ayaboh skrev:
Asbjørn skrev:
"Riktige" verdier av induktans og kapasitans kommer an på forsterker og høyttaler, så det er vrient å si noe helt generelt om det.
Slik jeg leser innleggene dine mener du at det er forskjell på kabler. Du kan også sannsynliggjøre dette vha teoretiske og praktiske metoder, men er ikke i stand til å systematisere eller konkretisere dette for generelt bruk. Hvor langt har vi da kommet?
Det er fremdeles prøve og feilemetoden som gjelder slik jeg ser det, og enhver konklusjon som utelukker alt dette placebotullet er sånn sett et skritt i riktig retning.
Ja, det er forskjell. Noen ganger hørbar forskjell, selv om jeg ikke synes kabelforskjeller er spesielt store i mitt anlegg. Jeg heller nok mer til oppfatningen at et anlegg som "avslører" kabelforskjeller er feilkonstruert.
For høyttalerkabler er lav resistans generelt en fordel. Det eneste generelle rådet jeg kan gi er å bruke kabler med lav resistans og moderate verdier av kapasitans og induktans. Vanlig zip-cord eller figure-8 med tverrsnitt over 2,5 mm2 er ikke så hakkandes gæli i de fleste tilfeller.
For å optimere andre egenskaper må du rett og slett forstå hva som kobles til i begge ender og optimere kretsen som helhet. Det som kan være OK for en effektforsterker kan være ren gift for en annen. Det finnes tonnevis med lærebøker i elektronikk som kan fortelle deg hvordan dette fungerer og hvordan det
ikke fungerer.
Hvis man ikke er interessert i å forstå dette, må man gjerne prøve og feile av hjertens lyst, og kanskje brenne av et utgangstrinn i ny og ne. Til slutt kommer man kanskje frem til noe som låter bra i det aktuelle anlegget. Men da bør man ikke opphøye dette til en universell sannhet, for det vil dessverre være systemavhengig.