Det er hevet over tvil at mediet vinylplater har dårligere dynamisk rekkevidde enn 16/44,1 CD-lyd, men likevel har i dag veldig mange kontemporærmusikk-innspillinger større dynamikkområde på LP enn på CD.De få tilfeller jeg har sett med høyere Dynamic Range på LP enn på CD kunne forklares med "hakk i plata", altså rene støypulser som gav et høyt peak-nivå.
Ellers er LP-mediet begrenset av rillestøy og rumble til ca 72 dB S/N , det vil si ca 12 bits. At mediet inneholder euforiske kvaliteter er noe helt annet, men S/N og dynamikk er 4 bits dårligere enn Redbook CD. High-Res filer går langt utenpå dette igjen, men om noen er i stand til å oppfatte det i en objektiv test er også diskutabelt.
Det var det i så fall helt umulig å utlede av åpningsinnlegget, der det eneste konkrete spørsmålet var:ANM, DAZED og andre som lurer på hva poenget med tråden er.
Poenget er å etablere et begrepsapparat for å diskutere fundamentalt forskjellige lydformater (analog vs. digital) og forskjeller innad i hovedformatene
Dessuten snakker du om "analog eller digital", og så er det egentlig containere og kodeker du vil diskutere?Spørsmålet er så: Hvilket distribusjonsmedium - det digitale eller analoge - er mest egnet for en mest mulig kildetro distribusjon av Masteren?
STERK OT-ADVARSEL!!!Vet ikke hvorfor Svart-Hvitt, men trekkes til dine diskusjoner som en flue til lort! ;DJeg har ennå ikke skrevet om vinyl i denne tråden, utover å påpeke at vinyl er et eksempel på et analogt medium for distribusjon av lyd. ANM tok nylig på seg prestehatten og slo fast at han ikke aksepterte premissene for diskusjonen. Nå spekulerer du i hvordan tråden vil utvikle seg og oppfordrer til å kutte tråden før den er i gang.Problemet her er vel at denne myten du alltid snakker om ikke eksisterer. Det er ingen som tror at vinylplater har bedre egnet til å gjengi korrekte kopier av en innspilling enn digitale medier. Vi liker bare bedre hvordan de låter. Så, etter dine/de kriterier er digitalt "bedre", men ikke alle foretrekker å bruke det likevel.Det er mange lydinteresserte som tror på myter fordi de tror de er sanne, ikke fordi de velger å tro på dem.
...Men det er helt greit at du gjør det.
Hvorfor snakker vi egentlig om dette enda en gang?
Svaret på spørsmålet ditt i åpningsinnlegget er selvsagt at digitale filer er best egne. Noe du vet, og det i seg selv og å få det bekreftet nok en gang, mistenker jeg at var poenget med hele tråden.
Det er jo fascinerende hvordan enkelte temaer ikke får diskuteres objektivt på HFS. Husk, det dreier seg bare om et fag og en hobby, ikke religion ;-)
Synes det er greit å diskutere objektivt, men for å gjøre det må det vel være en konsensus rundt det subjektive, rundt det opplevde, før objektive kriterier kan fastslås. Det er nemlig et objektivt faktum at mange i hifimiljøet foretrekker en analog kilde. Du må gjerne avfeie dette med romantisk nostalgi eller at de ligger andre irrasjonelle årsaker til grunn, men enda et objektivt faktum er at analog hverken høres likt ut eller måler likt som digitalt. Kan det være at lydteknikerene og ekspertene ikke har forstått alt? Kan det være at dagens digitale format har noen begrensninger som enda ikke er avdekket? Kanskje disse begrensningene ikke er tilstede i det analoge, tross alle andre ulemper som følger i kjølvannet?
Du kommer med teoretisk vås som ikke er relevant for praktisk implementering. 12bit har helt andre konsekvenser for lyden enn 72dB S/N på et analogt signal. Dessuten er ikke støygulvet relevant grense før den er uhørbar. Går fint å høre signaler under vinylens støygulv, slik er det ikke med CDen.De få tilfeller jeg har sett med høyere Dynamic Range på LP enn på CD kunne forklares med "hakk i plata", altså rene støypulser som gav et høyt peak-nivå.
Ellers er LP-mediet begrenset av rillestøy og rumble til ca 72 dB S/N , det vil si ca 12 bits.
Ikke pr. frekvens. Det er kun mulig om støygulvet er oppgitt som en midling over flere frekvenser.Går fint å høre signaler under vinylens støygulv, slik er det ikke med CDen.
