Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    ...
    Internkabling i høyttaler: Jeg har hørt at disse kablene er "avstemte" og at man ikke skal bytte de ut med andre typer. Høyttalerkabinettet er spesielt laget for klangen på kablene. Myte eller? Hvis de kan byttes ut, hvor kraftige bør de være (8" elementer)?
    ...
    Det er kanskje her hele problemtsillingen er i full rotasjon ... i den grad klangbalanse i HT og HT-kabel samvirker, og i den grad man «skal» følge HT-konstruktørens intensjoner, så blir det kanskje mest «riktig» å bruke HT-konstruktørens anbefalinger og referanser? På den andre siden å kan man sette sine egne prioriteringer i fører setet og kaste konstruktøren «på båten» og bruke sin egen foretrukne kabel gjennomgående. Man kan også bruke resten av sin fritid til å «lytte» etter «riktig» kabel på hvert enkelt sted i kjeden - fra og med innmaten i kilden til og med terminalene på HT-elementene. Slik sett er det ingen grenser for hvor mye man kan gjøre ut av det.

... man kan også konkludere med at passende HT-kabler påvirker lyden helt minimalt og at det er bedre å bruke tid og energi på andre ting.

mvh
    KJ

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    2,5kv holder lenge til 230V ;)
    En tykkere tupp på 80-wattern så bør tinnet sitte.

Mvh. RS
    Må bare få bestilt opp noe utstyr her og skru mcintoshene i småbiter. Hvis jeg ser at multi-kåre har gjemt seg inni der, så skal han få gjennomgå ;)

2 spørsmål til:

Internkabling i høyttaler: Jeg har hørt at disse kablene er "avstemte" og at man ikke skal bytte de ut med andre typer. Høyttalerkabinettet er spesielt laget for klangen på kablene. Myte eller? Hvis de kan byttes ut, hvor kraftige bør de være (8" elementer)?

Signalkabler: Jeg regner med at singel-kåre gjør en god jobb også her. Hvor kraftige bør disse være? Blir kanskje litt problemer hvis de er for kraftige?
    Internkabling er ca. som eksternkabling, no big deal. Til signal på linjenivå må jeg vel sende deg noen biter Vivanco TV-coax. Suveren leder, slipper lyden gjennon totalt uten noen hørbar påvirkning.

Mvh. RS

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Blue Jeans Cable er svært gode, i hvertfall de signalkablene jeg har (XLR og ubalansert)

Viablue sine beste HT-kabler er vel det dårligste jeg har hatt i hus, så billig er ikke nødvendigvis bra om det ikke ligger en godt begrunnet filosofi bak.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    ansepe74 skrev:
    sinep skrev:
    Problemet med disse kablene er at loddetinn ikke fester seg til de? Hvordan løser du det problemet?
    Solidcore kobber-kabler er vanskelige å jobbe med, men jeg pusser først med litt sandpapir, renser med sprit og har litt loddetinn på den før jeg lodder enden fast. funker fint.
    Men i praksis er det en dårlig løsning med tanke på at loddetinnet leder dårligere enn kobber.

Du ville fått bedre kontakt ved bruk av en presstang.

M

musicus

Gjest
    sinep skrev:
    Brasse skrev:
    mcintoshene som i forsterkermerket mcintosh i flertall?
    Ja, men etter voldtekten må jeg kanskje gi blokkene et nytt navn? :p
    Bare ett lite apropo fra sidelinjen, med tanke på andre håndsverdien av både amper og ht, det er seriöse kontruktörer som vet hva de gjör, å mekke selv vil kunne redusere verdien ved ett evnt videre salg, personlig tror jeg sjelden slike moddinger alltid er til det bedre, annerledes javisst, men det er ikke sikkert det er hva neste kjöper vil ha, de går vel etter huslyden/signaturen på vedkommende merker ved kjöp/interesse.

Personlig ville jeg IKKE kjöpt htére/ampèr som er fiklet med, samme hvor bra eieren hevder det måtte väre, og jeg vet at det ikke er bare jeg som tenker slik.

Ellers enig med KJ i svar #121, eksprimenter med ht, signal og power kabler, ellers er kanskje DIY prosjekter noe å tenke på, om man liker bygge/modde mye ;) :)

I beste mening!

mvh

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    R.S. skrev:
    Alle ledninger leder strøm og vil dermed gi lyd, men er det best mulig lyd du er ute etter skal du styre unna samtlige overstående anbefalinger. Oppsøk heller nærmeste el-installatør og spør etter 4x6kv PFSP. (grå jordkabel) Dette er en stiv jævel, men får du først kobla deg opp med noe sånt behøver du ikke å se deg tilbake.
    Denne? http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=35_77&products_id=1016553&osCsid=1ktvv4issrjh8o8sutt5dpr644

Fyllkappemateriale Ekstrudert
    Kappefarge Grå
    Ledertype Flertrådet, rund
    Ledermateriale Glødd kobber
    Ledermerking Farger
    Isolasjon Polyvinylklorid - PVC
    Blyfri Ja
    Skjerm Aluminiumsbånd + kobbertråd
    Ytre kappe Polyvinylklorid - PVC
    Skjermtverrsnitt 6 mm²
    Lederdiameter 2,7 mm
    Nominell ytre diameter 17,8 mm
    Antall ledere 4
    Ledertverrsnitt 6 mm²
    Vekt (ca.) 57,0 kg/100m
    Normert spenning i 3 fase systemer Uo/U 0.6 / 1 kV
    Bøye radius forhold ved installasjon 8 (xD)
    Flammehemmet Ja
    Maks. Kontinuerlig ledertemperatur 70 °C

EDIT: Kan se ut som de der bare selger pakker a 500m...? Kan bli litt mye til overs om så. Edit again: Glem det,
    står jo "Prisenhet: meter" der (71,80 inkl. mva).

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    musicus skrev:
    Bare ett lite apropo fra sidelinjen, med tanke på andre håndsverdien av både amper og ht, det er seriöse kontruktörer som vet hva de gjör, å mekke selv vil kunne redusere verdien ved ett evnt videre salg, personlig tror jeg sjelden slike moddinger alltid er til det bedre, annerledes javisst, men det er ikke sikkert det er hva neste kjöper vil ha, de går vel etter huslyden/signaturen på vedkommende merker ved kjöp/interesse.

Personlig ville jeg IKKE kjöpt htére/ampèr som er fiklet med, samme hvor bra eieren hevder det måtte väre, og jeg vet at det ikke er bare jeg som tenker slik.

Ellers enig med KJ i svar #121, eksprimenter med ht, signal og power kabler, ellers er kanskje DIY prosjekter noe å tenke på, om man liker bygge/modde mye ;) :)

I beste mening!

mvh
    Er forsåvidt enig i det du sier om andrehåndsverdien. Personlig hadde jeg ikke nølt med å kjøpe en modifisert forsterker hvis jeg hørte at anlegget disse var koblet på, spilte sinnsykt bra. At hifi konstruktører vet hva de driver med.... tja.. hvis multicore kabler faktisk forringer signalet, som er mine korte erfaring for øyeblikket, så vil jeg ikke påstå at de har veldig peiling hvis de bruker slike kabler.

At det er små forskjeller på høyttalerkabler, er jeg VELDIG uenig i, men mulig dette varierer fra anlegg til anlegg... Prøv og bytt mellom en multi-core kabel fra biltema (sånn med x antall 100 ledere i) med en solid core kabel. Forskjellene er StOre i mitt anlegg i hvert fall.

M

musicus

Gjest
    sinep skrev:
    musicus skrev:

I beste mening!

mvh
    Er forsåvidt enig i det du sier om andrehåndsverdien. Personlig hadde jeg ikke nølt med å kjøpe en modifisert forsterker hvis jeg hørte at anlegget disse var koblet på, spilte sinnsykt bra. At hifi konstruktører vet hva de driver med.... tja.. hvis multicore kabler faktisk forringer signalet, som er mine korte erfaring for øyeblikket, så vil jeg ikke påstå at de har veldig peiling hvis de bruker slike kabler.

