Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Countdown to ecstacy köpte jag för att fylla ett hål i samlingen, men nu är jag osäker på om jag köpt en dublett. Det finner jag ut av till helgen när jag kommer hem igen!

    Ps. Med risk att låta ovetande (vi i luften har visst inte de samma textkunnskaperna till Steely Dan som er till sjöss :D), men vilken låt pratar vi om då?
    Pearl of the Quarter. Listen to the lyrics and you will know ;)
    Då har jag något att se fram emot i helgen ;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så dokumentaren om Lee Morgan tidligere i kveld. Mye fin musikk der...
    Såg den en tid tillbaka. Intressant skildring och livsöde. Tänk om man kunde fått uppleva de jazzklubbarna och noe av den tiden. Gott vi har tidsmaskiner i form av vinyl och tape.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Å, säger du det? Nej jag har inget hört. Både han och hon var i butiken igår. Har stort sett bara varit henne där varje gång jag varit inom. Superflott butik - en av de bästa faktiskt - alltid bra utval, rent och ryddigt, god kvalitet på det som bli satt i hyllorna och lagom stort. Hoppas verkligen eventuell ny ägare fortsätter i samma anda.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Helgen är här. Endt arbetsperiod, fin jobb egentligen. Kan handla vinyl runt omkring Europa på betald arbetstid, ser solen varje dag och upplever flott natur från fågelperspektiv. Planen var att sätta igång med felsökning av vinyldelen och gick således igång efter frukost och dagens första kaffe.

    Först och främst kan flytt tydligen vara tufft mot utrustning oavsett hur försiktig en är. Som en del av felsökning kopplade jag upp Garrarden via DL-103R, McGohan trafo och Aresen. Sjösjuk ljud. Blev grön i ansiktet av både svaj i musiken och att bara se på pickupen vobbla sidlängs. Av med tallriken. En titt på det nya Audiosilense-hjulet skvallrade om orsaken. Gummit bulade ut på en del av hjulet med det resultat att tallriken vobblar sidlängs. Av med mellanhjulet och som tur var fick jag tryckt gummit på plats i valsen det skal sitta i igen. Med det på plats låter det bra, men viktigast av allt, det låter inte som via grasshopper/4722. Med andra ord ligger förmodligen felet i antingen grasshoppern eller Altec Lansing 4722-stepupen. Fick støy av att bara ta i trafon sist så skal skruva upp den och ta en titt inni. Goda nyheter!

    Kontrasterna är stora. Spitsbergen ena dagen, Bunnefjorden och varmt anlegg nästa.

    35846484-85FA-48D2-9C70-F1A44035F1FA.jpg
    ECBB9ABA-5491-4829-9C76-298F6E368596.jpg
    3728DE72-8E44-43B1-8A67-3BB2502B5D6B.jpg
    A01934D3-4B78-477C-963E-A44363B6C27B.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Å, säger du det? Nej jag har inget hört. Både han och hon var i butiken igår. Har stort sett bara varit henne där varje gång jag varit inom. Superflott butik - en av de bästa faktiskt - alltid bra utval, rent och ryddigt, god kvalitet på det som bli satt i hyllorna och lagom stort. Hoppas verkligen eventuell ny ägare fortsätter i samma anda.

    https://www.itromso.no/feedback/tro...-eneste-platebutikk-er-til-salgs-17572596.ece
    Se där. Då kryssas det fingrar och tår för att detta fortsätter i gammal anda. Tromsø förtjänar en förstaklassens skivbutik.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fortsätter felsökningen och har väl klarat att isolera felet. Har kopplat Grasshoppern via Fidelity Research XG-5 in i Ares. Tack och lov var det inte grasshoppern som inte tålt flytten över kommungränsen. Det betyder att den enda komponenten som inte spelat bra är 4722-trafoene från Altec Lansing. En smula märkligt att en passiv komponent plötsligen fuskar och skapar dåligt ljud. Skulle hatt två 4722-trafoer och bytt ut mina för ytterligare testing, men de växer ju inte precis på träd.

    Bonus; grasshopper genom Fidelity Research XG-5 låter fett. Skal spelas mer på.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har trafoen blitt utsatt for sterke magneter under flyttingen?
    kan ikke komme på noe annet som kan skje, untatt løse forbindelser
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Leif, nej inte som jag vet. Vet heller inte vad det eventuellt skulle kunna ha varit. Flytt från gammalt hus via bil till nytt hus.

    Vermin: Ja tack, väldigt gärna! Då finner jag fort ut om det är trafoene eller boxen de sitter i som felar. Tusen tack! :D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Leif, nej inte som jag vet. Vet heller inte vad det eventuellt skulle kunna ha varit. Flytt från gammalt hus via bil till nytt hus.