Angående (data*) komprimering:På 2Ls hjemmeside (2L High Resolution Music .:. free TEST BENCH) kan vi lese at en originalfil i DXD-format tar 410 MB lagringsplass. Tilsvarende lydfil i CD-format er på bare 23 MB. Begge filer varer i fire minutter og 55 sekunder. Med andre ord er informasjonen på originalen kuttet med omtrent 95 prosent. CD-formatet klassifiseres normalt som et alternativ for audiofile, til forskjell fra f.eks. MP3. Fra DXD og ned til lavoppløst format snakker vi med andre ord om å fjerne 95 til 99 prosent av informasjonen fra originalen. Når det blir hørbart at informasjon er fjernet, er likevel et stridsspørsmål. Konsensus i fagkretser har lenge vært at CD-kvalitet og en del lavere ikke kan skilles på systematisk vis fra lydfiler med mer informasjon.
Fordelen med digital som medium er at man med letthet kan gjøre tester som har med informasjonsproblemet å gjøre. Disse testene indikerer at man kan fjerne minst 90 prosent av informasjonen fra en original i DXD-format uten at forskjellene er som natt og dag.
En annen fordel med det digitale er at vi enkelt kan kvantifisere det vi snakker om; det er lett å måle størrelsen på en DXD- og en MP3-fil. Når vi kommer til det analoge, er det ikke like lett å kvantifisere alt. Hva er informasjonskapasiteten på en plate av vinyl?
Fun fact: MP3 er et 32-bits hirez-format.Mp3, ogg-vorbis og dette nye MQA formatet er slike formater.
Nerde-OT: Jeg lurer på om artikkelen har en feil: Den påstår 32-bit flyttall har et støygulv på -202dB, mens 24-bits heltall har et støygulv på -144dB. Det er ikke nødvendigvis korrekt. Det stemmer når man beveger seg nedover med kun svake signaler, men det stemmer ikke hvis det svake signalet er overlagret et kraftig signal. 32-bits flyttall har en 24-bit mantissa og da kan det svake signalet drukne like mye i flyttallet som det gjør i heltallet. Man får en modulasjon av støygulvet som veksler mellom -144dB og -202dB avhengig av punktnivå på det sterke signalet. Men dette er akademisk. Dette er svært, svært svake nivåer langt under hørbare nivåer (Asbjørns kriterium: <100dB). Det er viktigere at man benytter flyttall i selve internprosesseringen, fordi da kan lettere holde kvantiseringsstøy og eventuell midlertidig overflyt under kontroll. -- (Undertegnede har laget lyd-dekodere og kjenner til hvordan en del av disse funker på innsiden.)Fun fact: MP3 er et 32-bits hirez-format.Mp3, ogg-vorbis og dette nye MQA formatet er slike formater.
Marlene's Musings: MP3 and other HiRes formats
Noen må forklare meg poenget med MQA en gang til. HDCD, take deux?
Når du spiller MQA, lyser en lampe. It's Authenticated (TM), stupid!Fun fact: MP3 er et 32-bits hirez-format.Mp3, ogg-vorbis og dette nye MQA formatet er slike formater.
Marlene's Musings: MP3 and other HiRes formats
Noen må forklare meg poenget med MQA en gang til. HDCD, take deux?
QEDNår du spiller MQA, lyser en lampe. It's Authenticated (TM), stupid!
Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.Det gjorde det på HDCD også...;D
La oss nå kalle en spade for en spade, du har ikke vist noe som helst. Det ligger langt utenfor din kompetanse og du er henvist til å sile ut og sitere andre. Kan fortsatt ikke se at du bringer noe som helst nytt eller nyttig til bords.For øvrig har jeg allerede vist at man ikke trenger mer enn en brøkdel av informasjonen på originalen l
Hehe...nå høres du ut som redaktøren i et fagtidsskrift (hvor redaktørens oppgave er å påse at en artikkel er original så vitenskapen går videre).La oss nå kalle en spade for en spade, du har ikke vist noe som helst. Det ligger langt utenfor din kompetanse og du er henvist til å sile ut og sitere andre. Kan fortsatt ikke se at du bringer noe som helst nytt eller nyttig til bords.For øvrig har jeg allerede vist at man ikke trenger mer enn en brøkdel av informasjonen på originalen l
Du misforstår så grundig, når du nå på en "objektiv" måte prøver å sette de som nyter musikk via vinyl i en bås. De fleste av oss er veldig realistiske over mediumets begrensninger. Det du kanskje likevel glemmer er at det nok er mer praktiske og økonomiske årsaker til at vinylens utvikling fikk en bråstopp. Det fantes allerede tidlig på 70 tallet metoder som kunne teoretisk gi oss vinyl med DR 120dB.
At det digitale vant frem må ses i sammenheng med utvikling og behov ellers i samfunnet. Tror nemlig ikke analog data nødvendigvis ville vært en blindvei og den digitale revolusjonen må ses som følge av et veivalg.
Det rett og slett arrogant og innsiktsløst å tro at vi har forstått og utnyttet alt innen analogteknikk, noe jeg tror vitenskapen faktisk er bevisst på. Kan hende binær databehandling kun er en omvei/sidevei og ikke det endelige.
Hvile "dere" sikter du til?Hvis dere har noe i mot tråden er det jo bare å la være å skrive i den. Å prøve å drite ut trådstarter ser jeg ikke noe poeng med.
Og det dere driver med er ikke sært.La nå mannen spille ball, selvom om det er på en bane som forekommer litt sær.. Ikke ta mannen , men ballen
??Og det dere driver med er ikke sært.La nå mannen spille ball, selvom om det er på en bane som forekommer litt sær.. Ikke ta mannen , men ballen
Det var de to foregående postene til deg og ANM jeg siktet til. Spørsmål om hvem og hva, cut'n'paste, to mot én... Mulig jeg er overfølsom når jeg synes de var litt på kanten, men HCS var inne på det samme med mann og ball. Min policy er at hvis jeg har et problem med noe, så tar jeg det opp med den det gjelder. Om det ikke hjelper så kan jeg i neste omgang gå til en høyere instans. Beklager om jeg har støyet i tråden uten grunn.Hvile "dere" sikter du til?Hvis dere har noe i mot tråden er det jo bare å la være å skrive i den. Å prøve å drite ut trådstarter ser jeg ikke noe poeng med.
Er det å "prøve å drite ut noen" når man diskuterer med noen og ikke nødvendigvis er enig?
Meld gjerne til moderator de du mener gjør noe galt.
Vel, jeg noterer din klage i snøen og lar solen kvittere. Om du har noe engasjement og bidrag til selve debatten, så kom med!Det var de to foregående postene til deg og ANM jeg siktet til.Hvile "dere" sikter du til?Hvis dere har noe i mot tråden er det jo bare å la være å skrive i den. Å prøve å drite ut trådstarter ser jeg ikke noe poeng med.
Er det å "prøve å drite ut noen" når man diskuterer med noen og ikke nødvendigvis er enig?
Ikke mer støy enn vi andre lager.Det var de to foregående postene til deg og ANM jeg siktet til. Spørsmål om hvem og hva, cut'n'paste, to mot én... Mulig jeg er overfølsom når jeg synes de var litt på kanten, men HCS var inne på det samme med mann og ball. Min policy er at hvis jeg har et problem med noe, så tar jeg det opp med den det gjelder. Om det ikke hjelper så kan jeg i neste omgang gå til en høyere instans. Beklager om jeg har støyet i tråden uten grunn.Hvile "dere" sikter du til?Hvis dere har noe i mot tråden er det jo bare å la være å skrive i den. Å prøve å drite ut trådstarter ser jeg ikke noe poeng med.
Poenget var vel egentlig, hvorfor holde liv i en tråd om man ikke skjønner hensikten med den?
Jeg synes det blir litt unøyaktig å betrakte MQA utelukkende som et nytt 'format'MQA er et lossy proprietært format hvis lydmessige formål er å distribuere 96/24 i 48/16-størrelse.POENGET MED INNFALLSVINKELEN OM "INFORMASJONSPROBLEMET": ET PAR KJAPPE BEMERKNINGER
Med "informasjonsproblemet" som innfallsvinkel ser man kjapt følgende:
(a) MQA reduserer ikke filstørrelsen betraktelig.
(b) MQA gjør noe med originalen og lyden av den som ikke er fullgodt dokumentert.
(c) MQA er proprietært og eieren av koden selger MQA-lisenser.
Jeg ser ikke poenget. Annet enn at eieren av codecen greier å tjene penger på å lure folk.
Om et studioopptak er tatt opp i 96/24 og denne distribueres kan hver og en av oss med en DAC som takler 96/24 kose oss med masteren.
Det kan en bare glemme med analog master. For av den finnes det bare én.
Så som andre har antydet er det ikke særlig mye å diskutere i denne tråden.
ANM, det er ikke lett å holde seg til sak nå du kommer med slike følelsesladde utbrudd.Som skrevet tidligere i denne tråden - Jeg trekkes til denne karen som flue til lort. Klarer ikke å la være og kommentere det til tider ufiltrerte våset han siterer og hva jeg opplever som kritikk av andres interesser. Synes faktisk dette trollet kunne holde seg for god å til og vurdere verdien av analog avspilling, all den tid han har 0 interesse eller evner å se hva som fascinerer oss som leker med det. Han har åpenbart en agenda!