innspill av den typen som Holt mislikte ("'good' sound is whatever one likes...") har jeg problemer med å ta inn over meg av den enkle grunn at det er vanskelig å forholde meg til dem (jeg er ikke tanke- eller følelsesleser).
Fair enough. Likevel er sånne utsagt helt OK. Selvsagt kan man ikke sammenlikne og vurdere lyden man har hjemme med lyden andre har andre steder basert på sånne utsagn. Det kan man i beste fall til en viss grad gjøre med standardiserte målinger. ...Men jeg skjønner ikke egentlig hva vitsen med det skulle være.
Hvis "god lyd" var det samme som "identisk bølgeform i lytteposisjon som på kildematerialet", kunne man selvsagt sammenlikne og finne ut hvilken lyd som er "best", men det er jo ganske uinteressant for enkeltpersoner med private anlegg. Dessuten kan man fint måle sistnevnte av hjertens lyst.
Uansett MÅ det være slik at når en person har fått lyden nøyaktig slik han liker den, har han fått "god lyd"
for seg. DET er det som betyr noe, siden det er hans anlegg. Dersom han er nerdete anlagt, kan han også måle og kvantifisere og beskrive lyden med tall, kurver og analyser, for å kunne sammenlikne med andres anlegg eller for å kunne reprodusere det samme senere. Hvis denne personen har et mål som sammenfaller med din definisjon av hifi, altså at lyden han hører skal være mest mulig tro mot kildematerialet, vil det være "god lyd" for han.
Så: selvsagt må man ha de samme referanserammene hvis man skal utvikle, kommunisere og sammenlikne, men det betyr ikke at alle må ha det samme målet.
Det er mulig jeg misforstår hva du egentlig er ute etter eller vil oppnå, eller egentlig aner jeg vel ikke hva det er. Hvis du kan forklare meg det, er det kjekt, men jeg skal nok overleve uansett.
For øvrig har det også kommet en del innspill som er utenfor trådens rammer, men som sier mye om en del HFS-medlemmer. Blant annet synes jeg det er interessant når ANM skriver bl.a. følgende i innlegg #105:
"For det digitale sin del har vi i dag båndbredde nok til å overføre den eneste reelle innovasjonen og høydepunktet hvor digital audio kvalitetsmessig har forblitt siden 70 tallet nemlig 16 bits formatet".
Her får jeg inntrykk av at ANM mener det ikke er gjort lydmessige fremskritt på over 40 år. En mening må man få lov til å ha, men det er ikke et faktum av den grunn. Jeg synes det er interessant å registrere at meninger kommer på kant med fakta (fakta slik jeg ser dem, og slik målinger kan støtte opp om) slik som her, for når det er meninger som diskuteres - og ikke fakta - antar diskusjoner en annen karakter.
Jeg prøver å leve etter følgende regel når jeg diskuterer på forum: Jeg forholder meg til det folk
skriver, og ikke det jeg kan prøve å tolke og lese mellom linjene med mine egne fordommer om deres meninger. Jeg synes det er en god idé.
Slik jeg forsto det du siterte fra ANM var at digitale lydfiler har vært i 16 bit siden 70-tallet, og nå er det der det største forbedringspotensialet ligger: I høyoppløste formater med større bitdybde.
Det vet ikke jeg om jeg er enig i, men hei! Det er lov å mene forskjellige ting!