At det er små forskjeller på høyttalerkabler, er jeg VELDIG uenig i, men mulig dette varierer fra anlegg til anlegg... Prøv og bytt mellom en multi-core kabel fra biltema (sånn med x antall 100 ledere i) med en solid core kabel. Forskjellene er StOre i mitt anlegg i hvert fall.
    Du har to av bransjens mest anerkjente merker (McIntosh/B&W) om jeg har skjönt det rett, de er begge vel ansette og har overlevd mye også pga sin egenhet, selv om ikke noen av de er mitt förste valg, betviler jeg ikke deres kompetanse på at de vet hva driver med.
    Selv har jeg visst solid core (de ble ikke valgt pga det) som internkabling, men jeg bruker multi strand höyttaler kabel, og trives utmerkt med det, men som du selv sier, spill med det du opplever som best en stund, bytt så tilbake til det opprinnelige og sjekk, da burde valget väre lett for en å avgjöre hva som får permanent oppholdstillatelse.

Eller som en dreven hifi kompis bruker si det; "Stress er hifiéns värste fiende", har man holdt på med dette noen år har man sikkert opplevd at öyeblikkets forelskelse er ikke alltid det man foretrekker i det lange löp.

Gled deg med å teste, men skynd deg langsomt, er vel mitt tips :)...

mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    At hifi konstruktører vet hva de driver med.... tja.. hvis multicore kabler faktisk forringer signalet, som er mine korte erfaring for øyeblikket, så vil jeg ikke påstå at de har veldig peiling hvis de bruker slike kabler.
    Likevel er "alle" forsterkere/hifi-produkter fulle av flertrådet kabel. Betyr det at alle elektroingeniører/forsterkerkonstruktører som har konstruert produktene som er på markedet i dag, ikke har peiling, eller kan det bety noe annet?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    musicus skrev:
    Du har to av bransjens mest anerkjente merker (McIntosh/B&W) om jeg har skjönt det rett, de er begge vel ansette og har overlevd mye også pga sin egenhet, selv om ikke noen av de er mitt förste valg, betviler jeg ikke deres kompetanse på at de vet hva driver med.
    Selv har jeg visst solid core (de ble ikke valgt pga det) som internkabling, men jeg bruker multi strand höyttaler kabel, og trives utmerkt med det, men som du selv sier, spill med det du opplever som best en stund, bytt så tilbake til det opprinnelige og sjekk, da burde valget väre lett for en å avgjöre hva som får permanent oppholdstillatelse.

Eller som en dreven hifi kompis bruker si det; "Stress er hifiéns värste fiende", har man holdt på med dette noen år har man sikkert opplevd at öyeblikkets forelskelse er ikke alltid det man foretrekker i det lange löp.

mvh
    B&W og Mcintosh vet hva de driver, men heller ikke de vet alt, ellers ville jo utviklingen stått stille og ingen nye produkter hadde blitt lansert..

Enig i det du sier om stress, det er en dårlig egenskap i denne bransjen! ;)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Dazed skrev:
    Likevel er "alle" forsterkere/hifi-produkter fulle av flertrådet kabel. Betyr det at alle elektroingeniører/forsterkerkonstruktører som har konstruert produktene som er på markedet i dag, ikke har peiling, eller kan det bety noe annet?
    Skal absolutt ikke påstå at de ikke har peiling, men jeg drister meg i hvert fall til å si at de ikke vet alt.
    Nå er det forskjell på flertrådete kabler og da. Noen har veldig mange tråder, mens andre har få. De som blir brukt i forsterkere, har vel gjerne få tråder og da er kanskje problemet mindre. ???

Skal uansett bli morro å eksperimentere med det her fremover og vil holde folket oppdatert hvis det skjer noen mirakler :p

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Personlig trur eg eindel av grunnen til bruk av mjuke fleirtrådet kabler inni både forst og høgt,kommer av bedre kontroll på kabling,mtp holdbarhet/layout, og lettere å jobbe med.

Og kanskje regler som forbyr bruk av stive kabler av nevnte grunner?

Mvh.

M

musicus

Gjest
    sinep skrev:
    musicus skrev:

mvh
    B&W og Mcintosh vet hva de driver, men heller ikke de vet alt, ellers ville jo utviklingen stått stille og ingen nye produkter hadde blitt lansert..

Enig i det du sier om stress, det er en dårlig egenskap i denne bransjen! ;)
    Ingen vet alt i denne bransjen, man må finne de kompromisser som passer ens lommebok og interesse for en akseptabel musikk opplevelse, selv har jeg ved flere anledninger hört anlegg i 3-5 mill klassen, og jeg tror fortsatt ikke at hifi bönnestengelen vokser inn i hifi-himmelen ene og alene pga pris eller merke i seg selv.
    Hifi er litt som matlaging, noen er flinkere enn andre til å gjöre det velsmakende og sette sammen (både produsenter & forbrukere) de rette "ingrediensene", uten at det koster skjorta eller mer....det er lett å blande feil, ha bare integriteten (örene) på rett plass og vär forsiktig når andre forteller deg hva du skal like og ikke..., "been there, done that" ;)

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    sinep skrev:
    At hifi konstruktører vet hva de driver med.... tja.. hvis multicore kabler faktisk forringer signalet, som er mine korte erfaring for øyeblikket, så vil jeg ikke påstå at de har veldig peiling hvis de bruker slike kabler.
    En elektroingeniør bryr seg ikke om småkabler, de jobber med kabler opp til 640mm2, av og til flere enledere i parallel for å få tilstrekkelig tverrsnitt! og med 50Hz som frekvens.

Elektronikkingeniører vet jeg mindre om.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    musicus skrev:
    ...
    ...
    Så, så ... forsiktig i svingen Musicus. Det begynner å bli faretruende «ofte» at du er enig i mine sleivspark. Siden vi har diametralt forskjellig innfallsvinkel til dette, så er det i høyeste grad urovekkende. Det er vel nesten opplest og vedtatt at vi skal være uenige (om.s lov?).

+ en million slike: ;) ;D 8) :eek: etc. i mer eller mindre tilfeldig rekkefølge.

I aller beste mening.

mvh
    KJ

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    En elektroingeniør bryr seg ikke om småkabler, de jobber med kabler opp til 640mm2, av og til flere enledere i parallel for å få tilstrekkelig tverrsnitt! og med 50Hz som frekvens.

Elektronikkingeniører vet jeg mindre om.
    Hvor utdanner de "elektronikkingeniører", og hvor står det at elektroingeniører kun kan jobbe med kjempekabler.

Jeg kjenner flere elektroingeniører som jobber med f.eks. microchip-utvikling o.l. Ikke spesielt store ledere der, i alle fall.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Elektro deles inn i sterk/svakstrøm så vidt jeg vet. "Elektronikkingeniører" er vel da svakstrøms elektroingeniører.

M

musicus

Gjest
    KJ skrev:
    o.t.
    musicus skrev:
    ...
    ...
    Så, så ... forsiktig i svingen Musicus. Det begynner å bli faretruende «ofte» at du er enig i mine sleivspark. Siden vi har diametralt forskjellig innfallsvinkel til dette, så er det i høyeste grad urovekkende. Det er vel nesten opplest og vedtatt at vi skal være uenige (om.s lov?).

+ en million slike: ;) ;D 8) :eek: etc. i mer eller mindre tilfeldig rekkefølge.

I aller beste mening.

mvh
    KJ
    Hehe, du sier noe, men jeg har vel begynt å ta til meg litt av hva du sier, om.s lov sier vel noe sånn som at "låter det bra, er det bra" i største subjektive mening selvsagt ;)
    Det betyr ikke at man ikke trenger en øye åpner alikevel fra tid til annen, jeg leser iaf dine innlegg som mer meningsfulle eller interessante, kanskje er det meg som har glidd litt ut ifht egne meninger eller så formulerer du deg på en mer interessant måte, spiller ingen rolle egentlig, det interessante er at det er lærerikt og verdt å tenke på.

Men en liten påpekelse er på sin plass, den dagen jeg begynner å legge mer vekt på tall og teorier enn praktisk lytte erfaring, så er det "fare" på ferde ;) ;D...

mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    Elektro deles inn i sterk/svakstrøm så vidt jeg vet. "Elektronikkingeniører" er vel da svakstrøms elektroingeniører.
    Det er mye mulig. Linjene er vel forskjellige rundt omkring. her i Østfold tror jeg de deler i "Elkraftteknikk" og "Digital kommunikasjon og multimedia" eller noe slikt.

Det jeg reagerte på var det litt flåsete utsagnet om at elektroingeniører ikke befattet seg med småkabler.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Det har da lite med strømstyrken å gjøre. Jeg er elektronikkingeniør, men har arbeidet med alt fra mikrofonforsterkere til smelteovner.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    @Sinep.

Mht Lodding:
    Få deg en skikkelig tykk loddebolt på 10mm så får du varmet disse tykke stumpene skikkelig og på mye kortere tid. Den tuppen du snakker om kommer du ikke langt med, da varmen blir ledet bort fra bolten nesten med en gang den kommer i kontakt med de tykke kablene. Det andre problemet som oppstår ved å ha for tynn/spinkel loddebolt er at du varmer(varmen ledes innover i kabelen) opp mye mer enn nødvendig før du får loddepunktene tilstrekkelig varme, slik at kappe/isolasjonen på kabelen kan bli skadet. Kanskje ikke så ille på kabelender, men det blir veldig tregt og usikkert om man får til en skikkelig god lodding. F.eks om man skal lodde på terminaler på et høyttalerelement så er det fort gjort å varme hele terminalen for mye slik, da loddingen på den tynne kabelen som går til talespolen blir ødelagt når loddebolte leder for mye varme inn i hele terminalen siden det går så tregt.
    Med en skikkelig tykk loddebolt på 150W og kraftig tupp(flat v-formet så det blir god kontaktflate) så vil ikke dette bli noe problem så lenge man kjøler av fort. Det er derfor lurt å ha en liten kopp med vann og en pensel i nærheten. Når du ser at tinnet "flyter" godt mellom loddepunktene så pensler du bare med vann og får avkjølt fort så du ikke overvarmer tinnet. Det har fugert godt her i allefall.
    Tror de ble nevnt tidligere, men fortinning(smelte på et tynt lag tinn der det skal loddes sammen) av punktene før man skal lodde gjør jobben ofte letter og kanskje spesielt på tykke ledere som du holder på med nå.

Lykke til.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    BanjoArrne skrev:
    @Sinep.

Mht Lodding:
    Få deg en skikkelig tykk loddebolt på 10mm så får du varmet disse tykke stumpene skikkelig og på mye kortere tid. Den tuppen du snakker om kommer du ikke langt med, da varmen blir ledet bort fra bolten nesten med en gang den kommer i kontakt med de tykke kablene. Det andre problemet som oppstår ved å ha for tynn/spinkel loddebolt er at du varmer(varmen ledes innover i kabelen) opp mye mer enn nødvendig før du får loddepunktene tilstrekkelig varme, slik at kappe/isolasjonen på kabelen kan bli skadet. Kanskje ikke så ille på kabelender, men det blir veldig tregt og usikkert om man får til en skikkelig god lodding. F.eks om man skal lodde på terminaler på et høyttalerelement så er det fort gjort å varme hele terminalen for mye slik, da loddingen på den tynne kabelen som går til talespolen blir ødelagt når loddebolte leder for mye varme inn i hele terminalen siden det går så tregt.
    Med en skikkelig tykk loddebolt på 150W og kraftig tupp(flat v-formet så det blir god kontaktflate) så vil ikke dette bli noe problem så lenge man kjøler av fort. Det er derfor lurt å ha en liten kopp med vann og en pensel i nærheten. Når du ser at tinnet "flyter" godt mellom loddepunktene så pensler du bare med vann og får avkjølt fort så du ikke overvarmer tinnet. Det har fugert godt her i allefall.
    Tror de ble nevnt tidligere, men fortinning(smelte på et tynt lag tinn der det skal loddes sammen) av punktene før man skal lodde gjør jobben ofte letter og kanskje spesielt på tykke ledere som du holder på med nå.

Lykke til.
    Takk for tips. Mulig jeg bare kjøper en loddegryte til anledningen. Bare å dyppe kabelen nedi gryta, så ligger det et fint lag med tinn rundt. Da trenger man jo ikke bruke så mye varme i ettertid heller når kablene skal loddes fast.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.713
    Er ikke loddegryter ganske dyre, da?

Du trenger likevel en stor kraftig loddebolt for å lodde kabelskoene - etter at du har krympet dem fast.

;)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    slowmotion skrev:

Du trenger likevel en stor kraftig loddebolt for å lodde kabelskoene - etter at du har krympet dem fast.

;)
    Nah, en tusenlapp for en du trer over loddebolten bare, dessuten finnes nok av billige kinakopier rundt omkring ;)
    Loddebolt + loddegryte = 1/100 pris av én audiofil kabel :p

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    .Marcus skrev:
    Det er mye mulig. Linjene er vel forskjellige rundt omkring. her i Østfold tror jeg de deler i "Elkraftteknikk" og "Digital kommunikasjon og multimedia" eller noe slikt.

Det jeg reagerte på var det litt flåsete utsagnet om at elektroingeniører ikke befattet seg med småkabler.
    Ville bare påpeke at det er en forskjell på elektro og elektronikk.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    slowmotion skrev:

;)

Ja, tror en kraftig loddebolt må til her for å få gjort det skikkelig.
    Det kan også være lurt å legge litt tinn på loddebolt-spissen/-flaten før man legger den mot loddepunktene, da dette gir mye bedre kontakt/varmeoverføring.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Elfa hadde en del å velge i. Ikke så gale priser heller. Kanskje du finner det du trenger der, Sinep.

Elfa

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    slowmotion skrev:
    ...
    Gassbrenner (f.eks. til creme brule e.l.), målebeger i stål (5-10 cL pø om pø) og ei tang. Evt andre anordninger for å holde fast målebegeret, og i tilfelle man trenger hendene fri. Det holder fint til hobbybruk. Allminnelig forsiktighet skal selvfølgelig utøves med åpen flamme og flytende metall.

mvh
    KJ

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    80W bolt med ca.6mm tupp gjør jobben.

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å skyte inn en liten observasjon; noe mer enn 40W loddebolt og du trenger minst 6kvmm strømledning til den!
    Hvis ikke strupes den og oppnår ikke den effekten den skal.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Vidar P skrev:
    Bare for å skyte inn en liten observasjon; noe mer enn 40W loddebolt og du trenger minst 6kvmm strømledning til den!
    Hvis ikke strupes den og oppnår ikke den effekten den skal.
    :)

Det må prøves.

Mvh Roar

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    80W bolt med ca.6mm tupp gjør jobben.

Mvh. RS
    Hvor kjøper du bananplugger til disse syke prosjektene egentlig? :p
    Skal godt gjøres å tre 4x6kv inn i en standard bananplugg, hehe.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kobberlederen rett i skrueterminalen, altså?

Er det ikke noe å tenke på at det blir ganske liten kontaktflate mellom terminalen og den massive lederen, da? Siden den ikke komprimeres, blir det jo bare en slags punkt-kontakt på begge sider av lederen. Satt på spissen, i alle fall. En multileder ville jo skvises utover og ha større kontaktflate.???

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Dazed skrev:
    Kobberlederen rett i skrueterminalen, altså?

Er det ikke noe å tenke på at det blir ganske liten kontaktflate mellom terminalen og den massive lederen, da? Siden den ikke komprimeres, blir det jo bare en slags punkt-kontakt på begge sider av lederen. Satt på spissen, i alle fall. En multileder ville jo skvises utover og ha større kontaktflate.???

Det høres helt klart ut til å fungere godt hos meg. Her høres det svært tydelig hva som er koblet opp.
    Det blir rimelig bra kontaktflate med 4x6kv tettpakka i WBT-terminaler, kunsten er bare å skru godt til. God lodding i kobberspader er uansett ikke dumt.

Mvh. RS

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi, Får du plass til 4 stk 6 kvadratmillimeters ledere i terminalene? Voksne greier, da! :)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Det høres helt klart ut til å fungere godt hos meg. Her høres det svært tydelig hva som er koblet opp.
    Det blir rimelig bra kontaktflate med 4x6kv tettpakka i WBT-terminaler, kunsten er bare å skru godt til. God lodding i kobberspader er uansett ikke dumt.

Mvh. RS
    Tror ikke jeg får plass til 4 stk av disse galningene i terminalene mine.
    Disse har 5.2mm diameter:

Det er for lite, men hvis jeg brekker de opp litt med en tang og dypper de nedi en loddegryte, så bør de kanskje være klare for et lite prosjekt :p

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får heller tåle at RS sier etpar-tre innlegg over at jeg ikke kan tenke selv (hvilket jeg forøvrig selv tror jeg klarer like godt som RS på alle områder); men jeg klarer ikke se noen form for holdepunkt eller rasjonale for at overdimensjonerte kontaktflater skal gi noe bedre lyd enn adekvate kontakter. Om noen kan forklare dette så hadde det vært interessant lese.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn