Milepæl i projekt Studer. Hoppas jag i alla fall.
Kom hem efter levering på skola/barnehage och hade støy. Om ni som tittar inom och läser är trötta på att läsa om støy i min B67, är det ingenting mot vad jag är. Tro mig. It sucks.
Gick lös med pinnen i maskinen. Igen. Har hela tiden trott felet har legat i power supplyn, men ingen bättring var i sikte när jag petade där. Gick så runt på måfå med pinnen på allt av kondiser, kabelbunter och kontakter och så plötsligt hände det. Tidigare har jag inte klarat att provocera fram støy, det har liksom bara levt sitt eget liv, men nu klarade jag det. I en 12-pinskontakt till capstan speed control-kortet kom det en helsikes massa støy när jag berörde kabelbunten och själva kontakten.
Ah, äntligen var det möjligt att framprovocera støy och spraking och samtidigt få det tyst när jag tryckte kontakten gott in. Skrudde så hela kortet ut av maskinen, rengjorde kontakten och gick över lödningar med lupe. Allt såg bra ut på nära håll. Tillbaka med kortet och på med strömmen. Stilla. Tyst. Deilig! Juckade och vickade på kabelbunt/kontakt utan att få fram mer støy. Eureka.
Möjligheten är nog tilstede att det plötsligt kommer igen, men nu vet jag var felen ligger och kan angripa det direkt.
Spelar Janaki String Trio-Debut och det låter så levande, organiskt och dynamiskt att det är bara helt härligt.