Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fick plötsligt tydliga flashbacks från min gymnasietid på Kattegattskolan i Halmstad. En gång i året, med skolledningens välsignelse, anordnades det kundvagnsrally genom skolkorridorerna. Fullständigt livsfarligt, men omåttligt kul. Dagens HMS hade definitivt satt en stopp för det.

En i vagnen, med hjälm riktignog och en bak som körde för livet i ett race mot 10-15 andra kamikazeshoppare. :cool:

Kanske en idé till OVK's sommarfest 2017?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Mindre krise i huset idag. En blomsterpotte i malt rotting har läckt och lämnat stygga märken i golvet. Märkte detta idag och har prövat, efter bästa förmåga, att få det bort. Har blivit något bättre, men långt från bra.

Golvet är ett Dinesen-golv. Helplank 28 mm Douglasgran. Golvet är lutat och såpevasket med vitpigment.

Finnes det tips därute på vad som eventuellt tar bort detta?

IMG_1899.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Varför skal man alltid måla fan på väggen, få lätt version av nervöst sammanbrott, kallsvettas, tänka det värsta och pådra sig allskens hifihybris med högt blodtryck när allt som behövdes var en ordentlig rengöring av diamanten?

Seriöst, i min bransch skal man vara glad man får 10 år av pensionärslivet och då hjälper det inte direkt med en hobby med vinyl och rör. :mad::rolleyes:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.743
    Sted
    Hus
    Kan prøve med vannstoffperoksyd som kan kjøpes på apoteket. Det trekker ut blåmann av furuplank på båter :)

Mindre krise i huset idag. En blomsterpotte i malt rotting har läckt och lämnat stygga märken i golvet. Märkte detta idag och har prövat, efter bästa förmåga, att få det bort. Har blivit något bättre, men långt från bra.

Golvet är ett Dinesen-golv. Helplank 28 mm Douglasgran. Golvet är lutat och såpevasket med vitpigment.

Vis vedlegget 409913

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23

Vis vedlegget 409913
    Been there! Ingen ting du kan gjøre annet enn å slå i hjel kjerringfaen.... men flekken blir der uansett. Slike ting trekker langt ned i denne type treverk, og du kan slipe og slipe men før du blir kvitt flekken er du kvitt halve planken også. Mulig det finnes kjemiske metoder, ev. lut også, men slikt fargestoff er vanskelig å fjerne.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Kan prøve med vannstoffperoksyd som kan kjøpes på apoteket. Det trekker ut blåmann av furuplank på båter :)

Vis vedlegget 409913
    Är ju värt ett försök på en prövebit först. Så det inte blir ont värre och gå direkt på källan..

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Vis vedlegget 409913
    Been there! Ingen ting du kan gjøre annet enn å sli i hjel kjerringfaen.... men flekken blir der uansett. Slike ting trekker langt ned i denne type treverk, og du kan slipe og slipe men før du blir kvitt flekken er du kvitt halve planken også. Mulig det finnes kjemiske metoder, ev. lut også, men slikt fargestoff er vanskelig å fjerne.
    Fanken också, var rädd för det. Helt otroligt vad det golvet tål vanligvis, men nu känns det som det funnit sin överman(kvinna). Jaja, får vara raus med vitsåpen i det hörnet det nästa året och hoppas på att nyansen falnar med tid, annars har vi i alla fall funnet en fast plats för en stor planta med stor potteavtryck!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.687
    Torget vurderinger
    27
    Håper det ordner seg med gulvet. Er Thorhaugen tyst hos deg? Fått testet?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tack, otroligt irriterande när sådant skjer, men plantan står nu på golvet och täcker missfärgningen så det är utom syne i alla fall.

Ja, har fått testat den. Börjar bli en stund sedan, men klipper och limmar från det jag skrev i somras i din tråd.

"Ja. Får den inte helt till hos mig. Den låter "snällare", mindre dynamisk och mindre engagerande med Grasshoppern än vad peerlessen gör. Peerlessen är i så måte helt rå mellan VdH och RIAA."

Den har varit helt tyst hos mig. Har du haft problem med støy?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ska du med på julbordet/årsmötet förresten? Jag ska köra den kvällen och kan ta Thorhaugen med till dig så kan du sitta på bort?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.687
    Torget vurderinger
    27
    Jeg fikk ikke testen den noe særlig, støyen har da trolig kommet av noe annet. Godt den var tyst hos deg.

Om jeg når hjemom før julebordet takker jeg ja til skyss.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Artister frafaller trist nog i ett tempo om dagen som nästan gör det svårt att hinna med.. Nu spelas denna så får vi verkligen hoppas på att det bara är en övergående period.

IMG_1902.jpg

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    [...]Fått köpt litt jazz på vinyl i Ålesund idag, både nytt och gammalt. Stod och höll i ett exemplar av Abbey Road i MFSL-version, men menar den var för dyr och lät den stå i hyllan.
    Min favorittsjappe i Barcelona har en strøken utgave til €100 Hvor høyt var den priset?
    Det finnes nok bedre pressinger, men alt har en pris.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    [...]Fått köpt litt jazz på vinyl i Ålesund idag, både nytt och gammalt. Stod och höll i ett exemplar av Abbey Road i MFSL-version, men menar den var för dyr och lät den stå i hyllan.
    Min favorittsjappe i Barcelona har en strøken utgave til €100 Hvor høyt var den priset?
    Nu har jag glömt den exakta prisen, men den låg i det samma prisskiktet runt 800,-. Den du linker till ser ut att vara ett par hack mer strøken än denna. Gjorde ett raskt discog-søk i butiken och såg flera andra lägre prisade i liknande skick så låt den stå. Står den på samma plats vid nästa besök ska jag se närmare på den :D

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Nu har jag glömt den exakta prisen, men den låg i det samma prisskiktet runt 800,-. Den du linker till ser ut att vara ett par hack mer strøken än denna. Gjorde ett raskt discog-søk i butiken och såg flera andra lägre prisade i liknande skick så låt den stå. Står den på samma plats vid nästa besök ska jag se närmare på den :D
    Ska förresten dit på lördag så då ska jag se om den fortfaranda står i hyllan!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    IMG_1915.jpg

Fick en skiva i posten idag, Applewood Road. Tre skönsjungande damer helt analogt inspelad med en mikrofon ackompanjerat av några få stränginstrument. En otrolig närhet och atmosfär. Går andra rundan här nu.

IMG_1914.jpg

Annars är det planlagt en liten utskiftning i (på) hyllan. Ut går bänkvärmaren Luxman PD131 och in kommer en engelskman, inspirerat av Vermin. Blir gott med ett vinterprojekt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Gammalt ræl?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Kult! Grattis, dett blir gøy og følge med på :D
    Tack! Arm och plint skal väljas och inte minst finansieras så blir inget racerprojekt direkt, men det är heller inte meningen. Ett långkok som skal njutas mens det småputtrar helt enkelt.

I första omgång tänkte jag Koetsun skal få chansen så en arm som passar den må till.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Precis gått över bias-settingen på Rogue-blocken. Imponerande stabilt, inte blitt gjort sedan tidig vår och alla fyra KT120-rören/block var nästan identiska efter så lång tid sedan sist justering. Ena sidan var aningens hög, men inbördes likt och andra sidan aningens under, men också där var alla fyra rören inbördes lika.

Nu Monica Z i mono mens jag läser mig upp på -401/plint/arm.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.980
    Precis gått över bias-settingen på Rogue-blocken. Imponerande stabilt, inte blitt gjort sedan tidig vår och alla fyra KT120-rören/block var nästan identiska efter så lång tid sedan sist justering. Ena sidan var aningens hög, men inbördes likt och andra sidan aningens under, men också där var alla fyra rören inbördes lika.

Godt å lese at helserapporten er god på Rogue blokkene! De var meget stabile også under hele min eier periode.:cool: Gleder meg til å følge 401 prosjektet!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Godt å lese at helserapporten er god på Rogue blokkene! De var meget stabile også under hele min eier periode.:cool: Gleder meg til å følge 401 prosjektet!
    Har litt trafodur i den ene, men utöver det är de som två stabila kraftverk som krever minimalt med stell. Kanske Liern (?) kan se på den med trafodur en dag? En liten service har se väl bara gott av skulle jag tro uansett.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med ny, klassisk rigg på innkommende, Cross! Det er lite som er coolere enn klassisk Garrard med mellomhjul. Leter du etter vintage-arm, eller sikter du mot nyere greier?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tack impulse! Skal ju inte sticka under stol med att utseendet och coolhetsfaktorn spelar en viss roll här ja. Det skal ju trots allt stå framme på bästa hedersplats i hemme till allmän beskådning! Så pass jålete tillåter jag mig att vara. :cool:

Så var det det med arm då. Och plint. Är något av en djungel därute man skal orientera sig genom, men det lutar mot något klassiskt. Har sett bilder med hypermoderna armar och det ser ju fint ut, men jag har ju en 4point som får ta sig av det ansvaret. FR-64fx eller DV-505 kanske? Tips mottas gärna.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var vel i grunnen FR 64fx jeg tenkte på, så lenge du skal ha en klassiker. Evt en SAEC 307, som er helt på høyden både estetisk og lydmessig, men ikke selges til like hypede priser. Begge to fungerer fantastisk bra med en klassisk Koetsu. Dynavector 507 er en glimrende arm, men personlig synes jeg den blir litt vel futuristisk og Meccano-aktig på en klassisk Garrard.

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.743
    Sted
    Hus
    Har du plass til en 12" arm, så er vel SME 3012 Serie II meget bra også. :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Alla möjligheter öppna så länge jag inte har bestämt plint och eventuellt blir låst på en armlängd Bartesam!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.751
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Det var vel i grunnen FR 64fx jeg tenkte på, så lenge du skal ha en klassiker. Evt en SAEC 307, som er helt på høyden både estetisk og lydmessig, men ikke selges til like hypede priser. Begge to fungerer fantastisk bra med en klassisk Koetsu. Dynavector 507 er en glimrende arm, men personlig synes jeg den blir litt vel futuristisk og Meccano-aktig på en klassisk Garrard.
    En 507 blir nog uansett för dyr är jag rädd, men en 505 ser jag ligger i stort sett samma prisläge som fr64fx och SAEC 307. Är noe med det just det meccano-aktiga som tilltalar mig! Har sett/hört 507 hos både Fosse och nlykke och det är en fascination där som drar i teknikgenerna. Tänker också att det kunde vara spännande med en fundamentalt annorlunda arm jämfört med klassisk 12"-Jelco och Kuzman som är speciell på sitt eget vis. Får höra med Vermin, han spelade ju med 505 och Garrard en period.

Vermin, hoppas du inte misstycker "lån" av bild!?

IMG_1005.JPG

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lån i vei :)

505 er veldig morsom på Garrard, det ser mer barsk og annerledes ut enn konvensjonelle radialarmer, og det låter ganske så annerledes.
    Styrkene i en 505 lydmessig er bassen, enormt rom og skikkelig pådrag langt nedover i frekvens. Dette gjør også at armen fort kan oppfattes som "varm" i lyden.

Av andre kan man jo nevne en "nymoderne klassiker" fra Thomas Shick.

(ps. jeg har en SME 3009 liggende i en skuff du kan få låne dersom du ender opp med plinth lenge før armen er bestemt)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn