Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn skrev:
    ayaboh skrev:
    Asbjørn skrev:
    "Riktige" verdier av induktans og kapasitans kommer an på forsterker og høyttaler, så det er vrient å si noe helt generelt om det.
    Slik jeg leser innleggene dine mener du at det er forskjell på kabler. Du kan også sannsynliggjøre dette vha teoretiske og praktiske metoder, men er ikke i stand til å systematisere eller konkretisere dette for generelt bruk. Hvor langt har vi da kommet?

Det er fremdeles prøve og feilemetoden som gjelder slik jeg ser det, og enhver konklusjon som utelukker alt dette placebotullet er sånn sett et skritt i riktig retning.
    Ja, det er forskjell. Noen ganger hørbar forskjell, selv om jeg ikke synes kabelforskjeller er spesielt store i mitt anlegg. Jeg heller nok mer til oppfatningen at et anlegg som "avslører" kabelforskjeller er feilkonstruert.

For høyttalerkabler er lav resistans generelt en fordel. Det eneste generelle rådet jeg kan gi er å bruke kabler med lav resistans og moderate verdier av kapasitans og induktans. Vanlig zip-cord eller figure-8 med tverrsnitt over 2,5 mm2 er ikke så hakkandes gæli i de fleste tilfeller.

For å optimere andre egenskaper må du rett og slett forstå hva som kobles til i begge ender og optimere kretsen som helhet. Det som kan være OK for en effektforsterker kan være ren gift for en annen. Det finnes tonnevis med lærebøker i elektronikk som kan fortelle deg hvordan dette fungerer og hvordan det ikke fungerer.

Hvis man ikke er interessert i å forstå dette, må man gjerne prøve og feile av hjertens lyst, og kanskje brenne av et utgangstrinn i ny og ne. Til slutt kommer man kanskje frem til noe som låter bra i det aktuelle anlegget. Men da bør man ikke opphøye dette til en universell sannhet, for det vil dessverre være systemavhengig.
    Hva legger du i "avslører" her Asbjørn ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er iallefall rimelig tydelig for meg at han sikter til når avsløre-begrepet blir brukt om et system eller et produkt som egentlig innehar mer kabelsensitive egenskaper enn de påstått avslørende egenskaper. Vel og greit når det er lagt opp slik fra produsent, og når det er instruert i hva slags kabler man bør bruke; men når det ikke er informasjon om slikt så er det for dårlig.

Og jeg er helt enig med Asbjørn selvsagt, det er det ikke vanskelig å være når man ser LCR i lys av de forskjellige utganger som driver disse kablene.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vidar P skrev:
    Det er iallefall rimelig tydelig for meg at han sikter til når avsløre-begrepet blir brukt om et system eller et produkt som egentlig innehar mer kabelsensitive egenskaper enn de påstått avslørende egenskaper. Vel og greit når det er lagt opp slik fra produsent, og når det er instruert i hva slags kabler man bør bruke; men når det ikke er informasjon om slikt så er det for dårlig.

Og jeg er helt enig med Asbjørn selvsagt, det er det ikke vanskelig å være når man ser LCR i lys av de forskjellige utganger som driver disse kablene.
    Her skjønner jeg deg ikke helt Vidar...Hva er for dårlig ? Snakker du uitfra et naim-ståsted så skjønner jeg litt mer. Hvordan kan en så si at et produkt har mer kabel-sensitive egenskaper, er ikke dette anlegget som helthet som avgjør dette ? Sier du at produsenter som ikke kommer med egne kabel-anbefalinger eller lager kabler selv er for dårlige ? Nyskjerrig her...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    BanjoArrne skrev:
    Som alltid er det et spørsmål om relevans fra «teoretiske» «fabuleringer» (jf. evt forvregning når elektronene danser forbi oksidskikt) => vis meg en måling av denne forvregningen, og dersom «forbedringen» ikke er hørbar så er det ganske irrelvant hvor mye bedre det er.

Mht strandend vs sollide Kåre soå er det et veldig marginalt forhold at «stranded» kabel muligens har litt mindre «skin effekt» enn sollide Kåre med samme lederareal, da strømtettheten i en stranded kabel kan være litt mindre pga luften i mellom trådene.

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    ...
    Her skjønner jeg deg ikke helt Vidar...Hva er for dårlig ? Snakker du uitfra et naim-ståsted så skjønner jeg litt mer. Hvordan kan en så si at et produkt har mer kabel-sensitive egenskaper, er ikke dette anlegget som helthet som avgjør dette ? Sier du at produsenter som ikke kommer med egne kabel-anbefalinger eller lager kabler selv er for dårlige ? Nyskjerrig her...
    Slik jeg oppfatter det har bl.a. Naim gjort noen ganske veloverveide og beviste valg mht design av forsterkeriene og ditto ganske så tydelige anbefalinger om valg av kabelatur og øvrig utstyr - det er ingen mystikk over det. Jeg kan være enig eller uneig i de prioriteringer og avveininger som Naim baserer seg på, men som sagt de har en plan, det er gjennomtenkt og godt kommunisert - og det er halve poenget.

Produsenter/levreandører/selgere av forsterkerier som ikke gir uttrykk for slike prioriteringer, men likevel selger utstyr som lydlig er veldig følsomt for disse grensenittene burde få smekk på lanken og settes i skammekroken - i stedet hyller vi dem for å lage «avslørende» utstyr.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Hva legger du i "avslører" her Asbjørn ?
    Det hender at folk skryter av at anlegget er så "oppløst" og "avslørende" at selv ørsmå elektriske forskjeller mellom kabler blir til natt-og-dag-opplevelser og rene åpenbaringer på veien til Damaskus. Da tenker jeg at det anlegget ligger og bikker på kanten av stabilitet, sånn at bittesmå endringer i lastimpedans kan få det til å tippe over ende i en sky av ultrasoniske resonanser som skaper hørbar intermodulasjonsforvrenging og diverse annen styggedom. Ingen god egenskap, for å si det mildt.

Derimot skal det mye til før et utgangstrinn tåler de mest ekstremt kapasitive kablene som enkelte foretrekker å bruke, enten det er Goertz flatkabel eller håndflettet Cat-5 DIY-kabel. Den motebølgen gjorde at noen produsenter (f eks Naim) valgte å redesigne utgangstrinnene sine og sette små spoler i serie med signalet for å sikre stabilitet, mens andre valgte å la være (f eks Electrocompaniet, Abrahamsen). Dette er overveide designvalg som er gjort. Det er mulig å designe en forsterker slik at den tåler å kobles til hva som helst, f eks en rusten spiker på tvers av terminalene, men spørsmålet er om alle de beskyttelseskretsene går på bekostning av lydkvaliteten. Da er det fair å sende med en advarsel om at denslags kabling ikke skal brukes hvis garantien skal gjelde.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    HCS skrev:
    ...
    Slik jeg oppfatter det har bl.a. Naim gjort noen ganske veloverveide og beviste valg mht design av forsterkeriene og ditto ganske så tydelige anbefalinger om valg av kabelatur og øvrig utstyr - det er ingen mystikk over det. Jeg kan være enig eller uneig i de prioriteringen og avveininger som Naim baserer seg på, men som sagt de har en plan, det er gjennomtenkt og godt kommunisert - og det er halve poenget.

Produsenter/levreandører/selgere av forsterkerier som ikke gir uttrykk for slike prioriteringer, men likevel selger utstyr som lydlig er veldig følsomt for disse grensenittene burde få smekk på lanken og settes i skammekroken - i stedet hyller vi dem for å lage «avslørende» utstyr.

mvh
    KJ
    Som KJ sier. Nøyaktig som KJ sier HCS.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KJ skrev:
    HCS skrev:
    ...
    Slik jeg oppfatter det har bl.a. Naim gjort noen ganske veloverveide og beviste valg mht design av forsterkeriene og ditto ganske så tydelige anbefalinger om valg av kabelatur og øvrig utstyr - det er ingen mystikk over det. Jeg kan være enig eller uneig i de prioriteringen og avveininger som Naim baserer seg på, men som sagt de har en plan, det er gjennomtenkt og godt kommunisert - og det er halve poenget.

mvh
    KJ
    Jeg er og enig i at Naim har sin helt gjennomtenkte filosofi. Dette er fascinerende, men og forstålig. Samtidlig er det nok og en bevisst tanke at Naim fungerer best med Naim. Dette både teknsik såvel som utifra tanken om å få solgt mer.

I rekken over de produsenter som er lydlige følsomme for grensesnittene inngår muligens endel rør utstyr. Dette er vel noe av sjarmen med disse også da en kan selv implemnetere en selvbevisst kurs ifht det lydlige slik jeg ser det. Jeg hyller ikke derav disse som avslørende, bare sier at dette gir spillrom for mer individuelle valg, enn å få en forhåndsdefinert løsning 100%. Noen setter faktisk pris på mulighetene dette gir og jeg ser ikke dette som feil. Borsett ifra når ting er direkte feilkonstruerte som Asbjørn nevner lenger opp.

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    I rekken over de produsenter som er lydlige følsomme for grensesnittene inngår muligens endel rør utstyr. Dette er vel noe av sjarmen med disse også da en kan selv implemnetere en selvbevisst kurs ifht det lydlige slik jeg ser det. Jeg hyller ikke derav disse som avslørende, bare sier at dette gir spillrom for mer individuelle valg, enn å få en forhåndsdefinert løsning 100%. Noen setter faktisk pris på mulighetene dette gir og jeg ser ikke dette som feil. Borsett ifra når ting er direkte feilkonstruerte som Asbjørn nevner lenger opp.
    Ja, men når en f.eks tester bruker utstyr fra Audio Note (som så vidt jeg har skjønt har temmelig sære inn- og utgangsimpedanser) til å gi generisk anbefalinger, så blir det noget merkelig over det hele. Sannsynligheten for at andre skal ha lignende effekt med "normalt" utstyr er vel temmelig begrenset.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HCS; det er forskjell på å være avslørende og på det å fordre visse kabelegenskaper for å yte sitt beste. Jeg tror som Asbjørn og muligens KJ at dette noen ganger forveksles, fordi noen brukere som opplever utstyret som kabelsensitivt tolker det dithen at 1) det er stor forskjell på kabler, og 2) min nåværende boks avslører dette tydelig.

Dersom en produsent lager utstyr som fordrer visse betingelser for å yte sitt beste (noe som er helt greit) så bør i det minste produsenten være tydelig og konsekvent på det. Så får eier/kjøper gjerne gjøre som han vil, f.eks bruke kabler som er i strid med rammene i anbefalingene om han vil/tør; men man kan ikke da si at utstyret er avslørende på kabler. Retorikk ok, men det er en vesensforskjell også.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Ja, men når en f.eks tester bruker utstyr fra Audio Note (som så vidt jeg har skjønt har temmelig sære inn- og utgangsimpedanser) til å gi generisk anbefalinger, så blir det noget merkelig over det hele. Sannsynligheten for at andre skal ha lignende effekt med "normalt" utstyr er vel temmelig begrenset.
    Ser ikke noe "men" i dette nb... Jeg forholder meg til hva jeg hører. Hva testere mener , det er deres sak. Jeg må høre selv. Så jeg legger ikke så mye vekt på om det er AN eller andre tig om er brukt. Så dette burde ikke være noe prob.. :)

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Ser ikke noe "men" i dette nb... Jeg forholder meg til hva jeg hører. Hva testere mener , det er deres sak. Jeg må høre selv. Så jeg legger ikke så mye vekt på om det er AN eller andre tig om er brukt. Så dette burde ikke være noe prob.. :)
    Joda, var egentlig ikke tiltenkt som en kommentar til deg. Kun en påpekning av at dersom en tester faktisk bruker slikt utstyr, så vitner det muligens om noe mangelfull forståelse for hva som skjer. Og som nevnt vil erfaringene høyst sannsynlig være lite relevante for 99% av leserene som ikke er i besittelse av slikt utstyr.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vidar P skrev:
    HCS; det er forskjell på å være avslørende og på det å fordre visse kabelegenskaper for å yte sitt beste. Jeg tror som Asbjørn og muligens KJ at dette noen ganger forveksles, fordi noen brukere som opplever utstyret som kabelsensitivt tolker det dithen at 1) det er stor forskjell på kabler, og 2) min nåværende boks avslører dette tydelig.

Dersom en produsent lager utstyr som fordrer visse betingelser for å yte sitt beste (noe som er helt greit) så bør i det minste produsenten være tydelig og konsekvent på det. Så får eier/kjøper gjerne gjøre som han vil, f.eks bruke kabler som er i strid med rammene i anbefalingene om han vil/tør; men man kan ikke da si at utstyret er avslørende på kabler. Retorikk ok, men det er en vesensforskjell også.
    Hva "stor" forskjell på kabler innebærer er som vi alle vet en ganske vanskelig måte å si det på. Jeg er pragmatiker og velger å tro at det kan være lydlige forskjeller. Noen jeg finner utav hos meg selv ved å teste til jeg er happy. Om dette er store forskjeller tviler jeg på. Cardas har lagd en kabel serie til de som har lett drevne høytalere. hadde en lengre mail utveksling med sjefsingenøren deres og fikk tillit til mye av det han sa. Men det blir neppe noen stor forskjell selv med disse kabelen i mitt oppsett.

Jeg tror du er på grensen til optimistisk hvis du tror produsenter sier så mye om hvilke kabler de ønsker brukt på sine produkter. Jeg har hatt EC, Jeff Rowland, Aragon, Muse, Parasound og endel andre forsterkere bla. som aldri har nevnt et kløyva ord om hvilke kabler de ønsker brukt. Prisnippiellt er jeg enig med deg at de godt kunne kommet med en slik anbefaling. Men realiteten er at brukerne som oftes må finne det ut selv. Uten at det derav bør gå automatikk i å stille disse produsentene i skammekroken.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Joda, var egentlig ikke tiltenkt som en kommentar til deg. Kun en påpekning av at dersom en tester faktisk bruker slikt utstyr, så vitner det muligens om noe mangelfull forståelse for hva som skjer. Og som nevnt vil erfaringene høyst sannsynlig være lite relevante for 99% av leserene som ikke er i besittelse av slikt utstyr.
    Ser den. Og ja, de færreste har et likt oppsett som noen av de som tester. Dessto viktigre å få hørt det selv og i samspill med det andre en har hjemme. Tester er god underhodning, ikke facts for life.. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du misforstår HCS. Jo, om du mener det du skriver så er jeg sikker på at du misforsto. Synd. Men nå er det fredag og tacodag, så jeg hiver meg istedet rundt med spisskummen osv og lager den legendariske kryddermix'en nok en fredag.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vidar P skrev:
    Jeg tror du misforstår HCS. Jo, om du mener det du skriver så er jeg sikker på at du misforsto. Synd. Men nå er det fredag og tacodag, så jeg hiver meg istedet rundt med spisskummen osv og lager den legendariske kryddermix'en nok en fredag.
    Kos deg med taco :).. Tar det ikke så veldig tungt om jeg misforsto. Siden du ikke nevner hva så er det vel neppe så viktig. God fredagskveld til deg :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Vidar P skrev:

Jeg tror du er på grensen til optimistisk hvis du tror produsenter sier så mye om hvilke kabler de ønsker brukt på sine produkter. Jeg har hatt EC, Jeff Rowland, Aragon, Muse, Parasound og endel andre forsterkere bla. som aldri har nevnt et kløyva ord om hvilke kabler de ønsker brukt. Prisnippiellt er jeg enig med deg at de godt kunne kommet med en slik anbefaling. Men realiteten er at brukerne som oftes må finne det ut selv. Uten at det derav bør gå automatikk i å stille disse produsentene i skammekroken.. :)
    Tidligere har Parasound spesifisiert minimum tverrsnitt på høyttalerkabel i brukermanualen.
    Hvordan det er i dag vet jeg ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Vidar P skrev:
    .. Tar det ikke så veldig tungt om jeg misforsto. Siden du ikke nevner hva så er det vel neppe så viktig...
    Jo det var poenget med diskusjonen; her var det ikke snakk om hva noen hos en leverandør synes låter best med sine apparater, det forventer jeg ikke å høre eller lese i manualen; men det er snakk om når en produsent leverer et apparat som fordrer visse LCR-egenskaper i kablene for å fungere på sitt beste rent teknisk, eller forsåvidt være maksimalt stabil. Det forventer jeg at de opplyser om. Noe annet er for dårlig.

Takk for hyggelige tacoønsker, og god fredagskveld til deg også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Uinvidde burde vært advart mot å be om råd om kabler på dette forumet.
    Det står jo advarsler om bruk av åpen flamme på bensinstasjoner også.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Dagens! ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    BT skrev:
    Prøvde ut kåre-kablene litt mer i går og satt på en episode med dexter gjennom media-senteret.
    Veldig klar og fin lyd hele veien og lite forvrengning, men stusset litt på en ting i forhold til sånn lyden har vært hos meg før.
    Diskanten ble veldig fremtredende på visse bokstaver som ssssss, fffffff og t.
    Vet ikke om dette har med innspillingen/mikrofontypen å gjøre eller om det er en negativ bakside med disse kårekablene. Dette er ikke noe jeg har hørt med andre kabler.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    BT skrev:
    De samme bensinstasjonene har ofte plassert benker ved luftingen av tankene for det området ville ellers vært uutnyttet areal.

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det hender at folk skryter av at anlegget er så "oppløst" og "avslørende" at selv ørsmå elektriske forskjeller mellom kabler blir til natt-og-dag-opplevelser og rene åpenbaringer på veien til Damaskus. Da tenker jeg at det anlegget ligger og bikker på kanten av stabilitet, sånn at bittesmå endringer i lastimpedans kan få det til å tippe over ende i en sky av ultrasoniske resonanser som skaper hørbar intermodulasjonsforvrenging og diverse annen styggedom. Ingen god egenskap, for å si det mildt.
    Å sette frem en slik teori i hifi-kretser kan vel uansett sammenlignes med å komme med en teori i vitenskaplige miljøer om at jorden egentlig er flat, akkurat slik som de trodde i gamle dager.
    Det er vel også gjerne de samme folkene som bombastisk påstår at de som ikke hører noe videre forskjell på kabler ikke har gode nok anlegg.

Innleggene dine Asbjørn er som vanlig saklige og velformulerte, og burde bidra til å avmystifisere ht-kablers betydning for hvordan et anlegg lyder.

mvh
    larkus

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    KJ skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Som alltid er det et spørsmål om relevans fra «teoretiske» «fabuleringer» (jf. evt forvregning når elektronene danser forbi oksidskikt) => vis meg en måling av denne forvregningen, og dersom «forbedringen» ikke er hørbar så er det ganske irrelvant hvor mye bedre det er.

Mht strandend vs sollide Kåre soå er det et veldig marginalt forhold at «stranded» kabel muligens har litt mindre «skin effekt» enn sollide Kåre med samme lederareal, da strømtettheten i en stranded kabel kan være litt mindre pga luften i mellom trådene.

mvh
    KJ
    Det du sier kan sikkert være riktig det og, da jeg er av den oppfatning at jeg ikke taper særlig på å legge like mye vekt på det du eller andre måtte mene, som det som står i Wiki eller andre steder, når det er så usikkert hva som er fasit her. På den måten føler jeg at jeg ikke står bom fast i allefall . Så får man prøve ut det som lover godt senere, når man har fått litt info og kanskje mer vekt på noe som kan fungere bedre enn noe annet.

Jeg synes at det er interessant da man jo hører forskjeller, som til tider er av såpass betydning at man velger en kabel fremfor en annen, selv om det bare er snakk om rimeligere typer også. Kanskje spesielt når kablene er av forskjellig konstruksjon har jeg merket forksjeller som enten er til det bedre eller værre. Hvorfor , er jeg ikke sikker på og da er det jo kanskje greit å se litt på konstruksjon o.l. for å muligens lære noe gjennom det også.

Det Asbjørn skriver om at det kan hende det heller kan være forsterkerens reaksjon med de forskjellige kablene som gir hørbare forskjeller kan også bære kraft og gjør det jo heller ikke noe mindre relevant å prøve forskjellige kabler.