    Vermin: Ja tack, väldigt gärna! Då finner jag fort ut om det är trafoene eller boxen de sitter i som felar. Tusen tack! :D
    Cool! :)
    Send meg den nye adressen din på PM så skal jeg få de avsted til uka :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Leif, nej inte som jag vet. Vet heller inte vad det eventuellt skulle kunna ha varit. Flytt från gammalt hus via bil till nytt hus.

    Vermin: Ja tack, väldigt gärna! Då finner jag fort ut om det är trafoene eller boxen de sitter i som felar. Tusen tack! :D
    vet ikke om trafoene kan bli demag av feks å ligge nært Harbeth.....
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Leif, nej inte som jag vet. Vet heller inte vad det eventuellt skulle kunna ha varit. Flytt från gammalt hus via bil till nytt hus.

    Vermin: Ja tack, väldigt gärna! Då finner jag fort ut om det är trafoene eller boxen de sitter i som felar. Tusen tack! :D
    vet ikke om trafoene kan bli demag av feks å ligge nært Harbeth.....
    Ok, men alla tre stepuper låg sammen i en plasteske så verkar inte som om det har varit tillfälle då de andra två fungerar fint. Misstänker gammal fel på 4722-trafoene som utvecklat sig till något större. Har feks aldrig märkt skillnad på low/high gain setting. Lik gain oavsett, men det finner vi ut av med Vermins på lån.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Har du testet 4722 med andre komboer? Bare for å finne ut at feilen ligger der? Kan du ha gjort noe i oppkoblingen i første omgang?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Slog mig egentligen till ro när jag fant ut att det var 4722 och resterande fungerade tillfredsställande, men kan ta en runda med 4722 på Garrarden. Skal inte se bort från en eller annan felkoppling, men tror det inte. Öppnade lådan till 4722 igår och allt ser fint ut. Inga lösa loddinger eller annat som visuellt skulle tillsäga dålig ljud. Har inte målt så det kan ju fortfarande vara att det ligger i en lodding eller dålig kontakt en plats.

    Det märkliga är att jag aldrig hört skillnad på low-/high gain på 4722. Kanske det bara har varit en latent defekt på de hela tiden som först visat sig ljudmässigt nu?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Om du ikke hører forskjell på high og low er det feilkobling.

    Jeg tenkte bare at du jo kan ha gjort noe feil imoppkoblingen første gang, så kanskje alt utstyret er imorgen.
    Tviler på at det er noe feil med selve trafoene, da tror jeg det er mer sannsynlig at det er noe med boksen.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Finner fort ut om det är boxen eller trafoene när jag testar med Vermins. Tror också det är boxen, mest sannolikt att det är en felkoppling där.

    Nu spelar det så fint här att jag inte kommer koppla upp 4722 idag, det utsätts till morgomdagen. :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hade nästan glömt av att jag beställt delar till ombyggnad av Aresen. Efterhand måste jag ha fyra inngångar och då har det kommit en inngångsväljare från Seiden, tre par RCA-kontakter, en knob i silver att matcha Aresen och metervis med silvertråd i bomull i posten.

    Stressr inte med ombyggnaden, men har delar på plats och är klar om det skulle bli aktuellt plötsligt.

    46752F76-3C55-43F3-B64D-1D82C8354DEC.jpg
    CBD07D85-91C9-440C-91EB-A3872DB68EA6.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nattflyging med tillhörande dagsoving är inte min starka sidag längre. Var enklare förr, men med nog kaffe och tidig soluppgång går det bra det också. För en gångskull dåligt väder i UAE idag (29 grader och mangel på synlig sol) så planen om en slapp eftermiddag med en god bok vid bassängen föll bort. Tog benen fatt (alltid lika osmart val här nede) och fick handlat några julklappar (märkligt nog övervägande stor andel till mig själv) i stället. Vinyl här nede är det fattigt på, men noe nytt finnes, bara man håller sig långt unna DOL-labelen de har många av. Blev ett par Dead-skivor och tre böcker jag glädjer mig till att bläddra i, med en kopp kaffe och vinyl på hifin.

    54F77A2A-D580-4A32-A122-86006EC7F64A.jpg


    Soluppgång över Teheran idag.

    283D0248-9AB5-42C4-AA91-897A74A3C637.jpg


    Kontrasterna är markanta. Ett stenkast från galskapens högborg ser det ut som det gjorde för 40 år sedan. En motorväg skiljer det ena från det andra.

    C6006EAF-7ECE-4F35-8F15-9A4435A21CE1.jpg
    CCC7343B-5D60-46F6-8E32-32419C3F4014.jpg


    Snart klar för å ta kvällen, tidig retur i morgon, men först återstår det å se om jag får plats med tunga böcker i kofferten eller om jag bommat på ledig plats igen..

    59B1D525-1A4F-481F-9CB2-5359CBBD3B30.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.499
    Antall liker
    40.924
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hehe sluket, nå flirte jeg godt her jeg sitter ;) Skjønner ikke hvor du tar det ifra

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.477
    Torget vurderinger
    24
    Finner fort ut om det är boxen eller trafoene när jag testar med Vermins. Tror också det är boxen, mest sannolikt att det är en felkoppling där.

    Nu spelar det så fint här att jag inte kommer koppla upp 4722 idag, det utsätts till morgomdagen. :D
    Har du fått undersøkt? Jeg tenker det kan være fornuftig og se om du kan fremprovosere samme feil med 4722 i annen setting, da vet du at den er problemet. Strengt tatt så kan det være du har en dårlig kabel/dårlig kontakt et sted som dukket opp første gang, men som ikke har vist seg siden av ulike årsaker.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Finner fort ut om det är boxen eller trafoene när jag testar med Vermins. Tror också det är boxen, mest sannolikt att det är en felkoppling där.

    Nu spelar det så fint här att jag inte kommer koppla upp 4722 idag, det utsätts till morgomdagen. :D
    Har du fått undersøkt? Jeg tenker det kan være fornuftig og se om du kan fremprovosere samme feil med 4722 i annen setting, da vet du at den er problemet. Strengt tatt så kan det være du har en dårlig kabel/dårlig kontakt et sted som dukket opp første gang, men som ikke har vist seg siden av ulike årsaker.
    Kom hem från jobbtur igår så har inte haft tid, men startar en femdagars friperiod idag. Sätter igång med å testa 4722 i andra kombinationer och tar det där fra.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Iran är ett otroligt varierat land topografiskt med månlandskap och höga snöklädda fjäll omvarandra. Fantastisk fascinerande upplevelse ur fågelsperspektiv. Hade vädret på vår sida.

    2D4C6A91-CCC1-488B-A5D7-103B614897E2.jpg
    91A338F3-FA65-41EC-B372-47784D3A442A.jpg
    66011C15-D366-4A21-AD99-2D79AD74D604.jpg


    Irans högsta fjäll, Damavand (5610 möh), en potentiellt aktiv vulkan.

    BC1DD37B-E965-49C0-9DAD-1A6B69D13910.jpg


    Elburzfjället nord för Teheran och gränsar till Kaspiska havet (där vädret vände och blev dåligt)

    64797592-A99D-41A3-AC24-78BA19728115.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.704
    Antall liker
    17.829
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bedre, og mer variert utsikt kan man jo ikke ha fra "kontoret":)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du lov å ta bilder over Iransk territorium?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack karer!

    LMC, tanken har inte slagit mig. Sitter juridiskt på norskt territorium, men det kan ju klart diskuteras all tid en tar bilder av Iranskt landskap. Det finnes meg veterligen inget generellt förbud mot fotografering, men detta står att läsa på regjeringen.no;

    «Det er forbudt å fotografere fengsler, enkelte offentlige bygg, militære anlegg, politistasjoner og deres omgivelser.»
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.379
    Antall liker
    35.608
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ville tro bildene er innenfor - med dagens satellitt muligheter kan man nok zoome seg inn atskillig bedre enn som så. Utrolig flotte bilder i alle fall !
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ville tro bildene er innenfor - med dagens satellitt muligheter kan man nok zoome seg inn atskillig bedre enn som så. Utrolig flotte bilder i alle fall !
    Det har egentlig ikke så mye å si. I Norge er det f.eks. forbudt å publisere bilder av en del hemmeligstemplede militære anlegg. Kartverket m.fl. bruker masse ressurser for å passe på dette, men hvis du kikker på Google Maps.... ;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan inte se varken fängelser, offentliga byggnader, militära installationer eller polisstationer - mest sten, sand och snö - så räknar med att detta är innanför det norska myndigheter menar är detsamma. :rolleyes:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ut med orginalrören ur Aresen. In med Mullard i alla fyra positioner 12AX7/12AT7. Nu är vi på rätt väg! Borde felsöka 4722-trafoene, men för tillfället är det skojigare med ting som fungerar. Har fått monterat Koetsun i Jelco-armen och har för för första gång fått tatt VTA on-the-fly möjligheten i användning. Den har stått monterad, men aldrig varit i bruk.

    Nu spelas Rickie Lee Jones album med hennes eget namn via Koetsu Black-Jelco-Fidelity Research-Ares med nya Mullard och det är tryck och punch som jag aldrig hört Koetsun leverera tidigare.

    32510E89-30F5-47CD-A68A-AB1DD656163A.jpg

    5A2EA0D2-4744-4D60-975B-D1D5ED4B93D7.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn