Fortsätter denna med ett nytt alternativ jag brukt förmiddagen på mig att läsa mig upp på. Nagra VPS. Relativt flexibelt, men kräver mer insats vid justering pga kort signalväg med trång placering än VIDA, med små utbytbara kort till impedans/kapasitans på print. Nagras goda egenproducerade trafoer (med arv från tape-maskinerna) ger 11dB gain, ett ECC81 och ett ECC83 ger 34 dB gain och valfri bruk av 15dB extra gain vis en solid state buffersteg vid behov. Två ingångar där båda kan användas till MC/MM om önskligt.Hyggligt att höra jarste!
Nja, vet inte om jag har tron om att kunna få provlyssnat på så många fler (men hoppas på möjligheten så klart). Jag har lekt med tanken om att kommande RIAA kanske skall vara en LCR-krets, både baserat på egna lyssningserfarenheter hos vänner, men också efter att ha läst mig upp på principen och dess teoretisks fördelar. De är, som regel, kostbara, men det finns flera innanför rimlig prisnivå. Problemet med de jag funnit är att, mig veterligen, går ingen att provlyssna då jag inte vet om varken återförsäljare eller någon som äger dessa här till lands. I så fall blir det en chansning med ett visst risktagande.
Ett som seglar upp som en klar favorit av LCR utan rör i kretsen är japanska Aurorasound sin VIDA. Baserad på Lundahl, separat PSU och massa justeringsmöjligheter. I standardversion något begränsad, men här kan det beställas med sex impedansinställningar till MC-ingången och flera dito till MM. (Litt som EAR 324 som inte är låst till 47kohm på MM-ingången.) Då seglar den upp som ett av det mer flexibla alternativen där ute. Speciellt för oss som leker med trafoer. Bra med headroom skall den också ha, enligt producenten bak. Med härlig gul mute-knapp på fronten.
Jag har sänt en prisförfrågan till den svenska importören efter egna specifikationer.
Har också sett litt på Remton sin LCR med rör, men inte fått helt godkänslan. Music First har också en, men då börjar pengarna dra iväg.
När jag tänker efter var nlykke begeistret för Parasound JC3+(?). Den kan tänkas jag kan få möjlighet att testa hemma.
Blir spennende å høre hva du synes. Mofi med ext PSU imponerte her når den ble testet.Det blir litt av en övergång när Allnic-RIAAn skal returneras till sin ägare. Horny och jag gick precis samman om ett inköp av varsin linjär 24V PSU till MoFi Studiophono. Då ligger det alltså an till att få i hus en ny reserv-RIAA (med uppgraderad strömförsyning) till en tiondel av prisen till Allnicen.
Detta är på väg in och skal fungera som vänte-/reserv-RIAA till ny är på plats. Kretsen skal vara en Tim de Paravicini-design, så kanske inte speciellt märkligt att den fått så mycket skryt, prisen tatt i betraktning.
Vis vedlegget 665547 Vis vedlegget 665548
Kommer med rapport när den tid kommer. Går väl en stund för det ligger en hentelapp i postlådan, men glädjer mig till det dyker upp. Alltid moro med nya saker, billigt som dyrt!Blir spennende å høre hva du synes. Mofi med ext PSU imponerte her når den ble testet.
Ett djupdyk i egen hylla och fram kom en skiva jag helt glömt bort. Detta exemplar hittade jag på en lokal bruktbutik i Ski häromåret och gav 20 kronor för den. Fick tvättat och lagt skivorna i nya innercover för så att glömma bort den helt. Fram till idag. Special limited edition, direct-to-disc och numrerad och grejer. Storband med säkert ett tjugotal blåsare. Minst. Och det låter så inni granskogen dynamiskt. Detta är helt rått. En blir regelrätt blåst av stolen. Tror aldrig jag upplevd maken, i alla fall inte ur egen samling. Bäst använda 20 kronorna sedan sekelskiftet! Bara att byta ut hjertestarterne på jobb för att hellre väcka liv i den äldre garden med nitro i bröstfickan med detta via PA-systemet.
Litt ring wear på yttercover, men helt tyst vinyl. Som baksidan skriver, «pressed on a low noise, low-wearing vinyl ... It has such a wide frequency response and such high energy that we recommend you make sure youre tone controls are centered, the loudness control off and that no equalization is used, at least for your first listening.« Tvivlar inte för å si det sånn..
Vis vedlegget 668310 Vis vedlegget 668311
Rolf, jag ser du har ATC SCM 50 sammen med A-60. Hur fungerar det?Den har jeg også
Kan skrive under på at denne låter ekstremt bra ja
Mvh.
Rolf
Jag får några drops av och till på linkedin med små gitarsnuttar.Følg #ulfwakeniusguitar på Insta, så får du nesten daglig, slike små snutter fra stua til Ulf rett i fanget til morgenkaffen din, mens du varmer opp rørpreen ;-)
Dessuten har han nylig gitt ut en som bok du kunne vurdere: Ulf Wakenius' Oscar Peterson Licks for Jazz Guitar"
Härligt JIH! Mannen har blitt 62 år. Har sagt det förr, jag är född för sent..Den lengste køen jeg noensinne har sett på en konsert var da NHØP, Wakenius og Riel spilte på Sting Nere for mange år siden. Men jeg kom meg inn.
huffda.
kikket nettopp i krystallkula for å se fremtiden din, og fikk gløtt av en... accuphase preamp!