Blir mye å ta i betraktning.

Nå mener jeg jo at kabler er den siste "touchen" om man vil legge noe i det og at anlegget bør være godt matchet i utgangspunktet før man prøver kabler, men siden Asbjørn tror det kan være forskjell på hvordan forsterker leverer med forksjellige kabler så kan det jo være lurt å ha noen rimelige av forskjellig slag liggende så man kan prøve seg frem.

Det er i allefall greit å finne en kabel som er med på å frembringe de gode egenskapene anlegget besitter fra før.

Skal jeg komme med en anbefalning til rimelig kabel som jeg synes gir mye for pengene så må det bli Kimber Kwik 12. Den er ikke perfekt, men det er ikke mye jeg har å utsette på dens virkning i anlegget her i allefall. Ligger vel på 110,- for meteren. Nordost Wyrewizard Dreamcaster(4 separate teflonisolerte ledere)(175,- pr. meter) synes jeg også er en god sådan. Bruker den som internkabling i høyttalerne mine. Det er Solid Core i miniformat om man sammenligner dem med hva som ellers blir anbefalt, mtp kvadrat.

L

larkus

Gjest
    sinep skrev:
    BT skrev:
    Prøvde ut kåre-kablene litt mer i går og satt på en episode med dexter gjennom media-senteret.
    Veldig klar og fin lyd hele veien og lite forvrengning, men stusset litt på en ting i forhold til sånn lyden har vært hos meg før.
    Diskanten ble veldig fremtredende på visse bokstaver som ssssss, fffffff og t.
    Vet ikke om dette har med innspillingen/mikrofontypen å gjøre eller om det er en negativ bakside med disse kårekablene. Dette er ikke noe jeg har hørt med andre kabler.
    Det finnes ingenting som skal tilsi at sibilanter blir veldig fremtredende med grove SC-kabler. Jeg har heller ikke opplevd det i mitt anlegg. Hvis en legger vekt på betydningen av den såkalte "skin effekten", så skulle vel det teoretisk sett heller bli mindre fremtredende sibilanter med slik kabel på grunn av en ørliten reduksjon av nivået i det aller øverste frekvensene. Jeg mener at jeg av og til har opplevd samme fenomen som du beskriver , og da har årsaken sannsynligvis vært dårlig kontakt. Hvordan har du terminert dine kabler?

mvh
    larkus

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Vidar P skrev:
    Jo det var poenget med diskusjonen; her var det ikke snakk om hva noen hos en leverandør synes låter best med sine apparater, det forventer jeg ikke å høre eller lese i manualen; men det er snakk om når en produsent leverer et apparat som fordrer visse LCR-egenskaper i kablene for å fungere på sitt beste rent teknisk, eller forsåvidt være maksimalt stabil. Det forventer jeg at de opplyser om. Noe annet er for dårlig.
    Hvis en produsent lager komponenter som er avhengig av et spesifikt forhold mellom RCL-parametrene i en kabel vil jeg påstå at disse komponentene er feilkonstruert. Du må slutte å snu ting på hodet!

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Innleggene dine Asbjørn er som vanlig saklige og velformulerte, og burde bidra til å avmystifisere ht-kablers betydning for hvordan et anlegg lyder.

mvh
    larkus
    Det er ikke noe mystisk ved at forskjellige kabler har forskjellig lydsignatur. Dette er en kjennsgjerning.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slutte å snu ting på hodet? Jøss. Jeg har aldri begynt. Det er ikke å snu ting på hodet, det er akkurat hva Asbjørn sa.
    Likefullt er det en realitet at endel produsenter lager endel apparater som fordrer visse LCR-verdier for best mulig stabilitet og ytelse. Mislik det om du vil, men det er nå engang slik.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Vidar P skrev:
    Slutte å snu ting på hodet? Jøss. Kranglevoren i kveld? Det er ikke å snu ting på hodet, det er akkurat hva Asbjørn sa.
    Likefullt er det en realitet at endel produsenter lager endel apparater som fordrer visse LCR-verdier for best mulig stabilitet og ytelse. Mislik det om du vil, men det er nå engang slik.
    Det blir sagt her (og i flere andre tråder) at komponenter som skiller mellom kabler må være feilkonstruerte. Du prøver å vri dette til at komponenter som må ha spesifikke RCL-parametre for å spille som tiltenkt er riktig konstruert. Go figger!

L

larkus

Gjest
    ayaboh skrev:
    Det er ikke noe mystisk ved at forskjellige kabler har forskjellig lydsignatur. Dette er en kjennsgjerning.
    Beholder en kabel sin spesielle lydsignatur uansett hvilket anlegg den settes inn i?

mvh
    larkus

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Beholder en kabel sin spesielle lydsignatur uansett hvilket anlegg den settes inn i?

mvh
    larkus
    Ja, ganske ofte, men det er ingen garanti for at alle faktisk gjør det. Det er det som gjør det så vanskelig å anbefale kabler, i hverfall hvis du i tillegg prøver å forklare hva kabelen gjør med lyden.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    BanjoArrne skrev:
    Det Asbjørn skriver om at det kan hende det heller kan være forsterkerens reaksjon med de forskjellige kablene som gir hørbare forskjeller kan også bære kraft og gjør det jo heller ikke noe mindre relevant å prøve forskjellige kabler.

Blir mye å ta i betraktning.
    Hvorvidt det er hvordan forsterkeren reagerer på de forskjellige kablene, eller om det er kablene i seg selv som gjør utslaget er egentlig en dritt. Det er kun sluttproduktet vi kan høre. Du har akkurat det samme problemet med signalkabler mellom komponentene, og også nettkablene til komponentene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og da er det jeg sier at en forsterker som reagerer med store avvik i frekvens- og fasegang ved små endringer i last, eksempelvis litt mer/mindre induktans og kapasitans i kablingen, er feilkonstruert.

Å tvinge en forsterker til å drive en last av typen "utrullet kondensator" er noe annet. Det ligger et stykke bortenfor hva konstruktøren forutså at forsterkeren kunne bli utsatt for. Dessuten gjør det ikke så stor forskjell i lyden, det er mer et spørsmål om driftssikkerhet og garantireparasjoner.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Asbjørn skrev:
    ayaboh skrev:
    Asbjørn skrev:
    "Riktige" verdier av induktans og kapasitans kommer an på forsterker og høyttaler, så det er vrient å si noe helt generelt om det.
    Slik jeg leser innleggene dine mener du at det er forskjell på kabler. Du kan også sannsynliggjøre dette vha teoretiske og praktiske metoder, men er ikke i stand til å systematisere eller konkretisere dette for generelt bruk. Hvor langt har vi da kommet?

Det er fremdeles prøve og feilemetoden som gjelder slik jeg ser det, og enhver konklusjon som utelukker alt dette placebotullet er sånn sett et skritt i riktig retning.
    Ja, det er forskjell. Noen ganger hørbar forskjell, selv om jeg ikke synes kabelforskjeller er spesielt store i mitt anlegg. Jeg heller nok mer til oppfatningen at et anlegg som "avslører" kabelforskjeller er feilkonstruert.

For høyttalerkabler er lav resistans generelt en fordel. Det eneste generelle rådet jeg kan gi er å bruke kabler med lav resistans og moderate verdier av kapasitans og induktans. Vanlig zip-cord eller figure-8 med tverrsnitt over 2,5 mm2 er ikke så hakkandes gæli i de fleste tilfeller.

For å optimere andre egenskaper må du rett og slett forstå hva som kobles til i begge ender og optimere kretsen som helhet. Det som kan være OK for en effektforsterker kan være ren gift for en annen. Det finnes tonnevis med lærebøker i elektronikk som kan fortelle deg hvordan dette fungerer og hvordan det ikke fungerer.

Hvis man ikke er interessert i å forstå dette, må man gjerne prøve og feile av hjertens lyst, og kanskje brenne av et utgangstrinn i ny og ne. Til slutt kommer man kanskje frem til noe som låter bra i det aktuelle anlegget. Men da bør man ikke opphøye dette til en universell sannhet, for det vil dessverre være systemavhengig.

