Takk for tipset om Puskas platebar i Alta Crosswind
Jeg var nylig der oppe fra 25 oktober til 4 november i forbindelse med en større jobb ved lufthavna.
Benyttet Thon Hotel Alta som base. Noe som viste seg å kun være et steinkast unna den ikke ukjente herremannens platebar
Endelig opprant lørdagen, og jeg kunne gå innom og bla i ny og brukt vinyl
Det ble ikke helt billig, men veldig moro og meningsfylt for en aldrende herre som er glad i musikk og vinyl.
Jeg ser at vi har ganske forskjellig smak, men det utelukker jo ikke at hva du plukket med deg hjem er vel verdt å lytte til.
Selv fikk jeg komplettert
Mink DeVille samlingen, og til min store glede snublet jeg over
J.J.Burnell - Euroman Cometh (soloalbum fra bassisten i The Stranglers som kom ut i 1978)
norske
Babij Jar-Stailngrad er ikke for pyser.
Billie Eilish siste sløye skive på vinyl gjør seg heller ikke bort, dog var progskiva
Major Parkinson - Blackbox en positiv overraskelse.
Amund Maarud & Lucky Lips - Perfect Stranger sitter som et skudd. Så var det ut å få seg litt kaffe.
Puskas er noe av en levende legende i Alta. Han kom ditt i 1967, og kom raskt i kontakt med den lokale sheriffen som i kjent Vill Vest stil gav den langhårede herremannen 24 timer å komme seg ut av landsbyen. Dette ble selvfølgelig ikke etterkommet da vår "helt" allerede hadde begynt å beite blant lokale små piker har jeg latt meg fortelle av en innfødt som har jobbet i mer enn 40 år ved Alta lufthavn som selv må sies å være noe av en kjendis der oppe.
Puskas er i dag 70 år gammel, lever i beste velgående, men har solgt vinyl og Cafe sjappa si. Han har så vidt meg bekjent vært med i Norge Rundt og fortalt og vist frem sin enorme vinylsamling. Mannen underholder i dag allmuen som kompromissløs DJ på Barila Pub på onsdager, og ser slik ut.
Det morsomme er at han tar overhode ikke i mot ønsker om avspilling av noe som helst annet ut over programmet han har lagt opp for kvelden (dette bør du få med deg Crosswind om du en gang har tid mellom flyvningene). Neste bilde illustrerer dette.
Fantastisk tilnærming til publikum, men tro meg mannen har så teft og har så mange skatter i samlinga si at du blir tidvis bare sittende og gape. Tørst er han også. Den første timen av spilleøkta fra Kl:22 -01 klokket vi ham inn på 3 halvlitere
er gutten sin det.
Førstkommende søndag blir det ny tur opp til Alta.