slitt med å forklare det... Eller er det det at de er blitt litt ispedd indianere og afrikanere som gjør utslaget? For meg er dette ganske nærmt rasisme, bortsett fra at rasisme visst ikke kan ramme hvite folk etter "vår" definisjon.
Holder på å lese boken "Frykten for Amerika" hvor det kommer frem at det ikke bare er i de siste tiår at vi i Europa har hatt dette synet på USA, det er "eldgammelt". Det er ikke det USA gjør som er vårt store problem, det er det USA er.
Ellers har Ivar Løkken gode poeng, hadde noen våget å kalle somaliere, iranere, palestinere osv. for dumme, da hadde det blitt ramaskrik..

Og ja, jeg kan navnet på alle fylkene i Norge... ;)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
OG.....Jeg gjentar:

Problemet er ikke manglende kunnskap, men sterke meninger og stor makt KOMBINERT med manglende kunnskap.

Mine problemer med USA handler om at deres høyst reelle makt i verden ikke har sin begrunnelse i større forståelse av den. De er heller ikke fri fra egne interesser. Dermed gir deres makt kun grunnlag for ukloke og egoistiske handlinger som rammer hardere enn tilsvarende ukloke og egoistiske handlinger fra små stater.

Forøvrig har jeg bare positive erfaringer med amerikanere på det personlige plan. De få jeg har møtt har uten variasjon fremstått som sunne og friske mennesker med gode kunnskaper.
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Jeg er ikke sikker på at man kan sammenstille noen av de holdningene til Amerikanere man finner uttrykt ovenfor, med holdninger til folk man i Gyldendals Gode Guttebøker kalte "svartmuskete", like lite som svenskevitsene uttrykker en gjengs holdning om at Sverige er en eneste stor vernet bedrift.
Jeg mistenker amerikanerhetsen for å være uttrykk for frustrasjon over et land man VET ligger langt framme, og er toneangivende innenfor kultur og vitenskap, fører en utenrikspolitikk som i flere tilfeller ikke har vært representativ for et viktig demokrati.

Men jeg får bemerke før noen annen gjør det, at dette er jo mer spekulasjon enn noe annet.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Jo bevares, jeg også har positiv erfaring med mange amerikanere på det personlige plan. Har vært der flere ganger, og har inngiftet familie der. Samt flere amerikanske venner som har vært her og jobbet.

Men det er når det kommer samtaler om litt annet enn vær og vind som jeg får betenkeligheter med mange av disse. Som deres syn på invasjonen i Irak osv.
Jeg sa før krigen startet, at det eneste som kunne få snudd den amerikanske opinionen om denne saken, er om mange amerikanske liv går tapt. Who cares about the others. Hvem bryr seg der om at USA trosset stort sett hele verdens opinion, inkludert FN. At FN`s våpeninspektører tryglet og ba om mer tid.
USA vet alltid best, og folket der ser ut til å ha en liten grad av skepsis til det de folkevalgte bestemmer. Og media ser ut til å la seg føre av de folkevalgte i en grad som er helt ukjent her hjemme. Sier Bush at media ikke skal vise døde amerikanere, så gjør ikke media det.
Og folk godtar det.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Men det er når det kommer samtaler om litt annet enn vær og vind som jeg får betenkeligheter med mange av disse. Som deres syn på invasjonen i Irak osv.
Jeg har opplevd det samme. De fleste amerikanere jeg har møtt er faktisk militære. Når man diskuterer sikkerhetspolitikk med disse kommer de gjerne i forsvarsposisjon av flere grunner. Men jeg må innrømme at jeg kjenner igjen dette både fra meg selv og andre nordmenn. Vi trenger ikke gå lenger enn til hvalfangstsaken for å finne et eksempel på norsk arroganse og egenrådighet. Rett eller galt, det er sannsynligvis holdningene som har kostet oss dyrest i denne saken.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Vel, nå er jeg faktisk av den mening, gal som jeg er, at det var rett å gå til krig mot Irak. Hvis naboen min mishandler ungene sine og jeg vet det, kan jeg selvsagt snu meg vekk og late som ingenting. Eller jeg kan ta kontakt med barnevernet som går inn og gjør noe.
Jeg synes det er mye av det samme her. Vi vet at Saddam drepte, terroriserte og mishandlet folket sitt i årevis, sannsynligvis er flere miilioner mennesker direkte og indirekte drept pga. han. Dette visste vi, men siden det var hans folk, var det best å lukke øynene og se vekk. Vel heldigvis er det noen som har mot til å gjøre noe mot noen av verdens verste diktatorer.
Våpnene de lette etter ble sannsynligvis smuglet ut via Syria før invasjonen, men etter min mening er det grunn god nok å gå inn for å fjerne slike komplette gale, onde mennesker. Hadde folkene der nede nå bare kunnet ta seg litt sammen og prøvd å få til noe uten å sprenge hverandre i luften hele tiden har de nå en gylden mulighet til en kjempeforbedring av livene sine.
De fleste forstår nok dette, men selvsagt er det noen idioter som skal ødelegge.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Tror du virkelig USA gikk inn i Irak pga brudd på menneskerettigheter? Du har endel historie å lese! Du kan begynne med kuppet i Chile, og fortsette med mange bøker skrevet av CIA avhoppere.
 
Topp Bunn