"..et anlegg som avslører kabelforskjeller er feilkonstruert.."

Du milde. For meg må du gjerne komme med så mye tullball du bare vil, men jeg synes synd på den fersking som i god tro tar dine fabuleringer på alvor. Feilkonstruert. Du milde. Har du noengang opplevd et virkelig godt anlegg? Prøvd å bytte ut litt biter? Sånn ca. alt kan høres, nettopp fordi det ikke er feilkonstruert.
    Hvorfor ikke heller holde deg til det du faktisk kan? (det gjelder forresten flere) Der ligger forresten mye av hemmeligheten bak at jeg svært ofte "har rett"; jeg passer på å svare bare når jeg vet svaret.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    R.S. skrev:
    Hvorfor ikke heller holde deg til det du faktisk kan? (det gjelder forresten flere) Der ligger forresten mye av hemmeligheten bak at jeg svært ofte "har rett"; jeg passer på å svare bare når jeg vet svaret.
    Kanskje du også kunne tenke deg å svare på det spørsmålet jeg stilte for et par sider siden, ettersom det nok er bare du som vet svaret på hva du selv mener med å "fullføre forsterkeriets strømbaner"?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52934.msg1011900.html#msg1011900

Eller skal vi tolke det dithen at du ikke vet svaret, så du passer på å ikke svare?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gudbedre for en surrealistisk vending debatten har tatt. Det er trist å se hvordan vennlige sakligheter blir meid ned av uvennlige usakligheter på HFS, og at det tydeligvis er helt greit fra moderator. Slikt blir det dårlige kabeldiskusjoner av. Uvennlig og destruktivt. De færreste av de som ønsker å delta med meningsfylte ting vil faktisk delta når det er slik.

Hold deg til steder hvor du slipper å tenke selv? Snu ting på hodet? Holde deg til det du kan? Ærlig talt. Dette er jo lavmål argumenter. Det er vel neppe noe HFS burde ønske å være bekjent av.

Det er ikke bare Ayaboh og RS som har interesse av å diskutere kabler og deres effekt; selv vi som ikke er like store kabelentusiaster har interesse av å kunne få lov å diskutere på et saklig nivå. Vi bruker hifi og kabler vi også. Men disse figurene ødelegger enhver tendens til saklig diskusjon imo.

Unnskyld at jeg sier det. Men jeg synes det er for jævlig at noen få, med moderators velsignelse, i hver eneste kabelsamtale få lov å torpedere samtalen og skal få førsterett til å diskutere kabler og ødelegge saklige innlegg, velbegrunnede ståsteder og vennlige meningsutvekslinger.

Hvem gidder bruke fredagskvelden på hyggelig hifisamtale med hifivenner når det skal være slik? Ikke så mange tror jeg.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Asbjørn skrev:
    R.S. skrev:
    Kanskje du også kunne tenke deg å svare på det spørsmålet jeg stilte for et par sider siden, ettersom det nok er bare du som vet svaret på hva du selv mener med å "fullføre forsterkeriets strømbaner"?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52934.msg1011900.html#msg1011900
    Vel Asbjørn, dette forutsetter at du i utgangspunktet besitter forsterkeri med tilstrekkelig kraftige strømbaner. Det hjelper f.ex lite å oppgradere ledningene bak reiseradioen. Hva er så tilstrekkelig? Det må man prøve ut for å kunne vite. Jeg fikk en gang et tips fra en legendarisk audiofil ang. dette, og har senere lært mer om emnet gjennom prøving/ombygging/lytting.

Selv på ditt lille anlegg ville du kunne høre oppdimensjonering om du prøvde. Kanskje du skulle vurdere det før du fotsetter å "undervise".

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, men du har ikke tatt sånne forbehold tidligere. Så hvorfor foreskriver du minst ti kvadrat massiv høyttalerkabel som en nødvendig oppgradering for ethvert anlegg da, uten å vite om det aktuelle tilfellet er dimensjonert "tilstrekkelig kraftig" i strømbaner og delefilter?

Definisjonen på "lite anlegg" kan vi diskutere en annen gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn