Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Er jo snart jul så det må være en status rapport fra nisseverkstedet du har fått da (håper ikke det er verkstedet i Drøbak);)🎅 Jammen vært snill i år du @crosswind 😇

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er jo snart jul så det må være en status rapport fra nisseverkstedet du har fått da (håper ikke det er verkstedet i Drøbak);)🎅 Jammen vært snill i år du @crosswind 😇
    Nej, en verkstad från det stora utland denna gång, men med inspirationen att gå tillbaka till högmassedrivverk och -tallrik lokalt. 🤭

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har varit utan vinyl i över tre månader nu. Gått överraskande bra faktiskt. :rolleyes: Har lyssnar på CD. Och det är ju.. skoj..

Under tiden har den kreativa delen av hjärnan jobbat, då det inte krävs så mycket att sätta på en CD. Jag har haft två pattformar av finaste sort, baltisk björk, framställda av Bakken & Co i sin tid. Dessa har jag härpat under tveksamma infall. Inte bara en gång, men två gånger. Först via en styggful beis. Tror sluket kallade det beito-stuk. Så spraymålade jag de matt svarta. Efter det har de stort sett stått i källaren och skämts i ett hörn. Fram till nu. Har följt med på Massif Audio i Kanada en stund nu och fick inspiration. Så då var det bara att gå lös. 💪

Amp-stand från Massif Audio som inspiration.

IMG_0572.jpeg

Måtte en del jobb till. Blir inte 100%, men faktiskt långt bättre än förväntat. Efter Osmo dekorvoks, vitpigmenterad, så är det faktiskt riktigt fina.

IMG_0617.jpeg

Test med monoblock på.

IMG_0616.jpeg

Sista och mest omfattande arbetet återstår med att få ben på plats. Här sliter jag med att hitta materialet. Önskar kontrasterande trä, exempelvis ek, men hittar bara stavlimmad ek i 58x58 hos Bauhaus. Ek hade blitt fint, men andra sorter fungerar också, men som sagt, svårt att hitta.

Blir detta bra har jag lust att ge mig på ett helt rack/hylla. :oops:

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.776
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Skjønner. Eik rundstokk evt? Selges mange steder. Ellers skaffer T.Haugland ofte litt annet snacks.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner. Eik rundstokk evt? Selges mange steder. Ellers skaffer T.Haugland ofte litt annet snacks.
    Har en del rundstokk liggandes efter ett annat projekt, men tänker jag skal gå för fyrkantiga ben. Sticker bort till Bauhaus på Vestby när de får in igen, om inte kan det tänkas T. Haugland får besök.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan inte, är långt långt hemifrån. :cool: Fick bara de tre eskene i hus, öppnade och kontrollerade att allt «såg» ok ut (och hittade de tre platene), så måtte jag dra på jobb i Tromsø 4 dagar.

Hemma igen sent lillejulaften, så rätt till Sverige før ny jobbperiod över nyttår. :oops:

Men det är fint nordpå just nu! :D

IMG_0633.jpeg

Får ta utpackningen efter nyår.. (skall ligga både arm och drivverk i de tre eskene)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det som kommit innanför dörrarna på Svartskog @nlykke är intet mindre än två ”nya” armar. Nya med ” då den ena armen är helt nyproducerad, medan den andra är en äldre begagnad arm, som inte längre tillverkas. I de två andra eskene ligger (fortfarande ouppackat) ett drivverk i den ena och en tallrik i den andra. Totalvikt när vi fått allt på plats, närmre 60 kg.

Arm #1är en specialtillverkad Reed 2B. Denna arm har Reed producerat efter önskemål från mig, för att passa bäst möjligt sammen med min nya DaVa mono. Här har Reed lagt in ett mässingsrör i armröret av cocobolo för att öka effektiv massa. De har också dragit ett set med kablar invändigt till power supply som är synlig på mittenbilden.

IMG_0655.jpeg
    IMG_0656.jpeg
    IMG_0657.jpeg

Arm #2 är en SME 3012-R som jag fick tag i under julhelgen i Sverige. Denna skal få monteras VdH G.C. Elite på sikt. Har haft en önskas kjøpt-annons ute en stund, men fick napp i Sverige tills.

IMG_0654.jpeg

I de två andra eskene ligger alltså mitt nya drivverk. En gammal känning (detta blir mitt tredje drivverk därifrån); TW Acustic Raven LS med den tunga Black Night tallriken. Jag har länge gått och tänkt på att jag vill tillbaka till högmasseverk och ett drivverk som tar 3+ armar och jag bestämde mig för denna. På sikt kan jag uppgradera med separat motor, bättre fötter och jag har en plan om att få tillverkat armbordsfästen som möjligör Micro Seiki-armbord. Då får jag full flexibilitet.

IMG_0658.jpeg
    IMG_0659.jpeg
    IMG_0660.jpeg

Har som sagt inte packat ut något ännu, det blir på nyåret en gång, men så här ser LS ut med Black Night tallrik.

IMG_0543.jpeg

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.814
    Du verden, og ikke minst gratulerer med nydelig utstyr!

"Har varit utan vinyl i över tre månader nu. Gått överraskande bra faktiskt. :rolleyes: Har lyssnar på CD. Och det är ju.. skoj." Etter dette innkjøpet antar jeg at dette sitatet bir snudd på hodet og at det kommer til å ta en god stund før du hører på CD igjen . . .😂

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.422
    Torget vurderinger
    26
    Grattis Crosswind. Flott spiller, og flotte armer.
    Hva er alle de markerte hullene på armbordet?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.422
    Torget vurderinger
    26
    Jeg setter en ti-er på at det blir sent eller aldri heller enn snarlig.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis Crosswind. Flott spiller, og flotte armer.
    Hva er alle de markerte hullene på armbordet?
    Tack tack, stort sett kända saker efter haft både GT och senare Raven AC-3 i hus.

TW har gjort det enklare för de med för många tommeltotter att träffa riktig distans vid montering. Varje markering på armbordet är en given monteringsdistans för de flesta vanligaste armarna därute. Får med en lista, leta upp din arm/monteringsdistans och vrid armbordet till du träffar rätt hål under markeringen du valt. Tror det följer med en tapp/pinne som faller ned i hålet under när en har korrekt avstånd.

Se runt 8.35 ut i videon.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.492
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kult, det er faktisk en virkelig god idé om man har en arm hvor det er vanskelig å finne senterpunktet (og det gjelder jo flere armer). Dette var smart.
    Veldig smart.
    Satte en slik opp for "jurist ved skatt"-kompissen, da han kjøpte sin.
    Godt nokk lett med en TW arm også, men lese i veiledning, finne riktigt hul..... og "klikk" fra en liten
    fjæret pinne som klikker opp i hullet med rett bokstav
    ......... Done, og spenn etter.
    Montere PU, sjekke overhang, justere vekt og antiskating.....og klar til å spille. Protraktor??? Ikke nødvendig.
    Det var en ren fornøyelse 😁 (y) (y)
    Edit: Husket feil.... :giggle:... sorry.
    Etter å ha sett videoen, ja... man "dropper""pinnen" i rett hul (rett bokstav), den faller ned og vupti.....
    Samme sak som mitt dårlige huske :giggle:...... Easy peasy.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.492
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk endda mere simpelt.
    Alle armer har ab fabrikk opplysninjg om korrekt monteringsavstand.
    Da er det bare å lese bruksanv. til TW armboardet og finne ut av hvilken bokstav/hul som passer
    med armens monteringsavstand.
    Har du spesiell arm, der avstand ikke er inkludert i manualen, da kommer sikkert Feikert inn som
    nødvendig hjelp ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn